Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomessa syntyy lapsia jp yhtä vähän kuin nälkävuosina

Vierailija
08.09.2020 |

Suomen Väestöliitto patistaa nyt suomalaisia synnyttämään Suomeen lisää lapsia. Väestöliiton tavoite on 6 miljoonaa suomalaista vuoteen 2050 mennessä:

https://yle.fi/uutiset/3-11528495

Kommentit (330)

Vierailija
221/330 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järjestelmä ei selvästikään vielä ole sisäistänyt sitä faktaa, että nainen on se, joka päättää.

Hyvä naiset, että otatte teille kuuluvan vallan itsellenne.

Naiset saavat päättää, koska miehet antavat niiden päättää. Jos tämä tie jatkuu, niin antavatko päättää enää kauaa?

Niin, se on totta monissa maissa maailmassa, mm. Aasiassa ja Afrikassa. Kyllähän miehet halutessaan voivat alistaa naiset.

Se on silloin väkivaltaa.

Sitäkö miehet haluavat, että ottavat naisen väkisin, kun nainen haluaa päättää synnyttääkö?

Tuskin luonnostaan haluavaat, mutta kun syrjäytyneiden miesten määrä kasvaa, niin alkaa se näyttää houkuttelevalta vaihtoehdolta yhä suuremmalle osalle. Kun näiden foorumeita seurailee, niin haikailu perinteisten arvojen perään on selvästi kasvamaan päin, kun ei nykyisellä järjestelmällä ole heille mitään annettavaa. Naiset voivat hyvin yksinkin kavereinensa, mutta naiseton ja työtön mies masentuu ja radikalisoituu.

Mulla on sumutin mukana. Ole huoleti 👍🏼

Vierailija
222/330 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa joillakin on nälkä vuodet..ja varakkaat mammat eivät halua synnytellä kuin yhden elarimuksun... varmistaakseen paikkansa auringossa..jos ukko lähtee nuoremman matkaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/330 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järjestelmä ei selvästikään vielä ole sisäistänyt sitä faktaa, että nainen on se, joka päättää.

Naiset saavat päättää, koska miehet antavat niiden päättää. Jos tämä tie jatkuu, niin antavatko päättää enää kauaa?

Niin, se on totta monissa maissa maailmassa, mm. Aasiassa ja Afrikassa. Kyllähän miehet halutessaan voivat alistaa naiset.

Sitäkö miehet haluavat, että ottavat naisen väkisin, kun nainen haluaa päättää synnyttääkö?

Tuskin luonnostaan haluavaat, mutta kun syrjäytyneiden miesten määrä kasvaa, niin alkaa se näyttää houkuttelevalta vaihtoehdolta yhä suuremmalle osalle. Kun näiden foorumeita seurailee, niin haikailu perinteisten arvojen perään on selvästi kasvamaan päin, kun ei nykyisellä järjestelmällä ole heille mitään annettavaa. Naiset voivat hyvin yksinkin kavereinensa, mutta naiseton ja työtön mies masentuu ja radikalisoituu.

Se on ihan omasta päästä kiinni. Nykyisellä järjestelmällä on kaikille annettavaa, mutta osa porukasta jää itsesäälissä haikailemaan menneitä ja antaa itsensä mennä joukkopsykoosiin mukaan. 

Jokaisen pitäisi tajuta, että maailma on parempi paikka silloin, kun mahdollisimman moni on onnellinen, ei vain silloin kun itse on onnellinen. 

Vierailija
224/330 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa joillakin on nälkä vuodet..ja varakkaat mammat eivät halua synnytellä kuin yhden elarimuksun... varmistaakseen paikkansa auringossa..jos ukko lähtee nuoremman matkaan

Mitvit? Joku luulee muutaman satasen elareiden kattavan mamman kuluja. Ehei, ihan siihen lapseen ne rahat menevät. Koulutetut naiset nimenomaan ovat valikoivampia ja voivat jättää kokonaan lisääntymättä.

Vierailija
225/330 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka viides lapsi on tehostetun tai erityisen tuen piirissä peruskouluikäisistä. Tuhansia nuoria/nuoria aikuisia on syrjäytynyt yhteiskunnan ulkopuolelle.

Ei Suomessa ongelmat ratkea sillä, että tehdään lisää lapsia. Nyt pitää miettiä, mikä yhteiskunnassa on vialla.

Vierailija
226/330 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on ihan omasta päästä kiinni. Nykyisellä järjestelmällä on kaikille annettavaa, mutta osa porukasta jää itsesäälissä haikailemaan menneitä ja antaa itsensä mennä joukkopsykoosiin mukaan. 

