Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pääkaupunkiseudulle muuttaneet ja sinne jääneet: mikä seudussa viehättää? :)

Vierailija
26.10.2013 |

Moni tuttuni lähti aikoinaan suorittamaan opiskeluihin kuuluvan harjoittelun Helsinkiin, ja jäi sinne. Moni tuttu on myös muuttanut sinne ja viihtyy siinä määrin, ettei aio palata takaisin. Mikä pääkaupunkiseudussa (parempien työmahdollisuuksien lisäksi) kiehtoo niin, että niin moni jää sinne? :)

Itse en pk-seudulle muuttoa voisi harkitakaan, vaikka pidän todella paljon Helsingissä käymisestä. :)

Kommentit (97)

Vierailija
61/97 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 12:00"]

[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 09:21"]

[quote author="Vierailija" time="27.10.2013 klo 12:44"]

[quote author="Vierailija" time="27.10.2013 klo 02:27"]

[quote author="Vierailija" time="27.10.2013 klo 02:25"]

[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 21:41"]

[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 21:33"]

-Tienaamme täällä moninkertaisesti

[/quote]

Urbaani legenda, joka ei pidä paikkansa alkuunkaan. Helsingissä palkat n. 20% korkeammat kuin Suomen huonoiten palkatuilla alueilla. Siihen Helsingin talojen ja asuntojen hinnat.... avot, kun on mannaa!

[/quote]

Jos perheen aikuiset tienaa 2 x  100 000 €/vuosi ja landella 2 x 0 - 30 000 €/vuosi, niin kyllä siinä on eroa.  Talo on maksettu ja siitä saa enemmän kuin omansa pois, kun sen myy. 

[/quote]

Kun ei matematiikkakaan tuon paremmin suju niin ei taida tienauskaan onnistua. Kertaapa mitä tarkoittaa, kun palkka on max. 20% suurempi.

[/quote]

Ihan hyvä että olet lopulta saanut sisäistettyä prosenttilaskun. Seuraavaksi voisit ruveta hiomaan luetun ymmärtämistä.

[/quote]

No, kerropa ammatti, ihan markkinataloudessa, missä Helsingissa ansaitsee 100 000€/vuosi, mutta samasta ammatista maalla max. 30 000€.

Ai niin, mun kaveri ansaitsee yrittäjänä n. 300 000€/vuosi täällä maalla ja lähäri helsingissä 30 000€/vuosi. Kyllä maalla on paljon kovemmat palkat :)

[/quote]

Jaksat itse jankata ja jankata, vaikka toisaalta tajuat itsekin vertailevasi mansi- ja mustikoita. :D

Ei ole kysymys siitä, että samasta työstä maksettaisiin toisaalla 100 000 ja toisaalla 30 000, vaan siitä, että joku ihminen saa työstään toisaalla 100 000 ja toisaalla vain murto-osan, koska vastaavaa työtä ei ole tarjolla.

[/quote]

No joo, lopetetaan jankkaus, mutta tilastollisesti Helsingin palkat ovat vain 20% suuremmat eikä mitään moninkertaiset. Eli vain urbaani legenda.

Vierailija
62/97 |
26.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ei kyräillä, saa olla rauhassa sellainen kuin on. Ihmiset ovat keskimäärin sivistyneempiä. Julkinen liikenne toimii. Töitä riittää. Aion silti muuttaa ehkä pois asuntojen hintojen vuoksi. En kyllä tiedä kestäisinkö enää pikkukaupungin ahdistavaa nurkkakuntaista junttimeininkiä... Mutta eipä auta, ei täällä ole normaalin ihmisen varaa asua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/97 |
26.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 21:51"]

Pienissä maalaiskaupungeissa (jollaisesta olen kotoisin) suurin osa ihmisistä on ihan uskomattoman tympeitä juntteja. Älykkäät ja samanhenkiset voi laskea yhden käden sormin, ja kanssakäymiseen muiden kanssa vaikuttaa kaiken maailman typerät ihmissuhdekiemurat ja kahdenkymmenen vuoden takaiset asiat. Voi olla ihan sattuman kauppaa millaiseen sosiaaliseen ympäristöön päätyy, ja se on sitten otettava tai oltava yksin.

Isoissa kaupungeissa on sosiaalisesti paljon, paljon enemmän valinnanvaraa. Lisäksi ihmisillä on jotenkin toisenlainen mentaliteetti kuin pikkupaikkakunnilla.

[/quote]

Asiaa! Veit jalat suustani.

Vierailija
64/97 |
26.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 19:00"]

Helsinki on kivan kokoinen kaupunki, ei liian pieni eikä suuri eli täällä on mielestäni sekä pienen että suuren kaupungin hyvät puolet.

