Te, joiden mielestä lapsi saa nimen kasteessa
Jos lapsi saa nimen kasteessa, kuka sen nimen hänelle siinä antaa?
Kommentit (435)
siis lukeeko tai sanotaanko tyksissä sitten että tämä lappu menee maistraattiin?
meillä ei varmaankaan kastettaisi jos ei se olisi samalla nimenantotilaisuus ja perinne. siis ei nimiäisiä. joita suvussa on myös ollut ihan hienojakin.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 19:48"]
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 19:36"]
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 17:49"]
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 17:42"]
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 17:38"]
Useimmitenhan se nykyään kysytään jo sairaalassa, ainakin minun piti sellainen lappu täyttää siellä. Eli VANHEMMAT antavat nimen ja se sitten kasteessa julkaistaan, siis jos kastetaan. Jos ei niin tieto lähetetään siv rekisteriin. Muutoinhan kastamattomat olisi tosiaankin nimettömiä ;)
[/quote]
Me muut puhutaan Suomen käytänteistä. Ei luulisi olevan yllättävää.
[/quote]
Jaha, no ihan TYKSissä olen 2 lasta synnyttänyt ja siellä piti tuo lappu täyttää. Ja ihan olen paljasjalkainen SUOMALAINEN kristitty mutta en evlut. Että mikä tässä oli sulle noin vaikeaa ymmärtää???
[/quote] Mulla 4 tyksiläistä eikä mitään lappuja ole saatu. Meillä kaste on ollut nimenomaan nimenantotilaisuus.
[/quote]
No silloin kun itse synnytin niin oli tuo käytäntö, eli en tiedä onko nyt. Mutta silloin oli ja lisäksi sairaala hoiti nimien ilmoittamisen sivrekisteriin eli ei tarvinnut itse tehdä sitäkään.
[/quote] Olen synnyttänyt siellä 1994, 2000, 2002 ja 2010
Sen, mitä kasteessa tapahtuu, määrittelee kasteen antaja eli kirkko. Jos kirkko sanoo, että kasteessa ei voi antaa eikä saada nimeä, niin näin se on.
Ei auta, vaikka MUN mielestä kasteessa kuinka saataisiin nimi, vesikampaus tai pullakahvit.
Jos joku haluaa antaa kasteessa lapselleen nimen, hänen täytyy kyllä sitten kutsua kastajaksi joku muu kuin ev.lut. kirkon pappi. Pappi kun antaa kasteen vain sellaisille ihmisille, joilla on nimi jo ennestään.
Saan silti sanoa, että meillä lapset sai kasteessa nimen, koska silloin siitä tuli virallista. Mulle on aivan sama mitä mammat on mieltä.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 20:07"]
Saan silti sanoa, että meillä lapset sai kasteessa nimen, koska silloin siitä tuli virallista. Mulle on aivan sama mitä mammat on mieltä.
[/quote]
Miten niin virallista? Virallista se on sillä hetkellä kun nimi ilmestyy väestötietojärjestelmään. Se ei varmaankaan tapahdu taianomaisella salamaniskulla sinä hetkenä kun pappi kohottaa kätensä ja sanoo "minä kastan sinut...".
Nimeä ei vaan saada kasteessa. Sitä mieltä on kirkkokin.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 20:15"]
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 20:07"]
[/quote]
Miten niin virallista? Virallista se on sillä hetkellä kun nimi ilmestyy väestötietojärjestelmään. Se ei varmaankaan tapahdu taianomaisella salamaniskulla sinä hetkenä kun pappi kohottaa kätensä ja sanoo "minä kastan sinut...".
Nimeä ei vaan saada kasteessa. Sitä mieltä on kirkkokin.
[/quote]
Virallista silloin kun se ekan kerran ääneen lausutaan. Eikä mua kyllä kiinnosta kirkonkaan mielipide, erosin aikoja sitten.
Totta kai saat sanoa, Suomessa on kaikilla sananvapaus. Mä taas saan sanoa (ja sanonkin tässä), että kuu on tehty juustosta. Mulle on aivan sama mitä muut mammat on tästä mieltä.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 20:20"]
Virallista silloin kun se ekan kerran ääneen lausutaan. Eikä mua kyllä kiinnosta kirkonkaan mielipide, erosin aikoja sitten.
[/quote]
Kai se on lausuttu ääneen jo silloin kun vanhemmat ovat nimestä sopineet.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 20:25"]Totta kai saat sanoa, Suomessa on kaikilla sananvapaus. Mä taas saan sanoa (ja sanonkin tässä), että kuu on tehty juustosta. Mulle on aivan sama mitä muut mammat on tästä mieltä.[/quote] Sen takia mä ihmettelenkin miten tää niin paljon voi kenenkään napaa liikuttaa.
Kaste on seurakunnan jäseneksi ottaminen. Nimi mainitaan siinä että tulee selväksi ketä kastetaan.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 20:26"]
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 20:20"]
[/quote]
Kai se on lausuttu ääneen jo silloin kun vanhemmat ovat nimestä sopineet.
[/quote] Ei virallisesti. Katos siinä on se ero.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 20:28"]
Kaste on seurakunnan jäseneksi ottaminen. Nimi mainitaan siinä että tulee selväksi ketä kastetaan.
[/quote] meille se on ollut myös nimenantojuhla
Välistä poistettu viestejä vissiin?
Kaikki varmasti tietää että kaste ei ole nimeä varten, mutta useimmiten se on juuri nimenantojuhla.