Jokaisen pitäisi tajuta, että maailma on parempi paikka silloin, kun mahdollisimman moni on onnellinen, ei vain silloin kun itse on onnellinen. 

Tutkimusten mukaan naiset olivat ennen onnellisempia. Jos maailma ei itselle ole hyvä paikka, niin tuskin silloin kiinnostaa, kuinka hyvä paikka se muille on.

Vierailija
227/330 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno juttu. Mitä vähemmän ihmisiä syntyy, sitä vähemmän maailmassa on kärsimystä. Ei ole mitään järkeä pitää tätä syntymän ja kuoleman pyörää käynnissä.

Vierailija
228/330 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkimusten mukaan naiset olivat ennen onnellisempia. Jos maailma ei itselle ole hyvä paikka, niin tuskin silloin kiinnostaa, kuinka hyvä paikka se muille on.

Ennen oli pakko feikata. Sait muutoin nyrkistä

Vierailija
229/330 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Odotan parhaillaan esikoista ja olen kolmekymppinen. Halusimme todella lapsen, mutta myös käytännön asioilla oli väliä:

-meillä molemmilla on miehen kanssa vakityöt, eikä alamme ole ns. tuulinen

-talous on muutenkin kunnossa, on säästetty vauva- ja lapsiaikaa varten

-molemmat meistä jäävät kotiin hoitovapaalle vuorollaan, koska molemmilla on sama palkka, niin sama olla vuorotellen kotona

-mies ottaa vastuuta kotitöistä jo nyt ja myöhemmin tulevan lapsen hoidosta

-haluamme kasvattaa lapsen hyvin ja arvostamme koulutusta

-parisuhde on tasapainossa

-toiset isovanhemmat ovat tukiverkkona ja tarjoavat apua mielellään

En voisi kuvitellakaan saavani lasta, mikäli puolisoa ei kiinnostaisi vastuun kantaminen siinä missä minuakin. Ymmärrän hyvin, että kaikki eivät halua perustaa perhettä, kun nämä asiat eivät ole kunnossa eikä yhteiskunnan tuki riitä.

Tämä olisi voinut olla minun kirjoittamani viesti 10 vuotta sitten. Vaan kuinkas kävikään?

Pikku hiljaa vastuu lapsesta ja kodista, puhumattakaan kaikesta metatyöstä, on siirtynyt kokonaan minulle. Mies aina lupailee ja lupailee, mutta mitään ei tapahdu.

Kun odotin toista lasta, meidän työpaikalle tuli yt:t ja kas kummaa kun minulla ei yhtäkkiä ollutkaan työpaikkaa mihin palata. Liitto vaan levitteli käsiään, että ei voi mitään. Mieskään ei sitten voinut jäädä hoitovapaalle. Toisaalta en ehkä olisi siihen edes suostunut, sillä mies hoitovapaalla ollessaan oli lapsen ja kodinhoidon suhteen mielestäni "vähän" liian rento. Lisäksi hän oikaisi sohvalle kun tulin töistä, että nyt alkaa hänen oma aikansa, mihin hänellä on oikeus. Minulla sitten ei ollut oikeutta samalla tavalla vapaa-aikaan kotona ollessani. Jos yritin, niin mies vei lapsen/lapset mummolaan tai livahti itse jonnekin ennenkuin minä ehdin.

Nyt huomaan olevani tilanteessa, jossa meillä on 3 pientä lasta, mies ei osallistu enää ollenkaan, päinvastoin hän vaatii minulta kaiken tekemistä nykyään ihan suoraan ja riitelemme jatkuvasti. Häntä ahdistaa elättää koko perhettä, mutta minä olen ollut poissa työelämästä 6 vuotta, eikä uusia töitä ole näkyvissä ja säästöt ovat loppumassa.

Minun äitini kuoli yllättäen syöpään ja anoppi on oman sairaan äitinsä omaishoitaja, joten se niistä tukiverkoista.

Esikoisella todettiin juuri ADHD, mutta hän ei ole saanut mitään tukea koulunkäynnissä, vaikka sitä olen hänelle kynsin hampain taistellut (huom! Minä, jälleen kerran ja joka paikassa myös oletetaan minun hoitavan, jos mies jotain hoitaa, niin pyytävät äitiä paikalle). Luultavasti muitakin ongelmia lapsella on, mutta toivomme diagnoosin myötä apuakin tulevan enemmän. Muut luokkalaiset pojat ovat kiinnostuneita lähinnä peleistä ja tubettajista, ketään ei juuri kiinnosta koulunkäynti ja opiskelu on erittäin haastavaa esikoisellemme. Se siitä koulutuksen arvostamisesta.

