Vanhat työelämässä hämmästyttää
Miksi kaikki tulee tehdä niin kuin aina ennen on tehty? Miksi työpaikat eivät saisi muuttua ihmisten ja ajan mukana? Miksi nuoria syrjitään työelmässä tai heitä haukutaan huonoiksi työntekijöiksi, että "aines" on heikentynyt?
Ihmisillä on tänäpäivänä hyvin erilaiset odotukset työltä ja työelämältä, joillekin se merkitsee pelkästään rahaa elämiseen kun toisille se voi olla vieläkin koko elämä. Vanhemmissa sukupolvissa jotkut elävät edelleen tehdäkseen töitä, kun nuoremmat sukupolvet ovat nähneet vapaa-ajan ja muun elämän merkityksen. On selvää, että joillakin työelämässä voi olla vaikeutta ymmärtää, että kaikki eivät halua tehdä työtään uhrautuen ja työn aikana myös hoidetaan sosiaalisia suhteita, esim. älypuhelimien ja Facebookin kautta.
Ihmiset eivät ole enää niin sitoutuneita työhönsä ja viisi vuotta samassa työpaikassa saattaa tuntua todella pitkältä. Maailma on muuttunut, joten olisi hyvä kaikkien kannalta, että siihen sopeuduttaisi mahdollisimman pian. Muutosvastarinnasta luultavasti johtuen työelämän nuorimmat sukupolvet saavat kokea välillä melko epäasiallistakin käyttäytymistä vanhemmilta työntekijöiltä, kuten ennakkoluuloja ja stereotypioita. Kaikki nuoret eivät esimerkiksi jaksa yhtään sen paremmin kuin vanhemmat työntekijätkään, heillä ei ole yhtään sen enempää mielenkiintoa tehdä ylimääräistä työtä kuin vanhemmillakaan.
Kommentit (149)
Jotenkin nykyajattelu, jossa erikseen korostetaan joka käänteessä, että työ ei ole elämän tärkein asia, kannustaa juurikin lusmuiluun ja työnteon ns. harrastamiseen. Ei työ varmaankaan useimmille palkkatyöläisille (yrittäjyys on eri asia, se on monelle elämäntapa ja -sisältö) ole tärkein asia koska ihmisillä on läheisiä, ystäviä, harrastuksia tärkeinä osina elämäänsä, mutta itse aikuisena ja pitkän työhistorian omaavana väitän, että useimmilla ihmisillä, joilla on minkäänlaista kunnianhimoa ja tavoitteita elämässään, arvottavat työnteon hyvinkin korkealle. Työ ja siitä saatava palkka on kuitenkin se, jolla ihmiset voivat saavuttaa hyvän elintason; yhteiskunnan tulonsiirroilla ei omakotitaloja rakennella, kesämökkejä hankita ja uusilla autoilla ajella. Vaikka ajat kuinka muuttuvat ja työn merkitys siinä ohessa, en usko vähävaraisuuden viehättävän suurinta osaa ihmisistä.
Kyllä työkaverin lusmuilu on aika paljon muiden työntekijöiden asia. Lusmuilijan vuoksi muut joutuvat tekemään enemmän ja ehkä töitä, jotka eivät heidän tehtäviinsä edes kuulu ja niihin kuluva aika on siis pois omista töistä, ehkä tuottavammistakin töistä jos kokeneemmat, "ylempänä" olevat työntekijät joutuvat omien töidensä ohella tekemään perustason työt omiensa lisäksi kun perustason työntekijää ei huvita tai aika menee omien asioiden työaikaisessa hoitamisessa.
Mistä pomo sitäpaitsi edes tietäisi jonkun välttelevän töitä, myöhästelevän tai tekevän työajalla muuta kuin kuuluisi ellei sitä hänelle joku kerro? Ei kaikilla työpaikoilla pomo ole paikalla päivittäin tai edes viikottain. On aika törkeää olettaa että muut senkun tekee omat ja lusmunkin hommat eikä kukaan sano esimiehelle mitään vaan kaikki kimpassa hyysää lusmua. Tämän päivän työelämä on niin vaativaa, että montaa virhettä ei tarvitse tehdä kun osoitetaan ovea. Hyviä ja motivoituneita työntekijöitä kun on ruuhkaksi asti tulossa tilalle, joten ei minkään yrityksen tarvitse saati kannata mitään suojatyöpaikkaa kenellekään ylläpitää. Tuottavuushan oli tärkeintä, niinkuin täällä moneen kertaan on sanottu.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 22:34"]
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 20:00"]
Tosiasia on, että lapsen sairastaessa jomman kumman vanhemman on oltava pois töistä hoitaen lasta. Sairaudelle ei voi mitään, ja lastenhankkiminen tai siitä pidättäytyminen on perusoikeus! En todellakaan jätä hankkimatta SIKSI lapsia, että joku työpaikalla ei tykkää hyvää, kun joudun välillä olemaan poissa töistä kun lapsi sairastaa. Joutuuhan töistä olemaan poissa, jos itsekin sairastaa.
