Kuinka moni antaa lapsellensa hpv-rokotteen?
Mä olen luullut koko ajan sen olevan hyvä juttu, mutta nyt on alkanut kuulua huhuja, että ei ehkä olekaan. Tälläisenä tavallisena tallaajana on tosi vaikea tietää kannattaako tuokin rokote antaa vai ei.
Kommentit (114)
Joo, joku homeopaatti vouhkaa rokotusta vastaan...
Mun käsittääkseni joku muukin vouhkaa kuin homeopaatti. Mä olen aina kaikki rokotukset lapsilleni antanut, nyt vain alkoi mietityttämään.
Ap
Minusta se vaikuttaa ihan turhalta rokotteelta Suomen oloihin. Ymmärtäisin rokotustarpeen esim. kehitysmaissa, joissa ei ole papa-seulontoja eikä kunnollisia syöpähoitoja. Parempi on käydä vuosittain gynellä ja papassa.
En anna rokotuttaa lapsiani.
Tämä rokote jää ainakin meidän lapsilta ottamatta. Ihan jo siksikin, että rokotetta markkinoidaan väittämillä, joiden paikkansapitävyyttä vasta tutkitaan.
Eli ennemmin syöpä hoidettavaksi kuin rokotus? Voi luoja mitä idiootteja!
Nyt on kyse siitä, mitä siitä rokotuksesta voi seurata. Pahimmillaan kuolema. Ei kai kukaan jättäisi sitä itsessään rokotuksen takia ottamatta, vaan niiden jälkiseuraamusten.
Mistä tahansa rokotuksesta voi seurata kuolema. Opiskelkaa idioottimammat tilastomatematiikkaa niin maailma aukeaa ihan uudella tavalla.
Ymmärrän monet rokotteet. Rota-virus tappaa pikkulapsen oikeasti nopeasti.
Polio, tuberkuloosi ja rokot tarttuvat väkijoukossa ja vievät monta päivää sairastaessa ja aiheuttavat jälkitauteja. Vakavia jälkiseurauksia.
Mutta rokote yhtä syöpälajia vastaan? Papa-koe on tärkeämpi, ja tietysti vastuullinen seksikäytös. Sanonpa tällaisenkin, että meidän suvussa ei ole kuoltu syöpään - omalla ja tyttäreni kohdalla näen kohdunkaulansyövän riskin olevan aika pieni.
Verrattuna mahdollisiin haittoihin.
Tämän rokotteen 'historiaa' seuranneena olen sitä mieltä, että kyseessä on pelkkä lääketehtaiden lobbaus. En ota.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 13:40"]
Joo, joku homeopaatti vouhkaa rokotusta vastaan...
[/quote]
Ja rahanahne lääkefirma lobbaa rokotuksen puolesta!
terv.8
Kyllä tää rokote jää ottamatta kummaltakin tyttäreltä.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 13:54"]
http://www.informationisbeautiful.net/2009/how-safe-is-the-hpv-vaccine/
[/quote]
Mutta ongelma onkin siinä, etteivät nämä mammat osaa suhdelukuja.
Minä otan sen tyttärilleni. Vanhempi on jo saanut rokaoitteen ja nuorempikin saa. Esim. sikapiikkiä en ottanut , mutta tämän otan.
En todella aio rokotuttaa lastani. Muut rokotusohjelmaan kuuluvat rokotukset lapset ovat saaneet, sikapiikkiä ei. Mutta tämä HPV, ei todellakaan.
Kauheeta kuumottelua taas, itse osallistuin rokotteen tutkimukseen noin 4 vuotta sitten ja hyvin porsukkaa elämä edelleenkin, tulevaisuuteen en toki näe mutta voivoi.
Tässä linkissä paljon hyvää tietoa.
http://www.cancer.fi/syovanehkaisy/viruksetjabakteerit/papilloomavirus/hpv-rokote/
Ei tule rokotetta meidän tytölle.
En anna.
Tässä käy just samalla tavalla kuin sikapiikin kanssa - pari komplikaatiotapauksta niin mammat kohkaa palstalla siitä, miten tuollainen rokotus on sallittu. Satavarma juttu!
En anna. Sikainfluenssarokote oli "tosi turvallinen" vaikka tutkimus oli vielä puolitiessään. Mä olen myös sitä mieltä että ahneet lääkefirmat haluaa rahastaa, eikä sillä ole mitään tekemistä ihmisten hyvinvoinnin kanssa. Täytyy olla paljon enemmän tutkimustietoa ennekuin lapseeni saa tuikata jotain rokotteita. Lääketehtaiden koekaniiniksi en lastani anna.
Jälleen joutuu ihmettelemään, miksi kaikista tärkeintä matematiikan osa-aluetta, tilastomatematiikkaa, opetetaan kunnolla vasta yliopistossa.
No en anna rokotuttaa tytärtäni.
Kukaan ei tiedä rokotteen tehoa saati kauan sen vaikutus kestää. Tehoaa sen minkä tehoaa ainoastaan pariin virustyyppiin, joita on yhteensä n. 100. Papa-seulontoja yritetään karsia rokotteen seurauksena. Syöpäjärjestöjen sivuilla myös sanotaan, ettei HPV yksinään aiheuta syöpää.
Sitten tilastoja. Suomessa sairastuu kohdunkaulan syöpään n. 160 naista vuodessa. Kuolleisuus 1/500. Eli 1 nainen kuolee ko. syöpään 3 vuodessa. Kuinka paljon muut syövät saati sairaudet tappavat? Todennäköisyys sairastua tai kuolla ko. syöpään on häviävän pieni. Ja nuokin vähäiset kuolemat vältettäisiin tehokkaammilla seulonnoilla eikä tunkemalla ihmisiin taas epämääräisiä rokotuksia.
Ja jos nyt pitää ottaa riski siitä, että sairastuuko tyttäreni 60-vuotiaana kohdunkaulan syöpään vai jo teininä mahdollisen haittavaikutuksen seurauksena, arvatkaa kumman valitsen?