ottaisiko skitsofreniaa sairastavan mieheksesi?
mietin vain että millaista olis elämä hänen rinnalla.
Kommentit (66)
En ottaisi. Minun isäni on paranoidinen skitsofreenikko ja kaikenlaista on tullut koettua, vaikka isäni on parhaina hetkinään maailman kiltein ja kultaisin mies.
Elin 7 vuotta bipolaarin kanssa. Hän on maailman ihanin mies, kun lääkitys on kohdallaan. Mutta silloin kun se oli, mies jätti lääkkeet pois, koska "eihän terve ihminen lääkkeitä tarvi". Silloin tuli ensin vauhtikausi: järjetön ostaminen (kalliit puhelimet, matkat sukulaisille lahjoiksi, korut minulle, jopa auto). Siihen liittyi hengailu, vieraat naiset jayleensä viehätysvoiman testailu. Sitä hänellä kyllä on. Sen jälkeen pudottiin masennukseen viikoiksi. Hän makasi sohvalla kasvot seinään päin puhumatta. Hän on yrittäjä, joten pystyi olemaan pois töistä. Maniakausina painettiin sitten yötä päivää.
tuo kaikki oli todella raskasta. Lopulta hän petti minua niin törkeästi, että minun oli pakko katkaista välit, etten rikkoisi itseäni kokonaan. Myöhemmin löysin maailman tasapainoisimman miehen. Kiitän joka päivä, että katkaisin entisen suhteen, koska olin jo sairastunut itsekin vääristyneisiin ajatusmalleihin. Kuitenkin rakastin miestä paljon ja toivoin hänen parantuvan. Nykyisin hän on eläkkeellä, 47-vuotiaana ja perheetön.
Lääkitys kys. sairauteen ei toimi kaikilla. Osalla pysyy tosin hyvin aisoissa lääkityksellä, mutta osalla lääkkeet eivät auta niin paljoa että pystyisi jatkuvasti elämään normalia elämään. Esimerkiksi jos menee sekaisin muutamaksi kuukaudeksi, viikoksi tai jopa vain päiväksi niin jo siinä ajassa voi saada hyvin helposti työkuvionsa ja raha-asiansa päin persettä.
Tuo oireyhtymä on kuitenkin aina tietyllä tavalla arvaamaton, koska ei voi tietää toimiiko lääkitys aina jollakin tietyllä henkilöllä vaikka ottaisikin lääkkeensä. Sairaus myös usein johtaa sairauseläkkeelle jäämiseen, joten hyvin ymmärrän miksi joku ei ehkä haluaisi perustaa perhettä ongelmasta kärsivän kanssa.
No mulla on itselläni mt-ongelmia riittämiin, ja olen tapaillut mt-ongelmaisia, mutta pakko on tunnustaa ettei mulla tuollaisen vakavamman oireilun katselemiseen riitä voimat. Persoonallisuushäiriöistä masentunuttakin on ollut liian vaikea katsella, vaikka itselläkin mm. masennusdg, mutta kun ei tämäkään sairaus kaikilla ole samantasoinen.
Vaikka en olekaan mikään diagnoosiuskovainen, niin mua häiritsee miten kaikki tyrmäävät skitsofreenikon sillä perusteella että tuntevat bipolaarisen. Kaksisuuntainen on kuitenkin aika oma juttunsa ja skitsofrenia omansa, vaikka molempiin liittyy psykoottisuus.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 17:42"]
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 17:38"]
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 17:27"]
Olipahan kiva ketju lukea. Tuli oikein hyvä mieli.
T. Skitsofreenikko
[/quote]
muista syödä lääkkeesi, siitähän se on kiinni.
sanon vaan, että nämä mun tutut ovat kyllä järkänneet vuosien saatossa sellaisia ongelmia muille, käyneet käsiksi jne ettei nyt heti sympatiaa heru (olen se joka tuntee kaksi...).
[/quote]
Se, että sä muutaman sun tutun perusteella määrittelet jokaisen kyseistä sairautta sairastavan, kertoo kaikkein eniten susta itsestäs ihmisenä.
[/quote]
voi kuule, toinen on lähisukulainen miehen puolelta, joten tunnen kyllä sairauden ihan tarpeeksi hyvin, mistän tuttavista ei ole kyse!!!
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 18:00"]
T. Skitsofreenikko
[/quote]
sanon vaan, että nämä mun tutut ovat kyllä järkänneet vuosien saatossa sellaisia ongelmia muille, käyneet käsiksi jne ettei nyt heti sympatiaa heru (olen se joka tuntee kaksi...).
[/quote]
Se, että sä muutaman sun tutun perusteella määrittelet jokaisen kyseistä sairautta sairastavan, kertoo kaikkein eniten susta itsestäs ihmisenä.
[/quote]
voi kuule, toinen on lähisukulainen miehen puolelta, joten tunnen kyllä sairauden ihan tarpeeksi hyvin, mistän tuttavista ei ole kyse!!!
[/quote]
Voi hyvänen aika :D Sehän tekeekin asiasta heti tilastollisesti yleistettävän faktan kun on ihan lähisukulainen... Apua.
