Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi foorumilla niin paljon Leastadiolaisten kiusaajia?

Vierailija
17.10.2013 |

Ihan aluksi, EI, EN ole lestadiolainen, en edes henk koht tunne ainuttakaan. Mutta mikä ihme tätä foorumia vaivaa kun tää on lestat sitä ja lestat tätä. Siis eikö teillä aikuisilla (?) ihmisillä oikeasti ole muuta tekemistä? Kuka tää lestafoobikko on, sinäkö? Yritä nyt jo hyvä ihminen keksiä joku muu harrastus tämän vainoamisen tilalle ja mene hoitoon. TUO EI OLE TERVETTÄ! Olet häiriintynyt!

Kommentit (101)

Vierailija
81/101 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 00:02"]

Hoitokokoukset on jo kitketty. Seuraavaksi mennee pedofiilien suoja vedoten salarippiin ja rippisalaisuuteen. Auttakaa pitämään näitä ketjuja hengissä. Siten voi vaikuttaa ensin yleiseen mielipiteeseen ja siten poliitikkoihin!

[/quote]

Vierailija
82/101 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 00:07"]

Voi jospa minäkin kerran pääsisin näkemään tuon salaperäisen hoitokokouksen. 40 vuotta olen tähän "kamalaan lahkoon" kuulunut, mutta hiiskaustakaan hoitokokouksista en ole nähnyt enkä kuullut. Olen kuitenkin asunut ja käynyt seuroissa neljällä eri paikkakunnalla.

Tyhmä ja kouluttamaton tietysti olen, vain lukion lehtori. Töissä olen käynyt aina, kun en ole ollut vanhempainlomalla. Ja kuin ihmeen kautta, meillä on vain kuusi lasta, vaikka ehkäisyä ei ole käytetty 15 vuoteen. Kamala luonnonoikku olen, kun en ole pystynyt joka vuosi synnyttämään lasta vaikka _kaikki_ alistetut lestaäidit niin tekevät.

Tämä alistettu lestaäiti käy nyt nukkumaan hirvittävän seksiinpakottaja pedofiilimiehensä viereen. :D Hyv' yötä kaikille :)

[/quote]

Niin koska kun sinä et ole niitä nähnyt, niitä ei ole voinut olla? Älä viitsi.

Meidän perhe menetti suurimman osan ystävistä, tuttavista ja sukulaisista vielä -90-luvulla erotessaan liikkeestä. Nyttemmin kun olen seuraillut muutamaan hiljattain liikkeestä eronnutta sukulaisperhettä (erot ovat tulleet siitä syystä, että paine lasten saantiin, joita ei enää halua, on liikaa), niin tätä hylkimistä ei kyllä enää mainittavasti tapahdu. Apua ja tukea saavat sukulaisilta kuin ennenkin.

Myös omat välini lestadiolaissukulaisiin on taas ikää myöten lämmennyt, ihan sulassa sovussa kyläillään, käydään harrastuksissa tai lastenvaatekutsuilla.

Oman lapseni kummit esimerkiksi ovat lestadiolaisia.

En siis osaa allekirjoittaa enää moniakaan asioita, jotka vielä 80-90-luvulla (paikoitellen?) olivat voimissaan.

Mun lapsuudessani ei ollut suotavaa, että oltaisiin kovin läheisissä tekemisissä muiden ihmisten, edes vaikka naapureiden kanssa. Ja siitä vähän aikaa taaksepäin oli niitä salaperäisiä hoitokokouksia. Tai ehkä ne ovatkin ulkopuolisten mustamaalauskampanja lestadiolaisuutta vastaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/101 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitokokouksista on tosiaan luovuttu, mutta painostuksesta ei. Painostaminen ja kiusaaminen jatkuu siis edelleen, kohdistettuna yksittäisiin uskovaisiin sekä heidän läheisiinsä.

Herätysliikkeessä moni vaikenee eikä ota ongelmakysymyksiä esiin ry:llä, koska kiistanalaisiin kysymyksiin puuttuminen ja omien mielipiteiden esittäminen johtaa vääjäämättä aina siihen, että joutuu puhutteluun ja hoitokokouksen kohteeksi. Koska omaa yhteisöä kuuluu pitää erehtymättömänä Jumalan valtakuntana, uskovaisen ensimmäinen sääntö on osoittaa kuuliaisuutta seurakunnalle.

Sanktioiden ja eristämisen asteita on useita. Voi joutua kokonaan suljetuksi liikkeen ulkopuolelle, voi joutua “sidotuksi, tai ainakin menettää luottamustehtävänsä rauhanyhdistyksessä. Kaikki yhteisön sanktiot pyrkivät nujertamaan yksilön käsitykset ja mielipiteet sekä rajoittavat avointa keskustelua ja  sananvapautta.

Pelko tukkii suut tehokkaasti.

