Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, joiden mielestä lapsi saa nimen kasteessa

Vierailija
19.10.2013 |

Jos lapsi saa nimen kasteessa, kuka sen nimen hänelle siinä antaa?

Kommentit (435)

Vierailija
121/435 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 19:56"]

Sen, mitä kasteessa tapahtuu, määrittelee kasteen antaja eli kirkko. Jos kirkko sanoo, että kasteessa ei voi antaa eikä saada nimeä, niin näin se on.

Ei auta, vaikka MUN mielestä kasteessa kuinka saataisiin nimi, vesikampaus tai pullakahvit. 

[/quote]

Monella tämän ketjun mammalla on kyllä ihan omat sakramentit, hih :D

Vierailija
122/435 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös seurakunnalla ole pääsy väetörekisteriin ja pappi käy merkkaamassa lapsen nimen rekisteriin, ellei sitä ole sinne viety ennen ristiäisiä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/435 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä mammoille avaa asiaa parhaiten konkreettinen esimerkki. Tässä se tulee:

Prinssi William ja herttuatar Catherine saivat heinäkuussa pojan. He antoivat lapselle nimen hetikohta, koska julkistivat sen jo kaksi päivää synnytyksen jälkeen. Silloin siis muutkin saivat tietää, että pikkuprinssin nimi on George.

Ensi viikolla George kastetaan eli otetaan seurakunnan jäseneksi. Jännä nähdä, keitä on valittu kummeiksi :)

Vierailija
124/435 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 17:14"]

No pappi, voi taivas. Et ole sitten koskaan käynyt yhdenkään lapsen kaste tilaisuudessa?

[/quote]

Hyvä vastaus.

Suurin osa suomalaisista uskoo pappiin ja kirkkoon ja uskoo papille lapsen nimen antamisen. Meillä kuitenkin molemmille lapsille annaettiin nimi itse.

Vierailija
125/435 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pappi ANTAA nimen samalla myös maistraattiin.

Ja on kysynyt meiltä että tahdotaanko kertoa nimi siinä muille itse? Eli ilmoitammeko nimen siinä muille ensimäisen kerran?

Eli meidän lapsien kastetilaisuus pitää sisällään kasteen lisäksi (siis kirkkoon liittymisen) myös sen että lapsi liitetään maistraattiin ja nimi myös ilmoitetaan samalla suvulle tilaisuudessa.

Miten tämä voi olla niin vaikeaa käsittää? Ei tietenkään pappi sitä nimeä valitse lapselle. Mutta ilmoittaa lapsen sekä kirkkoon jäseneksi että maistraattiin. Nimi paljastetaan monessa perheessä vasta kasteen yhteydessä.

Mutta valivali.

Vierailija
126/435 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 09:37"]

Ehkä mammoille avaa asiaa parhaiten konkreettinen esimerkki. Tässä se tulee:

Prinssi William ja herttuatar Catherine saivat heinäkuussa pojan. He antoivat lapselle nimen hetikohta, koska julkistivat sen jo kaksi päivää synnytyksen jälkeen. Silloin siis muutkin saivat tietää, että pikkuprinssin nimi on George.

Ensi viikolla George kastetaan eli otetaan seurakunnan jäseneksi. Jännä nähdä, keitä on valittu kummeiksi :)

[/quote]

No kuule, jos mammoilta kysytään, niin rinssi saa nimen vasta siinä kasteessa...

Vierailija
127/435 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalkapallon säännöt on määritellyt FIFA. Niiden mukaan esimerkiksi pelin voittaja on se joukkue, joka tekee enemmän hyväksyttyjä maaleja.

Matsia katsomaan menevä av-mamma ei ehkä tiedä säännöistä yhtään mitään ja päättää mielessään, että voittaja on se joukkue, jolla on kauniimmat asut tai se, jossa on komeampia pelaajia. Hän voi panna vaikka Hesariin ilmoituksen, että "ihana joukkueemme HJK voitti loistavasti pelinsä viime sunnuntaina."

Kirkko on säätänyt, että kasteessa ei anneta nimeä. Papin kotiinsa kutsuva tuore mamma voi olla ihan toista mieltä.

Mutta valitettavasti (mammojen kannalta) viralliset säännöt ovat ne, joiden mukaan mennään ja jotka kirjataan virallisiin tilastoihin.

Vierailija
128/435 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi ihan vilpitön kysymys sinulle, jonka lapsi sai nimensä kasteessa. Sovitaan niin, että näin on, kasteessa se nimi annettiin.

