Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tytär meinaa hakea opiskelemaan humanistista ainetta, mitä teen?

Vierailija
24.10.2013 |

Olen sanonut, että sieltä ei koskaan saa kunnon työpaikkaa ja muut opiskelijat kaiken maailman taivaanrannanmaalareita ja ikiloosereita. Sanoin, että ammattikoulukin paljon fiksumpi valinta kun tuo yliopiston apukoulu. Miten saisin hänet opiskelemaan jotain fiksua, kehittävää ja sellaista, jolla saa 5 vuoden päästä töitä ja 15 vuoden päästä.

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa. Eikös töiden saaminen ole nykyisin aika paljon kiinni siitä, että on hyvä tyyppi, työkokemuksesta, järjestötoiminnasta, erikoisistakin harrastuksista ym. "outoa" ja vaatimuksena on esim. ylempi korkeakoulututkinto, mikä on aika laaja käsite. Tietysti yliopistossa on paljon aloja, joissa pitää tosiaan osata ne jutut ja niitä käytetään työelämässä (esim. lääketiede), mutta samoilla esim. hum. opinnoilla voi porskuttaa työelämässä tai sitten päätyä luuseriksi, riippuen ihmisestä.

Otsikon perusteella luulin tätä vitsiksi tyyliin "apua mieheni on narsissi", mutta totuus on selvästi tarua ihmeellisempää. Siinä ei nyt kauheasti muutkaan ovet sulkeudu, vaikka lapsi kokeilisi hum. alaa, joten mielestäni tuollainen suhtautuminen on aika vastenmielistä.

Vierailija
22/59 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en haluaisi lapsesta lääkäriä, juristia tai insinööriä, vaikka en estelisikään, jos heillä olisi taipumuksia noille aloille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 20:36"]

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 20:02"]

Humanistisella puolella voi opiskella monenlaista, hyödyllistä ja työllistävää ja turhaa ja huonosti työllistävää. Eli pelkästään tuon kuvauksen perusteella ei voi oikein kommentoida suuntaan eikä toiseen, kuinka kannattavasta uravalinnasta on kyse.

Vuonna 2007 Helsingin yliopistossa tehdyn selvityksen mukaan valmistumisen jälkeen humanistit ovat työllistyneet yhtä hyvin (tai huonosti) kuin oikeustieteellisestä valmistuneet.

http://www.helsinki.fi/urapalvelut/materiaalit/maisterit_ja_kandidaatit_tyomarkkinoilla_2007.pdf s. 12

[/quote]

Siinä olet oikeassa, että humanistisilla aloilla voi opiskella vaikka mitä, osa hyvin työllistäviä aloja, osa huonommin.

http://www.akava.fi/files/10938/01_Tyottomien_osuus_tyovoimasta.jpg Tuossa kuitenkin vähän tuoreempi kuva humanististen alojen työttömyystilanteesta ja se ei kyllä hirveästi imartele jos vertailee yleisesti korkeasti koulutettujen työttömyyslukuihin. Filosofian maistereiden työttömyysaste n. 7,2 % kun samaan aikaan vaikka diplomi-insinöörien on n. 4,1 %.

[/quote]

Läheskään kaikki filosofian maisterit EI ole humanisteja eli tuo ei kerro mitään humanistejen työllistymisestä.

t. matemaatikko (FM)

Vierailija
24/59 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri = so last season. Nykyään tarvii olla vähän poikkitieteellisempi erikoisala, että pärjää ja saa mukavan elämän, esim biotekniikkaa tai hiukkasfysiikkaa yhdistettynä laskennalliseen biologiaan.

Juristi = saako lopettaa nauramisen? Ehkä stressaavin työ ikinä. Olen itse asianajaja ja en nauti työstäni yhtään. Suorittaja hakeutui suorittavaan aineeseen, vaikka vain taivas olisi ollut rajana. Typerä valinta, töitä aamuvarhaisesta yömyöhään ja työkseni yritän saada asiansa sotkuun saaneiden ihmisten älyttömiä kahakoita. Harkitsen uranvaihtoa.

Insinööri = mieheni on D.I. ja puolet kavereistaan tällä hetkellä työttöminä, irtisanomisuhan alla tai vuokrafirman kautta hanttihommissa. Ei mitään ruusuisia näkymiä näillä. Mieheni onneksi teki väitöksen ja pääsi asiantuntijatehtäviin ennen kuin potti Noksulla räjähti.