[/quote]

Itse koen asian juuri päinvastoin, eli pienen ja suuren huonot puolet. Asuminen ja muu eläminen (kampaajat, ravintolat jne.) kallista, liikkuminen hidasta, kulttuuri- ja muu tarjonta aika vaatimatonta (mm. järkeviä jazz-keikkoja on todella harvoin), ammattialani toiminta pientä ja vaatimatonta...

Opinnot alkavat olla lopussa, ja ammatillisista syistä haluaisin muuttaa takaisin suurkaupunkiin, jossa isäni töiden takia vietin teinivuodet. Toisaalta olen ihastunut suomalaiseen pikkukaupunkiin, jossa vanhempani nykyään asuvat. Luultavasti päädy nyt ensimmäiseen vaihtoehtoon, ja myöhemmin jälkimmäiseen. Helsinki tuntuu huonolta kompromissilta, joten sitä tuskin valitsen.

Vierailija
65/97 |
26.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne naapureideni nimiä (paitsi lasten koska ne on mun lasten kavereita :) ), pääsen keskustaan alle 15min, kuten pariin suurimpaan ostariinkin. Lähimpään kansallispuistoon on 8km. Mitä muuta sitä tarvitsee?

Vierailija
66/97 |
26.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinki vs. tuppukylä perähikiällä. Ja muita vaihtoehtoja ei ole? Te olette koomisia.

t. Suomen suosituimmasta kaupungista, Tampereelta

http://www.taloustutkimus.fi/?x1538426=2486678

Vierailija
67/97 |
26.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa ettei tunne naapureittensa nimiä?? Tämä kommentti alleviivaa tosi hienosti sen miksi Helsinki ei ole oikeiden ihmisten asuinpaikka. Naapurin mummo saa vaikka mädäntyä kämppäänsä, mitä väliä? Ei niin hieno ominaisuus ihmisessä mutta hyvin tyypillinen piirre Helsinkiläisessä. Safety in numbers? Not in Helsinki.

Vierailija
68/97 |
26.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 22:53"](mm. järkeviä jazz-keikkoja on todella harvoin),

Toisaalta olen ihastunut suomalaiseen pikkukaupunkiin, jossa vanhempani nykyään asuvat.

[/quote]

Mikä on tällainen pieni suomalainen jazz-kaupunki?

Vierailija
69/97 |
26.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vastaustani ei varmaan tähän odoteta, mutta vastaan silti. Ei mikään. Ainoa mikä täällä minua pidättelee, on lapsi. Olemme eronneet lapsen isän kanssa ja lapsikin on jo aika iso. Lapsi on monet itkut itkenyt, kun minä haikailen täältä pois, mutta lapsi ei halua yhtään kauemmas isästään. Nytkin näkee isäänsä liian harvoin, vaikka välimatkaa ei ole kuin muutama kilometri. Heti kun keksin miten revin lapseni täältä mukaani, pakkaan tavarat ja lähden. Oikea elämä, luonto, järvet, hiljaisuus, ihmiset, metsät, eläimet, ystävällisyys, rauha, toisten huomioinen... Niitä asioita jotka on mulle tärkeitä, ei ole täällä. Ne on niin kaukana, että pahaa tekee. Olen asunut täällä kahdeksan vuotta enkä ole sopeutunut ollenkaan. En jaksa jatkuvaa kiirettä ja meteliä ja tympeitä ihmisiä. Minä en halua olla tuntematon, haluan kuulua johonkin yhteisöön. Töissäkään en ole päässyt mukaan "piireihin", koska en ole tuntenut ihmisiä "lukiosta asti". Ahdistava paikka toisin sanoen.

Vierailija
70/97 |
26.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on erittäin rumaa, saa hakea kauniita paikkoja.

Esim. rumia paikkoja on Vuosaari, se tiivis alue.  Herttoniemenranta ( paikoitellen hyvin rumaa eli pelkkää harmaata).

Kannelmäki, Pohjois-Haaga.

Pelkkiä ankeita krstaloja vieri vieressä.

Kun olen nähnyt mitä on kauneus,  rauha ja idyllisyys,

en kaipaa rotanloukkuun.

Te menette mihin rakentajat rakentaa vaikka muutakin olisi. 

Vierailija
71/97 |
26.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi, että "Helsingissä ei kyräillä eikä kytätä ja jokainen saa olla mitä on ilman että kukaan huutelee kadulla perään ja kaupungilla saa kulkea incognito blaa blaa" on oikeesti ihan järkyttävää tuubaa. Todellakin huomaa ettei tällaisen sanoja ole täällä kasvanut eikä todennäköisesti kovin kauaa asunut ja siksi ehkä kokee asian näin. Sen sijaan jokainen täällä lapsuutensa ja nuoruutensa viettänyt voinee tuon oletuksen harhaksi todistaa.

