Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tytär meinaa hakea opiskelemaan humanistista ainetta, mitä teen?

Vierailija
24.10.2013 |

Olen sanonut, että sieltä ei koskaan saa kunnon työpaikkaa ja muut opiskelijat kaiken maailman taivaanrannanmaalareita ja ikiloosereita. Sanoin, että ammattikoulukin paljon fiksumpi valinta kun tuo yliopiston apukoulu. Miten saisin hänet opiskelemaan jotain fiksua, kehittävää ja sellaista, jolla saa 5 vuoden päästä töitä ja 15 vuoden päästä.

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä oon FM. Oon tienannut jo 15 vuotta reilut satatonnia vuodessa.

Vierailija
2/59 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveisiä Porvooseen...Terveisin kieliä opiskellut humanisti ja oman alan mielekkäissä palkkatöissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 19:40"]

No minä oon FM. Oon tienannut jo 15 vuotta reilut satatonnia vuodessa.

[/quote]

Älä nyt viitsi valehdella, olet sohvien maisteri, työtön nenäntonkija.

Vierailija
4/59 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ihan toista kuin ne miljoonat turhat naistradenomit ja media-alan moniosaajat, joita ammattikorkeat suoltaa.

Vierailija
5/59 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vaan! Enpä ole tiennytkään, että olen opiskellut apukoulussa. Mutta parempi myöhään jos silloinkaan. Humanistisia aineita opiskelin ja hankin pätevyyden kahden kielen opetukseen. Ja vakinaisessa virassa olin suurimman osan 35 vuotta kestäneestä urastani. En hankkinut sataatuhatta vuodessa, mutta riittävästi, että pystyin maksamaan opintolainani ja hankkimaan oman asunnon. Autokin on ollut varsin kauan ja vaihdettu muutaman vuoden välein. Yhteiskunnalta ei ole tarvinnut anella apuja eikä tukia. En ole nauttinut ap:n veromarkkoja enkä euroja, vaan olen tullut omillani toimeen. Terveisin apukoulussa maisterin tutkinnon suorittanut eläkeläinen

Vierailija
6/59 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sä voi mitään enää tehdä, aivopesusi aika on ohi ja hyvä niin :)

ot, anna lapsesi haaveilla ja toteuttaa, tue, kiitos.

Vierailija
7/59 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Humanistisella puolella voi opiskella monenlaista, hyödyllistä ja työllistävää ja turhaa ja huonosti työllistävää. Eli pelkästään tuon kuvauksen perusteella ei voi oikein kommentoida suuntaan eikä toiseen, kuinka kannattavasta uravalinnasta on kyse.

Vuonna 2007 Helsingin yliopistossa tehdyn selvityksen mukaan valmistumisen jälkeen humanistit ovat työllistyneet yhtä hyvin (tai huonosti) kuin oikeustieteellisestä valmistuneet.

http://www.helsinki.fi/urapalvelut/materiaalit/maisterit_ja_kandidaatit_tyomarkkinoilla_2007.pdf s. 12

Vierailija
8/59 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuta kuin ammattikouluun ompelijalinjalle!

Vierailija
9/59 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko ammattikoulun ompelijalinjassa jotain vikaa?

Vierailija
10/59 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään, varma duuni ja kova liksa odottaa ompelijaa!

Vierailija
11/59 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 20:02"]

Humanistisella puolella voi opiskella monenlaista, hyödyllistä ja työllistävää ja turhaa ja huonosti työllistävää. Eli pelkästään tuon kuvauksen perusteella ei voi oikein kommentoida suuntaan eikä toiseen, kuinka kannattavasta uravalinnasta on kyse.

