Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Petra Domsch, plagiaattori

Vierailija
19.10.2013 |

Uusin SK käsittelee taiteen ottamista omiin nimiin sekä muita konsteja saavuttaa itselleen ansiota arvonnousua. Artikkelissa mainitaan Petra Domsch, jonka muilta kopioimat ja itselleen signeeraamat maalaukset koristavat lastenkirjoja.

http://digi.suomenkuvalehti.fi/issue_page/kuvien-salaisuus/?shared=1

Kommentit (276)

Vierailija
261/276 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Jatkouutisointii on jäänyt paikallislehtitasolle, vaikka kyseessä on todennäköisesti törkein plagiointitapaus suomalaisten kuvittajien keskuudessa. Niin, niin, eihän se Domsch ole näillä plagiaateillaan menestynyt, mutta kyse ei ole ollut yrittämisen puutteesta. On nettisivuja, Facebook-ryhmää, esiinnytty eri lehdissä, pidetty muutama oikeakin taidenäyttely ympäri Suomea, avoin ateljee Kristiinankaupungissa, anottu ja saatu yli neljä tonnia Svenska Kulturfondenilta jne. Vielä ei ole vain se suuri menestys tärpännyt, ja nyt ei sitten tärppääkään, kun hienoimmat kuvat paljastuivat Gennadi Spiriniltä kopiokoneella kopioiduiksi.

Vierailija
262/276 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljä tonnia Svenska Kulturfondenilta on minun näkökulmastani paljon rahaa... Luulisi että niitä harmittaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/276 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole Suomen Kuvalehtikään tehnyt mitään jatkojuttua. Mahtaisiko hiljaisuus vähän viitata siihen, ettei katsota viisaaksi liikaa nyt kovistella ihmistä, joka ei oikein ole ymmärtänyt mitä on tehnyt. Lähinnä sitä ihmettelee miksei kukaan läheinen ole ajoissa puuttunut hänen tekemisiinsä, eikö ole pikkukaupungissa ymmärretty että asiat ei ole ihan kohdallaan. 

Vierailija
264/276 |
30.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 14:59"]

Muun median hiljaisuutta voi selittää se, että SK:n juttu oli niin tyhjentävän hyvä. Pitäisi olla uusi näkökulma, esim. voiko ammattimaisesta plagioinnista selvitä pelkällä moraalittomuutta!-tuomiolla. Tässä tapauksessa näyttäisi käyvän niin.

[/quote]

Äkkiähän se uusi näkökulma löytyisi: iltapäivälehtiin vain otsikot, että "suomalaisnainen varasti tauluja ja huijasi ruotsinkielistä rahastoa!" Siitä sitten muutama vertailukuva vaikka Spirinin töihin + haastattelu tältä itseltään, haastattelu Svenska Kulturfondenilta ja joku Kristiinankaupungin kunnanisä selittelemään heidän matkailuvalttiaan. Eiköhän joku noista suostuisi. 

Tästä Domschista sitten vielä "kieltäytyi asianajajansa välityksellä puhumasta" -kommentti loppuun.

Sivumennen sanoen osoittaa kyllä jotain suunnitelmallisuudesta, että Domsch palkkasi kiireen vilkkaa asianajajan itselleen. Ihan hyvin söpöilyistään huolimatta tietää tehneensä rikoksia.

Vierailija
265/276 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette nyt vääntämässä tästä jotain salaliittoteorian alkua, tyyliin "miksi tämä juttu vaietaan tyystin, hooo....!"

Antakaa jo olla.

Vierailija
266/276 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 11:35"]

Olette nyt vääntämässä tästä jotain salaliittoteorian alkua, tyyliin "miksi tämä juttu vaietaan tyystin, hooo....!"

Antakaa jo olla.

[/quote]

Ei tässä mitään salaliittoa ole. Mutta on silti kummallista, ettei juttu kiinnosta mitään muita tiedotusvälineitä, ottaen huomioon että tuo SK:n artikkeli ON todella mielenkiintoinen. Kiinnosti esim. äitiänikin, jota eivät tällaiset asiat yleensä kiinnosta tippaakaan.

Iltalehtiä nyt kiinnostaa jopa sellaisten amerikkalaisten C-luokan julkkisten bikinikuvat ja rattijuopumukset, joiden nimi ei sano suomalaisille lukijoille mitään... miksei sitten tällainen juttu?

Vierailija
267/276 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jep, olenhan mäkin noita kuvia katsellut ja huomasin tuon käden oudon asennon, mutta tuo puuttuva jalka jäi huomaamatta. Taidettu tosiaan kopsata voipaperin läpi.

Kenties sääli on pitänyt tämän jutun hiljaisuudessa, on tajuttu ettei sitä nyt kannata tällä haavaa enempiä repiä, koska SK:n juttu oli sen verran perinpohjainen. Silti, on se periaatetasolla kuitenkin merkittävä. Eiköhän siitä jossain vaiheessa tule jotain, ainakin jossain Pohjanmaan lehdissä.

