Pääkaupunkiseudulle muuttaneet ja sinne jääneet: mikä seudussa viehättää? :)
Moni tuttuni lähti aikoinaan suorittamaan opiskeluihin kuuluvan harjoittelun Helsinkiin, ja jäi sinne. Moni tuttu on myös muuttanut sinne ja viihtyy siinä määrin, ettei aio palata takaisin. Mikä pääkaupunkiseudussa (parempien työmahdollisuuksien lisäksi) kiehtoo niin, että niin moni jää sinne? :)
Itse en pk-seudulle muuttoa voisi harkitakaan, vaikka pidän todella paljon Helsingissä käymisestä. :)
Kommentit (97)
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 18:49"]
Selkeä ero Helsingin ja muiden Suomen kaupunkien ja kuntien välillä on se, ettei täällä ole oikeita ihmisiä, tai ainakaan ketään joka ymmärtäisi elämästä mitään.
Mutta jos tykkää katella tuntemattomia syljentäyteisillä kaduilla ja käyttää tuplasti aikaa julkisilla liikkumiseen ja autossa istumiseen, niin mikäs siinä. Itsetiedän koko kaupungista kaksi korttelia, jotka ei ole rumia. Ja... Alppipuisto on ihan kiva. Ja onhan Helsingin sijainti ihan hyvä. Bussit on Lahdessa kalliimpia. Jos johonkin konserttiin haluaa mennä (eli jos on teini) niin kyllähän ne täällä tuppaa olemaan.
Mutta itse lähden kyllä heti muualle kun mahdollista. Parempi elintaso, kauniimpi ympäristö, parempi kieli, vähemmän ennakkoluuloja ja oikea Suomi odottaa.
[/quote]
Tähän voi vastata vain yhdellä tavalla: Mitä v-ua? Korpi jalostaa, niinkö?
Rakastin asua Helsingin keskustassa monesta syystä, eli kaikki oli aika lähellä. Mutta nyt asun lasteni kanssa 25km:n päässä, ja nautin tästä monestakin syystä, mutta oletan, että palaan stadiin, kun lapset hyppäävät tästä pesästä :)
Mun lapset eivät voi sietääkään Helsingin keskustaa ja lähiympäristöä, vielä, kyllä se vaan muuttu!
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 19:04"]
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 18:49"]
Selkeä ero Helsingin ja muiden Suomen kaupunkien ja kuntien välillä on se, ettei täällä ole oikeita ihmisiä, tai ainakaan ketään joka ymmärtäisi elämästä mitään.
Mutta jos tykkää katella tuntemattomia syljentäyteisillä kaduilla ja käyttää tuplasti aikaa julkisilla liikkumiseen ja autossa istumiseen, niin mikäs siinä. Itsetiedän koko kaupungista kaksi korttelia, jotka ei ole rumia. Ja... Alppipuisto on ihan kiva. Ja onhan Helsingin sijainti ihan hyvä. Bussit on Lahdessa kalliimpia. Jos johonkin konserttiin haluaa mennä (eli jos on teini) niin kyllähän ne täällä tuppaa olemaan.
Mutta itse lähden kyllä heti muualle kun mahdollista. Parempi elintaso, kauniimpi ympäristö, parempi kieli, vähemmän ennakkoluuloja ja oikea Suomi odottaa.
[/quote]
Tähän voi vastata vain yhdellä tavalla: Mitä v-ua? Korpi jalostaa, niinkö?
[/quote]Kaupunki nyt ei ainakaan jalosta ketään.
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 18:58"]
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 18:53"]
Julkiset on kylläkin käteviä juuri Helsingissä. Yritäpä Hämeenlinnassa asua ilman autoa, mikä vitsi!
t. Paljasjalkainen hesalainen, nykyään Hml:lainen
[/quote]Yritä sä asua Hesassa ilman autoa. Jää aika paljon käymättä ja kiertämättä.
