Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"emme ehkäisi, mutta emme yritä lastakaan" ihmetyttää...

Vierailija
22.10.2013 |

Olen nyt siina iassa, etta iso osa ystavapariskunnista raskautuu ja menee naimisiin ja perheita perustetaan kuin sienia sateella :D

Itsekin olen vastikaan naimisiin mennyt ja miehen kanssa olemme paattaneet, etta ehkaisy jatetaan pois uuden vuoden jalkeen ja toivomme tietysti, etta saisimme uuden elaman aluille. Meille ainakin tama askel, etta jatetaan kondomit pois kaytosta tarkoittaa jo itsesaan sita, etta yritamme raskautua. Ollaan puhuttu miehen kanssa, etta ihan aluksi ei ainakaan aleta pissailemaan ovistikkuihin ja lasketa tarkkaan ovulaatiopaivaa vaan harrastetaan seksia niin kuin ollaan harrastettu jo monen vuoden ajan, ihan normaalisti, paivittain. Sitten tietysti jos raskautuminen nayttaa hankalemmalta niin voidaan sitten alkaa laksemaan ja tahtaamaan tarkemmin niihin tarppipaiviin. 

Mutta asiaan: Nyt niita raskausuutisia ollaan kuultu tiheaan tahtiin ja mika mua ihmetyttaa on se, etta useat tuttumme ovat sanoneet etta lapsi oli ihan totaalinen yllatys ja puhuneet raskaudesta kuin vahinkoraskaudesta ja kun olen uteliaisuuttani sitten kysellyt niin ovat kertoneet etta ehkaisy jatettiin pois pari kuukautta sitten. Miten ihmeesa raskaus voi olla yllatys silloin? Siis ymmarran, etta jos pariskunta on jattanyt ehkaisyn jo vuosia sitten pois, karsineet lapsettomuudesta ja sitten yhtakkia pam ollaankin yllattaen raskaana vaikka kaikki toivo olikin jo melkein menetetty. Mutta etta ihan alle puolen vuoden ehkaisyttoman kauden jalkeen raskauduttiin, mika ihmeen yllatysraskaus se on?

sitten kun olen todennut, etta ahaa siis aloitte yrittamaan raskautumista pari kuukautta sitten siis? Niin sitten on pariskunnat vastanneet ei ei ei emme todellakaan yrittaneet raskautua. Siis mika idea on pariskunnalla sitten jattaa ehkaisy pois ja olettaa ettei raskaudu?

Itse en tata nyt vain millaan ymmarra. Jos te muut palstalaiset olette tormanneet samaan tai voitte selittaa taman oudon ilmion niin kertokaa ihmeessa!

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin tuota tilannetta, että ehkäisyä ei ole, eikä tarkempia suunnitelmiakaan, pidettäis jotenkin omituisena. Olette aika vieraantuneita luonnosta, jos ilman ehkäisyä eläminen on noin epänormaalia.

Itse olen käyttänyt viimeksi 15 vuotta sitten pillereitä vuoden, kunnes veritulppa esti sen. Sittemmin olen ollut ilman ehkäisyä ja lapsi olisi ollut ok. Mutta ei ilmaantunut. Olisin ollut yllättynyt jos olisin ollut raskaana, koskaan ei tarkoituksella yritetty.

Koitan tässä vain sanoa, että luonnollista olisi elää ilman ehkäisyä, mutta se ei tänä päivänä enää ole normaalia. Kaikki pitää suunnitella etukäteen, milloin lapsi ei sovi ja milloin se saa tulla ja milloin sen pitäisi tulla. Sitten onkin outoa, kun jotkut elää sen mukaan mitä elämä antaa eteen.

Vierailija
2/50 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmat ihmiset vaan saavat suurperheen, jos eivät käytä ehkäisyä. Katso lestadiolaisia. Ei siinä ole mitään ihailtavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta taas on luonnotonta ajatella, että  raskaus on yllättävä seuraus seksistä, kun kerta sitä lasta ei ole yrittämällä yritetty. Väitän, että pieni vähemmistö raskautuu todellisella yrittämisellä ovistikkuineen kaikkineen ja suurin osa jättää ehkäisyn pois ja katsoo, mitä tapahtuu. 

