Miksi foorumilla niin paljon Leastadiolaisten kiusaajia?
Ihan aluksi, EI, EN ole lestadiolainen, en edes henk koht tunne ainuttakaan. Mutta mikä ihme tätä foorumia vaivaa kun tää on lestat sitä ja lestat tätä. Siis eikö teillä aikuisilla (?) ihmisillä oikeasti ole muuta tekemistä? Kuka tää lestafoobikko on, sinäkö? Yritä nyt jo hyvä ihminen keksiä joku muu harrastus tämän vainoamisen tilalle ja mene hoitoon. TUO EI OLE TERVETTÄ! Olet häiriintynyt!
Kommentit (101)
Olen eX lesta ja nää jutut on kyllä täällä mun korvaan ihan hurjia. Mun perhe ja mun laajan tuttavapiirin lestadiolaisperheitä tuntien tuntuu järkyttävältä tällainen viha heitä kohtaan. En koskaan oo kuullut sitäkään että jos annetaan anteeksi jokin asia niin siitä ei saa enää puhua (tullut esiin noissa pedofilia jutuissa). Minua ei oo koskaan peloteltu helvetillä jne eikä muutenkaan yritetty aivopestä). Tiesin nuoresta asti että en ikinä voisi elää parisuhteessa ehkäisemättä ja kritisoin lahkon oppeja. Kukaan lähipiiristäni ei "hyljännyt" minua vaikka kielsin uskon. Ihan hirveän vaikea oli uskoa että lestadiolaisissa on nuin paljon pedofiliaa paljastunut vaikka se on kaikilla tavoin väärin ja jokainen uskovainen tietää sen ja kukaan oikein uskova ei sitä hyväksy. Pointtina mulla oli että te jotka kirjoitteletta "lestat aivopesee, alistaa ja käyttää henkistä väkivaltaa ja raiskaa, tuo lahko pitäis kieltää", te kuulostatte tietämättömiltä rasisteilta. Kritisoija saa ja ehkäisykieltohan on ihan vanhanaikainen ja aiheuttaa paljon vahinkoa perheille.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 21:44"]
AP, et ole riittävän älykäs tai koulutettu, jotta jaksaisin kanssasi väitellä pidempään.
Suosittelen lukemista:
http://freepathways.wordpress.com/2013/10/04/alhaista-mielta/#more-32979
Omat polut © – entisten vanhoillislestadiolaisten kertomuksia ja kokemuksia
[/quote]
LUEPPA SINÄ TÄMÄ
Joka asettaa yleisön saataville tai muutoin yleisön keskuuteen levittää tai pitää yleisön saatavilla tiedon, mielipiteen tai muun viestin, jossa uhataa, panetellaan tai solvataan jotakin ryhmää rodun, ihonvärin, kansallisen tai etnisen alkuperän, uskonnon tai vakaumuksen, seksuaalisen suuntautumisen tai vammautumisen perusteella taikka niihi rinnastettavalla muulla perusteella, on tuomittava kiihottamisesta kansanryhmää vastaan sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.
Pointtini oli siis miten tämä foorumi hyväksyy nuo kirjoitukset vaikka laki sanoo näin! t AP
Vanhoillislestadiolaisten ehkäisykielto on ihmisoikeusongelma, koska se uhkaa niin vanhempien kuin lastenkin terveyttä ja hyvinvointia.
Ehkäisemättömyys ei ole kaikkien lestadiolaisten oma valinta. Ei ole helppo valita toisin, jos yhteisö pitää ehkäisyä kuolemansyntinä. Ehkäisemättömyyteen voidaan painostaa puolison, omaisten, yhteisön ja sen johtajien taholta.
