Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen lähihoitaja, joka on katkeroitunut kun palkan netto-osuudesta lähes puolet menee vuokraan, mutta samaan aikaan tuilla elävä kaverini saa samanhintaisen asunnon tuilla ja hänelle jää sen jälkeen käteen melkein yhtä paljon.

Vierailija
10.09.2020 |

Ei voi olla oikein, todella rasittavaa. Tiputtakaa tukia tai nostakaa palkkoja. Tai no: nostakaa palkkoja. Tämä tilanne on ihan järjetön. Tyyppi on asunut kämpässä viisi vuotta ja aina on kehoitettu hakemaan pienempää asuntoa. On tehnyt jotakin hakemuksia, joita sitten pitää Kelaan/sossuun toimittaa todisteina, mutta eihän luottotiedoton mitään uutta asuntoa saa ja saa jatkaa asumistaan ylihintaisessa asunnossa ilmaiseksi ja vielä hyvällä paikalla Helsingissä.

Ei pidä käsittää väärin: en halua häntä asunnottomaksi. Mutta se, että hän ei tee mitään, korkeintaan polttelee ja dokailee ja surffaa netissä, on väärin. Itse väännä niska limassa hommia, pyyhin takapuolia ja kuuntelen haistattelua ja saan nyrkistä aina joskus. Ja miksi? Saman saisi olemalla tekemättä mitään. Mutta minä en saa jäädä työttömäksi, minut pakotetaan töihin. Häntä ei ahdistella, saa jatkaa touhua ilman että kukaan jaksaa puuttua.

Jossakin menee raja ja minulla se on lähellä. Heka ei asuntoja anna, työsuhdekämpät menee ulkopaikkakunnilta muuttaville. Siksi pitää olla markkinahintaisessa kämpässä, eikä lainaa saa ikinä omaan. Edes Aso-asuntoja ei ole mahdollista saada, kun jononumerot on pitkät. Ja mihinkään asumistukiin en ole oikeutettu (mistä sellainen kuvitelma ihmisillä edes on?)

Kommentit (902)

Vierailija
21/902 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei kerro maan hyvästä sosiaaliturvasta vaan huonosta sellaisesta, joka ei kannusta työhön. Tuet saa liian helpolla. Kaikkien huonoin juttu on mielestäni asumistuki. Minusta niissä maissa on oikeasti hyvä sosiaaliturva, joissa ei ihan kodittomaksi jää mutta työnteko kannattaa huomattavasti työttömyyteen verrattuna. Ja perhe-etuudet on kohdillaan eikä auteta vain sosiaalitapauksia. Toinen juttu on tietty se, että mistä saadaan kaikille töitä.

Mun mielestä ongelma on se että nykyinen systeemi on passivoiva eikä kannusta yrittämään mitään koska tuet ja esim. tän mun kaksion vuokran maksaminen vaarantuu kaikenlaisen byrokratian takia kelan ja työkkärin toimesta.

Olisin varmasti tässä kuuden vuoden työttömyyden aikana kokeillut jo vaikka minkälaista yrittämistä, mutta kun ei oikein uskalla kun heti heitetään tyhjän päälle.

T: tuo 900e kaksios asuva M34

Vierailija
22/902 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman teitä ei yhteiskunta pyörisi. Voitte tuntea itsenne tärkeäksi. Te ootte tosi hyviä vuokranmaksajia mutta jos joskus vielä päädytte hankkimaan omistusasunnon ettekä ole siihen tyytyväisiä niin kannattaa muistaa, että aina pääsee takaisin vuokranmaksajaksi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/902 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmahan on liian matalat palkat, ei liian korkeat tuet.

2150 e on parin vuoden koulutuksella varsin hyvä palkka.

Asumisesta maksat ihan järjettömästi. Meidän perheasunto maksaa vain parisataa enemmän.

Vierailija
24/902 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas näitä tuista valittajien propagandaketjuja.  Jos sulle jää vähemmän käteen kuin tukia saavalla ystävälläsi, olet joko idiootti/tyhmä tai et vaan osaa hoitaa talouttasi. Eipä tosin yllätä, lähihoitajiksihan kaikki töhöt nykyään laitetaan. :D 

Vierailija
25/902 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan pakota sinua töihin. Jäät työttömäksi ja ala elää tuilla. Helppoa ja yksinkertaista varsinkin nyt korona-aikana kun joka tuutista työnnetään tukirahaa. Oli kiva yllätys mun koronatukea maksetaan lapsillekin. Tyhmä Suomessa töitä tekee, viisas pääsee vähemmällä.