Seksin luonnollinen seuraus on raskautuminen ja ihmettelen, miten näin moni on selviytynyt koulun terveystiedon tunneista tajuamatta sitä. Luonnollinen seuraus ei   ole yllätys, vaikka siltä itsestä ehkä syystä tai toisesta tuntuisikin. 

Vierailija
4/50 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa asiaa olen ihmetellyt. Erityisesti kummastutti kun entinen työkaverini suureen ääneen kertoi (siis ilman että kukaan kysyi) lapsensa olleen vahinko. Olivat aborttiakin miettineet, mutta päätyneet pitämään lapsen. Eivät siis todellakaan olleet yrittäneet lasta, mutta ehkäisy oli lopettu pari kk aiemmin yhteisestä sopimuksesta.

Vierailija
5/50 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiydessä tulee eteen monta kummallista asiaa. Yleensä kannattaa kummastelut pitää pomana tietonaan. 

Jotkut ihmiset haluavat lapsen ja panevat päivittäin. 

Jotkut eivät halua, mutta ei se katastrofikaan olisi. Ja jos seksiäkin on vaikka 2 kertaa vuodessa, niin ei ehkä jakseta ehkäistä. 

Tohon väliin sitten mahtuu kaikenmoista variaatiota. 

Vierailija
6/50 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hiukka naiivia, jos tosiaan ovat ehkäisyn kokonaan jättäneet pois. Mutta voihan olla kuten meillä, että ei varsinaisesti tehty lasta. Käytettiin ehkäisyä, mutta alku ja loppukierrosta joskus ilman. Pitkään meni, kunnes vauveli tuli. Ja tosiaan kun aikaa kerran oli mennyt, niin raskaus oli yllätys. Iloinen sellainen.

Vierailija
7/50 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun meillä jätettiin ehkäisy pois, se tarkoitti sitä, että toivomme minun raskautuvan <3 Ja näin kävi, nyt rv10 (:

p.s. Minkä ikäinen olet, jos lapsia tuttavapiirissäsi tulee kuin sieniä sateella? Meillä hieman sama homma, itse olen 25v.

Vierailija
8/50 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kas kun kukaan ei voi tietää ehkäisyn pois jättäessään, että onko niitä, joilla natsahtaa heti, vai niitä, jotka joutuvat oikein oikeasti tosissaan vuosia yrittämään ennen raskauden alkua. Niin että MOLEMMAT tilanteet ovat varmasti yllätyksiä ehkäisyn poisjättämisen suhteen.

Vierailija
9/50 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin jätettiin ehkäisyt pois ja seksi jatkui entiseen malliin. Mutta emme ajatelleet tuota moovia niin, että "nyt sitten ruvetaan yrittämään sitä lasta!" Lapsia sai tulla jos on tullakseen. Muutamia kuukausia siihen meni, ja täytyy kyllä myöntää että silloin kun tajusin olevani ekaa kertaa raskaana niin kyllä se yllätys oli ja sen hetken muistan varmaan ikuisesti. Vaikka tuntuu jälkikäteen tietysti hölmöltä ajatella, koska todennäköisyys raskaudelle oli aika suuri. Mutta ehkä ystäväsi eivät ajattele samalla tavalla, että ovat aktiivisesti tekemässä lasta vaan jossain vaiheessa ovat tajunneet, että "hei, mehän odotetaan."

Vierailija
10/50 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kirjoittaa harrastavansa seksiä päivittäin. Mitä ihmettä sitten teet niillä ovistesteillä? Harrastatte seksiä oikeaan kellonaikaan?

Mahdollisuus hedelmöittymiseen on vain ovulaation aikaan. Jos tätä ei seuraile ja seksielämä on passiivisempaa (kuin päivittäin), niin tilanne on juuri, kuten ystävät ovat kertoneet. Ilman ehkäisyä voi mennä jopa vuosia ilman lasta, jos ei tärppipäivinä seksiä harrasta.

Vierailija
11/50 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista!