Ehkäisykielto on eettisesti arveluttava. Suuren lapsijoukon synnyttäminen, hoitaminen ja elättäminen on monille ylivoimaisen raskasta.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 21:45"]
Olen eX lesta ja nää jutut on kyllä täällä mun korvaan ihan hurjia. Mun perhe ja mun laajan tuttavapiirin lestadiolaisperheitä tuntien tuntuu järkyttävältä tällainen viha heitä kohtaan. En koskaan oo kuullut sitäkään että jos annetaan anteeksi jokin asia niin siitä ei saa enää puhua (tullut esiin noissa pedofilia jutuissa). Minua ei oo koskaan peloteltu helvetillä jne eikä muutenkaan yritetty aivopestä). Tiesin nuoresta asti että en ikinä voisi elää parisuhteessa ehkäisemättä ja kritisoin lahkon oppeja. Kukaan lähipiiristäni ei "hyljännyt" minua vaikka kielsin uskon. Ihan hirveän vaikea oli uskoa että lestadiolaisissa on nuin paljon pedofiliaa paljastunut vaikka se on kaikilla tavoin väärin ja jokainen uskovainen tietää sen ja kukaan oikein uskova ei sitä hyväksy. Pointtina mulla oli että te jotka kirjoitteletta "lestat aivopesee, alistaa ja käyttää henkistä väkivaltaa ja raiskaa, tuo lahko pitäis kieltää", te kuulostatte tietämättömiltä rasisteilta. Kritisoija saa ja ehkäisykieltohan on ihan vanhanaikainen ja aiheuttaa paljon vahinkoa perheille.
[/quote]
Nimenomaan, olen täysin samaa mieltä! Kritisoida saa ja jos varmuudella tiedetään että esim Pekka Virtanen on pedofiili, niin sen saa sanoa mutta ON TYPERÄÄ JA RASISTISTA TUOMITA KOKO PORUKKA samalla kertaa. Ja mielestäni tämä foorumi tekee väärin kun se hyväksyy tuollaiset kirjoitukset! (AP)
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 21:15"]
AP - ei kukaan ole uhannut, panetellut tai solvannut lestoja. Nämä on kaikki tieteellisesti Johanna Hurtigin ja muiden tutkijoiden löytämiä totuuksia. Ehkäisykielto on ihmisoikeusrikos ja pedofilia on rikos. Esim. Uskontojen uhrien tuki, Omat polut tai Hakomaja-sivuilta löydät lisää todisteita, että kyseessä on vaarallisesta lahkosta.
Millaisista hedelmistä lestadiolaisuus tunnetaan?
Herätyskokouksista, ihmisten alistamisista, yleisestä henkisestä pahoinvoinnista, lasten hyväksikäytöistä, naisten kuolemisista liian moneen synnytykseen, perheenäitien totaalisista uupumisista kymmenlukuisista lapsien määrän alle, jatkuvasta ahdistuksesta yhteisön jäsenten keskuudessa, lasten ja naisten henkisistä ja fyysisistä pahoinpitelystä.
Päivästä toiseen, viikosta toiseen, vuodesta toiseen, vuosikymmenestä toiseen, sukupolvesta toiseen, aina sama kuvio toistuu... Aina samat uutiset ja puolustelut, mikään ei muutu...
Valitettava totuus, eikä rasistista.
[/quote]
Entäpä tunnetaanko ahkerina työntekijöinä, raittiina, yhteiskuntaa rakentavina henkilöinä? Suurin osa lestadiolaisista on tällaisia. Omat polut tai Hakomaja-sivuilla ei ole intressejä kertoa lestadiolaisuuteen liittyvistä hyvistä puolista. Jos joku on pelkän liikkeen jättäneiden ja siihen kriittisesti suhtautuvien informaation varassa, käsitys ei voi olla puolueeton ja tietokeskeinen.
Itse olen elänyt koko elämäni liikkeen keskellä. Eli olen tietenkin jäävi ottamaan kantaa puolueettomasti. Minulle tällaiset paljastukset ovat olleet järkytys. Itse olen elänyt turvallista ja suojattua elämää rakastavassa perheessä. En ole voinut kuvitellakaan millaista joku muu on voinut joutua kokemaan. En kiistä tietenkään tapahtuneita asioita ja kauhistelen niitä yhtä lailla kuin kuka tahansa järkevä (hah, eihän lestadiolainen kai voi olla järkevä) ihminen. Silti niiden ei pidä antaa leimata koko yhteisöä.