Vierailija
84/101 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liten joku voi puolustaa lestoja? Mistään muusta liikkeestä ei ole tehty niin paljon negatiivisia löytöjä!

Vierailija
85/101 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä veikkaan, että nää aloittajat ovat niitä entisiä katkeria lestoja, joita on kaltoinkohdeltu. Siitä varmaan moinen raivo päällä. Ihan ymmärrettävää. Toivottavasti saavat apua ongelmiinsa.

Vierailija
86/101 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku ihmeteli täällä:

"En koskaan oo kuullut sitäkään että jos annetaan anteeksi jokin asia niin siitä ei saa enää puhua "

olen kasvanut vl kodissa elämäni ensimmäise 25 vuotta, ja minulle opeein änin ihan pienestä lapsesta asti. Anteeksi pyydetyistäö ja annetuista asioista on synti puhua enää kellekään kolmannelle osapuolelle.

Tämä onkin minusta periaateessa eettisesti oikea opetus, silloin kun a) anteeksi pyytäjä pyytää juuri siltä anteeksi jota on loukannut, ja b) kun se jota kohtaan on toimittu väärin, ei ole alaikäinen, eli vanhempien pitäisi ieää lasensa asiat ja suojella heitä, ja c) kun ei ole kyse rikollisesta teosta.

Pedofiili taas on häikäilemätön ja pyytää aneeksi raiskaamaltaan lapselta kahden kesken ja vannottaa että uhri ei sen jälkeen saa puhua asiasta tai käy huonosti viimeisenä päivänä... Tosi kieroa!

Sekä Alaranta (pappi) että Johanna Hurtig ovat kertoneet että juuri tällaisia tapauksia on tullut kymmenittäin vastaan uhrien kertomuksissa.

Vierailija
87/101 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 23:15"]

Olisi hyvä muistaa, että 70-luvulla oli hajaannukset eli noihin hoitokokousaikoihin seurakunnassa kuohui ja oli paljon väärääkin oppia. 

[/quote] Milloin on julkisesti ilmoitettu että on tunnistettu väärät opetukset ja niistä on nimeltä mainiten  on todella luovuttu.

Silloinhan myönnettäisiin että "erehtymätön seurakuntaäiti" onkin erehtynyt.

SRK:n johtomiehet ja puhujat ovat päinvastoin kiitelleet 1970-lukua "siunauksellisena aikana". Harhaopeista ei suinkaan ole luovuttu.

Hoitokokouksia ei uskalleta enää järjestää samalla lailla median pelossa, mutta yksittäisille henkilöille yksityisesti niitä pidetään yhä.

Ja joissakin rauhanyhdistyksissä laajemminkin, kuten Lempäälän rauhanyhdistyksellä. Satun tietämään.

Seurakunnan absoluuttinen erehtymättömyys on dogmi josta ei voida luopua.

Vierailija
88/101 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 10:07"]

Liten joku voi puolustaa lestoja? Mistään muusta liikkeestä ei ole tehty niin paljon negatiivisia löytöjä!

[/quote]  Yliopistoissa on tehty tutkimusta hengellisestä väkivallasta ja painostuksesta, Eniten sitä on todettu esiintyvän jehovan todistajilla ja vanhoillislestadiolaisuudessa. Useassa tutkimuksessa viimeisen 10 vuoden aikana tehty havainto.

t. Uskontotieteilijä

Vierailija
89/101 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 20:54"]

Olen siis AP, ja en vaan jaksa ymmärtää miten joku/jotkut täällä katsoo oikeudekseen YLEISTÄÄ , että "lestat" on pedofiileja, "lestat" alistaa naista...Ei se noin ole!!! Ehkä joku heistä on/on ollut sellainen, tai ehkä jopa useampi mutta toi YLEISTÄMINEN on väärin. Entä jos itse laitan tänne aloituksia tyyliin

Ateistit on raiskaajia

Miksi ateistit tappavat vaimojaan

Miksi ateisti kuristi lapsensa

Ateisti koulupoika murhasi 5 ystäväänsä

Ateisti asianajaja vei sadan asiakkaansa rahat

Ateisti ajoi humalassa pikkulapsen yli

Ateisti varasti kultaliikkeestä miljoonien edestä koruja

EIKÖ TÄMÄ NYT OIKEASTI KUULOSTA TYHMÄLTÄ???????????

Jos kuulostaa,niin ymmärrät miksi en ymmärrä noita" lesta" juttuja tai sitten sinun mielestäsi ihmiset ovat eriarvoisia ja

jos ei kuulostanut, niin ihmettelen miksi ei?!

[/quote]

Ei todellakaan ole luvallista eikä oikein leimata ja syyllistää rikollisista tai epäeettisestä toiminnasta kaikkia vanhoillislestadiolaisia.