Eli syteen tai saveen voi mennä, teki niin tai näin. Humanistisen alan työllistymisnäkymä on varmaan aika pitkälti aineyhdistelmästä ja omasta osaamisesta kiinni.

Vierailija
25/59 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 21:26"]

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 20:36"]

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 20:02"]

Humanistisella puolella voi opiskella monenlaista, hyödyllistä ja työllistävää ja turhaa ja huonosti työllistävää. Eli pelkästään tuon kuvauksen perusteella ei voi oikein kommentoida suuntaan eikä toiseen, kuinka kannattavasta uravalinnasta on kyse.

Vuonna 2007 Helsingin yliopistossa tehdyn selvityksen mukaan valmistumisen jälkeen humanistit ovat työllistyneet yhtä hyvin (tai huonosti) kuin oikeustieteellisestä valmistuneet.

http://www.helsinki.fi/urapalvelut/materiaalit/maisterit_ja_kandidaatit_tyomarkkinoilla_2007.pdf s. 12

[/quote]

Siinä olet oikeassa, että humanistisilla aloilla voi opiskella vaikka mitä, osa hyvin työllistäviä aloja, osa huonommin.

http://www.akava.fi/files/10938/01_Tyottomien_osuus_tyovoimasta.jpg Tuossa kuitenkin vähän tuoreempi kuva humanististen alojen työttömyystilanteesta ja se ei kyllä hirveästi imartele jos vertailee yleisesti korkeasti koulutettujen työttömyyslukuihin. Filosofian maistereiden työttömyysaste n. 7,2 % kun samaan aikaan vaikka diplomi-insinöörien on n. 4,1 %.

[/quote]

Läheskään kaikki filosofian maisterit EI ole humanisteja eli tuo ei kerro mitään humanistejen työllistymisestä.

t. matemaatikko (FM)

[/quote]

Linkkini kertoo juuri humanistien työttömyydestä. Ja tämänkin tietäisit jos olisit katsonut linkkini. Siellä on erikeen luokiteltu FM (humanistinen ala) ja FM (luonnontieteellinen ala).

Laitoin paremman lähteen sen vuoksi, että tuo aikaisempi vuoden 2007 tilasto työllisyydestä ei kerro mitään nykypäivän työttömyydestä, kun akateeminen työttömyys on saavuttanut huippulukunsa.

Vierailija
26/59 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 21:30"]

Lääkäri = so last season. Nykyään tarvii olla vähän poikkitieteellisempi erikoisala, että pärjää ja saa mukavan elämän, esim biotekniikkaa tai hiukkasfysiikkaa yhdistettynä laskennalliseen biologiaan.

Juristi = saako lopettaa nauramisen? Ehkä stressaavin työ ikinä. Olen itse asianajaja ja en nauti työstäni yhtään. Suorittaja hakeutui suorittavaan aineeseen, vaikka vain taivas olisi ollut rajana. Typerä valinta, töitä aamuvarhaisesta yömyöhään ja työkseni yritän saada asiansa sotkuun saaneiden ihmisten älyttömiä kahakoita. Harkitsen uranvaihtoa.

Insinööri = mieheni on D.I. ja puolet kavereistaan tällä hetkellä työttöminä, irtisanomisuhan alla tai vuokrafirman kautta hanttihommissa. Ei mitään ruusuisia näkymiä näillä. Mieheni onneksi teki väitöksen ja pääsi asiantuntijatehtäviin ennen kuin potti Noksulla räjähti.

Eli syteen tai saveen voi mennä, teki niin tai näin. Humanistisen alan työllistymisnäkymä on varmaan aika pitkälti aineyhdistelmästä ja omasta osaamisesta kiinni.

[/quote]

Haha, vai lääkäri so last season... Mun vielä opiskeleva miehenikin tienaa lääkärinä sen verran, että mun ei tarvitsisi tosiaankaan töissä enää käydä. :D Ja ne erikoistumisopinnot ja niiden myötä tutkinto sitten myöhemmin tietysti tuovatkin vielä jokusen tontun lisää... urpo.