Siis kyllahan se raskaus varmasti aina on ainakin edes pieni yllatys, vaikka sita oltaisiinkin tavoiteltu ja kaikki sen eteen yritetty mutta kun ei sita ikina voi olla varma niin ymmarran sellaisen yllatyksentunteen, mutta tama mita mun muutamat tuttavat ovat sanoneet yllatyksesi on ollut eri asia. Esimerkiksi puhuttiin naisten kanssa porukalla, etta kuinka monesta kierrosta ovat raskautueet ja sitten nama jotka olivat jattaneet ehkaisyn pois pari kuukautta ennen raskautumista sanoivat etta "no itse asiassa en voi vastata tohon koska raskautta ei oltu suunniteltu ja se oli taysi yllatys etta en voi sanoa etta meilla olisi ollut mitaan yrittamista" Siis ajan takaa sita, etta onhan se jonkinlainen yritys jos jattaa tietoisesti ehkaisyn pois?!

Niin ja joku kysyi, olen 24 vuotta ja ystavapiirini koostu just sanoisinko 22-28 vuotiaista naisista ja heidan muutamaa vuotta vanhemmista miehistaan. Tama kai on sitten sita lisaantymisen aikaa :D

Vierailija
12/50 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo olen törmännyt samaan. Pari kaveria on ilmoittanut raskauksistaan, ettei raskaus ollut "suunniteltu", kuitenkin seksiä on harrastettu ilman ehkäisyä, vähän mahdollisesti yritelty vältellä hedelmällisimpiä päiviä mutta useimmiten ei olla jaksettu laskea päiviä... Eihän tossa mitään jos lapsi kuitenkin on tervetullut. Sitä en oikein katso hyvällä, jos tuossa tilanteessa tehdään abortti, vaikka eihän sekään mulle kuulu.

Vierailija
13/50 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olisin varmaan kuollut stressiin, jos lasta olisi pitänyt tekemällä tehdä. Me taas jätimme ehkäisyn pikkuhiljaa pois (käytimme jo aiemmin varmoja päivä/keskeytettyä yhdyntää eli ei ollut suuri askel) ja puhuimme, että lapsi saa tulla, jos välttämättä haluaa.

Reilun kahden viikon päästä siitä mietin, missä kuukautiseni ovat.

Vierailija
14/50 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 13:15"]

Kiitos vastauksista!

Siis kyllahan se raskaus varmasti aina on ainakin edes pieni yllatys, vaikka sita oltaisiinkin tavoiteltu ja kaikki sen eteen yritetty mutta kun ei sita ikina voi olla varma niin ymmarran sellaisen yllatyksentunteen, mutta tama mita mun muutamat tuttavat ovat sanoneet yllatyksesi on ollut eri asia. Esimerkiksi puhuttiin naisten kanssa porukalla, etta kuinka monesta kierrosta ovat raskautueet ja sitten nama jotka olivat jattaneet ehkaisyn pois pari kuukautta ennen raskautumista sanoivat etta "no itse asiassa en voi vastata tohon koska raskautta ei oltu suunniteltu ja se oli taysi yllatys etta en voi sanoa etta meilla olisi ollut mitaan yrittamista" Siis ajan takaa sita, etta onhan se jonkinlainen yritys jos jattaa tietoisesti ehkaisyn pois?!

Niin ja joku kysyi, olen 24 vuotta ja ystavapiirini koostu just sanoisinko 22-28 vuotiaista naisista ja heidan muutamaa vuotta vanhemmista miehistaan. Tama kai on sitten sita lisaantymisen aikaa :D

[/quote]

Ehkä monet mieltävät YRITTÄMISENÄ sen, että lasta oikein tekemällä tehdään. Ehkäisyn jättäminen pois on minusta kuitenkin vielä eri asia kuin se, että suunnitellaan seksielämä niin, että se varta vasten tähtää raskaaksi tulemiseen.

Monet eivät kuitenkaan ole kovin tietoisia siitä, koska se ovulaatio on, joten jo sen selvittäminen on enemmän tietoista yrittämistä. (Tiesin suunnilleen, koska ovulaatio on, mutta kun hommasin ovulaatiotestin huomasin, että se olikin myöhemmin kuin olin ajatellut.)