Mutta missä sitten saivat nimensä ne (esimerkiksi 50 prosenttia helsinkiläisvauvoista), joita EI ole kastettu?

(En tarkoita kysymystäni piruiluksi, vaan todella itseäni kiinnostaa, missä kohtaa ne kastamattomat saavat nimensä.)

Vierailija
129/435 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 23:23"]

[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 23:11"]

Siis olen kaikki neuvolassa saadut lomakkeet täyttänyt mutta missään ei kysytty nimiä hätäkastetta varten eikä mitään lappua pitänyt olla mukana synnyttämään mennessä. Mitä muuta siinä lomakkeessa oli kuin tuo hätäkaste?

[/quote]

Ainakin siinä on kysymyksiä "synnytys toiveista", eli kivunlievityksestä ym. En enää muista tarkkaan kun synnytys oli 2006, mutta  joku tässä kertoo mitä itse on laittanut

VIERAILIJA 1.5.2009 klo 14:36

1/13

Mä laitoin jotain tällaista:

Kipulääkitystä ei saa tarjota koska en sitä kumminkaan ota. 
Ei rutiinitoimenpiteitä ilman hyvää syytä (esim en halua istukanirrotuskemikaalia) 
Vauvaa ei saa pestä, ainoastaan pyyhkiä kuivaksi ennen pukemista. 
Mikäli en pysty välittömästi huolehtimaan vauvastani korviketta ei saa tarjota ilman lääketieteellisiä perusteita. 

MUtta luulen, että eri paikoissa on erilaisia eli tuskin ihan samanlainen on joka paikassa.  (aika moni näköjään viskaa paperin roskiin, en tiennyt siitä, ennenkuin aloin tätä nyt "tutkia".)  

[/quote]

En kyllä mitään lomaketta täyttänyt/saanut missä oltaisi kysytty toiveita synnytykseen liittyen.

Vierailija
130/435 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 10:35"]

Yksi ihan vilpitön kysymys sinulle, jonka lapsi sai nimensä kasteessa. Sovitaan niin, että näin on, kasteessa se nimi annettiin.

Mutta missä sitten saivat nimensä ne (esimerkiksi 50 prosenttia helsinkiläisvauvoista), joita EI ole kastettu?

(En tarkoita kysymystäni piruiluksi, vaan todella itseäni kiinnostaa, missä kohtaa ne kastamattomat saavat nimensä.)

[/quote]Minkä ristiriidan näet tässsä? Vaikka lutkulahkon jäsenille annettaisiin nimi kasteessa, niin eihän se pois sulje sitä että uskonnottomat ilmoittaisivat nimen itse suoraan väestörekisteriin.

Vierailija
131/435 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 10:30"]

Jalkapallon säännöt on määritellyt FIFA. Niiden mukaan esimerkiksi pelin voittaja on se joukkue, joka tekee enemmän hyväksyttyjä maaleja.

Matsia katsomaan menevä av-mamma ei ehkä tiedä säännöistä yhtään mitään ja päättää mielessään, että voittaja on se joukkue, jolla on kauniimmat asut tai se, jossa on komeampia pelaajia. Hän voi panna vaikka Hesariin ilmoituksen, että "ihana joukkueemme HJK voitti loistavasti pelinsä viime sunnuntaina."

Kirkko on säätänyt, että kasteessa ei anneta nimeä. Papin kotiinsa kutsuva tuore mamma voi olla ihan toista mieltä.

Mutta valitettavasti (mammojen kannalta) viralliset säännöt ovat ne, joiden mukaan mennään ja jotka kirjataan virallisiin tilastoihin.

[/quote]

Myös pappi voi olla se joka jättää viralliset paperit maitraattiin: eli lapsi saa tässä tilaisuudessa myös nimensä.

Tämä ei ole mielipide asia tai mistä minä tykkään jalkapallossa.

Ihan virallinen puoli: pappi ilmoittaa lapsen nimen kirkolle sekä maitraattiin. Miksi jauhat muuta? Jos pappi ei tee tätä vaan nimi ilmoitetaan maistraattiin vanhempien puolesta eri aikaan kuin pappi kastaa lapsen kirkon jäseneksi ja tekee ilmoituksen asiasta seurakunnalle niin silloin kasteen yhteydessä ei nimi ole se kakkosasia.

Kaste voidaan pitää hätäkasteena sairaalassa -ja nimi ilmoittaa myöhemmin maitraattiin tai nimi voidaan lähettää maistraattiin ensin, vaikka heti syntymän jälkeen jos nimi on vanhemmilla valittuna ja pidetään kaste myöhemmin.