Ja suurin osa palveluista kehä 3:lla
[/quote]
No kuule asuinkin, 30- vuotiaaksi asti ja sen jälkeenkin käytin autoa vain mökille menemiseen. Vaikka mulla oli auto, niin se oli mm. talvet seisontavakuutuksessa. Olin 37 vuotias kun muutin pois ja autoa en Helsingissä tarvinnut siihenkään asti.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2013 klo 12:41"]
[quote author="Vierailija" time="27.10.2013 klo 02:31"]
[quote author="Vierailija" time="27.10.2013 klo 02:25"]
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 21:41"]
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 21:33"]
-Tienaamme täällä moninkertaisesti
[/quote]
Urbaani legenda, joka ei pidä paikkansa alkuunkaan. Helsingissä palkat n. 20% korkeammat kuin Suomen huonoiten palkatuilla alueilla. Siihen Helsingin talojen ja asuntojen hinnat.... avot, kun on mannaa!
[/quote]
Jos perheen aikuiset tienaa 2 x 100 000 €/vuosi ja landella 2 x 0 - 30 000 €/vuosi, niin kyllä siinä on eroa. Talo on maksettu ja siitä saa enemmän kuin omansa pois, kun sen myy.
[/quote]
Mikähän työ on sellainen, josta Helsingissä maksetaan 100 000€ ja maalla 0-30 000€? Kyllä täytyy tuosta työstä maksajan olla melko nuija jos sen Helsingissä teettäisi.
[/quote]
Onko tullut teidän lähärien mieleen, että joitakin töitä ei ole muualla kuin pk-seudulla?
[/quote]
Äitisi oli lähäri. Kerro nyt työ mitä ei voi Helsingin ulkopuolella tehdä? Tiedän kyllä töitä joita voi tehdä vain maalla eikä Helsingissä pysty eikä osaa.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2013 klo 12:44"]
[quote author="Vierailija" time="27.10.2013 klo 02:27"]
[/quote]
Urbaani legenda, joka ei pidä paikkansa alkuunkaan. Helsingissä palkat n. 20% korkeammat kuin Suomen huonoiten palkatuilla alueilla. Siihen Helsingin talojen ja asuntojen hinnat.... avot, kun on mannaa!
[/quote]
Jos perheen aikuiset tienaa 2 x 100 000 €/vuosi ja landella 2 x 0 - 30 000 €/vuosi, niin kyllä siinä on eroa. Talo on maksettu ja siitä saa enemmän kuin omansa pois, kun sen myy.
[/quote]
Kun ei matematiikkakaan tuon paremmin suju niin ei taida tienauskaan onnistua. Kertaapa mitä tarkoittaa, kun palkka on max. 20% suurempi.
[/quote]
Ihan hyvä että olet lopulta saanut sisäistettyä prosenttilaskun. Seuraavaksi voisit ruveta hiomaan luetun ymmärtämistä.
[/quote]
No, kerropa ammatti, ihan markkinataloudessa, missä Helsingissa ansaitsee 100 000€/vuosi, mutta samasta ammatista maalla max. 30 000€.
Ai niin, mun kaveri ansaitsee yrittäjänä n. 300 000€/vuosi täällä maalla ja lähäri helsingissä 30 000€/vuosi. Kyllä maalla on paljon kovemmat palkat :)
[quote author="Vierailija" time="27.10.2013 klo 21:23"]
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 21:45"]
Olen Lapista lähtoisin eikä minua ole pääkaupunkiseutu koskaan kiehtonut. Suuret kaupungit ovat kiehtoneet sitäkin enemmän, ja olen päätynyt New Yorkin, Austinin ja Shangahain kautta Moskovaan. Enkä valita. Helsinki tuntuu kovin pieneltä ja sisäänpäinkääntyneeltä siellä vieraillessa.
[/quote]
Vähän sama tarina; asuin Helsingissä vuoden ja muutimme sitten ulkomaille melko tiheään asuttuun maahan. Helsingin lentoasemalle kun tulee niin aina ihmettelee millä ne ihmiset täällä liikkuu, eihän täällä ole edes metroa lentokentällä.
[/quote]
mikä mittari se metro lentokentältä on? Sellaista ei löydy esim Singaporesta, Shanghaista. Näissä paikoissa olen itse asunut :)
Hki-Vantaalle on suunnitelmissa ratayhteys
[/quote]
Kommunisti-Kiina on eri maa, mutta kyllä useimmissa länsi-eurooppalaisissa suurkaupungeissa on metro lentokentälle. Berliinissä ei, mutta uudelle kentälle tulee olemaan.