Vuonna 2007 Helsingin yliopistossa tehdyn selvityksen mukaan valmistumisen jälkeen humanistit ovat työllistyneet yhtä hyvin (tai huonosti) kuin oikeustieteellisestä valmistuneet.

http://www.helsinki.fi/urapalvelut/materiaalit/maisterit_ja_kandidaatit_tyomarkkinoilla_2007.pdf s. 12

[/quote]

Siinä olet oikeassa, että humanistisilla aloilla voi opiskella vaikka mitä, osa hyvin työllistäviä aloja, osa huonommin.

http://www.akava.fi/files/10938/01_Tyottomien_osuus_tyovoimasta.jpg Tuossa kuitenkin vähän tuoreempi kuva humanististen alojen työttömyystilanteesta ja se ei kyllä hirveästi imartele jos vertailee yleisesti korkeasti koulutettujen työttömyyslukuihin. Filosofian maistereiden työttömyysaste n. 7,2 % kun samaan aikaan vaikka diplomi-insinöörien on n. 4,1 %.

Vierailija
12/59 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä, että tyttö halua jotain humanismia ja henkevyyttä elämäänsä, kun äidillä on tuollaiset asenteet.

Vierailija
13/59 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea tyttärellesi valinnastaan. Puolisoni pääsi jo ennen valmistumistaan työelämään ja tienaa nyt vastavalmistuneena filosofian maisterina mukavat 3500-4000 e kuussa.

Vierailija
14/59 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti jos on ala, joka ei oikeasti työllistä, taidehistoria, arkeologia jne, niin voisi vähän epäilyttää, mutta on humanistisissa paljon työllistävääkin.

Vierailija
15/59 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Humanisteilla on muihin akateemisiin verrattuna keskimäärin alhaisemmat palkat ja heikompi työllisyys, joten ei ole tosiaan välttämättä mikään mahtava juttu mennä humanistiseen opiskelemaan. Useat humanistit myös sijoittuvat tehtäviin, joihin ei tarvita ylempää korkeakoulututkintoa. Tämän voi ihan lukea epäsuorasti eri yliopiston raporteista, joissa luetellaan työtehtäviä joihin vastavalmistuneet ovat sijoittuneet.

Olen akateeminen, mutta en suosittelisi humanistista tiedekuntaa lapselleni missään nimessä. On myös muutama tuttu ja sukulainen, joka on suorittanut tutkinnon humanistisesta mutta eipä niissä tapauksissa siitä ollut suurta hyötyä työnhaussa. Oli ensin työttömyysjaksoa ja sitten lopulta hommiin, jotka eivät periaatteessa liity mitenkään suoritettuun tutkintoon tai alaan.

Vierailija
16/59 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten uravalintoihin vaikuttaminen pitää aloittaa viimeistään ala-asteiässä. Lasta kannustetaan kovien tieteiden pariin, tsempataan mm. matematiikan opiskelua. Taidealat esitellään vain harrastuksina ja korostetaan ettei niistä kannata haaveilla työurana (ellei lapsella aivan poikkeuksellista lahjakkuutta). Lapsen kanssa puhutaan myös taloudesta ja raha-asioista. Tällä reseptillä minun äitini sai kasvatettua lapsistaan lääkärin, juristin ja DI:n

Vierailija
17/59 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita kommentteja lukematta täytyy sanoa, että toivoisin itse olleeni järkevämpi valinnoissani. Menin lukemaan englantia, koska se tuntui kivalta. En kuitenkaan halunnut opettajaksi tai kääntäjäksi. Valmistuin, ja nyt teen toimistohommia ilman mitään ideaa siitä, miten tutkintoani oikeasti hyödyntää. Toisin sanoen valmistuin vähän kaikkeen ja oikeastaan en yhtään mihinkään. Toivottavasti saat tyttäresi miettimään ihan tosissaan realistisesti -toisaalta tuskin olisin itsekään ketään siinä iässä kuunnellut.

Vierailija
18/59 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myös luulen, että lapsen ohjaaminen "oikealle alalle" onnistuu parhaiten tuolla tyylillä, koska meidän suvussa se on kantanut hedelmää. Aion soveltaa myös omiin lapsiini vaikka minut luultavasti kivitetään täällä siitä hyvästä. Aivopesu pitää aloittaa jo varhain jos haluaa hyvän tuloksen :)

Vierailija
19/59 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerä provo. Hoh hoijakkaa. Tällä palstalla ei ole ollut hetkeen mitään timanttista.

Vierailija
20/59 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole ainoa jolle on käynyt noin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi seitsemän