Vierailija
15/50 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista puheista tulee kyllä valitettavasti mielikuva hieman yksinkertaisesta neitokaisesta. :D

Vierailija
16/50 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

no mulle oli ainakin yllätys että raskauduin niin pian. Ei suunniteltu lasta mutta kun olin vuosia syönyt e-pillereitä niin tuumin ettei se teho nyt heti lakkaa, varsinkin kun ystäväpiirissä lasta yritetty kuukausia.. toisaalta kukaan ystävistäni ei ole suunnitellut että heti tärppäisi vaan ennenmminki tyyliin "puolen vuoden päästä olen jo ehkä raskaana" siksi voi puhua yllätysestä että natsasikin heti.

vähän kuin lottovoitto vaikka lottoatkin joka lauantai on se yllätys kun se osuu omalle kohdalle:)

Vierailija
17/50 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekään ei olla ainuttakaan kertaa käytetty ehkäisyä. Ei silti yritetä lasta. Logiikka? No kummallekaan asia ei olisi katastrofi, kumpikin haluaa jossain vaiheessa lapsia (toistemme kanssa:) mulla niitä on jo ennestään). Kumpikin on ihmistyyppiä joka ei usko että elämän voi käsikirjoittaa ja elää käsikirjoituksen mukaan. Toinen ei ole koskaan niin elänyt, toinen on ja huomannut ettei se tee onnelliseksi vaikka kaikki on "kuten pitääkin" ja oikeassa järjestyksessä hankittu ammatti, työpaikka, omistusasunto jne. ja päättänyt kokeilla toisenlaista elämänfilosofiaa. Ehkä kumpikin jollain tasolla toivoo lasta mutta ei uskalla tehdä päätöstä tai se tuntuisi ulkopuolisten kriteereillä (tai niillä opituilla miten muka kuuluu tehdä)hullulta mutta sydämessä niin oikealta ettei kumpikaan edes harkitse ehkäisyä. Toisaalta kun naispuolinen osakas on lähes 40v eikä edellisenkään kerran tullut helpolla raskaaksi plus keskenmenoja niin jos odotellaan toinen jää ehkä lapsettomaksi tai tulee ero kun toinen haluaisi lapsia. Että sikäli ei se raskaaksi tulo yhtään pahalta kuulosta, vaikkei varsinaisesti lasta olla tekemässäkään.

Vierailija
18/50 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 13:28"]

Noista puheista tulee kyllä valitettavasti mielikuva hieman yksinkertaisesta neitokaisesta. :D

[/quote]

No valitettavasti itsekin olen saanut saman mielikuvan, vaikka muuten nama tyttoset ovat oikein jarkevilta vaikuttaneet. 

No en kuitenkaan halua tallaisesta asiasta jankuttaa heidan kuullen, sita ei ikina voi oikeasti tietaa mita siella taustalla on. Senpa takia tulinkin vahan vaahtoamaan nimettomana tanne vauvapalstalle :)

Kiitti viela kaikista kertomistanne tarinoista, valoittavat vahan tata arvoitusta mulle. En viela osaa ollenkaan edes kuvitella, etta milta se oikeasti voi tuntua kun huomaa oikeasti etta nyt sita ollaan raskaana. Toivottavasti minakin sen pian saan kokea ja kuka tietaa, etta miten suurelta yllatykselta se sitten tuntuukaan :)

Vierailija
19/50 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan pakko nyt sanoa,että sana RASKAUTUA on niin järkyttävää suomenkieltä kuin olla ja voi.Älä käytä sitä enää.

Vierailija
20/50 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

pari kertaa olen samaan törmännyt, ja tilanne molemmissa ollut se, että nainen on oikeastaan halunnut lasta, mutta ei ole syystä tai toisesta sitä halunnut keskustella tarkemmin miehen kanssa, ei ainakaan tarkemmalla tasolla kuin "no jos vahinko sattuu, niin eihän se niin kamalaa olisi jne". Sitten ehkäisy on jätetty pois, koska "pillerit ei sovi" tms. syystä, ja kas kummaa, aika pian aletaankin odottaa vauvaa :)

Ja tämä on minusta ihan ok tapa, jos kumpikin on tietoisia siitä, että ehkäisyä ei käytetä ja voi olla, että vauva tulee. Joskus vaan voi olla ihan liian vaikeaa oikeasti sopia ja suunnitella, että nyt tehdään vauva, on helpompi vähän huijata itseään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi viisi