Nimi pitää ilmoittaa muutama kuukausi syntymän jälkeen maistraattiin mutta ihminen voi liittyä kirkon jäseneksi kun niin päätetään. Moni tahtoo pitää kasteen samaan aikaan kun ilmoitetaan nimi maistraattiin: tähän on myös ihan selkeä syy! Martta mummu saattaa soittaa maistraattiin ja kysyä lapsen nimen ja kertoa sen muille sukulaisille jos nimi sinne ilmoitetaan -se tieto on julkinen. Tämän takia me Suomessa monesti ilmoitamme nämä kaksi asiaa kasteessa siis. Plus toki se että liiskaa samalla kaksi kärpästä ja pappi hoitaa kaikki paperityöt vanhempien puolesta. :)

Mutta oko menee jakoon: kaste on kirkollinen asia. Lapsi liitetään siinä kirkon jäseneksi.

Minutkin on aikuisena kastettu kirkon jäseneksi.

Mutta sitten maistraattiin ilmoittaminen on se toinen asia joka lapselle tehdään. Nimi ilmoitetaan rekisteriin. Ja tämä tieto jos tahdotaan pitää salassa muilta, ei vaan suvulta vaan ehkä myös naapurilta niin kasteen yhteydessä voi pappi hoitaa kaiken tämän ilmoittelun rekistereihin: jolloin lapsi saa nimen JA hänet liitetään seurakunnan jäseneksi.

Kerran jo maistraattiin ilmoitettu ihminen ei sitä sitten toistamiseen tule saamaan. Eli vaikka minä aikuisena. Olin jo Kela-kortin omaava Suomen kansalainen mutta liityin kasteessa vain kirkon jäseneksi. Lapsilleni on tehty toisin: kasteen yhteydessä on sitten pappi hoitanut nuo paperit maistraattiin. Ei etukäteen.

Vierailija
132/435 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kuullut jostain kirkossa mietitystä uudistuksesta (mitään linkkiä mulla ei kyllä ole enkä edes tiedä pitääkö paikkansa).

Mutta se menisi jotenkin niin että tulevaisuudessa kirkko edellyttää että lapsen nimenanto juhla pidetään ensin ja vasta sen jälkeen MYÖHEMMIN pappi voi käydä kastamassa lapsen tai vanhemmat voi tuoda sen kastettavaksi kirkon tiloihin.

Just siksi että päästäisiin eroon tästä väärästä käsityksestä että lapsi sai nimen KASTEESSA.

Vierailija
133/435 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 03:21"]

[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 20:28"]

[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 20:26"]

[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 20:20"]

Virallista silloin kun se ekan kerran ääneen lausutaan. Eikä mua kyllä kiinnosta kirkonkaan mielipide, erosin aikoja sitten.

[/quote]

Kai se on lausuttu ääneen jo silloin kun vanhemmat ovat nimestä sopineet.

[/quote] Ei virallisesti. Katos siinä on se ero.

[/quote]

Jos lasta ei kasteta eikä vietetä nimiäisiä, tarkoittaako se silloin sitä, että lapsella ei ole virallisesti nimeä? Kenen lausumana lapsen nimestä tulee tällaisessa tapauksessa vihdoin virallinen, vai tuleeko milloinkaan?

[/quote] Tässä on kyse meidän lapsista, olen koko ajan sanonut. Aivan sama miten nimi teidän lapselle saadaan.

Vierailija
134/435 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 10:47"]

Mutta se menisi jotenkin niin että tulevaisuudessa kirkko edellyttää että lapsen nimenanto juhla pidetään ensin ja vasta sen jälkeen MYÖHEMMIN pappi voi käydä kastamassa lapsen tai vanhemmat voi tuoda sen kastettavaksi kirkon tiloihin.

Just siksi että päästäisiin eroon tästä väärästä käsityksestä että lapsi sai nimen KASTEESSA.

[/quote]

Tuo olisi todella hyvä ajatus. Silloin tulisi myös paljon selvemmäksi se, kuinka monet OIKEASTI haluavat liittää lapsen seurakuntaan, ja kuinka monet ovat kastaneet lapsensa vain koska se kuuluu tapoihin ja siinä annetaan nimi. Sama homma avioliitossa, ensin pitäisi allekirjoittaa juridinen sopimus, ja sitten ne jotka haluavat, menisivät kirkkoon hankkimaan siunauksen.