Tämä on monille muillekin arkipäivää, luulen että suurin osa on kyllä sopinut kaikesta ja hoitaneet kaiken kuntoon ennen lisääntymistä (nykyään nimenomaan korkeasti koulutetut saavat enemmän lapsia).

Vierailija
230/330 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, lapsia pitä siis tehdä, että saadaan väestöliitto tyytyväiseksi ja Suomen väkiluku 6 miljoonaan 2050- luvulla.

t. Mies ja en hanki ikinä lapsia.

Vierailija
231/330 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on äitivihamielinen maa.

Pikemminkin naisten ns. tietoisuus ja emansipaatio/feminismi on johtanut tähän.

Itseensä täysiä p@skoja.

Vierailija
232/330 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimettömät "huoli" lastensuojeluilmoitukset, ne pitäisi mielestäni lopettaa. Totta kai ilmoitus pitää tehdä aiheesta, esim alkoholin/päihteiden käyttö, väkivalta jne mutta ei mistään einesten syönnistä tai rikkinäisistä sukista tai naapurin mielestä liian äänekkäistä/liikaa pihalla olevista/liian vähän pihalla olevista lapsista (kaikki kolme naapuri-ilmoitusta tapahtuneet mun ystäväpiirissä eri perheille) 

Nyt on mahdollista esim naapuririidan kostovälineenä tehdä nimettömiä ilmoituksia. Etenkin kerrostalossa naapurit uhkailevat että jos ette ole hiljaa, teen ilmoituksen, näin on kolmelle eri kaverille uhkailtu, kenestäkään ei kyllä tehty ilmoitusta noissa tilanteissa. Minusta ilmoitukset pitäisi aina tehdä omalla nimellä. Ja kaikkein paras olisi mennä ihan kysymään jos epäilee että lapsi ei saa tarpeeksi ruokaa tai ulkoilee liikaa tai liian vähän tai herää liian aikaisin tai myöhään, mitäs jos kysyisitte niiltä vanhemmilta. Tosiaan eri asia jos on oikeasti kaltoinkohtelua ym, mutta ihan naurettavaa tehdä pikkuasioista ilmoituksia joihin lastensuojelu ei edes mitenkään voi puuttua, mutta pääseepä nimetön ilmiantaja näpäyttämään lapsiperhettä. 

Vierailija
233/330 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun hyvälä ystävälä oli kerrostalossa alakerran naapuri, vanhempi mies, joka kävi säännöllisesti iltaisin soittamssa ovikelloa ja kiroilemassa ja huutamassa että miksi lapset eivät ole hiljaa. Perheessä oli useampi alle kouluikäinen lapsi, ja riehuivat ennen nukkumaanmenoa ihan normaalisti. Sama mies tuli päivisinkin soittamaan ovikelloa ja jätti heippalappuja jos lapset esim leikkivät äänekkäästi, tai jos toinen lapsiperhe tia lasten kavereita oli kylässä (päiväaikaan). Ihan kaikesta valitti. Naapurini yritti olla kohtelias, pyyteli anteeksi ym. Jossain vaiheessa lakkasi avaamsta ovea ukolle, niin tämäpä sitten teki lastensuojeluilmoituksen että lapset metelöivät eivätkä nuku tarpeeksi.

Nimetön se ilmoitus oli, mutta aika vahva epäily että se alakerran valittava naapuri sen teki kiusaamismielessä. Ystäväni perhe muutti heti rivitaloon kun oli mahdollista, siellä on saanut asua rauhassa. 

Vierailija
234/330 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ilmiö on kerrostaloissa aika voimakas, koska kerrostaloissa on usein monen kokoisia asuntoja ja asuu paljon iäkkäämpää väkeä. Laskin tuossa että 8 ystävääni (ihan tavallisista perheistä) oli joutunut naapurin häiriköinnin/ilmoituksen/ilmoituksella uhkailun kohteeksi koska lapset kuulemma metelöivät liikaa kotona.

Yhdelle kaverille valitti naapuri kun pienet lapset heräsivät viikonloppuaamuisin ennen seitsemää ja pitivät meteliä

Toiselle valitettiin että kiljuvat iltaisin ennen nukkumaanmenoa

yhdelle tuli siiät että heillä kyläilee liikaa toisia lapsiperheitä

yhdelle tuli lapsen pianonsoitosta päiväaikaan

yhdelle tuli siitä, että heille tuli vieraita kylään (lapsiperhe)

yhdelle lapsen synttäreiden pitämisestä kotona (vieraina 3-4 muuta perhettä)

yhdelle siitä että heillä kävellään liian kovaa

yhdelle siitä etä käyvät suihkussa (iltaisin, ennen hiljaisuutta)

näitä riittää... on siitäkin jo harmia että naapuri valittaa, mutta kun jokaisella valittavalla naapurilla on tuo ase, että voi tehdä nimettömän ilmoituksen niin tavallaan valta on aina sillä kenell ei ole lapsia ja joka haluaa kostaa tai näpäyttää lapsiperhettä.