Niinpä, just tää on se epäkohta, joka ap:n ja monet muut katkeroittaa. Tässä maassa on jotain pahasti pielessä.

Vierailija
26/902 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta pois Helsingistä, muuta pienempään tai muuta kimppakämppään - tee JOTAIN muuttaakses omaa elämääs äläkä vaan valita että miks tuo toinen saa tommosta. Ittellä ei ole mitään ongelmaa maksaa vuokraa vielä pienemmistä tuloista mutta asunkin kimpassa. Jää vielä säästöönkin rahaa.

Vähä luovuutta nyt kehiin.

Vierailija
27/902 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpöhöpö. Paljonko bruttopalkkasi ja vuokrasi ovat? Kerro ne ja jatketaan keskustelua sitten.

Brutto 2150, käteen karvan alle 1800 euroa/kk. Vuokra 850 (halvempia yksiöitä ei meinää löytyä). Palkasta jää 950 euroa käteen. Siitä ruoat 250 euroa kk. Opintolainan lyhennys 150 euroa kk (haluan nopeasti pois, että pääsisin joskus säästämään), puhelin + vakuutukset + matkakortti+ muita pakollisia maksuja, kuten lääkärikäynnit ja lääkkeet yht. 150-200 euroa kk. Laske siitä lyökö leiville.

Ja kaverinihan saa matkakortin sossusta + lääkärikäynnit korvataan. Puhelimesta en tiedä, mutta epäilen että sekin maksetan. Vakutuksista en tiedä, liekö hänellä sellaista. Lainat tietysti ulosotossa.

Inhottaa olla tällainen valittaja, mutta tajusin tämän asian joku päivä sitten ja on vtuttanut kunnolla. Eihän minun työlläni ole mitään arvoa. Ap.

Vierailija
28/902 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuta pois Helsingistä, muuta pienempään tai muuta kimppakämppään - tee JOTAIN muuttaakses omaa elämääs äläkä vaan valita että miks tuo toinen saa tommosta. Ittellä ei ole mitään ongelmaa maksaa vuokraa vielä pienemmistä tuloista mutta asunkin kimpassa. Jää vielä säästöönkin rahaa.

Vähä luovuutta nyt kehiin.

Asut kimpassa, eli vuokramenot puolittuvat heti.

Vierailija
29/902 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Kelan toimeentulotuen käsittelijä ja mietin kyllä joka päivä töissä, kuinka älyttömiä vuokria tämä yhteiskunta maksaa toimeentulotukiasiakkaille pääkaupunkiseudulla. Vuokra saattaa yksin asuvalla lähennellä 1000 euroa ja halvempaa asuntoa ei asiakkaan mukaan löydy. Muuttamaan toiseen kaupunkinkaan ei voi pakottaa. Tämän tonnin vuokran päälle maksetaan vielä perusosa 500 euroa, sähköt, vedet, lääkkeet, terveydenhoitokulut yms. Tokihan pienituloinen työssäkäyvä saa asumistukea, joka vähän kompensoi, mutta tosihan se on, että tukia maksellaan joillekin saman verran kun lähihoitaja saa palkkaa.

Vierailija
30/902 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko AP koettanut ite hakea asumistukea? :D 

Välkyt koolla tässä ketjussa, huutista. 

Vierailija
31/902 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mutta minä en saa jäädä työttömäksi, minut pakotetaan töihin."

Kuka pakottaa? Otat loparit, kärsit 3 kk karenssin ja sen jälkeen pääset ansiosidonnaiselle. Olen itsekin kerran lähtenyt tuolla tavalla yhdestä huonosta työpaikasta ja saanut karenssin. Jos rahat eivät riitä karenssin aikaa, haet toimeentulotukea. Ja sitä ennen muistat nostaa kaikki ylimääräiset varat tililtä 2-3 kk ennen irtisanoutumista.

Ja kun karenssi loppuu, uutta työtä tarjotaan heti. Lähihoitajan hommia on niin paljon. Et ota vastaan = uusi karenssi.

Vierailija
32/902 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä itse ihmettelen, että miksi osa työttömistä saa istua kotona vuosikaudet ja osa painaa niska hiessä hommia niissä 9€ ilmaistöissä? 

Pääsin itse pitkästä aikaa töihin siivoamaan ja vaikka ei tässä rikastukaan ja melkein samat saisi työttömänä, niin on se paljon mielekkäämpää tehdä työtä sen toimeentulonsa eteen. 