Vierailija
135/435 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 02:29"]

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 02:15"]

Jollekin tämä sanamuoto on mania. Väännetäänkö vielä kahdeksaskin sivu, että jokainen keksii nimen milloin huvittaa ja viralliseksi se muuttuu väestörekisteriin kirjautuessaan, mutta siinä välissä se nimi paperille kirjoitetaan ja allekirjoitetaan silloin nimi on lopullisesti päätetty. MONI kristitty on tehnyt nämä paperit kastepäivän aikaan ja ojentaneet ne papille. MONI kristitty myös tämän lopullisen päätöksen kertoo/VAHVISTAA sukulaisille ja ystäville.

EI SIIS KAIKKI TEE NÄIN, mutta tällä on meillä täällä Suomessa perinteitä.

Älä heittäidy kuusivuotiaan näsäviisasteluasteelle vaan hyväksy, että kansankielessä tätä prosessia voidaan kutsua kasteessa annetulla nimellä.

[/quote]

KANSANKIELESTÄKÖ tässä olikin kyse, olisitte heti sanonut. Itse luulin, että puhuttiin siitä mikä on VIRALLISESTI OIKEIN! 

[/quote] Oletko oikeasti daiju vai leikitkö vaan ?

Vierailija
136/435 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 09:19"]

[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 18:00"]

Niin kuin täällä moni on oikein todennutkin, kasteella ja nimen antamisella ei ole mitään tekemistä keskenään.

Ennen kuin ryhdyn kastamaan lasta, kysyn ennakkoon hänen vanhemmiltaan, minkä nimen he ovat lapselle antaneet. Nimetöntä lasta en voisi kastaa eli siis ottaa seurakunnan yhteyteen. Nimi pitää olla annettuna ennen kastetta eikä kaste ole nimenantotilaisuus.

Ystävällisesti

Pastori (ev.lut. kirkko)

[/quote]

Hmmm.... mitä sinä, jonka "lapsi sai nimen kasteessa", sitten vastaat tälle ev.lut. kirkon viralliselle edustajalle?

[/quote] Että toi ei ole pastoria nähnytkään =D

Vierailija
137/435 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 10:46"]

[/quote]Minkä ristiriidan näet tässsä? Vaikka lutkulahkon jäsenille annettaisiin nimi kasteessa, niin eihän se pois sulje sitä että uskonnottomat ilmoittaisivat nimen itse suoraan väestörekisteriin.

[/quote]

No mä ajan takaa sitä nimenomaista HETKEÄ, jolloin nimi annetaan. Onko se siis noilla uskonnottomilla se hetki, kun ne ilmoittavat väestörekisteriin, että meidän poika on Aatos.

Nimittäin jos näin on, silloinhan se on luterilaisillakin vastaavasti sama hetki, kun nimi ilmoitetaan maistraattiin EIKÄ se hetki, kun pappi valelee vettä päähän. Ei siis osu ollenkaan samaan hetkeen kasteen kanssa nimen anto.

(Niin ja varmuudeksi: mun mielestä lapsi SAA NIMEN täsmälleen sillä hetkellä kun vanhemmat nimen päättää. Siitä hetkestä alkaenhan lapsella on nimi, vaikka se sitten muille kerrottais vasta myöhemmin.)

Vierailija
138/435 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 10:51"]

Virallista silloin kun se ekan kerran ääneen lausutaan. Eikä mua kyllä kiinnosta kirkonkaan mielipide, erosin aikoja sitten.

[/quote]

[/quote]

Jos lasta ei kasteta eikä vietetä nimiäisiä, tarkoittaako se silloin sitä, että lapsella ei ole virallisesti nimeä? Kenen lausumana lapsen nimestä tulee tällaisessa tapauksessa vihdoin virallinen, vai tuleeko milloinkaan?

[/quote] Tässä on kyse meidän lapsista, olen koko ajan sanonut. Aivan sama miten nimi teidän lapselle saadaan.

[/quote]

Teidän lapset on voineet vaikka seistä päällään kastemaljassa, mutta siitä huolimatta ne on kasteessa otettu seurakuntaan kuten kaikki muutkin. Ei teidän päätös kirkkolakia muuta. Nimen ne on saaneet silloin kun te olette sen nimen niille antaneet. Te ette päätä mitä kirkollinen kaste tarkoittaa.

Vierailija
139/435 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote] Pieni vinkki : lue ketju!

Vierailija
140/435 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 10:51"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Mutta entäs jos se teidän lapset kastanut pappi sanoo, että ei kasteessa mitään nimeä saatu?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yksi