Minusta nuo nimettömät ilmoitukset pitäisi kokonaan poistaa. Vain omalla nimellä niin niitä ei enää tehtäisi kiusaamismielessä vaan oikeasti tarpeesta, ja jäisi työntekijöillekin aikaa käsitellä oikeat tärkeät ja vakavat ongelmat kun ei menisi 70 prosenttia työajasta näihin kiusaamismielessä tehtyihin kostoilmoituksiin. 

Vierailija
235/330 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai tänne työttömiksi ja kurjuuteen pitäisi lapsia tehdä. Omat lapset on nyt 20 molemmin puolin eikä tällä maalla ole heille mitään tarjota. Sosiaalituilla elävät alusta loppuun aikuisuutensa. Hei päättäjät! Meidän lapsilla ei ole nytkään tulevaisuutta tiedossa! Olen pyytänyt erityisesti etteivät vahingossakaan lisäänny. Meidän valtiomme narsistijohtajat ei ole muuta tehneet kuin kolme vuosikymmentä täyttäneet omia taskujaan kansan hyvinvoinnin kustannuksella. Tänne ei enää yhtään 9e orjaa tarvita.

Mikseivät opiskelleet ja hommanneet ammattia?

Vierailija
236/330 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskustelusta jäi täysin pois se, että lapsia tulee tehdä RAKASTAVIIN ihmissuhteisiin. 

Pois jäi myös naisten kertomukset siitä, etteivät halua olla mukana naisia synnytyskoneina pitävässä järjestelmässä (synnytysväkivalta, vanhat asenteet, jälkihoidon ja korjausleikkausten surkea taso, vähättely jne.). Jokaikinen ihminen tulee maailmaan naisen kehon kautta, sitä sietäisi alkaa miettiä.

Maa han tulevista iso osa on elätettäviä koko ikänsä, kyllähän se tilastoista näkyy. Heistä ei ole avuksi vaan suureksi haitaksi tässä tilanteessa.

Tämä.

Ja sitten kun sen lapsen on synnytttänyt, sosiaaliviranomaisten ja järjestöjen ja lastensuojeluyrittäjien leegio yrittää saada oman hyötynsä siitä lapsesta.

Mitä vähemmän lapsia, sitä kiivaamminen kytätään "vanhempien virheitä".

Onko teillä omaa kokemusta asiasta vai oletteko veloja jotka tietenkin tietävät tämän asian parhaiten ilman kokemusta yhdestäkään lapsille suunnatusta palvelusta tässä yhteiskunnassa?

Minulla on lapsia eikä kyllä pidä paikkaansa mikään näistä yllä mainituista. Loistava hoitohenkilökunta sairaalassa, synnytyksen omavastuuhinta naurettavan pieni suhteessa siihen miten hyvää palvelua ja ammattiosaamista sillä saa. Neuvolastakin vain hyvää sanottavaa. Suomessa on nimenomaan panostettu lastenpalveluihin ja se myös näkyy.

Öö...olen vela, ja just puolustin ettei Suomi ole lapsivihamielinen maa ja äideille on hyvät etuudet. Ja sinusta velat väittävät toisinpäin?

Vierailija
237/330 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tästä täytyy jauhaa? Väestöliitolle on selitetty syitä mitkä heitä ei kuitenkaan kiinnosta.

Jos Suomesta loppuu työntekijät on veronmaksajat tuotava Suomeen jostakin muualta tai koko taloussysteemi ja yhteiskunta romahtaa.

Ei se ole ainoa skenaario.

Mahdollisuus on myös pienentää maata hallitusti.   Downshiftaus koko Suomen osalta.

Tämä olisi hyvä ja kannatettava ajatus. Harmi vain, että nykyinen politiikka ei anna mahdollisuutta downsiftata Suomen väestöä. Tiedätte kyllä mitä tarkoitan.

Vierailija
238/330 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskustelusta jäi täysin pois se, että lapsia tulee tehdä RAKASTAVIIN ihmissuhteisiin. 