Joskus mietin, että ovatko nämä samat parjaajat niitä, jotka tällä palstalla kirjoittavat rumasti ja yleistäen muslimeista, maahanmuuttajista, romaneista, narkomaaneista jne. Vai koskeeko tämä vain lestadiolaisia? Lähes joka ikinen kerta kun avaa lestadiolaisketjun, arvaa jo etukäteen, että saa pahan mielen. Silti avaan ketjuja silloin tällöin.
Lestadiolaisnaisille vaaditaan ihmisoikeuksia. Minä kaipaan uskonnon vapautta. Muut ihmisoikeuteni toteutuvat kyllä.
Aaveen aktiivipalstailijana voin kertoa sinulle, miksi lestadiolaiset herättävät ynseyttä. Itse en ihan kaikkea allekirjoita, mutta nämä argumentit olen ollut havaitsevinani:
1. Suomalaiset naiset ovat kovalla työllä taistelleet meille todella hyvät oikeudet ja lähes täydellisen valinnanvapauden ja tasa-arvon. Lestadiolainen elämäntapa lyttää naisten oikeudet, valinnan- ja vaikutuksen mahdollisuudet ja pyrkii palauttamaan tilanteen jonnekin 1900-luvun alkuun. Tämä nyppii perus av-mammaa ihan oikeutetusti.
2. Lestadiolaiset maksattavat sikiämisensä muilla. Suuri perhe todellakin maksaa yhteiskunnalle valtavasti. Veronmaksajien synnyttämiseen on ihan turha vedota, koska jos asiat menisivät niinkuin liikkeessä halutaan, puolet tästä syntyvästä lapsimäärästä (tytöt) siirtyisivät vain synnyttämään ja kuluttamaan lisää varoja, mitään tuomatta. Useimmat aaveelaiset ovat sitä mieltä, että iso perhe on ok, jos sen kustantaa itse. Ja nykyisinhän kukaan ei kustanna.
3. Normaaliin oikeuskäsitykseen ei yksinkertaisesti mahdu, että ei eletä Suomen lain mukaisesti, eikä seksuaalirikoksia tuoda "maalliseen" oikeuteen. Tällä tavoin toimimalla lestadiolainen liike asettaa itsensä muiden yläpuolelle, ja yrittää perustaa omat lakinsa, sehän nyt vaan ei käy. On moneen kertaan mainittu, että lestadiolaispiireissä ei välttämättä ole muuhun väestöön verrattuna sen enempää seksuaalirikollisuutta, mutta ero on tässä, että asioita ei tuoda lain eteen. Yksikään liikehdintä ei ole turvassa Suomen lailta.
4. Sitten on näitä kuten minä, jotka olemme ex-lestoja. Mulla on pääosin kivat lapsuusmuistot, minua ei ole käytetty hyväksi, enkä tunne ketään jota olisi. Mutta liikkeen aiheuttava sairas, henkinen väkivalta on kuvottavaa. Nyttemmin lestadiolaisuus on tosin enää vaaraton varjo verrattuna entiseen.
Mutta puolusteltaessa tuolla tavoin kuin sinä, yhtä lailla lyttäät niiden ihmisten kokemukset, jotka ovat lestadiolaisuuden alaisuuteen kuuluneet, mutta eivät kuulu enää.
Luuletko, että tämä varsin massiivinen väärinkäytösten julkitulo on joku av-palstan kampanja vai?
Muslimeista ei saa kirjoittaa rumasti. Keskustelu täytyy heti sellaisista kirjoittajista, joiden mielestä kritiikki on rasistista, yleistävää ja leimaa kaikki muslimit joten keskustelu on siis hetimiten poistettava. Epäkohdat jäävät sopivasti keskustelematta kun huomio kohdistetaan rasismisyytteisiin.
Kuullostaako tutulta?
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 21:41"]
Itselläni kuului tuttavapiiriin lestadiolaisnainen, joka yhteisön painostuksen vuoksi päätyi lopulta itsemurhaan. Minulla ei ole sympatiaa vl-liikettä kohtaan. Olen eronnut kirkosta, jonka osana lestadiolaisen herätysliikkeen annetaan edelleen toimia.
Tää on vähän kuin keskustelu perheväkivallasta. Kun omassa tuttavapiirissä ongelmia ei ole niin sitten yleistetään että ongelmia ei ole muillakaan. Mieleen ei tule se vaihtoehto, että omassa tuttavapiirissäkin niitä ongelmia voi olla runsaasti ilman, että niistä koskaan keskustellaan. Perheväkivallasta kun ei ole kiva keskustella.
Lestadiolaisuuden kanssa on nyt sama tilanne. Uskonnollisilla liikkeillä ei ole erioikeutta jättäytyä Suomen lain ulkopuolelle ja itse omassa keskuudessaan antaa rikollisten jäädä rangaistuksetta. Tämä uhrien painostaminen hiljaiseksi on niin tyypillistä uskonnollisten liikkeiden harrastamaa toimintaa.
Jos lestadiolaisuus on oma uskontosi niin toimi jatkossa avoimuuden puolesta. Kun näet laittomuuden niin puutu siihen, vaikka yhteisö painostaisikin hyväksymään rikoksen.
[/quote]
OK! Tämä on ihan asiaa ja ymmärrän kyllä kantasi. Tosin tässäkin, miksi noin kävi voi olla monta muutakin syytä kuin nuo tietämäsi (en väitä että niin on). Mulla on 2 serkkua lopettanut elämänsä koska eivät nähneet syytä jatkaa kun rakas jätti. En nyt kumminkaan ajattele että se olisi kaikkien naisten vika.
Ai miten niin?
lestat aivopesee
Liikkeeseen kuuluu ulkokultaisuus, johon kasvetaan ja kasvatetaan. Ulkopuolisia halveksitaan. Monet vanhemmat kieltävät lapsia leikkimästä muiden kuin lestadiolaislasten kanssa.
”Vanhoillislestadiolainen lapsi kasvaa tuntien, että hän on etuoikeutettu”, nainen toteaa.
”Kun kasvetaan näin voimakkaisiin yhteisöihin, voi kysyä, onko lestadiolaisilla ollenkaan persoonaa. Kyse on aivopesusta. Ihmiset ovat sokeita eivätkä ymmärrä tilannettaan."
alistaa ja käyttää henkistä väkivaltaa
Seksiä harrastetaan seurauksista välittämättä. Mies, jolla on usko kilpenään, saattaa pitää yllä itsestään oikeamielistä kuvaa, joka on täydellisessä ristiriidassa kotona vallitsevan todellisuuden kanssa.
”Jos vaimo ei anna miehelleen anteeksi, sanotaan, että usko ei ole kunnossa. Tämä toiminta on rakenteellista väkivaltaa, uskon voi kuka tahansa kyseenalaistaa milloin vaan.”
”Kun antaa anteeksi, se tarkoittaa sitä, ettei asiaan saa enää palata. Tämän pelin hallitsee jo neljävuotiaskin ja osaa myös käyttää sitä hyväkseen.”
”Tämä on osa lestadiolaisuuden oppia, osa sen rakennetta. SRK ulkoistaa synnin yhteisöstä.”
raiskaa
VL-pedofiilien nimien piilottelu on sitä pedofiilien suojelua, jota vanhoillislestadiolaiset harrastavat.Se mahdollistaa pedofiilien jatkavan tekojaan SRK:n päätöksien takia. Ymmärtääkseni osa pedofiileistä on yhä puhujia, vaikka SRK tietää heistä.
http://fifi.voima.fi/voima-artikkeli/2011/numero-6/herrain-huoneissa
Niin mä jatkaisin vielä, että nykyisin tuntuisi että ehkäisy on enemmän sääntö kuin poikkeus. Suurin osa lestamammoista kouluttautuu johonkin ja osa voi käydä mukuloiden välillä jopa töissä (jos joku palkkaa, yleensä ei jos on uskonsuuntauksesta tietoinen). Minä olen tuntenut oikein hyviä lestadiolaistyöläisiä, ja sitten myös niitä huonoja. Mulla ei ole kuvaa lestadiolaisista erittäin ahkerina ja hyvinä työntekijöinä, tätä kuvaa luovat kyllä lestadiolaiset ihan itse. Esimerkiksi jehovan todistajia pidän todella säntillisinä työntekijöinä, tai ainakaan yhtään laiskaa taikka huonoa en ole tavannut (vaikka itse en ole jehovan todistajakaan).
