Valkoinen luksuskoti vai rähjäinen huoramurju?
Aluksi sanottakoon, että termin huoramurju käytön opin edesmenneeltä tädiltäni, eikä hän tarkoittanut sillä asuntoa, jossa asuu prostituoitu, vaan asuntoa, joka on samanlainen kuin entisaikojen huorien asunnot; huolimattomasti hoidettu, sekalaista tavaraa täynnä oleva, hämärä ja ahdas, oikea boheemin homssanduudelin koti.
Sitten asiaan. Miksi naistenlehtien kotiesittelyissä esiintyy aina rikkaita, akateemisesti sivistyneitä naisia, tai yrityksen johtotehtävissä olevia? Miksi heidän kotinsa ovat aina hohtavan valkoisia ja avaria kerrostalolukaaleja, sata vuotta vanhoja isoja maalaistaloja tai moderneja, 250 neliön omakotitaloja?
Kaikki heidän kodeissaan on niin valkoista, että valkoiset huonekalut eivät meinaa erottua valkoisista seinistä. Huonekalut, tietysti kuuluisien suunnittelijoiden designhuonekaluja tai muuten vain huippuluokkaa olevia, näyttävät siltä, kuin ne olisi eilen ostettu - ei käytön jälkiä missään. Huoneet ovat niin avaria, että kalusteiden välissä mahtuisi ajamaan pienellä autolla.
Omituista, sillä toisinaan näillä naisilla on myös mies ja lapsia. Silti näyttää, kuin naiset itse olisivat sisustaneet asuntonsa jonkin virallisen, standardin ylimystönaiskaavan mukaan.
Miehisiä elementtejä ei näy missään; ei kirjoja pursuavia hyllyjä, ei stereolaitteita, ei edes jakoavainta eteishallin lipaston päällä. Tietenkään lasten klähmäisiä kädenjälkiä ei löydy ovista, ja lastenhuonekin on kliininen ja tyylikäs.
Miksi naistenlehdet eivät koskaan kuvaile tavallisia duunarikansan huoramurjuja, vaikka puolet kansasta kuitenkin asuu vuokralla 50 - 80 neliön neuvostokuutoissa 70-luvulla rakennetuissa betonikolosseissa tai pienissä, vaatimattomissa omakotitaloissa?
Niissä asunnoissa on joka paikka parveketta myöten täynnä tavaraa, niin että kulkuväylät ovat ahtaita. Siellä on vanhoja lehtinippuja ja CD-levypinoja pöydillä ja hyllyissä, mitä erilaisimman värisiä ja eriparisia huonekaluja, mummolta peritty raanu seinällä, 60 watin kelmeää ja himmeää valoa antavia lamppuja, lasten kurasaappaita sikin sokin eteisessä ja tuulipukuja naulakossa jne.
Olemme jo vuosikymmeniä saaneet lukea, kuinka esim. toimitusjohtaja Gunilla esittelee valkoista luksuslukaaliaan ja kertoo, kuinka hän löysi sydämen sivistyksen työnsä ja hienojen harrastustensa kautta. Koska saamme lukea, kuinka perushoitaja Tiina esittelee vuokrakolmiotaan ja kertoo, kuinka hänellä ei riitä raha ylellisiin huonekaluihin eikä energia kodin sisustamiseen, kun pitää työkseen pestä mummojen peppuja laitoksessa ja hoitaa lapsikatrasta?
Kommentit (97)
Minusta valkoinen koti ei ole mikään luksuskoti, valkoiset materiaalit kun ovat aina ne valikoimien halvimmat ja nuhriintuvat nopeiten.
Oikeissa aidoissa luksuskodeissa käytetään aina laatukiveä ja laatupuuta (valitettavasti joskus niitä harvinaisimpiakin puita, jolloin mm. sademetsät kärsii).
[quote author="Vierailija" time="25.10.2013 klo 07:18"]
Mua nimenomaan kiinnostaisi ne tavalliset ihmiset ja niiden rojut ja ratkaisut. Aika harvoin noissa sisustusjutuissa on mitään erityisen kiinnostavia henkilöitä, ja jos onkin niin ei mua niiden sisustus kiinnosta vaan sitten lukisin mieluummin jotain muuta sen kiinnostavan ihmisen elämästä. Hypin sujuvasti ohi noista toisiaan toistavista sisustusjutuista.
[/quote]
Etsit sisutuslehtin artikkeleista jotakin, mitä ne eivät yitäkään tarjota.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2013 klo 15:40"]
Valkoinen korkeakiilto on se kaikista halvin materiaali, kuvitellaan että se "moni kakku päältä kaunis" ja valkoinen kotilaboratorio-lookki on jotenkin hienoa ja trendikästä, mutta totuus on se että ne ei pysy niin hyvänä vuosikaudet vaan pintanaarmuttuu ja ajan mittaan eivät pysy enää niin raikkaan sävyisinä eli kannattaa sijoittaa vähän parempiin materiaaleihin heti kerralla.
[/quote]
Itse asiassa vasta talon rakentaneena korkeakiiltoiset kalusteet oli kalliimpia kuin perus valkoinen mdf. Tosin meillä on laminaattiovet, jotka huomattavasti kestävämmät ja helppohoitoisemmat kuin se melamiini...ja että mä rakastan! :) Niin kuin myös valkoista lattiaamme, valkoisia seiniä jne :)
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 11:15"]
[quote author="Vierailija" time="27.10.2013 klo 15:40"]
Valkoinen korkeakiilto on se kaikista halvin materiaali, kuvitellaan että se "moni kakku päältä kaunis" ja valkoinen kotilaboratorio-lookki on jotenkin hienoa ja trendikästä, mutta totuus on se että ne ei pysy niin hyvänä vuosikaudet vaan pintanaarmuttuu ja ajan mittaan eivät pysy enää niin raikkaan sävyisinä eli kannattaa sijoittaa vähän parempiin materiaaleihin heti kerralla.