Ihan vain tarkennuksena niin kyllä nykyään Singaporen ja Shanghainkin lentokentiltä menee metro keskustaan.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 09:18"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mikähän työ on sellainen, josta Helsingissä maksetaan 100 000€ ja maalla 0-30 000€? Kyllä täytyy tuosta työstä maksajan olla melko nuija jos sen Helsingissä teettäisi.
[/quote]
Onko tullut teidän lähärien mieleen, että joitakin töitä ei ole muualla kuin pk-seudulla?
[/quote]
Äitisi oli lähäri. Kerro nyt työ mitä ei voi Helsingin ulkopuolella tehdä? Tiedän kyllä töitä joita voi tehdä vain maalla eikä Helsingissä pysty eikä osaa.
[/quote]
Et kysynyt minulta, mutta niinhän se on, että esim. ulkomaisten yhtiöiden Suomen konttorit on aika usein PK-seudulla (huom sis. myös Espoo ja Vantaa). Maajohtajan ja muun ylimmän johdon työpaikat on sitten myös siellä. Sama koskee tietysti maamme omaa hallintoa.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 09:43"]
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 09:18"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Et kysynyt minulta, mutta niinhän se on, että esim. ulkomaisten yhtiöiden Suomen konttorit on aika usein PK-seudulla (huom sis. myös Espoo ja Vantaa). Maajohtajan ja muun ylimmän johdon työpaikat on sitten myös siellä. Sama koskee tietysti maamme omaa hallintoa.
[/quote] Hallinto on totta, mutta se ei toimikaan markkinataloudessa.
Näillä ulkomaisilla yhtiöillä on usein toimintaa muuallakin massa ja lisäksi käytetään alihankkijoita.
Edelleen +20% pitää paikkansa palkkaerona pääkaupunki vs. maaseutu, mutta asuntojen osalta enemmänkin kuin päinvastoin.
Itse en asu Helsingissä enkä edes pääkaupunkiseudulla ja minulla palkka on n. 2x suomalaisen keskipalkka.
Jos ja kun Suomessa pitää asua niin pk-seudulla on kaikki mitä tarvitsen. Ja helppo yhteys ulkomaille. Konsertit, kaupat, monipuolinen valikoima työpaikkoja, harrastuksia. Ainoa miinus asuntojen hinnat. Ja työmatkojen ruuhkat. Julkiset toimii kuitenkin hyvin. Lapsille tarjolla monenlaisia kouluja. Sopivan anonyymiä elä mää.
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 18:58"]
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 18:53"]
Julkiset on kylläkin käteviä juuri Helsingissä. Yritäpä Hämeenlinnassa asua ilman autoa, mikä vitsi!
t. Paljasjalkainen hesalainen, nykyään Hml:lainen
[/quote]Yritä sä asua Hesassa ilman autoa. Jää aika paljon käymättä ja kiertämättä.
Ja suurin osa palveluista kehä 3:lla
[/quote]
Hyvin onnistuu asuminen Helsingissä ilman autoa. Meillä on neljä lasta, vanhin lukiossa, eikä autoa ole koskaan tarvittu. Joukkoliikenteellä pääsee melkein minne vain kohtuullisessa ajassa.
Autolla ajaminen ei ole kivaa.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2013 klo 14:21"]
Olen asunut nyt viitisen vuotta Helsingissä ja se mikä pisti silmään on, että kaikki palstamammat tuntuvat asuvan joko kantakaupunkialueella tai vaihtoehtoisesti Aurinkolahden seutuvilla. Kukaan ei asu pahimmissa lähiöissä, Meri-Rastilassa, Mellunmäessä tai Itäkeskuksen liepeillä. Kai se Helsinki näyttäytyy kauniina niille, joilla on varaa asua Punavuoressa, Eirassa tai Munkkiniemessä. On kuitenkin muistettava, että Helsingistä löytyy myös monia, joilla ei tällaista mahdollisuutta ole. En usko, että kovin moni lähiöissä asuva pitää omaa Helsinkiään "kauniina, vehreänä, harrastusmahdollisuuksia tarjoavana merikaupunkina". [/quote]
Mitä vikaa on Itäkeskuksessa? Siinä vieressä on mm. Marjaniemi, joka on varsin arvostettu asuinalue. Me olemme asuneet Itäkeskuksessa kohta 20 vuotta, eikä täällä kaikista puheista huolimatta kovin paljon ongelmia näy. Vilkas metroasema ja kauppakeskus tietysti vetävät puoleensa väkeä ja samalla häiriköitä, mutta niin on kaikkialla muuallakin. Asuinalueena tämä on ihan rauhallinen.
