Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älä vastaa tähän kivaan kysymykseen työhaastattelussa

Vierailija
28.01.2025 |

https://www.iltalehti.fi/mieli/a/19c9b303-3cea-4713-b5aa-bc86481621c5

"Älä vastaa tähän kivaan kysymykseen työhaastattelussa"

Mikähän se kiva kysymys oli? Ei nimittäin ainakaan minulle selvinnyt.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kivan" kysymyksen mä voisin ajatella olevan tuo harrastuksista kysyminen, sillä kaikki muut jutussa luetetellut ovat jo selkeästi kielletyllä alueella.

Vierailija
2/22 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kivan" kysymyksen mä voisin ajatella olevan tuo harrastuksista kysyminen, sillä kaikki muut jutussa luetetellut ovat jo selkeästi kielletyllä alueella.

Eli ei ollut sinullekaan selvä juttu, mistä on kyse.

Tuuleen huutamistahan tämä on, mutta ärsyttää silti nuo jatkuvat otsikot, jotka viittaavan johonkin, johon artikkelissa pitäisi ottaa kantaa tai vastata, mutta sitten artikkeli löpisee kaikkea muuta paitsi sitä, mitä otsikossa vihjataan. Äikän tunnilla olisi aikoinaan tullut automaattinen kutonen tai seiska vaikka juttu olisi muuten kirjoitettu miten hyvin tahansa. "Aiheen vierestä."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuuleen huutamistahan tämä on, mutta ärsyttää silti nuo jatkuvat otsikot, jotka viittaavan johonkin, johon artikkelissa pitäisi ottaa kantaa tai vastata, mutta sitten artikkeli löpisee kaikkea muuta paitsi sitä, mitä otsikossa vihjataan. Äikän tunnilla olisi aikoinaan tullut automaattinen kutonen tai seiska vaikka juttu olisi muuten kirjoitettu miten hyvin tahansa. "Aiheen vierestä."

Tässähän ei haetakaan mitään hyvää tyyliä, vaan sitä että joku erehtyy otsikkoa klikkaamaan. Jutut on ne samat vuodesta toiseen, mutta otsikot pitää keksiä uusiksi että joku niitä klikkaa.

Vierailija
4/22 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ette vastaa?

Antaa huonon kuvan

Vierailija
5/22 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin jutun missä otsikko maalaili hirmumyrskyä. Jutun edetessä myrsky laantui ja laantui ja LOPUSSA juttu kertoi että myrskyllä ei ole mitään vaikutusta suomen säähän. Siis niin sairasta paskaa kuin olla ja voi.

Vierailija
6/22 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo ei tosiaan ollut selvä juttu ja sama mua ärsytti, kun jutun ekaa kertaa luin.

-1

Vierailija
7/22 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonhan tuossa jutussa mainittiin kysymyksiä, joita ei pitäisi kysyä eikä niihin vastata.

Vierailija
8/22 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ete vastaa?

Antaa huanon kuvan

🤣

Vierailija
9/22 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kysyy tyhmiä niin vastaan hölmöjä.

Vierailija
10/22 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vastaan jos haastattelija kysyy otanko ahteriin? Uskallanko sanoa että mielelläni?

M43

Vierailija
11/22 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ihan itse oma-aloitteisesti kertonut että lapseni ovat jo isoja, eikä lisää lapsia enää tule. Olen kertonut myös sairauksistani, koska ne selittävät aukot työhistoriassa.

Onneksi asioita saa itse tuoda esille, vaikkei niitä saa haastattelija kysyä.

Vierailija
12/22 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo no erilaisia kiellettyjä kysymyksiähän tuossa oli listattu, mutta mikähän niistä nyt sitten oli se kiva.

Harmillista kyllä että ei kirjata ylös, jos kertoo oma-aloitteisesti jotain työn kannaltakin hyödyllistä esim. harrastuksista.

Olisko ne nyt nuo harrastukset olleet se "kiva" kysymys?

Vierailija
13/22 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonhan tuossa jutussa mainittiin kysymyksiä, joita ei pitäisi kysyä eikä niihin vastata.

Suurin osa niistä vain ei ollut "kivoja työhaastattelukysymyksiä".

Vierailija
14/22 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein haastattelussa sanotaan "Kerrro vähän itsestäsi", niin yritäppä siinä sitten kertoa jotain itsestäsi, niin ettet kerro mitään mitä periaatteessa ei saa kysyä. Menee vähän hankalaksi ja omituiseksi, enkä itse ainakaan palkkaisi henkilöä mikä ei kerro yhtään mitään.

Vierailija
15/22 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, ettei harrastuksista saa puhua, hyödyttää lähinnä vanhempia ja kokeneempia työnhakijoita, joilla on tarpeeksi työkokemusta. Nuoret ja vastavalmistuneet harvoin ovat sellaisia konkareita, että työhistoriaa olisi tarpeeksi demonstroimaan niitä haluttuja ominaisuuksia.

Mulla on paljon kokemusta, joka liittyy osin tai täysin omaan alaan, mutta jonka olen saanut harrastuksista ja luottamustoimista, enkä palkkatyöstä. Tuntuisi epäreilulta, että niistä puhumista paheksuttaisiin. 

Muutenkin kammoksen ajatusta työnantajasta, jota ei ollenkaan kiinnosta tietää millainen persoona olen muutenkin kuin suoraan työntekoon liittyen, miten palaudun työstä tai mikä minua kiinnostaa. Parhaissa työhaastatteluissa on nimenomaan ajauduttu puhumaan jostain yhteisestä mielenkiinnonkohteesta, ja sitä kautta tutustuttu puolin ja toisin. 

Vierailija
16/22 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ihan itse oma-aloitteisesti kertonut että lapseni ovat jo isoja, eikä lisää lapsia enää tule.

Tuolla tavalla olet lähinnä vahvistanut asennetta siitä, ettei lastentekoiässä olevia tai pienten lasten vanhempia kannata palkata. Oikein kivasti tehty. 

Vierailija
17/22 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä vastaan jos haastattelija kysyy otanko ahteriin? Uskallanko sanoa että mielelläni?

M43

Kannattaa olla rehellinen, varsinkin jos on tuohon suuntaan kallellaan. Kokenut haastattelija ei edes kysy tuollaista ellei hakijan olemus anna aihetta ko. kysymykseen.

Vierailija
18/22 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuollaista ennen olisi normaalissa lehdessä edes julkaistu koska otsikko on täyttä puutaheinää juttuun verrattuna. Mutta nykyään ollaan siinä että hesarin päätoimittajakin julistaa lehtensä kisaavan (ilmaisten) blogien kanssa huomiosta joten kaipa sitä sitten tasokin lasketaan harrastelijatasoon. 

Vierailija
19/22 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ihan itse oma-aloitteisesti kertonut että lapseni ovat jo isoja, eikä lisää lapsia enää tule.

Tuolla tavalla olet lähinnä vahvistanut asennetta siitä, ettei lastentekoiässä olevia tai pienten lasten vanhempia kannata palkata. Oikein kivasti tehty. 

Ihan kaikki työtä haluavat pyrkivät työhaastattelussa vakuuttamaan haastattelijat siitä, että juuri hänet pitäisi valita. Miksi tässä asiassa niin ei saisi tehdä? Saa kyllä, tietysti. 

Jos sua ei palkata, ei se johdu siitä että joku muu on pilannut sun mahdollisuutesi 😄

Vierailija
20/22 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en minä ainakaan ekana kerro haastattelussa että mulla on kotona 1v, 3v, 4v ja 6v lapset. Jätän siis tietoisesti lasten iän mainitsematta, koska tiedän sen olevan haitaksi.

-eri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kahdeksan