Mutta tutkimustulosen julkaiseminen ja asiasta keskusteleminen ei tähtää kaikkien syyllistämiseen, vaan tiedon saantiin.

Liikkeen jäsenille lankeaa velvoite puuttua jämeerästi lakien rikkomuksiin ja vääristyneisiin sekä vaarallisiin käytäntöihin omassa liikkeessään. Siihen tähtää julkinen keskustelu eikä se ole mikään hyökkäys uskovaisia kohtaan.

Jos yhteisön julkinen arvoselu kielletään, ollaan pian diktatuurissa. Demokratiaan kuuluu avoimuus ja kriittisyys.

Avaajalla on todella väärä asenne asiaan.

Vierailija
90/101 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 22:56"]

Alistettu lestadiolaisnaisparka lähtee nyt nukkumaan. Jatkakaa keskustelua te akateemikot, joille tutkimustieto (johon tutkimukseen ei ole kerätty tietoa lainkaan niiltä, joiden kokemukset ovat olleet positiivisia - - . 

[/quote]

Käsittääkseni YTT Johanna Hurtig on tutkinut lapsena seksuaalisen hyväksikäytön uhreiksi jouneiden kokemuksia herätysliikkeessä.

Miten lapsena raiskatuksi joutuneen kokemukset saattaisivat olla positiivisia?

http://www.hs.fi/kotimaa/Lestadiolaisyhteis%C3%B6ss%C3%A4+tiedetty%C3%A4+enemm%C3%A4n+hyv%C3%A4ksik%C3%A4ytt%C3%B6%C3%A4/a1381813219152

Vierailija
91/101 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miltähän vuodelta tuokin saarnalainaus oli. Olisi hyvä muistaa, että 70-luvulla oli hajaannukset eli noihin hoitokokousaikoihin seurakunnassa kuohui ja oli paljon väärääkin oppia. 

Minä naisena toivoisin sen verran luottamusta ympäröivältä maailmalta, että saan itse päättää ehkäisystäni ja ehkäisemättömyydestäni ihan vapaasti. Ilman että minua luokitellaan uhriksi tai mielisairaaksi. 

Käykää hyvät ihmiset paikkakuntanne rauhanyhdistyksellä tai suviseuroissa ja katsokaa kuinka onnettomilta ja kärsiviltä ihmiset näyttävät. Vai näyttävätkö?

Vielä naista enemmän säälittää vl mies, josta on tehty täysi psykopaatti näissä keskusteluissa ja tutkimuksissa. Kyseessä on kuitenkin hyvät ja kunnolliset perheenisät, jotka kantavat vastuuta perheistään ja haluavat elää vaimonsa kanssa hyvässä elinikäisessä liitossa. Raittiuttakaan ei sovi unohtaa, on iso asia,ettei alkoholi ole pilaamassa perhe-elämää.

Ap, kiitos sinulle avoimesta mielestäsi ja hyvistä käytöstavoista!

[/quote]

Eipä mitään! Olen ja tulen olemaan edelleenkin sitä mieltä, että täällä on ajojahti Lestadiolaisia vastaan ja ap:t tekevät sen yleensä yleistävästi.Näyttää oleva kuitenki turhaa yrittää jutella täällä siitä tai yleensä mistään uskonasioista koska useimmat keskustelijat eivät ole ilmeisesti edes avanneet raamattua ikinä vaan puhuvat siitä kuulopuheiden varassa ja vetävät esiin irrallisia pätkiä ilman oikeaa asiayhteyttä. Tärkeintä kuitenkin on , että ihminen tekee Jumalan Sanan mukaisesti oikein ja niin , ettei omatunto häntä syytä. Uskon todellakin, että jos et olisi onnellinen olotilaasi vaan sinua painostettaisiin jne niin eroaisit "lestoista". Toivotan sinulle kaikkea hyvää niin myös perheellesi!

AP joka ei itse ole lesta mutta uskoo uskon vapauteen

Vierailija
92/101 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 21:41"]

Itselläni kuului tuttavapiiriin lestadiolaisnainen, joka yhteisön painostuksen vuoksi päätyi lopulta itsemurhaan. Minulla ei ole sympatiaa vl-liikettä kohtaan. Olen eronnut kirkosta, jonka osana lestadiolaisen herätysliikkeen annetaan edelleen toimia. 

Tää on vähän kuin keskustelu perheväkivallasta. Kun omassa tuttavapiirissä ongelmia ei ole niin sitten yleistetään että ongelmia ei ole muillakaan. Mieleen ei tule se vaihtoehto, että omassa tuttavapiirissäkin niitä ongelmia voi olla runsaasti ilman, että niistä koskaan keskustellaan. Perheväkivallasta kun ei ole kiva keskustella.

