Pääkaupunkiseudulle muuttaneet ja sinne jääneet: mikä seudussa viehättää? :)
Moni tuttuni lähti aikoinaan suorittamaan opiskeluihin kuuluvan harjoittelun Helsinkiin, ja jäi sinne. Moni tuttu on myös muuttanut sinne ja viihtyy siinä määrin, ettei aio palata takaisin. Mikä pääkaupunkiseudussa (parempien työmahdollisuuksien lisäksi) kiehtoo niin, että niin moni jää sinne? :)
Itse en pk-seudulle muuttoa voisi harkitakaan, vaikka pidän todella paljon Helsingissä käymisestä. :)
Kommentit (97)
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 21:15"]
Töiden takia tultiin ja inhosin ajatusta. Kymmenisen vuotta takana, enkä ihan hevillä täältä lähde.
Luonto ja meri on tärkeää. Julkinen liikenne toimii loistavasti. Omat ja lasten harrastusmahdollisuudet rajattomat. Kulttuuririennot, keikat, museot, teatteri, joka lähtöön on lähestulkoon aina jotain. Opiskelumahdollisuudet, työmahdollisuudet hyvät, ellei loistava.
Helsinki on mun ja mun perheen koti. Ja kaunis kaupunki.
[/quote]
Aivan sama. Alku oli vaikeaa, nyt viihdyn hyvin. Valtavan kaunis kaupunki.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 10:06"]
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 09:43"]
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 09:18"]
[quote author="Vierailija" time="27.10.2013 klo 12:41"]
[quote author="Vierailija" time="27.10.2013 klo 02:31"]
[quote author="Vierailija" time="27.10.2013 klo 02:25"]
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 21:41"]
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 21:33"]
-Tienaamme täällä moninkertaisesti
[/quote]
Urbaani legenda, joka ei pidä paikkansa alkuunkaan. Helsingissä palkat n. 20% korkeammat kuin Suomen huonoiten palkatuilla alueilla. Siihen Helsingin talojen ja asuntojen hinnat.... avot, kun on mannaa!
[/quote]
Jos perheen aikuiset tienaa 2 x 100 000 €/vuosi ja landella 2 x 0 - 30 000 €/vuosi, niin kyllä siinä on eroa. Talo on maksettu ja siitä saa enemmän kuin omansa pois, kun sen myy.
[/quote]
Mikähän työ on sellainen, josta Helsingissä maksetaan 100 000€ ja maalla 0-30 000€? Kyllä täytyy tuosta työstä maksajan olla melko nuija jos sen Helsingissä teettäisi.
[/quote]
Onko tullut teidän lähärien mieleen, että joitakin töitä ei ole muualla kuin pk-seudulla?
[/quote]
Äitisi oli lähäri. Kerro nyt työ mitä ei voi Helsingin ulkopuolella tehdä? Tiedän kyllä töitä joita voi tehdä vain maalla eikä Helsingissä pysty eikä osaa.
[/quote]
Et kysynyt minulta, mutta niinhän se on, että esim. ulkomaisten yhtiöiden Suomen konttorit on aika usein PK-seudulla (huom sis. myös Espoo ja Vantaa). Maajohtajan ja muun ylimmän johdon työpaikat on sitten myös siellä. Sama koskee tietysti maamme omaa hallintoa.
[/quote] Hallinto on totta, mutta se ei toimikaan markkinataloudessa.
Näillä ulkomaisilla yhtiöillä on usein toimintaa muuallakin massa ja lisäksi käytetään alihankkijoita.
Edelleen +20% pitää paikkansa palkkaerona pääkaupunki vs. maaseutu, mutta asuntojen osalta enemmänkin kuin päinvastoin.
Itse en asu Helsingissä enkä edes pääkaupunkiseudulla ja minulla palkka on n. 2x suomalaisen keskipalkka.
[/quote]
Turha jankata joistain virkamiesten +20% palkasta. Olennaista on se, että työmahdollisuudet ovat paljon laajemmat pk-seudulla.
Töiden takia tultiin ja inhosin ajatusta. Kymmenisen vuotta takana, enkä ihan hevillä täältä lähde.
Luonto ja meri on tärkeää. Julkinen liikenne toimii loistavasti. Omat ja lasten harrastusmahdollisuudet rajattomat. Kulttuuririennot, keikat, museot, teatteri, joka lähtöön on lähestulkoon aina jotain. Opiskelumahdollisuudet, työmahdollisuudet hyvät, ellei loistava.