Pois jäi myös naisten kertomukset siitä, etteivät halua olla mukana naisia synnytyskoneina pitävässä järjestelmässä (synnytysväkivalta, vanhat asenteet, jälkihoidon ja korjausleikkausten surkea taso, vähättely jne.). Jokaikinen ihminen tulee maailmaan naisen kehon kautta, sitä sietäisi alkaa miettiä.

Maa han tulevista iso osa on elätettäviä koko ikänsä, kyllähän se tilastoista näkyy. Heistä ei ole avuksi vaan suureksi haitaksi tässä tilanteessa.

Tämä.

Ja sitten kun sen lapsen on synnytttänyt, sosiaaliviranomaisten ja järjestöjen ja lastensuojeluyrittäjien leegio yrittää saada oman hyötynsä siitä lapsesta.

Mitä vähemmän lapsia, sitä kiivaamminen kytätään "vanhempien virheitä".

Onko teillä omaa kokemusta asiasta vai oletteko veloja jotka tietenkin tietävät tämän asian parhaiten ilman kokemusta yhdestäkään lapsille suunnatusta palvelusta tässä yhteiskunnassa?

Minulla on lapsia eikä kyllä pidä paikkaansa mikään näistä yllä mainituista. Loistava hoitohenkilökunta sairaalassa, synnytyksen omavastuuhinta naurettavan pieni suhteessa siihen miten hyvää palvelua ja ammattiosaamista sillä saa. Neuvolastakin vain hyvää sanottavaa. Suomessa on nimenomaan panostettu lastenpalveluihin ja se myös näkyy.

Öö...olen vela, ja just puolustin ettei Suomi ole lapsivihamielinen maa ja äideille on hyvät etuudet. Ja sinusta velat väittävät toisinpäin?

Äidit voivat saada äitiyspäivärahaa ha vanhempainpäivärahaa. Niiden suuruus riippuu ihan äidin omista tuloisra ja niistäkin maksetaan vielä verot. Kotihoidontuki säästää yhteiskunnalle joka kuukausi noin 700 euroa eli en näkisi sitä ”äidin etuutena”, tosin äiti maksaa siitäkin verot.

Siinä ne sun etuutesi on.

Vierailija
239/330 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi on 18 vuoden sitoumus, mutta itse saan vain 6-12kk työsopimuksia. En todellakaan tee lapsia jos nykytilanteessa en osaa edes sanoa olenko puolen vuoden päästä palkkalistalla vai työttömänä kotona.

Saisivat aloittaa lisääntymispolitiikan vaikka vakisopimuksista lisääntymisikäisille naisille. Ei mut hei, sitten ne alkaa kaikki tekemään lapsia eli olemaan taloudellisia kiviriippoja ja riskirekryjä. Ikinä ei ole oikein mitä tahansa tekeekin, pitäkää v-ttu tunkkinne!

Sama juttu, esimies päätti että työsopimusta ei uusita kun ilmoitin raskaudesta, koska "he eivät siitä maksa". Mun olisi pitänyt aloittaa vuosien kallis taistelu oikeudessa, että olisin mahdollisesti pienen korvauksen saanut tuosta vääryydestä. Näin vielä hoitoalalla, ja kunnallisella. 2 viikkoa olin sitten työttömänä ja sitten alkoi äitiysloma, siitä suoraan työkkärin asiakkaaksi.

Vierailija
240/330 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi on 18 vuoden sitoumus, mutta itse saan vain 6-12kk työsopimuksia. En todellakaan tee lapsia jos nykytilanteessa en osaa edes sanoa olenko puolen vuoden päästä palkkalistalla vai työttömänä kotona.

Saisivat aloittaa lisääntymispolitiikan vaikka vakisopimuksista lisääntymisikäisille naisille. Ei mut hei, sitten ne alkaa kaikki tekemään lapsia eli olemaan taloudellisia kiviriippoja ja riskirekryjä. Ikinä ei ole oikein mitä tahansa tekeekin, pitäkää v-ttu tunkkinne!

Sama juttu, esimies päätti että työsopimusta ei uusita kun ilmoitin raskaudesta, koska "he eivät siitä maksa". Mun olisi pitänyt aloittaa vuosien kallis taistelu oikeudessa, että olisin mahdollisesti pienen korvauksen saanut tuosta vääryydestä. Näin vielä hoitoalalla, ja kunnallisella. 2 viikkoa olin sitten työttömänä ja sitten alkoi äitiysloma, siitä suoraan työkkärin asiakkaaksi.

Tästä ei muuten kauan kestänyt niin korona tuli. Sitten pyydettiin takaisin "tekemään keikkaa". En mennyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä