Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, joiden mielestä lapsi saa nimen kasteessa

Vierailija
19.10.2013 |

Jos lapsi saa nimen kasteessa, kuka sen nimen hänelle siinä antaa?

Kommentit (435)

Vierailija
101/435 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollekin tämä sanamuoto on mania. Väännetäänkö vielä kahdeksaskin sivu, että jokainen keksii nimen milloin huvittaa ja viralliseksi se muuttuu väestörekisteriin kirjautuessaan, mutta siinä välissä se nimi paperille kirjoitetaan ja allekirjoitetaan silloin nimi on lopullisesti päätetty. MONI kristitty on tehnyt nämä paperit kastepäivän aikaan ja ojentaneet ne papille. MONI kristitty myös tämän lopullisen päätöksen kertoo/VAHVISTAA sukulaisille ja ystäville.

EI SIIS KAIKKI TEE NÄIN, mutta tällä on meillä täällä Suomessa perinteitä.

Älä heittäidy kuusivuotiaan näsäviisasteluasteelle vaan hyväksy, että kansankielessä tätä prosessia voidaan kutsua kasteessa annetulla nimellä.

Vierailija
102/435 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut koko ketjun, alkuun huvittuneena, loppua kohti tuskastuneena.

Esittävätkö nämä vänkääjät tyhmempää kuin ovatkaan saadakseen huomiota, vai onko oikeasti olemassa noin tyhmiä ihmisiä?

Omasta nimensaanninstani voin kertoa sen verran, että vanhempieni nimi ilmoitettiin väestörekisteriin, koska vanhempani eivät halunneet liittää minua kirkon jäseneksi. Sittemmin pastori-isäni tuli toisiin ajatuksiin ja minut kastettiin seurakunnan jäseneksi. Nimi pysyi samana, sillä ei ole osaa eikä arpaa ko. seremonian kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/435 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis vanhempieni antama nimi, ei suinkaan vanhempieni nimi!

176

Vierailija
104/435 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

175, just näin. Mietin että miksi tää on niin vaikea asia tajuta. Mutta joku jo toteskin, että tyhmiä ihmisiä.

Vierailija
105/435 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 02:15"]

Jollekin tämä sanamuoto on mania. Väännetäänkö vielä kahdeksaskin sivu, että jokainen keksii nimen milloin huvittaa ja viralliseksi se muuttuu väestörekisteriin kirjautuessaan, mutta siinä välissä se nimi paperille kirjoitetaan ja allekirjoitetaan silloin nimi on lopullisesti päätetty. MONI kristitty on tehnyt nämä paperit kastepäivän aikaan ja ojentaneet ne papille. MONI kristitty myös tämän lopullisen päätöksen kertoo/VAHVISTAA sukulaisille ja ystäville.

EI SIIS KAIKKI TEE NÄIN, mutta tällä on meillä täällä Suomessa perinteitä.

Älä heittäidy kuusivuotiaan näsäviisasteluasteelle vaan hyväksy, että kansankielessä tätä prosessia voidaan kutsua kasteessa annetulla nimellä.

[/quote]

KANSANKIELESTÄKÖ tässä olikin kyse, olisitte heti sanonut. Itse luulin, että puhuttiin siitä mikä on VIRALLISESTI OIKEIN! 

Vierailija
106/435 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 02:16"]

Olen lukenut koko ketjun, alkuun huvittuneena, loppua kohti tuskastuneena.

Esittävätkö nämä vänkääjät tyhmempää kuin ovatkaan saadakseen huomiota, vai onko oikeasti olemassa noin tyhmiä ihmisiä?

Omasta nimensaanninstani voin kertoa sen verran, että vanhempieni nimi ilmoitettiin väestörekisteriin, koska vanhempani eivät halunneet liittää minua kirkon jäseneksi. Sittemmin pastori-isäni tuli toisiin ajatuksiin ja minut kastettiin seurakunnan jäseneksi. Nimi pysyi samana, sillä ei ole osaa eikä arpaa ko. seremonian kanssa.

[/quote]

No, ei näytä menevän ymmärrykseen vieläkään eli taiatpa olla oikeassa siinä, että nää vaan esittää tyhmää. Ei tää muuten ole mahdollista!

Vierailija
107/435 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma sukunimeni on lähtöisin siitä kun pappi oli kirjottanut kirkon kirjoihin ristiäisissä lapsen nimen väärin. Ennen nimi todellakin annettiin ristiäisissä ja se oli siitten virallisesti se minkä ruotsinkilinen tai saksankielinen pappi kirjoihin kirjoitti ja kirjoitusmuoto saattoi poiketa siitä miten se olisi kuulunut suomeksi kirjoittaa.

Ja nykyisin kaste on nimen julkistustilaisuus, seurakuntaan liittämisenä sitä ei ajattelu kuin pappi ja uskovaiset hihhulit.

Vierailija
108/435 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 02:29"]

KANSANKIELESTÄKÖ tässä olikin kyse, olisitte heti sanonut. Itse luulin, että puhuttiin siitä mikä on VIRALLISESTI OIKEIN! 

[/quote] Mielipiteiden peräänhän tuossa otsikossa kysellään.

Vierailija
109/435 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 02:40"]

Oma sukunimeni on lähtöisin siitä kun pappi oli kirjottanut kirkon kirjoihin ristiäisissä lapsen nimen väärin. Ennen nimi todellakin annettiin ristiäisissä ja se oli siitten virallisesti se minkä ruotsinkilinen tai saksankielinen pappi kirjoihin kirjoitti ja kirjoitusmuoto saattoi poiketa siitä miten se olisi kuulunut suomeksi kirjoittaa.

Ja nykyisin kaste on nimen julkistustilaisuus, seurakuntaan liittämisenä sitä ei ajattelu kuin pappi ja uskovaiset hihhulit.

[/quote]

No minä en kuulukirkkoon tai edusta  mitään uskontoa, ja minulle kaste on nimenomaan sakramentti, jossa lapsi seurakuntaan liitetään, siksipä en sitä omille lapsilleni haluakaan.

Vierailija
110/435 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 02:44"]

[/quote]

No minä en kuulukirkkoon tai edusta  mitään uskontoa, ja minulle kaste on nimenomaan sakramentti, jossa lapsi seurakuntaan liitetään, siksipä en sitä omille lapsilleni haluakaan.

[/quote]

Juuri näin!  (vaikka tuon toisen kirjoittajan mielestä varmaan olenkin "hihhuli"   ;)   )

Mut huonostipa evlutit kirkkonsa opin tuntee kun me, sinne kuulumattomat, tunnetaan se näköjään paremmin.

Vierailija
111/435 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]Tuohon aikaan oli pakko kuulua kirkkoon, kun iso iso iso isäni sai nimensä.

-181-

Vierailija
112/435 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 02:49"]

[/quote]

[/quote]

Juuri näin!  (vaikka tuon toisen kirjoittajan mielestä varmaan olenkin "hihhuli"   ;)   )

Mut huonostipa evlutit kirkkonsa opin tuntee kun me, sinne kuulumattomat, tunnetaan se näköjään paremmin.

[/quote]Suurin osa kirkon jäsenistä ei ole pahemmin kirkkoon liittyviä asiota mittinyt. Suuri osa eroaa jos alkaa niitä miettimään. Itsekkin erosin kirkosta raamatun luettuani. Uskomatonta sontaa kannesta kanteen, ei siihen kukaan täysjärkinen usko.

Vierailija
113/435 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 02:52"]

[/quote]

[/quote]Tuohon aikaan oli pakko kuulua kirkkoon, kun iso iso iso isäni sai nimensä.

-181-

[/quote]

TOTTA!  Ja aiemmin totesinkin, että silloin joskus tosiaan tuli nimimokia papin vuoksi. Elikkä tiedän itsekin , että niin oli joskus. Mut kun nää ei näköjään usko, että ajat ja tavat muuttuu  ;)

Vierailija
114/435 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkkoon kuulumisen pakko poistui vasta 1923, siihen asti kaikki kuuluivat kirkkoon ja kun ristiäiset oli pakko viettää, niin kyllä ne mitä suurimmassa määrin olivat kansalle nimenantotilaisuus ja tämän perinteen mukaan ovat sitä edelleen.

Se on ihan yksi hailee mitä se kaste virallisesti on, tapauskovaisille suomalaisille se on nimenatotilaisuus.

Vierailija
116/435 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 20:28"]

[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 20:26"]

[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 20:20"]

Virallista silloin kun se ekan kerran ääneen lausutaan. Eikä mua kyllä kiinnosta kirkonkaan mielipide, erosin aikoja sitten.

[/quote]

Kai se on lausuttu ääneen jo silloin kun vanhemmat ovat nimestä sopineet.

[/quote] Ei virallisesti. Katos siinä on se ero.

[/quote]

Jos lasta ei kasteta eikä vietetä nimiäisiä, tarkoittaako se silloin sitä, että lapsella ei ole virallisesti nimeä? Kenen lausumana lapsen nimestä tulee tällaisessa tapauksessa vihdoin virallinen, vai tuleeko milloinkaan?