Helsinki on mun ja mun perheen koti. Ja kaunis kaupunki.
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 18:49"]
Selkeä ero Helsingin ja muiden Suomen kaupunkien ja kuntien välillä on se, ettei täällä ole oikeita ihmisiä, tai ainakaan ketään joka ymmärtäisi elämästä mitään.
Itsetiedän koko kaupungista kaksi korttelia, jotka ei ole rumia. Ja... Alppipuisto on ihan kiva.
Parempi elintaso, kauniimpi ympäristö, parempi kieli, vähemmän ennakkoluuloja ja oikea Suomi odottaa.
[/quote]
Maalla asuu selvästi halvemmalla, mutta muusta olen kyllä aivan eri mieltä. Helsingissä on paljon kaunista, Krunikka, Katajanokka, Kaivopuisto, Eira, Munkka esimerkiksi. On totuttu muualta tulleisiin ja oltu itsekin toisaalla. Murre ei ole ollenkaan niin vaikeeta kuin vaikka Raumalla tai Savossa. Ja maalla Se k
yttäyskulttuuri vasta kukoistaakin.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 09:21"]
[quote author="Vierailija" time="27.10.2013 klo 12:44"]
[quote author="Vierailija" time="27.10.2013 klo 02:27"]
[quote author="Vierailija" time="27.10.2013 klo 02:25"]
[/quote]
Urbaani legenda, joka ei pidä paikkansa alkuunkaan. Helsingissä palkat n. 20% korkeammat kuin Suomen huonoiten palkatuilla alueilla. Siihen Helsingin talojen ja asuntojen hinnat.... avot, kun on mannaa!
[/quote]
Jos perheen aikuiset tienaa 2 x 100 000 €/vuosi ja landella 2 x 0 - 30 000 €/vuosi, niin kyllä siinä on eroa. Talo on maksettu ja siitä saa enemmän kuin omansa pois, kun sen myy.
[/quote]
Kun ei matematiikkakaan tuon paremmin suju niin ei taida tienauskaan onnistua. Kertaapa mitä tarkoittaa, kun palkka on max. 20% suurempi.
[/quote]
Ihan hyvä että olet lopulta saanut sisäistettyä prosenttilaskun. Seuraavaksi voisit ruveta hiomaan luetun ymmärtämistä.
[/quote]
No, kerropa ammatti, ihan markkinataloudessa, missä Helsingissa ansaitsee 100 000€/vuosi, mutta samasta ammatista maalla max. 30 000€.
Ai niin, mun kaveri ansaitsee yrittäjänä n. 300 000€/vuosi täällä maalla ja lähäri helsingissä 30 000€/vuosi. Kyllä maalla on paljon kovemmat palkat :)
[/quote]
Jaksat itse jankata ja jankata, vaikka toisaalta tajuat itsekin vertailevasi mansi- ja mustikoita. :D
Ei ole kysymys siitä, että samasta työstä maksettaisiin toisaalla 100 000 ja toisaalla 30 000, vaan siitä, että joku ihminen saa työstään toisaalla 100 000 ja toisaalla vain murto-osan, koska vastaavaa työtä ei ole tarjolla.
Sopivan kokoinen kaupunki, rentoa porukkaa, vapaus olla omanlaisensa.
Kantapaikat, kulttuurimenot, kahvilat, tutut kulmat. Sujuva arki. Omaa autoa ei tarvitse mihinkään. "Kesämökille" veneelle pääsee alta puolen tunnin.
voisin asua myös Tampereella tai sen lähikunnissa, mutta muut kaupungit on Suomessa liian sisäänpäinlämpiäviä. Pidän siis anonyymiydestä, ihmisiä arvostetaan mutta muiden asioihin ei puututa eikä jokainen naapurissa asuva ole sukulainen tai työkaveri tai kumminkaima.
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 18:40"]
Itse pystyisin kuvittelemaan Helsingissä asumisen ihanuuden siinä tapauksessa, että sama "jee"-olotila tulisi aina, kun liikkuisin kaupungilla, mutta pakostihan se hohto jossain vaiheessa häviää (vai häviääkö?).
-ap
[/quote]
Tarkoitatko, että jos joku muuttaa sinun paikkakunnallesi, hänellä säilyy "jee"-olotila elämänsä loppuun asti? Kerro selkeitä esimerkkejä, miksi näin olisi?
Jos sinun mielestäsi siellä ei tarvitsekaan säilyä tuollainen olotila aina, niin perustele, miksi sen pitäisi säilyä Helsingissä.