Skitsofreenikko
[/quote]
Ja sun olisi lisäksi hyvä ymmärtää, että tuo sairaus voi ilmetä todella monin eri tavoin ja eri rankkuusasteilla. Vain alan ammattilainen voi sanoa tuntevansa sen sairauden, joka ei todellakaan ole joka ihmisellä samanlainen.
Kyllä skitrofrenia on edelleenkin yksi "vakavimmista" mt-diagnooseista, joten kyllä se on johonkin rajaan asti yleistettävissä. Kaverini lähisuvussa on muutama potilas ja kaikki ovat sairautensa vuoksi eläkkeellä ja pelkillä lääkkeillä tila ei pysy kokonaan kontrollissa.
Sisareni myös seurustelu aikanaan yhden skitsofreniaa sairastavan kanssa (ei heti tiennyt sairaudesta) ja laittoi sen vuoksi poikki. Hänelle naisystävän mielisairaalareissut ja sairaudesta aiheutuvat sekoilut olivat kuitenkin liikaa, joten se suhde jäi heti alkuunsa.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 18:10"]
T. Skitsofreenikko
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Voi hyvänen aika :D Sehän tekeekin asiasta heti tilastollisesti yleistettävän faktan kun on ihan lähisukulainen... Apua.
[/quote]
niinkuin sinun analytsisi minusta, niinkö?
en ole puhunut tilastollisesti yleistettävistä faktoista, vaan vastannut ap:n kysymykseen "ottaakko skitso mies vai ei?" Ja vastaukseni on "omiin kokemuksiini perustuen en todellakaan tietoisesti ottaisi. Eri asia on, jos sairastuu suhteen aikana, se on sitten eri kysymys."
byeeee
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 13:48"]
Lapsia jos aiot tehdä niin älä ota. Lapsettomuusklinikat esimerkiksi eivät ota luovuttajaksi, jos miehen lähisuvussa on tai paljastuu skitsofrenia, kaikki siemenet tuhotaan, jos niitä on pakkasessa. On aivan liian paha sairaus. Käy katsomassa jossain sitä sairastavaa niin tajuat, että mahdotonta on. Nähnyt noita työssä ja luonnossa, mutta onneksi en suvussa.
[/quote]
Onko suvussasi tehty sukututkimusta? Ajattelin vaan, kun vaikuttaisi, että olet Hitlerin jälkeläinen..
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 13:41"]
En. Perheen toimentulo, hyvinvointi ja lasten perintötekijät ovat tärkeitä asioita minulle, joten en riskeeraisi mitään noista asioista ottamalla tietoisesti skitsofreniaa sairastavaa puolisokseni.
[/quote]
Minä musitan jostain lukeneneni, että on epätodennäköistä, että edes kahden skitsofreenikon lapsi sairastuu.
En, mikäli hän kertoisi asiasta tai muuten saisin tietää sairaudesta. Se olisi liian raskasta.
T. Skitsofreenikko
[/quote]
[/quote]
Käyttävätkö nuo tuttusi päihteitä? Työssäni näen näitä potilaita ja päihteettömät skitsofreenikot ovat yleensä hiljaisia ja kilttejä, eivät todellakaan aiheuta harmia muille. Päihteitä käyttävät ovatkin sitten erikseen.
En usko että voisin.
Seurustelen tällä hetkellä miehen kanssa, jonka äidillä on skitsofrenia ja siinäkin on ihan tarpeeksi. Silloin tällöin päättää, että ei tarvitse lääkkeitä ja se on menoa sen jälkeen.
Toivon todella ettei mieheni, ja joskus tulevat lapsemme, saisi kyseistä sairautta.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 19:03"]
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 13:41"]
En. Perheen toimentulo, hyvinvointi ja lasten perintötekijät ovat tärkeitä asioita minulle, joten en riskeeraisi mitään noista asioista ottamalla tietoisesti skitsofreniaa sairastavaa puolisokseni.
[/quote]
Minä musitan jostain lukeneneni, että on epätodennäköistä, että edes kahden skitsofreenikon lapsi sairastuu.
[/quote]
Jaa mistäköhän olet tuollaista lukenut?
"Normaaliväestön skitsofreniariski on noin 1 %, skitsofreniapotilaiden sisarusten 9 %, lasten 13 % ja 2. asteen sukulaisten noin 5 %. Jos molemmat vanhemmat sairastavat skitsofreniaa, lapsen riski on noin 45 %."
Vaikka kuinka on epäreilua, niin en ottaisi mielenterveysongelmaista ehdoin tahdoin parisuhdekumppanikseni.
Samoin kun en ottaisi esim. reilusti ylipainoista, lyhytkasvuista, täysin kuuroa, tai ms-tautia sairastavaakan. En kyllä ottaisi myöskään vegaania, kommunistia, uusnatsia, uskovaista, mökkeilijää, veneilijää tai ihmistä joka ei tykkää lukea kirjoja.
En ymmärrä, miksi mt-ongelman perusteella karsinnan tekeminen on jotenkin suurempi synti kuin jonkin muun kriteerin perusteella.
En. Tunnen kaksi ihmistä joilla kaksisuuntainen. Kyllä ne tahtoo toisetkin sekoittaa omiin sotkuihinsa. Mielenterveys ongelmaiset on aina jotenkin omituisia tai hankalia.Masennus eri asia. Haluan miehestäni turvaa, enkä halua olla hänen äitinsä.