Mutta vaikka lestadiolaisuus jo muistuttaa hyvin paljon valtakulttuuria, ei mikään pyyhi pois menneitä aikoja. Nimittäin meillä muilla ei ole velvollisuutta unohtaa sovittuja :D Esimerkiksi yli 10 lasta synnyttänyt isoäitini päätyi viimein kohdunpoistoon terveydellisistä syistä, ja joutui vuosien hoitokokouksissa itkettämisen ja rääkkäämisen uhriksi. Todella sairasta touhua.
t 33
Missään muualla ei ole yhtä systemaattista pedofiilien suojelua kuin lestadiolaisten porukoissa paitsi ehkä katolisessa kirkossa. Siitä johtuu, että sinne pesiytyy poikkeuksellisen paljon pedofiileja ja narsisteja. On helppo toteuttaa perversioitaan kun kaikki siunaavat toiminnan.
Nro:lle 32. Miten ihmisen mieli onkin aina sellainen, että kaikki moitteet kyllä sanotaan, mutta hyvistä asioista ei puhuta ikinä. Nyt kun aloitin tämän ketjun, niin arvasin, että heti aatellaan , että olen "lesta" (inhoan koko sanaa kuten myös esim sanaa hellari). Mutta ainakin nyt tiedät, että on ainakin 1 ei lestadiolainen joka ei ajattele lestadiolaisista heti pahasti ja kasvatan myös lapseni niin! Mielestäni mitään porukkaa ei voi kokonaisuudessaan tuomita noin jos vain osa tekee väärin. Ainakin pitää olla henkilökohtaisia kokemuksia eikä vain toisten ihmisten puheet. Toki, jos pystytään näyttämään, että omenapuun omenista 50% on mätiä niin kannattanee harkita koko puun kaatamista mutta jos vain 10% on mätiä niin hei, 90% on kuitenkin ihan syötäviä. Ja olen varma, ettei nykyään missään uskonnossa (mitä suomessa on) voida ketään pitää väkisin ja lestadiolaisia on valtavasti ja suurin osa on varmasti täysin kunnollista porukkaa.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 21:59"]
Itselläni kuului tuttavapiiriin lestadiolaisnainen, joka yhteisön painostuksen vuoksi päätyi lopulta itsemurhaan. Minulla ei ole sympatiaa vl-liikettä kohtaan. Olen eronnut kirkosta, jonka osana lestadiolaisen herätysliikkeen annetaan edelleen toimia.
Tää on vähän kuin keskustelu perheväkivallasta. Kun omassa tuttavapiirissä ongelmia ei ole niin sitten yleistetään että ongelmia ei ole muillakaan. Mieleen ei tule se vaihtoehto, että omassa tuttavapiirissäkin niitä ongelmia voi olla runsaasti ilman, että niistä koskaan keskustellaan. Perheväkivallasta kun ei ole kiva keskustella.
Lestadiolaisuuden kanssa on nyt sama tilanne. Uskonnollisilla liikkeillä ei ole erioikeutta jättäytyä Suomen lain ulkopuolelle ja itse omassa keskuudessaan antaa rikollisten jäädä rangaistuksetta. Tämä uhrien painostaminen hiljaiseksi on niin tyypillistä uskonnollisten liikkeiden harrastamaa toimintaa.
Jos lestadiolaisuus on oma uskontosi niin toimi jatkossa avoimuuden puolesta. Kun näet laittomuuden niin puutu siihen, vaikka yhteisö painostaisikin hyväksymään rikoksen.
[/quote]
OK! Tämä on ihan asiaa ja ymmärrän kyllä kantasi. Tosin tässäkin, miksi noin kävi voi olla monta muutakin syytä kuin nuo tietämäsi (en väitä että niin on). Mulla on 2 serkkua lopettanut elämänsä koska eivät nähneet syytä jatkaa kun rakas jätti. En nyt kumminkaan ajattele että se olisi kaikkien naisten vika.
