Olen lähihoitaja, joka on katkeroitunut kun palkan netto-osuudesta lähes puolet menee vuokraan, mutta samaan aikaan tuilla elävä kaverini saa samanhintaisen asunnon tuilla ja hänelle jää sen jälkeen käteen melkein yhtä paljon.
Ei voi olla oikein, todella rasittavaa. Tiputtakaa tukia tai nostakaa palkkoja. Tai no: nostakaa palkkoja. Tämä tilanne on ihan järjetön. Tyyppi on asunut kämpässä viisi vuotta ja aina on kehoitettu hakemaan pienempää asuntoa. On tehnyt jotakin hakemuksia, joita sitten pitää Kelaan/sossuun toimittaa todisteina, mutta eihän luottotiedoton mitään uutta asuntoa saa ja saa jatkaa asumistaan ylihintaisessa asunnossa ilmaiseksi ja vielä hyvällä paikalla Helsingissä.
Ei pidä käsittää väärin: en halua häntä asunnottomaksi. Mutta se, että hän ei tee mitään, korkeintaan polttelee ja dokailee ja surffaa netissä, on väärin. Itse väännä niska limassa hommia, pyyhin takapuolia ja kuuntelen haistattelua ja saan nyrkistä aina joskus. Ja miksi? Saman saisi olemalla tekemättä mitään. Mutta minä en saa jäädä työttömäksi, minut pakotetaan töihin. Häntä ei ahdistella, saa jatkaa touhua ilman että kukaan jaksaa puuttua.
Jossakin menee raja ja minulla se on lähellä. Heka ei asuntoja anna, työsuhdekämpät menee ulkopaikkakunnilta muuttaville. Siksi pitää olla markkinahintaisessa kämpässä, eikä lainaa saa ikinä omaan. Edes Aso-asuntoja ei ole mahdollista saada, kun jononumerot on pitkät. Ja mihinkään asumistukiin en ole oikeutettu (mistä sellainen kuvitelma ihmisillä edes on?)
Kommentit (902)
Kolmannes aikuisista ihmisistä katsoo, että on ihan fine maksattaa asumisensa muilla. Ihan käsittämätöntä. Ymmärrän asumistuen tilapäisenä ratkaisuna, esim. avioeron yhteydessä tuetaan muuttamaan erillee ja saamaan oman taloutensa siitä reilaan, mutta että joku vuodesta toiseen synkän päättäväisenä onnellisenä maksattaa muilla asumisensa eikä ilmeisesti edes häpeä.
Muuta paikkakunnalle, jossa palkkasi riittää omaan asuntoon, silloin tilanteesi paranee pikkuhiljaa. Muutoin sinua odottaa niukka vanhuus pienellä eläkkeellä ja suurilla asumiskuluilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpöhöpö. Paljonko bruttopalkkasi ja vuokrasi ovat? Kerro ne ja jatketaan keskustelua sitten.
Brutto 2150, käteen karvan alle 1800 euroa/kk. Vuokra 850 (halvempia yksiöitä ei meinää löytyä). Palkasta jää 950 euroa käteen. Siitä ruoat 250 euroa kk. Opintolainan lyhennys 150 euroa kk (haluan nopeasti pois, että pääsisin joskus säästämään), puhelin + vakuutukset + matkakortti+ muita pakollisia maksuja, kuten lääkärikäynnit ja lääkkeet yht. 150-200 euroa kk. Laske siitä lyökö leiville.
Itse muuttaisin toiseen kaupunkiin, jotta saisi asumiskustannukset alemmas. Me maksamme vuokraa n. 200e enemmän perk kk kuin sinä, mutta meillä on 80m2 kolmio saunalla ja takapihalla.
Tämä. Mikä pakko näiden lähihoitajien on asua juuri Helsingissä ja sitten valittaa, kun koko palkka menee asumiseen? Hoitoalan ihminen saa kuitenkin töitä mistä tahansa.
Myös tuilla elävien säännöksiä tulisi muuttaa siten, etteivät saa asua Suomen kalleimmilla alueilla yhteiskunnan piikkiin samalla, kun monilla paikkakunnilla asunnot alkavat olla jo puoli-ilmaisia.Missä htissä heidän pitäisi asua kun hoidettavatkin asuvat Helsingissä?
Oletko kuullut että asua voi muuallakin kuin työskentelypaikkakunnalla?
No niin voi,mutta onko se oikein että tukien varassa elävä voi asua Helsingin paraati paikalla ilmaiseksi ja työssäkäyvän pitää muuttaa muualle..
Paikkahan ei millään tasolla ole oikea jos sillä ei elä edes sitä elämää mikä tukien varassa on mahdollista.Helsingin "paraatipaikalla tukien varassa ilmaiseksi asuva" voi menettää asuntonsa milloin vaan, jos vuokranantaja päättää myydä sen tai tarvitsee omaan käyttöönsä. Vuokrasopimuksen irtisanomisaika vuokranantajan puolelta on asumisajasta riippuen maksimissaan 6 kuukautta ja sen jälkeen vuokralaisen on lähdettävä asunnosta. Oli vuokralaisen budjettiin sopivaa asuntoa tiedossa tai ei.
Tiedätkö että helsingin kaupungin vuokra-asuntoja on myös Helsingin keskustassa? Ei niistä pois joudu jos vuokrat muistaa maksaa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama tilanne itsellä. Olen lähihoitaja myös ja minulla kaksi lasta. Työtön ystäväni asuu uudessa, saunalliseen kolmiossa kahden lapsen kanssa. Minä asun kaupungin vuokrataloissa, jossa ei ole saunaa ja järkyt muovimaton lattialla. Ystäväni saunoo monta kertaa viikossa, saa kaikki lastenvaatteet Hope ry:lta, käyvät HopLopissa monta kertaa kuussa (saavat ilmaislippuja Hopelta myös). Minä yritän vain selvitä kiertelemällä kirppareita ja säästämällä kaikesta. En todellakaan olisi kateellinen, jos ystäväni haluaisi mennä töihin, mutta kun ei halua, koska tulot putoavat. Suunnittelee uuden lapsen hankkimista parhaillaan. Tämä mättää yhteiskunnassa ja paljon!!
Joo, tiedän tunteen. Olen yksinhuoltaja, jolla kaksi lasta. Elämä tosiaan pelkkää selviytymistä. Teini-ikäisen harrastus maksaa satoja euroja vuodessa, kohta pienemmällä myös joku harrastus. Samaan aikaan tuttuni saa samasta harrastuksesta maksuvapautuksen. Tosi hyvä, että hänen lapsensa pääsee harrastukseen, mutta silti jotenkin harmittaa. Herään joka aamu puoli viideltä jamatkustan tunnin julkisilla töihin. En minäkään tuomitsisi, jos olisi väliaikainen työttömyys tai työkyvyttömyys. Mutta kun se haluttomuus tehdä töitä. Ja vielä sen sanominen ääneen, että elämänlaatu laskee. Eihän se voi näin mennä, että työssäkäyvällä jää vähemmän rahaa käteen kuin omasta halustaan työttömällä.
Yhyy, me ollaan niin köyhiä, on varaa vain monen sadan euron harrastukseen. Meidän taloudenhoitajakin on köyhä, samoin autonkuljettaja, ja varsinkin meidän puutarhuri.
Tiedätkö, että täysin varattoman opiskelijaystäväni lapsi harrastaa ratsastusta Helsingissä? Omalla lapsellani ei ole siihen varaa koska pelkkä syyskausi on 1000e? Hyväntekeväisyysjärjestö pena maksaa maksut, kun vaan hakemuksen jaksaa rustata ja perustella. Asuntokin Helsingissä saunallinen ja 2000luvulla rakennettu, rauhallinen alue. Vastaava vapailla markkinoilla maksaisi 300 000e. Kivaa laittaa kello soimaan taas 6:30! Hienosti motivoi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama tilanne itsellä. Olen lähihoitaja myös ja minulla kaksi lasta. Työtön ystäväni asuu uudessa, saunalliseen kolmiossa kahden lapsen kanssa. Minä asun kaupungin vuokrataloissa, jossa ei ole saunaa ja järkyt muovimaton lattialla. Ystäväni saunoo monta kertaa viikossa, saa kaikki lastenvaatteet Hope ry:lta, käyvät HopLopissa monta kertaa kuussa (saavat ilmaislippuja Hopelta myös). Minä yritän vain selvitä kiertelemällä kirppareita ja säästämällä kaikesta. En todellakaan olisi kateellinen, jos ystäväni haluaisi mennä töihin, mutta kun ei halua, koska tulot putoavat. Suunnittelee uuden lapsen hankkimista parhaillaan. Tämä mättää yhteiskunnassa ja paljon!!
Joo, tiedän tunteen. Olen yksinhuoltaja, jolla kaksi lasta. Elämä tosiaan pelkkää selviytymistä. Teini-ikäisen harrastus maksaa satoja euroja vuodessa, kohta pienemmällä myös joku harrastus. Samaan aikaan tuttuni saa samasta harrastuksesta maksuvapautuksen. Tosi hyvä, että hänen lapsensa pääsee harrastukseen, mutta silti jotenkin harmittaa. Herään joka aamu puoli viideltä jamatkustan tunnin julkisilla töihin. En minäkään tuomitsisi, jos olisi väliaikainen työttömyys tai työkyvyttömyys. Mutta kun se haluttomuus tehdä töitä. Ja vielä sen sanominen ääneen, että elämänlaatu laskee. Eihän se voi näin mennä, että työssäkäyvällä jää vähemmän rahaa käteen kuin omasta halustaan työttömällä.
Yhyy, me ollaan niin köyhiä, on varaa vain monen sadan euron harrastukseen. Meidän taloudenhoitajakin on köyhä, samoin autonkuljettaja, ja varsinkin meidän puutarhuri.
Tiedätkö, että täysin varattoman opiskelijaystäväni lapsi harrastaa ratsastusta Helsingissä? Omalla lapsellani ei ole siihen varaa koska pelkkä syyskausi on 1000e? Hyväntekeväisyysjärjestö pena maksaa maksut, kun vaan hakemuksen jaksaa rustata ja perustella. Asuntokin Helsingissä saunallinen ja 2000luvulla rakennettu, rauhallinen alue. Vastaava vapailla markkinoilla maksaisi 300 000e. Kivaa laittaa kello soimaan taas 6:30! Hienosti motivoi!
Äh siis pela ei pena :)
Vierailija kirjoitti:
Olen Kelan toimeentulotuen käsittelijä ja mietin kyllä joka päivä töissä, kuinka älyttömiä vuokria tämä yhteiskunta maksaa toimeentulotukiasiakkaille pääkaupunkiseudulla. Vuokra saattaa yksin asuvalla lähennellä 1000 euroa ja halvempaa asuntoa ei asiakkaan mukaan löydy. Muuttamaan toiseen kaupunkinkaan ei voi pakottaa. Tämän tonnin vuokran päälle maksetaan vielä perusosa 500 euroa, sähköt, vedet, lääkkeet, terveydenhoitokulut yms. Tokihan pienituloinen työssäkäyvä saa asumistukea, joka vähän kompensoi, mutta tosihan se on, että tukia maksellaan joillekin saman verran kun lähihoitaja saa palkkaa.
En nyt jotenkin usko tuota että saa muka tonnin vuokra-asunnossa täyden tuen? siis mistä, sossusta vai? itselleni kela ei kustanna yhtään enempää vuokraan kuin kohtuullistettu vuokra on. Ihan muutama päivä sitten sain päätöksen että ei huomioida vuokraa kokonaisuudessaan toimeentulotuessa eikä asumistuessakaan kun olen aiemmin sitä selvitellyt. Olen perustellut kelalle että en löydä halvempaa asuntoa. Ei kuulemma ole pätevä syy. Onko minua kohtaan menetelty siis väärin.? Vai pitäisikö minun olla yhteydessä kaupungin sosiaalivirkailijaan. Asun siis Tampereella. Tietysti jos mam*ista puhut niin kaippat se on taas asia erikseen.