Vierailija
27/59 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 20:20"]

onko ammattikoulun ompelijalinjassa jotain vikaa?

[/quote]

Ei ole vikaa. Eikä silläkään tutkinnolla töitä saa, joten ei tarvii odottaa yhtä pitkään kuin lukio + yliopiston apukoulua. 

Vierailija
28/59 |
26.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puheterapeutit valmistuvat ainakin Oulussa humanistisesta tiedekunnasta. Ehkä muuallakin (kannattaa tarkistaa). Palkka ihan ok ja tilastojen mukaan työllisyystilanne on kaikista ammateista toiseksi paras heti hammaslääkärin jälkeen.

Vierailija
29/59 |
26.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä takavarikoisin kaikki kirjat ja määräisin telkkarin eteen katsomaan Hollywood Wivesia ja Selviytyjiä vähintään kahdeksi tunniksi päivässä ainakin kuukauden ajan. Pitäisi karista haaveet pitkäjänteisestä opiskelusta, niin voit taas nukkua yöt rauhassa.

Vierailija
30/59 |
26.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 23:08"]

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 21:30"]

[/quote]

Haha, vai lääkäri so last season... Mun vielä opiskeleva miehenikin tienaa lääkärinä sen verran, että mun ei tarvitsisi tosiaankaan töissä enää käydä. :D Ja ne erikoistumisopinnot ja niiden myötä tutkinto sitten myöhemmin tietysti tuovatkin vielä jokusen tontun lisää... urpo.

[/quote]

Mies vaihtoon! Tonttuluokassa ei pikkuvaimo pääse vielä minkäänlaiseen elintasoon kiinni. Sitten kun puhutaan jokusesta miukusta tai jaardista (meidän rahamiesten ja -naisten slangia, u know), niin alkaa olla parisuhteen kulmakivet kohdillaan.

Vierailija
31/59 |
26.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesunkestävä humanisti olen.  Vaituisessa virassa opettajana olen ollut jo iät ajat ja joka kuukausi palkka juoksee tilille.  Mukavat lomat ja lyhyehköt työpäivä, vaikka työ onkin raskasta ajoittain.  Kirjoittaja ei varmaan tiedä, mitkä alat sinne humanistiseen tiedekuntaan kuuluu.  Mutta miten lähäri voisikaan tietää.

Vierailija
32/59 |
26.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on hyvät ja huonot puolensa. Tyttärestä tulee intellektuelli, mutta rikasta hänestä ei helposti tule. Kehota ystävystymään alansa ihmisten kanssa mutta valitsemaan puoliso huolellisesti tekniseltä alalta (muttei sellaista, joka halveksii tyttäresi alavalintaa). Humanisti-insinööripareja on paljon, osa niistä toimii. Sofi Oksanenkin on ottanut puolisokseen suomalaisen insinörtin, muistakaa se. (Sofilla tosin on pätäkkää riittävästi omastakin takaa, mutta kuitenkin.) Töitä akateeminen tyttäresi kyllä saa. Hän vie paikat vastaavilta amk-linjaisilta, siis esim. humanistisesta ammattikorkeakoulusta valmistuneilta. Ei kai kukaan oikeasti voi olla pahoillaan, jos tyttärestä tulee arkeologi tai valmistuu yleisestä kirjallisuustieteestä. Terveisin alle kolme tonnia tienaava humanisti-yh

Vierailija
33/59 |
26.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 15:17"]

Pesunkestävä humanisti olen.  Vaituisessa virassa opettajana olen ollut jo iät ajat ja joka kuukausi palkka juoksee tilille.  Mukavat lomat ja lyhyehköt työpäivä, vaikka työ onkin raskasta ajoittain.  Kirjoittaja ei varmaan tiedä, mitkä alat sinne humanistiseen tiedekuntaan kuuluu.  Mutta miten lähäri voisikaan tietää.

[/quote]

Mikset sitten osaa esim. yhdyssanoja? Tsot tsot. Yksi humanistin tunnusmerkki (tarkoitan yliopistosta valmistunutta) on oikeinkirjoituksen hallinta - myös sen rajan yli, että sääntöjä voidaan tarkoituksella rikkoa. Mutta sinun tekstisi rikkeet eivät olleet harkittuja.