Naapurustoakaan ei voi moittia. On tutkijoita, toimittajia, IT-väkeä, opettajia ja muita koulutettuja. Lähistön vuokrataloissa tietysti on muutakin väkeä, mutta en ole huomannut sen aiheuttavan ongelmia.
Meren rantaan on puoli kilometriä, suurin osa palveluista on kävelymatkan päässä ja metrolla pääsee nopeasti keskustaan, jos on tarvis. Päiväkodit ja koulut ovat hyviä ja hyvät kulkuyhteydet antavat lapsillekin mahdollisuuden liikkua itsenäisesti harrastuksiin koulupäivän jälkeen.
Ihmisillä on aika paljon perusteettomia ennakkoluuloja.
Eka pari vuotta oli jännää, nuorena.
Vihaan tätä.
Yksinäisyys järkyttävää.
Ihmisiä pilvin pimein, mutta kaikki outoja.
Ahdistaa rumuus, melu, autot. Asfalttia, betonia.
Ja sen päälle vielä yksinolo
Vihaan tätä.
Yksinäisyys järkyttävää.
Vihaan tätä.
Yksinäisyys järkyttävää.
Moni tuntuu odottavan, että ne ihmiset tulee kotoa hakemaan. Kannattaa olla itse aktiivinen ja edes näyttää iloista naamaa.
Minä muutin tänne opiskelujen jälkeen Turusta, kun sieltä ei löytynyt töitä alaltani. Inhotti ajatuskin, että pitää muuttaa Helsinkiin.
Mutta tänne olen jäänyt, 14 vuotta jo asunut. Ei täällä mikään sen enempää viehätä kuin vaikka Turussakaan, mutta eipä häiritsekään. Keskustassa en käy juuri koskaan, taitaa olla vuosia että olen käynyt. Asun luonnonläheisessä lähiössä ja työpaikkakin on kehätien varrella, ei keskustassa. Samanlaista tämä lähiöelämä on asuipa missä tahansa kaupungissa.
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 21:00"]
Vihaan tätä.
Yksinäisyys järkyttävää.
[/quote]
Sinulla on eriskummalliset lasit päässä. Kokeilepa vaihtaa toisenlaisiin, niin näet paljon hyvää ja kaunista!
Mä muutin 10 vuotta sitten 500 kilometrin päästä, kun halusin pois pieneltä paikkakunnalta.
Aina maalla asuneena, muutin ensin Vantaalle, joka oli ihan riittävä silloin.
Muutama vuosi sitten muutin Helsinkiin, kun se oli taloudellisesti ja ajallisesti järkevintä.
Ensin pelkäsin, että mitenköhän sitä kaupunkiin sopeutuu. Pelko oli turha. Nyt en halua pois täältä enkä edes Helsingissä halua muuttaa "ihan syrjään", max. 10 kilometriä keskustasta, mutta ei sentään ihan keskustaan, Haaga on mahtava.
Ja niin.. Ne syyt.. Elämä on niin pirun helppoa, työmatka on lyhyt ja sujuu julkisilla hienosti. Keikoilla voi käydä jopa arki-iltana, joka tällaiselle musiikin suurkuluttajalle on iso juttu, kun matka on lyhyt ja helppo. Ja keskustassahan valtaosa noistakin kuitenkin tapahtuu.
Nuuksiokin on lähellä, jos haluaa luonnonrauhaa. Löytyy museoita, elokuvia, mitä vain. Aina, kun tekee mieli lähteä ovesta ulos, voi lähteä, koska aina jossain tapahtuu jotain, mikä kiinnostaa.
Rakastan siis tätä vapautta mennä ja tehdä juuri silloin kun haluan, juuri sitä mitä haluan. Pienellä paikkakunnalla on mahtavaa, jos edes kerran kuussa on tarjolla jotain kiinnostavaa ja sinne on sitten "pakko" mennä vaikkei oikein edes huvittaisi, koska mitään muuta ei vaan ole tarjolla taas kuukauteen.