Elämä ei ole niin mustavalkoista. Ja kaikki raivosta kihisevät lapsettomat, teillekin voi koittaa se päivä, että alkaakin se lapsen saaminen kiinnostaa, niin sitten itse olette ihan hiljaa, kun oma lapsenne sairastaa tai olette poissa töistä perhevapaiden takia... Elämää kun on muuallakin kuin työelämässä. Normaaliin elämään kuuluu parisuhde ja lapset, tai niiden puute, miten nyt itsekukin on elämänsä halunut rakentaa. Aika natsimeininkiä, että vaaditaan, että lapsia ei saa työelämän kiireen/vaatimusten takia hankkia tai että lasten sairastamisen takia ei saisi olla poissa töistä.
[/quote]
SIIS UUUUUWATTI !!!!
Olet ymmärtänyt kaiken väärin. Jos lapsi sairastaa niin etsit hoitajan ja et missään tapauksessa voi olla pois töistä. Sinä olet juuri se uuuuuwatti joka vähät välittää jos muut joutuu tekemään sinun työsi. Et hommaa lapsia lutka jos et pysty niitä elättämään olematta pois töistä.
Olen ollut työelämässä noin 28 vuotta ja en ole ollut töistä pois kuin viisi päivää. Ottaa kyllä päähän kaikenlaiset lutkat jotka on poissa harva se viikko. Oletko miettinyt kuinka monta vuotta olet ollut poissa lasten sairastumisen takia jo nyt ja kuinka monta vuotta se on yhteensä kun joskus olet eläkkeellä?
Ei työelämä ole sitä, että puolet ajasta ollaan poissa vaan työ on työtä.
[/quote]
Kuulostat todella, todella inhottavalta ihmiseltä! Haukut perheellistä äitiä lutkaksi, koska on hankkinut lapsia??? Tuolla ulosannilla olet itse se raivova sekopää töissä... Tiesitkö, että työnantajasi myös vaatii yhteistyökykyä ja joustavuutta ihan sinultakin? Asenteesi on todella pielessä. Ei pelkkä ahkeruus tai saikuttomuus ratkaise, vaan myös ihan tiimityötaidot, sosiaaliset taidot. Jos pilaat tuolla asenteella ja nimittelyllä työpaikkaasi, olet ongelma siellä. Tämä vain sinulle tiedoksi. Työnantajana en katsoisi tuollaista käytöstä. Ihan asialliseen kommenttiin aloit itse vastata lutka-määritelmillä jne. Katsopas sanakirjasta mitä lutka tarkoittaa, se EI tarkoita lapsen saanutta naisihmistä, vaan jotain ihan muuta.!
Toisekseen, jos työnantaja sallii esim. työntekijän olla kolme päivää poissa lapsen sairastaessa, SEN on työnantajataho itse sallinut ETKÄ SINÄ. Mikä kumma itse kuvittelet olevasi, kun katsot olevasti oiketettu määrittämään sääntäjä yli työntantajasi???
Mene itseesi ja hanki parempi käytös ja asenne kanssatyöntekijöitä kohtaan. Sinulla on nyt kasvamisen paikka, vaikka oletkin työelämässä ollut 28 vuotta, niin ei se kyllä asenteessa ainakaan näy!
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 23:23"]
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 23:14"]
"On selvää, että joillakin työelämässä voi olla vaikeutta ymmärtää, että kaikki eivät halua tehdä työtään uhrautuen ja työn aikana myös hoidetaan sosiaalisia suhteita, esim. älypuhelimien ja Facebookin kautta."
Näinhän se aloitus meni.
Joillakin on vaikeutta ymmärtää, että työssä on tarkoitus tehdä työtä ja sosiaalisia suhteita hoidellaan vapaa-ajalla (yllätys, vanhoilla kurpillakin on sellaisia, heillä on useimmiten mm. aviomies, jonka kanssa ei tarvitse soittaa tai tekstata kerran tunnissa). Muuten tulee eteen tilanne, jossa on vaikeutta ymmärtää, miksi tehtiin työsuhteen koeaikapurku.
[/quote]
Korjaan väärinymmärrystä ja pahoittelen joidenkin vanhempien ihmisten verenpaineen nousua. En tarkoita aloitusviestissä sitä, että työ korvataan sosiaalisella medialla vaan että työn aikana pitää olla mahdollisuus käyttää sitä. Sen ajan kun toinen keskustelee kasvotusten kollegan kanssa, voi toinen käyttää ajan somessa, kuten täällä joku kirjoittikin. En usko, että kukaan järkevä ihminen tuota ymmärtää niin, että töihin mennään Facebookaamaan. Huomaa, että näille jotka tuon näin ymmärtävät on hyvin vääristynyt kuva koko sosiaalisesta mediasta ja sen merkityksestä työvälineenä ja informaation jakamisena. Eri työpaikoissa on erilaiset kulttuurit ja mahdollisuudet, jotka tietenkin tulee huomioida.
ap
[/quote]
Olen se vanha, ikävä ämmä työpaikalla ja kyllä, minua vituttaa eräskin nuori työkaveri, joka istuu sohvalla iltavuorot ja näpyttelee kännykkää koko ajan. Olen siis hoitoalalla ryhmäkodissa, missä pitäisi seurustella asukkaiden kanssa ja samalla puuhastella heidän kanssaan kodinomaisia toimia ja viikkailla pyykkejä ja tehdä ruokaa.
Nuorten mielestä on aivan sama, vaikka sen ajan roikkuu puhelimella fb.ssä, kun eihän sitä ole mitään tekemistä ja äkkiäkös minä vanha ämmä asukkaiden kanssa viikkaan ne pyykit.
Kyllä verenpaineeni nousee, kun sanottuani asiasta, sohvalta nousee vetelä purkanmässyttäjä ja tuhisee, että "hei kamoon, kuule ei tässä ollut mitään tekemistä,
jos sää haluut jutella noiden kehareiden kans niin juttele, mutta ei ne mitään ymmärrä, aivan sama, vaikka oon facessa, kun ei oo mitään tekemistä"
Se joka haukkui työpaikalla perheellisiä lutkiksi, koska olivat poissa lapsen sairastaessa, niin menepä kuule ihan itseesi. Olet itsekin ollut poissa viisipäivää, niin ei sinulla ole kuule mitään oikeutta haukkua muita poissaolijoita, olehtan itsekin ollut poissa!! Hanki itse sijainen töihin niille päiville kun itse olet sairaana! Lisäksi tuollaiset puolisairaat töissäolijat, jotka eivät suostu jäämään kotiin sairastamaan, SAIRASTUTTAVAT kaikki muut työpaikalla tartuttamalla sen flunssakuumeen, nuhan ja yskän ja vatsataudin toisille, että kiitti ihan v***sti vaan! Meillä on eräs vanhahko työntekijä, joka ei suostu olemaan ikinä poissa töistä, ja käy esim. vatsataudissa oksentemassa vessassa ja jatkaa töitä, sitten parin päivän kuluttua on kaikki muutkin siinä samassa vatsataudissa. Viimeksi sai huomautuksen tästä esimieheltä, kun juurikin oli tullut vatsataudissa töihin, ja puolet töistä sitten sairasti tämän johdosta saman taudin, tuli aika tappiota tälle yksityisyrittäjälle, joka oli työnantajamme. Että kiitti vaan, taidat olla meillä töissä???
[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 12:46"]
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 23:23"]
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 23:14"]
"On selvää, että joillakin työelämässä voi olla vaikeutta ymmärtää, että kaikki eivät halua tehdä työtään uhrautuen ja työn aikana myös hoidetaan sosiaalisia suhteita, esim. älypuhelimien ja Facebookin kautta."
Näinhän se aloitus meni.
Joillakin on vaikeutta ymmärtää, että työssä on tarkoitus tehdä työtä ja sosiaalisia suhteita hoidellaan vapaa-ajalla (yllätys, vanhoilla kurpillakin on sellaisia, heillä on useimmiten mm. aviomies, jonka kanssa ei tarvitse soittaa tai tekstata kerran tunnissa). Muuten tulee eteen tilanne, jossa on vaikeutta ymmärtää, miksi tehtiin työsuhteen koeaikapurku.