Terveisin toinen pesunkestävä humanisti

Vierailija
34/59 |
26.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Humanistien seksielämä on vilkkainta yliopistossa opiskelevien joukossa. Lukuisat kansalliset ja kansainväliset tutkimukset vuosikymmenestä toiseen todistavat tämän. Rahaa saa ehkä vähän, mutta pesää paljon. Humanistitytöt puolestaan aikansa huorattuaan huiputtavat perusDIpertin naimisiin ja tuhlaavat tämänkin rahat erinäisiä palveluita vastaan.

Vierailija
35/59 |
26.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tyttärellä on taipumusta opettajaksi, tuohan on hyvä suunnitelma. Eli jos tyttäresi on tylsämielinen ja ahkera, humanistiset opinnot sopivat hänelle täydellisesti.

Vierailija
36/59 |
26.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule, se on sinun lapsesi elämä, ei sinun. Ymmärrän huolesi, mutta huolehdit liikaa.

Äidit jotka painostavat lapsiaan liikaa tekevät lapsestaan helpommin katkeroituneen ja onnettoman. Äidin tehtävä on tukea lastaan hänen omien lahjojen ja unelmien täyttämisessä, ei äidin oman itsekkään toiveen täyttämisessä.

Terveisin siitä katkeroitunut nuori 25 vuotias aikuinen kun ei oma äiti osannut kannustaa niissä asioissa jotka olivat tälle tytölle tärkeitä. Pahimmassa tapauksessa tuhoaa lapsensa itsetunnon.

Pahoittelen kovasta kritiikistäni tällä kertaa :) 

Vierailija
37/59 |
26.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen humanisti. Vuositulot noin 62 000 ja kerran olen ollut työttömänä kaksi kuukautta.

Vierailija
38/59 |
26.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla reilu 20 v tuosta yliopiston apukoulusta, liksa luokkaa 60 000 vuodessa ja tyytyväinen työhöni. Tähän mennessä ei oo tarvinnut päivääkään olla työttömänä.  Tuttavapiirissä on kyllä joukko "oikeita" tutkintoja suorittaneita jotka eivät ole olleet yhtä onnekkaita vaikkapa nokia-uran päättyessä.  Jotkut on sitten pärjänneet rahan puolesta paremminkin.  Mutta plussana mulla on mukavat työkaverit jotka kunnioittaa mun ammattitaitoa,  ja siisti sisätyö :-)  en kadu.

Vierailija
39/59 |
26.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimusten mukaan humanistisiin opintoihin hakeutuvat kaikkein älykkäimmät ylioppilaat. Harvat tosin heistäkään pääsevät...

Vierailija
40/59 |
26.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ai kauheeta, mihin se tytär on ryhtymässä. Varmaan tulevaisuus pilalla. Eikun...

Mun mielestä humanistiset tieteenalat ovat juurikin niitä, joilla tulee olemaan entistä enemmän voimaa ja tarvetta tulevaisuudessa. Esimerkiksi tekniikan alalle ja vaikkapa ympäristöaiheisiin kuulee vähän väliä kaivattavan näkökulmia, jotka auttaisivat ymmärtämään ihmisten toimintaa yhteiskunnassa ja yhteisöissä ja kulttuurin dynamiikan mekanismeja. Humanistisilla aloilla oppii myös taitoa ajatella analyyttisesti ja kriittisesti. Ja niitä jos mitä tarvitaan nyt ja tulevaisuudessa. Ja jos vielä yhdistää opintoihinsa jotain tieteiden rajat ylittävää, vaikkapa kulttuuriaineisiin ympäristötieteitä tai teknisiä aloja, niin siinä sitä voimaa vasta onkin. Että siitä vaan lasta rohkaisemaan humanistiksi! Kannattaa kyllä muistaa, että nykymaailmassa ei enää ole koulun tai yliopiston tehtävä tehdä "valmiita ihmisiä", vaan se työura ja -elämä pitää kuitenkin rakentaa itse. Vaaditaan rohkeutta kääriä hihat ja miettiä oman osaamisensa antia maailmalle sen sijaan, että olettaisi, että joku jossain on rakentanut valmiin duuniin ja järjestänyt pöydän, johon sopii ammattilaisen tulla suorittamaan koulutustaan vastaavaa työtä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kahdeksan