[/quote]
Itse asiassa vasta talon rakentaneena korkeakiiltoiset kalusteet oli kalliimpia kuin perus valkoinen mdf. Tosin meillä on laminaattiovet, jotka huomattavasti kestävämmät ja helppohoitoisemmat kuin se melamiini...ja että mä rakastan! :) Niin kuin myös valkoista lattiaamme, valkoisia seiniä jne :)
[/quote]
Meillä on valkoiset korkeakiiltoiset korkeapainelaminaatti keittiönovet ja olen älyttömän tyytyväinen niihin vielä 8 vuoden jälkeenkin. Ei naarmuja, ei kulumia, ei pinttymiä. Ja meillä kokataan jatkuvasti, ruokavieraita on omien lisäksi pari kertaa kuukaudessa. Pyyhkäisy riittää ja taas on uudenveroinen:)
Ja ihan on Kvikin tanskalaista edullista laatua:D "Huippulaatu" olisi maksanut 10000€ enemmän mutta en usko että olisi ollut laadultaan hintansa väärti. Ja Puustellikin oli hintahaarukan yläpäästä - tämä lähinnä nauratti sillä kerran Puustellia ostaneena en tee samaa virhettä uudelleen. Ihan mielenkiinnosta kilpailutettiin tarjous.
Tämä onkin ainoa valkoinen asia meillä kotona:)
Mieluiten ruskealla puulla sisustettu luksuskoti. Sitten kun voitan lotossa.
Yi kauheeta, valkonen on niiin tylsää----
[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 23:03"]
[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 22:55"]
miksi täynnä pursuava kirjahylly on miehinen? :D :D
[/quote]
No kun jos se on naisen asunnossa, se on huorahtavan homssanduudelin merkki ;)
[/quote]
Ei ole. :(
[quote author="Vierailija" time="25.10.2013 klo 10:28"]
Minusta valkoinen koti ei ole mikään luksuskoti, valkoiset materiaalit kun ovat aina ne valikoimien halvimmat ja nuhriintuvat nopeiten.
Oikeissa aidoissa luksuskodeissa käytetään aina laatukiveä ja laatupuuta (valitettavasti joskus niitä harvinaisimpiakin puita, jolloin mm. sademetsät kärsii).
[/quote]
Huoramurju kuulostaa kodikkaammalta.
Yäk! Kuka muka viihtyy valkosessa kodissa?!?
Munsta se valkonen koti ei oo mistään kotosin ku siitä puuttuu se kodikkuus.
Mä aina jotenkin ilahdun kun näen että huoramurju-ketju on nostettu :)
[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 22:18"]
Sitten asiaan. Miksi naistenlehtien kotiesittelyissä esiintyy aina rikkaita, akateemisesti sivistyneitä naisia, tai yrityksen johtotehtävissä olevia? Miksi heidän kotinsa ovat aina hohtavan valkoisia ja avaria kerrostalolukaaleja, sata vuotta vanhoja isoja maalaistaloja tai moderneja, 250 neliön omakotitaloja?
[/quote]
Siksi että tuollaiset ihmiset haluavat esitellä kotejaan. Ne, joille asuminen on vain asumista, tuskin tietävät että asuntoja edes esitellään lehdissä.
Viihdyttävä aloitus. Ei ketään varmaan kiinnosta. Minä asun 50-80-neliöisessä neukkukuutiossa, mutta on väljää ja minimalistista. Pitäisi varmaan alkaa pitää sisustusblogia ja kuvailla noita väliovien kädenjälkiä eri valaistuksessa.
Ketä kiinnostaa joidenkin duunarien ankeat pienet luukut?
[/quote]
No kun jos se on naisen asunnossa, se on huorahtavan homssanduudelin merkki ;)
Kyllähän minäkin lähärinä osaisin sisustaa huippumodernin (design pöytälamppu ja tuolit), persoonallisen (ihan itse keksitty mustavalkoinen matto), , luonnonläheisen värisen kodin (valkoinen, beige, musta), jossa raikkaita ja persoonallisia väriläiskiä (se keltainen sohvatyyny ja maalattu jakkara). jos ei tarvitsisi katsoa hintalappua.
Eurooppalaisissa kodeissa on jo muotia omaperäiset sisustusratkaisut, eikä asunnon tarvitse näyttää kuin vepsäläisen katalogista kopsatulta mallihuoneelta.
Olisi mielenkiintoista nähdä enemmän omaperäisiä koteja. Minäkin olen kiinnostunut amerikkalaisista asunnoista, joissa mikään seinä ei ole valkoinen (inhoan sairaaloita ja virastotaloja) ja huoneessa saa olla eri kuoseja ja pintamateriaaleja.
[/quote]
Koska miehet ostavat paljon kirjoja. Naiset lainaavat kirjastosta.
Ja sellaisessa valkoisessa kodissa asuva ei mitenkään voi pitää kodistaan? Vaan se huoramurju on aito ja kiva? Entä jos tykkääkin vaaleasta sisustuksesta? Eikö niitä sisustustyylejä ole monia niinkuin ihmisiäkin, ja todella moni voi näyttää omaan silmään kivalta, vaikka tyyli olisi eri kuin omassa kotona. Tottakai näitä eri tyylejä tulisi lehdissä esitellä, mutta onneksi meillä on internet :)