Vierailija
117/435 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 02:49"]

[/quote]

No juuri tämän vuoksi minusta onkin ihanaa kuuluu kirkkoon, vaikkeen niin uskontohommista välitäkään. Kirkon sisällä ei "kilpailla" siitä kuka nuo opit parhaiten tuntee tai kuka on eniten ja hartaimmin uskonnollinen. Siellä saa kukin olla tavallaan ja kaikki hyväksyvät sen. Teidän kirkkoon kuulumattomien seurassa on puolestaan todella ahdistavaa! Muistutatte todella paljon jotain kiihkouskovaisten lahkoa tuolla paasauksellanne, että "ei kuule, näin se pitää olla! Minä tiedän ja tämä on yksi ja ainoa totuus!" 

Vierailija
118/435 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 22:48"]

Elikkä sairaalassa (mahd myös kotona valmiiksi) täytettävä ESITIETOLOMAKE joka täytetään ENNEN synnytystä. Tähän  voi merkitä lapsen nimet (jos on ne valmiiksi miettinyt) mm HÄTÄKASTEEN VARALTA. Koska sairaala ilmoittaa tiedon syntyneestä lapsesta suoraan väestörekisteriin niin samalla menevät nuo nimitiedot (jos ne on annettu). Lomakkeen täyttöhän ei ole pakollinen, mutta oletin , että täällä sivistysvaltiossa ihmiset edes tietäisivät ko lomakkeesta. (Joka sairaalassa se kuitenkin on).  Vänkätkää nyt sitten kun ette usko, ja soittakaa huomenna sairaaloihin, että onko niillä noita esitietolomakkeita joihin voi laittaa lapsen nimen esim juuri hätäkasteen varalta. Sittenpähän kuulette oleenne väärässä!

[/quote]

joo ollan me tuo täytetty, ja yksi nimi otettiin käyttöön teho-osastolla, mutta hätäkastetta lapset eivät saaneet ja kotiin tuli lappu joka lähettettään itse maistraattiin tai annetaan papille. hätäkastelapussa jossa muitakin tietoja kysytään voi lapsen nimen kohdalla olla mikä nimi vaan eilä lapsesta tule sitä heti kun syntyy!

Vierailija
119/435 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 22:48"]

Elikkä sairaalassa (mahd myös kotona valmiiksi) täytettävä ESITIETOLOMAKE joka täytetään ENNEN synnytystä. Tähän  voi merkitä lapsen nimet (jos on ne valmiiksi miettinyt) mm HÄTÄKASTEEN VARALTA. Koska sairaala ilmoittaa tiedon syntyneestä lapsesta suoraan väestörekisteriin niin samalla menevät nuo nimitiedot (jos ne on annettu). Lomakkeen täyttöhän ei ole pakollinen, mutta oletin , että täällä sivistysvaltiossa ihmiset edes tietäisivät ko lomakkeesta. (Joka sairaalassa se kuitenkin on).  Vänkätkää nyt sitten kun ette usko, ja soittakaa huomenna sairaaloihin, että onko niillä noita esitietolomakkeita joihin voi laittaa lapsen nimen esim juuri hätäkasteen varalta. Sittenpähän kuulette oleenne väärässä!

[/quote]

joo ollan me tuo täytetty, ja yksi nimi otettiin käyttöön teho-osastolla, mutta hätäkastetta lapset eivät saaneet ja kotiin tuli lappu joka lähettettään itse maistraattiin tai annetaan papille. hätäkastelapussa jossa muitakin tietoja kysytään voi lapsen nimen kohdalla olla mikä nimi vaan eikä lapsesta tule sitä heti kun syntyy!

Vierailija
120/435 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 18:00"]

Niin kuin täällä moni on oikein todennutkin, kasteella ja nimen antamisella ei ole mitään tekemistä keskenään.

Ennen kuin ryhdyn kastamaan lasta, kysyn ennakkoon hänen vanhemmiltaan, minkä nimen he ovat lapselle antaneet. Nimetöntä lasta en voisi kastaa eli siis ottaa seurakunnan yhteyteen. Nimi pitää olla annettuna ennen kastetta eikä kaste ole nimenantotilaisuus.

Ystävällisesti

Pastori (ev.lut. kirkko)

[/quote]

Hmmm.... mitä sinä, jonka "lapsi sai nimen kasteessa", sitten vastaat tälle ev.lut. kirkon viralliselle edustajalle?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yksi