Asumistukijärjestelmä on rikkinäinen muinaisjäänne joka PITÄÄ ajaa alas niin pian kuin mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen Kelan toimeentulotuen käsittelijä ja mietin kyllä joka päivä töissä, kuinka älyttömiä vuokria tämä yhteiskunta maksaa toimeentulotukiasiakkaille pääkaupunkiseudulla. Vuokra saattaa yksin asuvalla lähennellä 1000 euroa ja halvempaa asuntoa ei asiakkaan mukaan löydy. Muuttamaan toiseen kaupunkinkaan ei voi pakottaa. Tämän tonnin vuokran päälle maksetaan vielä perusosa 500 euroa, sähköt, vedet, lääkkeet, terveydenhoitokulut yms. Tokihan pienituloinen työssäkäyvä saa asumistukea, joka vähän kompensoi, mutta tosihan se on, että tukia maksellaan joillekin saman verran kun lähihoitaja saa palkkaa.
En nyt jotenkin usko tuota että saa muka tonnin vuokra-asunnossa täyden tuen? siis mistä, sossusta vai? itselleni kela ei kustanna yhtään enempää vuokraan kuin kohtuullistettu vuokra on. Ihan muutama päivä sitten sain päätöksen että ei huomioida vuokraa kokonaisuudessaan toimeentulotuessa eikä asumistuessakaan kun olen aiemmin sitä selvitellyt. Olen perustellut kelalle että en löydä halvempaa asuntoa. Ei kuulemma ole pätevä syy. Onko minua kohtaan menetelty siis väärin.? Vai pitäisikö minun olla yhteydessä kaupungin sosiaalivirkailijaan. Asun siis Tampereella. Tietysti jos mam*ista puhut niin kaippat se on taas asia erikseen.
Minä saan tasan 0 euroa tukia, joten ihan tyytyväinen voit olla omiin automaattirahoihisi.
Jos äänestää vasemmistoa, niin saa vasemmistolaisia päätöksiä. Kannattais miettiä mitä kaikkea paskaa vasemmistolaisuus tuo työtätekevälle....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lähihoitajia ketuttaa huono palkka, niin miksi hakeuduitte alalle? Syyn voin arvata: Ei tarvitse olla mikään ruudinkeksijä päästäkseen lähihoitajakoulutukseen tai pärjätäkseen alalla. Voitte syyttää siis ainoastaan itseänne jos olette niin yksinkertaisia, ettei rahkeet riitä parempaan koulutukseen tai parempiin hommiin.
Hei kuulkaa kaikki! Katsokaa, tällainen helmi tuli vastaan sivulla 43 - tadaa, hän ratkaisi ongelman!
Matalapalkka-alojen palkkojen ja joidenkin tukitasojen liian pieni gäppi ja se fakta että pk-seudulla on vaikea elellä pienipalkkaisena on nyt pyyhkäisty pois ongelmien joukosta. Ratkaisu on siis: älkää hakeutuko lähihoitajaksi. Kun kukaan ei enää hakeudu lähäriksi ja nykyiset hoitajat jäävät eläkkeelle tai kouluttautuvat muualle tästäkin riesasta päästään ja sairaat ja vanhukset hoitavat sen jälkeen itse itsensä eikä tarvitse näitä ruudinkeksijöitä sietää.
Jakaako Mensa jotain vuosipalkintoja? Ehdotan tätä.
Työstä maksetaan sellainen palkka, joka vastaa työhön vaadittavaa koulutusta ja työn vaativuutta. Lähihoitajan työ ei ole rakettitiedettä, vaikka mitä sanoisitte. Perseiden pyyhkimiseen ei tarvita korkeakoulutusta. Suomessa jokainen työtä tekevä kyllä tulee toimeen, jollei ole sössinyt itse asioitaan tai elä yli varojensa.
Onko sinun elämäsi pelkkää perseen pyyhintää? Eikö? Sitten voit miettiä mitä muuta siihen kuului kun sinä olit lapsi tai mitä siihen kuuluu kun olet vanhus. Lähihoitaja on siinä kaikessa mukana kun sinä et PYSTY.
Nyt minä kehoitan sinua kasvamaan aikuiseksi ja tutustumaan lähihoitajan työhön ennenkuin kommentoit.
Kertokaa missä on työpaikka, jos tarvitsee vain pyyhkiä pyllyjä. Haen heti sitä paikkaa.
terveisin henkisesti kuormittavaa ohjaustyötä tekevä lähäri.
Työssäkäyville tukia myös.
200€ laaki pienituloiselle esim.