Minusta on ihan luonnollista, että ihmisen tunne asuinkuntaansa kohtaan muuttaa muotoaan. Joskus voi olla inhoakin, vaikka siltikään ei halua muuttaa pois. Ihan kuin sinulla olisi kauhean mustavalkoinen näkemys asioihin.
Helsinki - just love it
-Erinomaiset työmahdollisuudet! Keskusvirastot, eduskunta, kaikki huippubusiness pyörii täällä
- Upeat urheilumahdollisuudet 24/7, kaikki lajit hotjoogasta avantouintiin ja niiden ammattimainen valmennus tarjolla
- Upeat historialliset asuinalueet meren äärellä
- Kaunis kulttuurikaupunki: Espan valot ja senaatintori talvella, vanhankaupunginlahti, upeat puukaupunginosat, kaunis meri-Espoo, upea itä-Helsinki
- Kansainvälistä ja sivistynyttä väkeä
- Monipuolinen ystävä- ja tuttavapiiri: en tuntisi näin kansainvälisiä ja upeita ihmisiä eri taustoilla jos en olisi ollut useissa työpaikoissa Helsingissä
- Lentokenttä lähellä > halvempi matkustaa Eurooppaan kuin muualle Suomeen
-Ooppera, baletti, teatteri, konsertit, urheilutapahtumat, kirjamessut... you name it
-Huippukoulut ja mahdollisuus sivistää itseään vanhempanakin opiskellen
-Rauhallinen ja kaunis asuinalue: mahdollisuus asua ihanassa talossa
- Mahdollisuus vaihtaa töitä ja suunnata uraa
- Mahdollisuus nauttia luonnosta Siuntiossa, Nuuksiossa, Sipoon korvessa
- Mahdollisuus purjetia merelle ja veneillä kesällä
- Mahdollisuuksia elämässä aivan eri tavalla kuin pienemmässä kaupungissa
Kyllä Suomessa on vain yksi kaupunki, ja loput ovat kyliä :)
mikä palvelu on kehä III:n takana?? Honkanummi?
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 18:42"]
Ei tarvi sanoa päivää vastaantulijoille ja voi unohtaa henkilökohtaisen hygienian
[/quote]
Helsingissä voi mieskin kulkea ulkona sukkahousut jalassa ja helvetin kirjava poncho päällä.
Joukkoliikenne joka toimii, ei tarvitse hankkia autoa.
Asun Vuosaaressa, ja täällä on ulkoilureittejä joka puolella, metsää, rauhaa mutta myös elämää. Lähiostari on ja kaikki loput löytyy Itiksestä. Keskustassa puolen tunnin matkan päässä erikoiskaupat. Koulut ja työpaikat lähellä. Olen viihtynyt todella hyvin, vaikka ennen tänne muuttoa koulun perässä en olisi osannut kuvitellakaan asuvani täällä. :)
[/quote]
Olen Lapista lähtoisin eikä minua ole pääkaupunkiseutu koskaan kiehtonut. Suuret kaupungit ovat kiehtoneet sitäkin enemmän, ja olen päätynyt New Yorkin, Austinin ja Shangahain kautta Moskovaan. Enkä valita. Helsinki tuntuu kovin pieneltä ja sisäänpäinkääntyneeltä siellä vieraillessa.
Olen Lapista lähtoisin eikä minua ole pääkaupunkiseutu koskaan kiehtonut. Suuret kaupungit ovat kiehtoneet sitäkin enemmän, ja olen päätynyt New Yorkin, Austinin ja Shangahain kautta Moskovaan. Enkä valita. Helsinki tuntuu kovin pieneltä ja sisäänpäinkääntyneeltä siellä vieraillessa.
[/quote]
Vähän sama tarina; asuin Helsingissä vuoden ja muutimme sitten ulkomaille melko tiheään asuttuun maahan. Helsingin lentoasemalle kun tulee niin aina ihmettelee millä ne ihmiset täällä liikkuu, eihän täällä ole edes metroa lentokentällä.
Pienissä maalaiskaupungeissa (jollaisesta olen kotoisin) suurin osa ihmisistä on ihan uskomattoman tympeitä juntteja. Älykkäät ja samanhenkiset voi laskea yhden käden sormin, ja kanssakäymiseen muiden kanssa vaikuttaa kaiken maailman typerät ihmissuhdekiemurat ja kahdenkymmenen vuoden takaiset asiat. Voi olla ihan sattuman kauppaa millaiseen sosiaaliseen ympäristöön päätyy, ja se on sitten otettava tai oltava yksin.