Vierailija
33/902 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen Kelan toimeentulotuen käsittelijä ja mietin kyllä joka päivä töissä, kuinka älyttömiä vuokria tämä yhteiskunta maksaa toimeentulotukiasiakkaille pääkaupunkiseudulla. Vuokra saattaa yksin asuvalla lähennellä 1000 euroa ja halvempaa asuntoa ei asiakkaan mukaan löydy. Muuttamaan toiseen kaupunkinkaan ei voi pakottaa. Tämän tonnin vuokran päälle maksetaan vielä perusosa 500 euroa, sähköt, vedet, lääkkeet, terveydenhoitokulut yms. Tokihan pienituloinen työssäkäyvä saa asumistukea, joka vähän kompensoi, mutta tosihan se on, että tukia maksellaan joillekin saman verran kun lähihoitaja saa palkkaa.

älä puhu paskaa. 

Vierailija
34/902 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootko AP koettanut ite hakea asumistukea? :D 

Välkyt koolla tässä ketjussa, huutista. 

Ei asumistukea, liian isot tulot.

Vierailija
35/902 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat kuitenkin kerran vuoteen lomarahan.... toivottavaseti edes se lohduttaa vähän.

Arvostan kaikkea työntekoa.

Tsemppiä sulle.

Mieti tarkkaan ketä äänestät tulevissa vaaleissa.

Vierailija
36/902 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mutta minä en saa jäädä työttömäksi, minut pakotetaan töihin."

Kuka pakottaa? Otat loparit, kärsit 3 kk karenssin ja sen jälkeen pääset ansiosidonnaiselle. Olen itsekin kerran lähtenyt tuolla tavalla yhdestä huonosta työpaikasta ja saanut karenssin. Jos rahat eivät riitä karenssin aikaa, haet toimeentulotukea. Ja sitä ennen muistat nostaa kaikki ylimääräiset varat tililtä 2-3 kk ennen irtisanoutumista.

Ja voisin vielä jatkaa tätä että nythän ei kannata mitään töitä hakea koko loppuvuonna koska koronasäädösten takia päivärahapäivien määrä ei vähene ansiosidonnaisella 31.12.2020 saakka. Jäin juuri työttömäksi määräaikaisesta sopparista enkä aio tehdä loppuvuonna mitään muuta kuin vetää lonkkaa. Työnhakua katsotaan sitten aikaisintaan ensi vuoden puolella kun jaskaduunien pääasiallinen hyötyhän ei ole se palkka vaan se että saa kerrytettyä työssäoloehtoa. Sanna Marin on järjestänyt lokoisat oltavat työttömille, ah aijai, nyt nautitaan =)

Vierailija
37/902 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpöhöpö. Paljonko bruttopalkkasi ja vuokrasi ovat? Kerro ne ja jatketaan keskustelua sitten.

Brutto 2150, käteen karvan alle 1800 euroa/kk. Vuokra 850 (halvempia yksiöitä ei meinää löytyä). Palkasta jää 950 euroa käteen. Siitä ruoat 250 euroa kk. Opintolainan lyhennys 150 euroa kk (haluan nopeasti pois, että pääsisin joskus säästämään), puhelin + vakuutukset + matkakortti+ muita pakollisia maksuja, kuten lääkärikäynnit ja lääkkeet yht. 150-200 euroa kk. Laske siitä lyökö leiville.

Ja kaverinihan saa matkakortin sossusta + lääkärikäynnit korvataan. Puhelimesta en tiedä, mutta epäilen että sekin maksetan. Vakutuksista en tiedä, liekö hänellä sellaista. Lainat tietysti ulosotossa.

Inhottaa olla tällainen valittaja, mutta tajusin tämän asian joku päivä sitten ja on vtuttanut kunnolla. Eihän minun työlläni ole mitään arvoa. Ap.

Puhelinta tai puhelinlaskua ei ainakaan perustoimeentulotuessa makseta. Kaikki julkinen terveydenhuolto ja sen reseptit maksetaan. Kotivakuutuksesta maksetaan mulle noin 75%

Harkinnanvarainen on sitten erikseen ja se on ihan oma maailmansa. Hakijan pärstäkerroin ja maine vaikuttaa, sekä käsittelijä

T: tuo 900e kaksios asuva M34

Vierailija
38/902 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun brutto on 3700 ja käteen tulee jopa 2300e että revi ap siitä

Vierailija
39/902 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valivali. Hyvät tulot sinulla. Minulla jää käteen 538e/kk työttömänä, laske siitä lyökö leiville.

Vierailija
40/902 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en mitenkään voi kadehtia tuilla eläviä. Mä maksan itse kaiken ja ylpeänä. Olen sen duunin tehnyt juurikin siksi, että voin elättää itseni ja perheeni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kahdeksan