[/quote]
Tiedätkö mitä? Yksikään, ei yksikään täysissä sielunvoimissa oleva ihminen tapa itseään vain eron vuoksi. Itsemurhatapauksissa on taustalla erilaisia vaikeita mielenterveysongelmia. Pitkään jatkunut tai voimakas hengellinen painostus kyllä tuottaa mielenterveyden ongelmia.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 22:02"]
Ai miten niin?
lestat aivopesee
Liikkeeseen kuuluu ulkokultaisuus, johon kasvetaan ja kasvatetaan. Ulkopuolisia halveksitaan. Monet vanhemmat kieltävät lapsia leikkimästä muiden kuin lestadiolaislasten kanssa.
”Vanhoillislestadiolainen lapsi kasvaa tuntien, että hän on etuoikeutettu”, nainen toteaa.
”Kun kasvetaan näin voimakkaisiin yhteisöihin, voi kysyä, onko lestadiolaisilla ollenkaan persoonaa. Kyse on aivopesusta. Ihmiset ovat sokeita eivätkä ymmärrä tilannettaan."
alistaa ja käyttää henkistä väkivaltaa
Seksiä harrastetaan seurauksista välittämättä. Mies, jolla on usko kilpenään, saattaa pitää yllä itsestään oikeamielistä kuvaa, joka on täydellisessä ristiriidassa kotona vallitsevan todellisuuden kanssa.
”Jos vaimo ei anna miehelleen anteeksi, sanotaan, että usko ei ole kunnossa. Tämä toiminta on rakenteellista väkivaltaa, uskon voi kuka tahansa kyseenalaistaa milloin vaan.”
”Kun antaa anteeksi, se tarkoittaa sitä, ettei asiaan saa enää palata. Tämän pelin hallitsee jo neljävuotiaskin ja osaa myös käyttää sitä hyväkseen.”
”Tämä on osa lestadiolaisuuden oppia, osa sen rakennetta. SRK ulkoistaa synnin yhteisöstä.”
raiskaa
VL-pedofiilien nimien piilottelu on sitä pedofiilien suojelua, jota vanhoillislestadiolaiset harrastavat.Se mahdollistaa pedofiilien jatkavan tekojaan SRK:n päätöksien takia. Ymmärtääkseni osa pedofiileistä on yhä puhujia, vaikka SRK tietää heistä.
http://fifi.voima.fi/voima-artikkeli/2011/numero-6/herrain-huoneissa
[/quote]
Ei kuulosta tutulta. Mutta koska minua ei ole haastateltu sen enempää Voimaan kuin mihinkään muuallekaan, minun näkemykseni ei ole pätevä. Esim. minua ei ole kasvatettu halveksimaan muita, enkä niin teekään. Minua ei ole kielletty leikkimästä ei-lestadiolaisten kanssa. Minulla on ollut (ja on edelleenkin) paljon ei-lestadiolaisia kavereita ja ystäviä.
Seksiä harrastetaan seurauksista välittämättä. Mitähän tuolla mahdetaan tarkoittaa? Seksin seurauksena voi olla lapsi. Seksin ainoa tarkoitus ei ole lisääntyminen, mutta se on mahdollinen ja luonnollinen seuraus.
Anteeksiantamista on voitu ja voidaan käyttää väärin. Se on totta. Mutta siihen ei opeteta eikä sitä pidetä oikeana.
En millään usko tuohon, että puhujana voi jatkaa kukaan pedofiliksi tiedetty.
On erittäin hyvä, että nuo julmuudet ovat tulleet esiin. On kuitenkin tosi raskasta kantaa tällaista taakka, joka lasketaan harteille muiden tekemien tekojen vuoksi. Se on myös tosi epäreilua. Tiedän, että erityisesti monet lestadiolaismiehet kärsivät siitä, että heidät leimataan pedofiileiksi, alistajiksi, sovinisteiksi jne.
Mitä tulee nettikeskusteluihin, toivoisin, että tälläkin palstalla kirjoitettaisiin vain sellaisia asioita, joita voidaan sanoa toiselle ihmiselle silmiin katsoen.
Luetko AP ensin nämä tutkimukset ja teokset ja palaat sen jälkeen keskustelemaan?