[/quote]
Korjaan väärinymmärrystä ja pahoittelen joidenkin vanhempien ihmisten verenpaineen nousua. En tarkoita aloitusviestissä sitä, että työ korvataan sosiaalisella medialla vaan että työn aikana pitää olla mahdollisuus käyttää sitä. Sen ajan kun toinen keskustelee kasvotusten kollegan kanssa, voi toinen käyttää ajan somessa, kuten täällä joku kirjoittikin. En usko, että kukaan järkevä ihminen tuota ymmärtää niin, että töihin mennään Facebookaamaan. Huomaa, että näille jotka tuon näin ymmärtävät on hyvin vääristynyt kuva koko sosiaalisesta mediasta ja sen merkityksestä työvälineenä ja informaation jakamisena. Eri työpaikoissa on erilaiset kulttuurit ja mahdollisuudet, jotka tietenkin tulee huomioida.
ap
[/quote]
Olen se vanha, ikävä ämmä työpaikalla ja kyllä, minua vituttaa eräskin nuori työkaveri, joka istuu sohvalla iltavuorot ja näpyttelee kännykkää koko ajan. Olen siis hoitoalalla ryhmäkodissa, missä pitäisi seurustella asukkaiden kanssa ja samalla puuhastella heidän kanssaan kodinomaisia toimia ja viikkailla pyykkejä ja tehdä ruokaa.
Nuorten mielestä on aivan sama, vaikka sen ajan roikkuu puhelimella fb.ssä, kun eihän sitä ole mitään tekemistä ja äkkiäkös minä vanha ämmä asukkaiden kanssa viikkaan ne pyykit.
Kyllä verenpaineeni nousee, kun sanottuani asiasta, sohvalta nousee vetelä purkanmässyttäjä ja tuhisee, että "hei kamoon, kuule ei tässä ollut mitään tekemistä,
jos sää haluut jutella noiden kehareiden kans niin juttele, mutta ei ne mitään ymmärrä, aivan sama, vaikka oon facessa, kun ei oo mitään tekemistä"
[/quote]
Ensinnäkin älä yleistä. Nuoret ovat laaja käsite ja suurin osa erittäin kovia tekemään töitä. Toiseksi kannattaa mennä juttelemaan tilanteesta esimiehelle, jos tuollainen toiminta toisen työntekijän kohdalta on toistuvaa. Ole kuitenkin tarkka siitä, että sinulla on todisteet siitä mistä aiot puhua.
Kuulostaa siltä, että työnkuva ei ole tälle nuorelle oikein selkeä. Jään miettimään, että miten hänet on rekrytoitu ja perehdytetty työhön. Ei aina kannata lähteä pelkästään negatiivisesta liikkeelle vaan miettiä kokonaisuus. Ehkä sinunkaan ei tarvitsisi olla se "ämmä" joksi itseäsi nimität, vaan ohjata ja auttaa nuorempaa työssä.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 20:30"]
Keski ikäisillä työntekijöillä on usein paljon huonompi kielitaito kuin nuorilla, eivätkä edes yritä tsempata sen suhteen! Ei kaikilla mutta monilla. Englanti kunniaan.
[/quote]
ja missähän tai millähän alalla näin on? Pikaisesti ajattelin kaikki omat keski-ikäiset, itseni mukaanlukien, tuttuni ja kaikki puhuvat vähintään kahta vierasta kieltä. Itse osaan jopa mandariinikiinaa.
eli, älähän yleistä, tai rajaa otosta pikkasen tarkemmin, kiitos :)
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 20:30"]
Keski ikäisillä työntekijöillä on usein paljon huonompi kielitaito kuin nuorilla, eivätkä edes yritä tsempata sen suhteen! Ei kaikilla mutta monilla. Englanti kunniaan.
[/quote]
ja missähän tai millähän alalla näin on? Pikaisesti ajattelin kaikki omat keski-ikäiset, itseni mukaanlukien, tuttuni ja kaikki puhuvat vähintään kahta vierasta kieltä. Itse osaan jopa mandariinikiinaa.
eli, älähän yleistä, tai rajaa otosta pikkasen tarkemmin, kiitos :)
Mua ärsyttää nää keski-ikäiset naiset jotka yrittää laistaa töistä kaikenlaisten syiden takia esim. lapsen sairaus ja milloin mikäkin vaiva! Jos ei ole lapsia, niin ei se ole nuorten vika eikä niiden tartte tehdä perheellisten työt! Sama itku alkaa sitten aina lomien kanssa.
Toivon todellakin, ettet puhu koko ikäluokkasi suulla.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 19:30"]
Mua ärsyttää nää keski-ikäiset naiset jotka yrittää laistaa töistä kaikenlaisten syiden takia esim. lapsen sairaus ja milloin mikäkin vaiva! Jos ei ole lapsia, niin ei se ole nuorten vika eikä niiden tartte tehdä perheellisten työt! Sama itku alkaa sitten aina lomien kanssa.
No tuupas avautumaan uudestaan, kun/jos sulla on joskus lapsia. Sehän on ihan helkatun kivaa ku lapset sairastaa ja joudut miettimään kumpi on pois ja miten arki järjestetään
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 19:45"]
No tuupas avautumaan uudestaan, kun/jos sulla on joskus lapsia. Sehän on ihan helkatun kivaa ku lapset sairastaa ja joudut miettimään kumpi on pois ja miten arki järjestetään
[/quote]
[/quote]
Niin, mutta se ei ole toisten vika eikä toisille pitäisi siitä aiheutua taakkaa. Ei yhteiskunta ole kenenkään äiti eikä muiden tarvitse kantaa vastuuta toisten päätöksistä. Ei kukaan pakota hankkiutumaan siihen tilaan, ettei pysty selviytymään arjestaan :)
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 19:45"]
[/quote]
[/quote]
Itselläni on lapsia, mutta en ikinä ole vaatinut lapsettomia vaihtamaan työvuorojani tai lomiani lasteni takia. Kaikilla on oikeus lomaansa. Lapselliset järjestävät ne miten tahtovat.
[/quote]
Noin minäkin ajattelin 2-kymppisenä. Nelikymppisenä äitini ajattelen jo eri tavalla.. Eikä se ole äitien (tai isien) vika jos työt kaatuu lapsettomien niskaan tai lomia ei jaeta tasa-arvoisesti.
Tosiasia on, että lapsen sairastaessa jomman kumman vanhemman on oltava pois töistä hoitaen lasta. Sairaudelle ei voi mitään, ja lastenhankkiminen tai siitä pidättäytyminen on perusoikeus! En todellakaan jätä hankkimatta SIKSI lapsia, että joku työpaikalla ei tykkää hyvää, kun joudun välillä olemaan poissa töistä kun lapsi sairastaa. Joutuuhan töistä olemaan poissa, jos itsekin sairastaa.
Elämä ei ole niin mustavalkoista. Ja kaikki raivosta kihisevät lapsettomat, teillekin voi koittaa se päivä, että alkaakin se lapsen saaminen kiinnostaa, niin sitten itse olette ihan hiljaa, kun oma lapsenne sairastaa tai olette poissa töistä perhevapaiden takia... Elämää kun on muuallakin kuin työelämässä. Normaaliin elämään kuuluu parisuhde ja lapset, tai niiden puute, miten nyt itsekukin on elämänsä halunut rakentaa. Aika natsimeininkiä, että vaaditaan, että lapsia ei saa työelämän kiireen/vaatimusten takia hankkia tai että lasten sairastamisen takia ei saisi olla poissa töistä.
Se on varmaan pakkokin ajatella, jos tohon tilaan on saattanut itsensä! Perheelliset usein vaatii ensimmäisinä etuoikeuksia keikkeen ja selittelevät muutoinkin tekemättömiä töitä kaikenlaisilla syillä. Huudetaan kovaa oikeuksia, muttei ajatella yhtään toisia. No onneksi työelämä muuttuu ja perhekäsitys laajenee.
minulla on työkavereita jotka ovat olleet 70-luvulta asti samassa työpaikassa ja lähes koko ajan samaa työtä tehden. tietäähän ne kaikesta kaiken, mutta voi jessus, olis terveellistä nähdä muutakin!
En ole työelämässä törmännyt siihen, että kenenkään perhevapaat tai lasten takia poissaolot olisi aiheuttanut närää toisissa. Mutta jos vuosilomia aletaan jakaa sillä perusteella, kenellä on lapsia, niin silloin ollaan väärällä tiellä.
En taas tajuu et miks nää vanhemmat työntekijät aina vaatii nuorempia kaikkeen ja jakaa töitään niille, kun niillä on usein ruuhkavuodet meneillään tai muuten elämä aktiivisempaa. Nuoret on usein tehokkaampia työntekijöitä, et miks jotkut edut pitää kohdistuu vaan vanhempiin työntekijöihin. Palkka on yks hyvä pointti, et miks sen pitää olla vanhemmalla lähtökohtasesti parempi ku nuorempi saattaa kuitenkin tehdä enemmän töitä...
Oikeassa olet, työnTEKIJÖIDEN kanssa on tultava toimeen mutta ei työnvälttelijöiden.