Vierailija
268/276 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
269/276 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noloaaaaa

Vierailija
270/276 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

laitat Facebookiin haun "Petra Christine Domsch", sieltä katsot hänen sivultaan, kun menee "alaspäin" hänen Faceb-sivullaan

Vierailija
271/276 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 21:29"]

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 21:01"]

Katsokaa Domschin Facebook-sivun kuvia, siis jotka hän on sinne itsestään laittanut..ei juma..

[/quote]

Linkki?

[/quote]

https://www.facebook.com/petra.domsch?fref=ts

"Fine paintings and portraits" Yeah right!!

"Not so fine plagiarism..."

Vierailija
272/276 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 21:07"]

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 20:57"]

Hahaa, nyt joku on kirj Domschin kotisivun vieraskirjaan "Kateus Suomessa aiheuttaa tällaista (tai jotain sinne päin..), voimia kestää tämä koettelemus ja luota taitoosi..

[/quote]

Huoh, kateuskortin vetäminen tässä kohtaa on niin naurettavaa. Mutta voin kyllä uskoa, että lähipiirille ja muille kannustajille tämän plagiointiasian sisäistäminen on varmasti kova pala. 

[/quote]

Onhan se naurettavaa, mutta toisaalta voin kyllä myöntää ihan avoimesti olevani hänelle henkilökohtaisesti todella kateellinen! Olen nimittäin itsekin taiteilija, ja tiedän omakohtaisesta kokemuksesta, kuinka vaikeaa taideapurahoja on saada. Takaan, että olen tuhannesti taitavampi kuin tämä ihminen, ja että en ole koskaan kopioinut keneltäkään mitään, en edes opiskeluaikoina. Silti hän on saanut jopa kaksi apurahaa, ja minä olen jäänyt ilman.

Joten kyllä, olen kateellinen. Mielestäni aiheestakin!

Vierailija
273/276 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 13:35"]

Miten kukaan voi uskoa esim. tämän kuvan olevan saman piirtäjän kynästä, en voi ymmärtää:

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=185097248246959

[/quote]

Kristiinassa on tuollaisia kaivoja. On ehkä tuon kaivon piirtänyt, mutta hiirulaiset on kyllä jonkun muun käsialaa.

Vierailija
274/276 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 21:39"]

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 21:07"]

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 20:57"]

Hahaa, nyt joku on kirj Domschin kotisivun vieraskirjaan "Kateus Suomessa aiheuttaa tällaista (tai jotain sinne päin..), voimia kestää tämä koettelemus ja luota taitoosi..

[/quote]

Huoh, kateuskortin vetäminen tässä kohtaa on niin naurettavaa. Mutta voin kyllä uskoa, että lähipiirille ja muille kannustajille tämän plagiointiasian sisäistäminen on varmasti kova pala. 

[/quote]

Onhan se naurettavaa, mutta toisaalta voin kyllä myöntää ihan avoimesti olevani hänelle henkilökohtaisesti todella kateellinen! Olen nimittäin itsekin taiteilija, ja tiedän omakohtaisesta kokemuksesta, kuinka vaikeaa taideapurahoja on saada. Takaan, että olen tuhannesti taitavampi kuin tämä ihminen, ja että en ole koskaan kopioinut keneltäkään mitään, en edes opiskeluaikoina. Silti hän on saanut jopa kaksi apurahaa, ja minä olen jäänyt ilman.

Joten kyllä, olen kateellinen. Mielestäni aiheestakin!

[/quote]

Ymmärrän kyllä kateuden tuossa tilanteessa, harmittaisi varmasti itseänikin jos olisin taiteilija. Mutta kun tässä annetaan nyt ymmärtää, että koko jupakka on vain kateellisten panettelua eikä mitään plagiointia ole koskaan tapahtunut.

Vierailija
275/276 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 17:21"]

Eikö teidän mielestä ole nyt jotain kummallista tekeillä: Suomen Kuvalehti tekee ison jutun Domschin kopioista, mukana monia tunnettuja taiteilijoita ja kuvittajia, mutta siihen reagoi vain pari ruotsinkielistä lehteä Pohjanmaalta ja Ylen ruotsinkielinen paikallistoimitus. Ja vauvapalsta. Yritetäänkö tämä juttu jostain syystä vaieta kuoliaaksi?

[/quote]

No on tämä juttu myös tänään htnetin (hevostalli.net) senioreiden keskustelupalstalla ja ihan yhtä tyrmistyneitä siellä ollaan.

Vierailija
276/276 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linkki päivitettyyn juttuun on tämän ketjun alussa, mutta hei sanokaas, onko Domsch poistanut nyt sivunsa sekä facebookista että svenskakonstnarer.se-palvelusta? mä en saa ainakaan auki niitä tai löydä niitä enää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yksi