Tutkija, YTT Johanna Hurtigin uusin teos Taivaan taimet: uskonnollinen yhteisöllisyys ja väkivalta
Johanna Hurtig ja Mari Leppänen (toim.): Maijan tarina – Lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö yksilön ja yhteisön traumana. Kirjapaja 2012.
Pauliina Rauhalan romaani Taivaslaulu:
Hengellistetyn äitiyden idyllin ja rujon todellisuuden välisen ristiriidan dynamiikasta kasvaa vahva ja taidokkaasti kerrottu, herkkävaistoinen ja hieno kirja.
Sen jälkeen voit vaatia toimenpiteitä näitä arvostettuja tutkijoita ja kirjailijoita koskien kansanryhmää vastaan kiihottamista.
Kaikki nämä teokset koskevat lestadiolaisuutta ja sen varjopuolia.
#En millään usko tuohon, että puhujana voi jatkaa kukaan pedofiliksi tiedetty."
Kummasti tätä tietoa on levitetty usealla palstalla ja on jaettu myös nimiä. Minä en osaa sanoa tarkemmin, että kuinka varma tieto on, mutta kovasti tuntuu lestoissa jakavan mielipiteitä. Osan mielestä rikokset on jo vanhoja, osaa tieto järkyttää!
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 21:50"]
Vanhoillislestadiolaisten ehkäisykielto on ihmisoikeusongelma, koska se uhkaa niin vanhempien kuin lastenkin terveyttä ja hyvinvointia.
Ehkäisemättömyys ei ole kaikkien lestadiolaisten oma valinta. Ei ole helppo valita toisin, jos yhteisö pitää ehkäisyä kuolemansyntinä. Ehkäisemättömyyteen voidaan painostaa puolison, omaisten, yhteisön ja sen johtajien taholta.
Ehkäisykielto on eettisesti arveluttava. Suuren lapsijoukon synnyttäminen, hoitaminen ja elättäminen on monille ylivoimaisen raskasta.
[/quote]
Miten voi olla ihmisoikeusongelma kun kyse on ihmisen omasta tahdosta jättää ehkäisy pois? Ja jos jonkun terveys on uhattuna niin tottakai voit ehkäistä.
Kertoisitko lisää tästä : ehkäisemättömyyteen voidaan painostaa.. yhteisön johtajien taholta?
Kuinka tämä käytännössä ilmenee? Onko sinulla omakohtaista kokemusta painostuksesta yhteisön johtajien taholta ehkäisy asiassa? Kertooko joku lestadiolainen nainen omasta ehkäisystään yhteisön johtajille jotka sitten voivat painostaa..?
Minä en tunne lestadiolaisia henkilökohtaisesti, mutta akateemikkona minä uskon näihin tutkimuksiin ja väitöskirjoihin. Ne ovat kuitenkin tieteellistä faktaa ja valideja siinä mielessä.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 22:12"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 21:59"]
[/quote]
[/quote]
Tiedätkö mitä? Yksikään, ei yksikään täysissä sielunvoimissa oleva ihminen tapa itseään vain eron vuoksi. Itsemurhatapauksissa on taustalla erilaisia vaikeita mielenterveysongelmia. Pitkään jatkunut tai voimakas hengellinen painostus kyllä tuottaa mielenterveyden ongelmia.
[/quote]
Ei ollut mitään todettuja mielenterv ongelmia tai edes pienintäkään epäilyä niistä vaan molemmat älykkäitä ihmisiä näin ajallisesti ajatellen, rahaa oli, kaikki oli hyvin paitsi että rakkautta uupui ja molemmat oli kasvatettu hyvin vahvaan ateismiin ja eivät nähneet mitään syytä kärsiää "kun ei ole taivasta eikä helvettiä niin sama vaikka lopettaa elämän jo nyt."
AP, et ole riittävän älykäs tai koulutettu, jotta jaksaisin kanssasi väitellä pidempään.
Suosittelen lukemista:
http://freepathways.wordpress.com/2013/10/04/alhaista-mielta/#more-32979
Omat polut © – entisten vanhoillislestadiolaisten kertomuksia ja kokemuksia