Isoissa kaupungeissa on sosiaalisesti paljon, paljon enemmän valinnanvaraa. Lisäksi ihmisillä on jotenkin toisenlainen mentaliteetti kuin pikkupaikkakunnilla.
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 18:40"]
Juuri tuohon "en tiedä miksi viihdyn niin hyvin" -asiaan toivoisin sitä vastausta, sillä niin monet sanovat noin :)
Asutko Helsingissä ja liikutko siellä paljon keskusta-alueella? Vai asutko lähiössä ja käyt esimerkiksi vain lähikaupassa?
Itse pystyisin kuvittelemaan Helsingissä asumisen ihanuuden siinä tapauksessa, että sama "jee"-olotila tulisi aina, kun liikkuisin kaupungilla, mutta pakostihan se hohto jossain vaiheessa häviää (vai häviääkö?). Siinä sitten, että asuisin vaikka Tikkurilassa, en näe juurikaan mitään hohdokasta?
En näitä millään pahalla sano, yritän vain ymmärtää :)
-ap
[/quote]
Siis tuleeko sulle "jee"-olotila aina kun käyt jossain Kuopion torilla? Miksi itse asut siellä missä asut? Miksi Helsingissä asumista pitää jotenkin erikseen perustella?
Minä en ole ikinä ymmärtänyt pääkaupunkiseudun viehättävyyttä. Olen asunut siellä kaikki nuoruus- ja opiskeluvuoteni, yhteensä melkein 20 vuotta. Minusta siinä ei ole mitään hienoa, että ihmiset eivät tunne millään tasolla edes lähimpiä naapureitaan ja ennen kaikkea eivät haluakaan tuntea. Kyllä nyt naapuria tervehtiä pitäisi kyetä ihan kohteliaisuuden vuoksi.
Helsingissä on kyllä toimiva joukkoliikenne mutta aivan armottomat ruuhkat. Vaikka yllättävän moni käyttää julkista liikennettä riitää niitä henkilöautoja kellonajasta riippumatta aina ruuhkaksi asti joka paikkaan.
Lentokentän ja laivojen läheisyyden hienoutta en myöskään ymmärrä, olen käynyt niin monet laivamatkat ettei enää jaksa sekään kiinnostaa.
Itse en haluaisi kasvattaa lapsiani Helsingissä. Ei pidä missään tapauksessa paikkaansa, että joka paikassa olisi muka juopporatteja roikkumassa joka kaupankulmalla mihin kellonaikaan tahansa. Puhumattakaan jostain hulluista huumehörhöistä. Opin kyllä itsekin lapsena kuinka sellaiset vältetään mutta ei sellaisten asioiden oppiminen pitäisi kuulua kenellekään, ainakaan lapselle.
Moni työpaikka sijaitseen pääkaupunkiseudulla eikä silloin tietysti auta että joutuu sinne asumaan. Pitäisin sitä omalla kohdallani pahimpana painajaisenani.
Lisään vielä että on tosi hassu väite ettei Suomessa ole muka muuta kun Helsinki ja kyyläilevät pikkukylät. Se on tosi huono perustelu jos pitäisi keskustella Helsingin eduista vs. jossain muualla asuminen.
Olen asunut Vantaalla, Espoossa, Kirkkonummella ja Helsingissä Pihlajamäessä, Lauttasaaressa ja Ullanlinnassa. Ihmiset ovat pääkaupunkiseudulla kaikkialla samanlaisia. Ikään kuin juurettomia, irti itsestään ja arvoistaan, ihmisyydestä. Humalaisten ohi kävellään sujuvasti eivätkä kenenkään toisen asiat tunnu kiinnostavan jossei satuta tuntemaan jostain.
Kovin kauas ei tarvitse lähteä että ihmisten käytös muuttuu välittävämmäksi enemmän toiset huomioivaksi.
Kuten sanottu, en kaipaa siitä kylästä mitään enkä ymmärrä ikinä, mitä hienoa siellä muka on.
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 21:38"]
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 18:42"]
Ei tarvi sanoa päivää vastaantulijoille ja voi unohtaa henkilökohtaisen hygienian
[/quote]
Helsingissä voi mieskin kulkea ulkona sukkahousut jalassa ja helvetin kirjava poncho päällä.
[/quote]
:D Myös nainen Helsingissä voi koreilla värikkäissä vaatteissa ulkona ja näyttää samalta kuin apinan kainalo.
Työ on kyllä ainut mikä täällä pidättelee. Töiden perässä tänne tulinkin.