Ei tukia saavat voi saada tekemättä mitään lähes yhtä paljon.
Sitten kun ruvetaan maksamaan tämän korona ajan hintaa niin olen erittäin katkera jos ei tukia kuten asumistukia pudoteta. Palkkoja, eläkkeitä ollaan valmiina pudottamaan mutta tuilla elämisestä on tehty kansalaisoikeus johon ei saa koskea negatiivisessa mielessä.
Asumistuillahan tuetaan nimenomaan varakkaita asuntojen omistajia.
Jos asumistukia ei olisi vuokrat olisivat varmaan puolet nykyisestä. Samaten asuntojen hinnat olisivat paljon pienempiä.
Vasemmisto... kannattaa äänestää kokoomusta, keskustaa tai vaikka persujakin mieluummin
Oliko täällä jossain jo esimerkki mitä tukia ap.n kamu ?
Itselläni ainakin lastenhoitajana palkka oli vajaan puolet enmmän mitä nyt tukimäärä. Tuet ovat noin 800 palkkaa sain nettona 1500 ( tuo oli kaikilla ikälisillä enkä olisi voinut enempää saada, menetin työssä terveyteni ja nyt en voi sitä työtä enää tehdä ja sopivasti tuli koronakin, niin uutta työtä ei vielä ole löytynyt). Koska hoitoalan palkat ovat pienet, sain tuohon myös vielä asumistukea, vaikka asuntoni oli alueemme halvimpia vuokra-asuntoja.
Ja se oli vain päivätyö, ei vuorotyötä mitä hoitotyö yleensä on ja nostaa palkkaa parin tonnin kieppeille.
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun ruvetaan maksamaan tämän korona ajan hintaa niin olen erittäin katkera jos ei tukia kuten asumistukia pudoteta. Palkkoja, eläkkeitä ollaan valmiina pudottamaan mutta tuilla elämisestä on tehty kansalaisoikeus johon ei saa koskea negatiivisessa mielessä.
Niin kauan kun ollaan EU:ssa niin tukiin on mahdollisuus ihmisillä. Myös perustuslaissa on kohta joka turvaa ihmisen toimeentulon, jos töitä ei ole saatavilla.
Pitäisi pikemminkin hyökätä agressiivisesti vuokranantajia kohtaan. HE tässä vetävät työtätekevien rahoja itselleen. He ovat ne siat joilta pitäisi ottaa rahaa takaisin työtätekeville. Rahat tänne jo sieltä tileiltä. Kyllä me haistamme ne rahat. Haisee selvästi rahalle.
Vierailija kirjoitti:
Vasemmisto... kannattaa äänestää kokoomusta, keskustaa tai vaikka persujakin mieluummin
Ei todellakaan kannata äänestää köyhät kyykkyyn puolueita.
Kannattaa mieluummin äänestää sitä puoluetta joka tarjoaa minimipalkkaa Suomeen 15e tunti.
Vierailija kirjoitti:
Ongelmahan on liian matalat palkat, ei liian korkeat tuet.
2150 e on parin vuoden koulutuksella varsin hyvä palkka.
Asumisesta maksat ihan järjettömästi. Meidän perheasunto maksaa vain parisataa enemmän.
Parin vuoden? Mulla kesti Lähihoitajakoulu 3 v. Ehkä se nykyään on sitte 2v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelmahan on liian matalat palkat, ei liian korkeat tuet.
2150 e on parin vuoden koulutuksella varsin hyvä palkka.
Asumisesta maksat ihan järjettömästi. Meidän perheasunto maksaa vain parisataa enemmän.
Parin vuoden? Mulla kesti Lähihoitajakoulu 3 v. Ehkä se nykyään on sitte 2v.
Lukion käyneillä lyhyempi, kun on vähennetty attoaineet pois listalta.
Lääkäreistä on ” pulaa” sen takia ettei Lääkäriliitto suostu lisäämään opiskelupaikkoja. Sama tilanne vuodesta toiseen. Näin he varmistavat lääkärien lähes elitistiset ansiot ja edut parhaiten, kun heitä on vähän ja kysyntä on kovaa. Näin se yhteiskunta pyörii. Heikossa asemassa olevia ei sitten taas puolusta juuri kukaan.