Vierailija
72/97 |
26.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 23:06"]

[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 22:53"](mm. järkeviä jazz-keikkoja on todella harvoin),

Toisaalta olen ihastunut suomalaiseen pikkukaupunkiin, jossa vanhempani nykyään asuvat.

[/quote]

Mikä on tällainen pieni suomalainen jazz-kaupunki?

[/quote]

Valitettavasti jazz-scene ei tässäkään suomalaisessa kaupungissa ole kovin iso, mutta monta muuta juttua onkin omaan makuuni kohdillaan. Asuin 8 vuotta kaupungissa, joka on ihan alkuaikoja lukuunottamatta ollut kyseisen musiikkityylin keskus, joten ehkä odotan vähän liikoja. Mutta tuskin sentään musiikin perusteella valitsen asuinpaikkaani. ;)

Vierailija
73/97 |
26.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 21:45"]

Olen Lapista lähtoisin eikä minua ole pääkaupunkiseutu koskaan kiehtonut. Suuret kaupungit ovat kiehtoneet sitäkin enemmän, ja olen päätynyt New Yorkin, Austinin ja Shangahain kautta Moskovaan. Enkä valita. Helsinki tuntuu kovin pieneltä ja sisäänpäinkääntyneeltä siellä vieraillessa. 

[/quote]

Vähän sama tarina; asuin Helsingissä vuoden ja muutimme sitten ulkomaille melko tiheään asuttuun maahan. Helsingin lentoasemalle kun tulee niin aina ihmettelee millä ne ihmiset täällä liikkuu, eihän täällä ole edes metroa lentokentällä.

[/quote]Missä on

Vierailija
74/97 |
26.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin aikoinaan Pohjanmaalta Helsinkiin opiskelemaan. Löysin miehen ja molempien valmistuttua muutimme ulkomaille. Silloin tuo anonyymiys oli mukavaa, nykyisin Helsingissä käydessä kavahdan sitä ilmeettömyyttä mikä ihmisillä on. Onhan se muuten hieno kaupunki, ainakin kesällä...

Vierailija
75/97 |
26.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin 34 vuotta Suomen kolmanneksi isoimmassa kaupungissa ja lopputulos oli se, että joka kerralla kaupungin keskustassa käydessä joku kusipää elämäni varrelta osui samaan aikaan näköpiiriin.

Helsingissä osumatiheys/tarkkuus tällaiseen on paljon pienempi. Nautin siitä, etten tapaa oman kylän runkkareita päivittäin nyt kun asun Helsingissä. Saan elää omaa elämääni ilman historian painolastia.

Vierailija
76/97 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 18:29"]

Moni tuttuni lähti aikoinaan suorittamaan opiskeluihin kuuluvan harjoittelun Helsinkiin, ja jäi sinne. Moni tuttu on myös muuttanut sinne ja viihtyy siinä määrin, ettei aio palata takaisin. Mikä pääkaupunkiseudussa (parempien työmahdollisuuksien lisäksi) kiehtoo niin, että niin moni jää sinne? :)

Itse en pk-seudulle muuttoa voisi harkitakaan, vaikka pidän todella paljon Helsingissä käymisestä. :)

[/quote]

Mulla on sellainen koulutus & duuni, ettei sitä ole juuri muualla Suomessa tarjolla. Asun Espoossa (aika landella) ja käyn Helsingissä max joka toinen kuukausi. En tykkää stadista juuri ollenkaan. Ulkomaille en enää muuttaisi, olen liian vanha moiseen. Työmatkoja on sen verran lentäen, että olis se nyt ihan älytöntä jos ei vois mennä taksilla lentokentälle ja lentokentältä kotiin. Myös lomareissuun lähteminen on ihanan helppoa. 

Vierailija
77/97 |
27.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 18:49"]

Selkeä ero Helsingin ja muiden Suomen kaupunkien ja kuntien välillä on se, ettei täällä ole oikeita ihmisiä, tai ainakaan ketään joka ymmärtäisi elämästä mitään. 

Mutta jos tykkää katella tuntemattomia syljentäyteisillä kaduilla ja käyttää tuplasti aikaa julkisilla liikkumiseen ja autossa istumiseen, niin mikäs siinä. Itsetiedän koko kaupungista kaksi korttelia, jotka ei ole rumia. Ja... Alppipuisto on ihan kiva. Ja onhan Helsingin sijainti ihan hyvä. Bussit on Lahdessa kalliimpia. Jos johonkin konserttiin haluaa mennä (eli jos on teini) niin kyllähän ne täällä tuppaa olemaan. 

Mutta itse lähden kyllä heti muualle kun mahdollista. Parempi elintaso, kauniimpi ympäristö, parempi kieli, vähemmän ennakkoluuloja ja oikea Suomi odottaa. 

[/quote]

Niin että jossain Laihialla tai Loimaalla on sitten kaunista?

Vierailija
78/97 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on kaikkea ja täällä tapahtuu. Ei ole tarvinut lähteä muualle Suomeen esim. konsertteihin tai festareille, koska kaikki mielenkiintoiset artistit tulevat vartin bussimatkan päähän Helsinkiin. 

Aina on valinnanvaraa, mihin mennä ja mitä tehdä. Sadan kilometrin säteellä on oikeasti kaikki paitsi tunturimaisema - miksi täältä pitäisi mihinkään poistua?

Vierailija
79/97 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.10.2013 klo 21:42"]

[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 18:49"]

Selkeä ero Helsingin ja muiden Suomen kaupunkien ja kuntien välillä on se, ettei täällä ole oikeita ihmisiä, tai ainakaan ketään joka ymmärtäisi elämästä mitään. 

[/quote]

Olisi kiinnostavaa tietää tämän kirjoittajan perustelut tälle väitteelle, ja ehkäpä jonkinmoinen määritelmä "oikeille ihmisille" ja elämälle?

[/quote]

Tähän ei varmaan ole vielä vaivauduttu vastaamaan?

Vierailija
80/97 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 12:47"]

[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 12:00"]

[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 09:21"]

[quote author="Vierailija" time="27.10.2013 klo 12:44"]

[quote author="Vierailija" time="27.10.2013 klo 02:27"]

[quote author="Vierailija" time="27.10.2013 klo 02:25"]

[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 21:33"]

-Tienaamme täällä moninkertaisesti

[/quote]

Urbaani legenda, joka ei pidä paikkansa alkuunkaan. Helsingissä palkat n. 20% korkeammat kuin Suomen huonoiten palkatuilla alueilla. Siihen Helsingin talojen ja asuntojen hinnat.... avot, kun on mannaa!

[/quote]

Jos perheen aikuiset tienaa 2 x  100 000 €/vuosi ja landella 2 x 0 - 30 000 €/vuosi, niin kyllä siinä on eroa.  Talo on maksettu ja siitä saa enemmän kuin omansa pois, kun sen myy. 

[/quote]

Kun ei matematiikkakaan tuon paremmin suju niin ei taida tienauskaan onnistua. Kertaapa mitä tarkoittaa, kun palkka on max. 20% suurempi.

[/quote]

Ihan hyvä että olet lopulta saanut sisäistettyä prosenttilaskun. Seuraavaksi voisit ruveta hiomaan luetun ymmärtämistä.

[/quote]

No, kerropa ammatti, ihan markkinataloudessa, missä Helsingissa ansaitsee 100 000€/vuosi, mutta samasta ammatista maalla max. 30 000€.

Ai niin, mun kaveri ansaitsee yrittäjänä n. 300 000€/vuosi täällä maalla ja lähäri helsingissä 30 000€/vuosi. Kyllä maalla on paljon kovemmat palkat :)

[/quote]

Jaksat itse jankata ja jankata, vaikka toisaalta tajuat itsekin vertailevasi mansi- ja mustikoita. :D

Ei ole kysymys siitä, että samasta työstä maksettaisiin toisaalla 100 000 ja toisaalla 30 000, vaan siitä, että joku ihminen saa työstään toisaalla 100 000 ja toisaalla vain murto-osan, koska vastaavaa työtä ei ole tarjolla.

[/quote]

No joo, lopetetaan jankkaus, mutta tilastollisesti Helsingin palkat ovat vain 20% suuremmat eikä mitään moninkertaiset. Eli vain urbaani legenda.

[/quote]

Ennen oli syrjäseutulisät esim. opettajille ja lääkäreille. Nykyisinkin Ylläksen lääkärit saa työsuhdehissilipun mäkeen. Työhaluiselle ihmiselle kuitenkin suurempi ilo on siitä, että saa valita työpaikkansa. Kun  miehen kotikaupungin ainoa isompi yksityisen puolen työnantaja tarjosi miehelle töitä, hän sanoi haastattelussa että muutto onnistuisi, jos vaimollekin löytyisi töitä seudulta. Haastattelija  sanoi, että voe tokkiisa, eepä taijja meiltä naesinsinöörille töetä löytyvä.  Espoosta on onneksi löytynyt, jopa useampia.