Lestadiolaisuuden kanssa on nyt sama tilanne. Uskonnollisilla liikkeillä ei ole erioikeutta jättäytyä Suomen lain ulkopuolelle ja itse omassa keskuudessaan antaa rikollisten jäädä rangaistuksetta. Tämä uhrien painostaminen hiljaiseksi on niin tyypillistä uskonnollisten liikkeiden harrastamaa toimintaa. 

Jos lestadiolaisuus on oma uskontosi niin toimi jatkossa avoimuuden puolesta. Kun näet laittomuuden niin puutu siihen, vaikka yhteisö painostaisikin hyväksymään rikoksen.

[/quote]

Täysin samaa mieltä. Liikkeen sisällä henkilökohtainen ja koko perheeseen kohdistuva painostaminen saattaa mennä äärimmäisyyksiin.

Tunnen yksityisiä lestadioalisia ja on ystävissäkin heitä. Ihna mukavia ihmisiä ise kukin erikseen. Mutta yhteisönä liike on ottanut käyttöön menettelytapoja jotka eivät kuulu kristityille,

Lisäksi heidän uskon oppinsa on kaikkea muuta kuin luterilaista Raamatun oppia. Lähinnä ehkä katolilaista oppia?

Vierailija
93/101 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki Lestadioaliset eivä tiedä etäheidän ehkäisykielto-opetuksensa ja käytäntönsä loukkaa Suomen perustuslaissa määriteltyjä ihmisoikeuksia.

http://www.ihmisoikeusliitto.fi/images/pdf_files/ehkaisykielto.pdf

[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 21:50"]

Vanhoillislestadiolaisten ehkäisykielto on ihmisoikeusongelma, koska se uhkaa niin vanhempien kuin lastenkin terveyttä ja hyvinvointia.

Ehkäisemättömyys ei ole kaikkien lestadiolaisten oma valinta. Ei ole helppo valita toisin, jos yhteisö pitää ehkäisyä kuolemansyntinä. Ehkäisemättömyyteen voidaan painostaa puolison, omaisten, yhteisön ja sen johtajien taholta.

Ehkäisykielto on eettisesti arveluttava. Suuren lapsijoukon synnyttäminen, hoitaminen ja elättäminen on monille ylivoimaisen raskasta.

[/quote]

Ei voi kuin yhtyä yllä oleviin ajatuksiin.

Vierailija
94/101 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kirjoittaja ei taida tietää mistä puhuu... :-)

[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 13:48"]

Olen ja tulen olemaan edelleenkin sitä mieltä, että täällä on ajojahti Lestadiolaisia vastaan ja ap:t tekevät sen yleensä yleistävästi.Näyttää oleva kuitenki turhaa yrittää jutella täällä siitä tai yleensä mistään uskonasioista koska useimmat keskustelijat eivät ole ilmeisesti edes avanneet raamattua ikinä vaan puhuvat siitä kuulopuheiden varassa ja vetävät esiin irrallisia pätkiä ilman oikeaa asiayhteyttä.

[/quote]

Vanhoillislestadiolaisista vain harva lukee itse Raamattua. He lukevat sitä kaikkein vähiten, kun verrattiin eri herätysliikkeisiin kuuluvien Raamatun lukemistapoja.  

Tämä paljastui Hanna Salomäen väitöskirjatutkimuksesta (2010).

Olen keskustellut aika useinkin vanhoillislestadiolaisten kanssa Raamatusta ja kristinopista. Olen hämmästynyt siitä että he eivät yleensä osaa kertoa uskostaan juuri mitään eivätkä osaa perustella Raamatulla käsityksiään.

Uskon tulisi perustua Raamattuun.

Vaikuttaa siltä etä lestadiolaisuus on enemmänkin elämäntapa ja sosiaalinen yhteisö kuin varsinaisesti henkilökohainen hengellinen, kristillinen vakaumus. Ihminen vain jatkaa sitä kun on tullut siihen kasvatetuksi.

Vierailija
95/101 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lestadiolaisten Raamatun luvusta en osaa hirveän paljoa sanoa, mutta en usko että sen VÄHEMPÄÄ lukevat kuin esim evlut. Jälkimmäisiä tunnen "pilvin pimein" ja tuskin ovat Raamattuaan ikinä edes avanneet. Evlut toiminta on koko ajan mennyt pikkuhiljaa TAKAISIN katolilaisuuteen vaikka moni ei näytä sitä huomaavan.Hen koht olen myöskin sitä mieltä (niinkuin tuo yksi kirjoittaja) että uskon tulisi perustua Raamattuun. Ihmettelen vain, miten sokeat voi sokeita taluttaa? Korostatte täällä evlut kirkon oikeellisuutta, mutta siellä on valtavasti asioita jotka ovat Raamatun opin vastaisia (en siis väitä etteikö ns "lestoillakin "olisi) esim tämä ns pyhä kolminaisuus, lapsikaste, pappeus (papin tai saarnaajan pitäisi RAAMATUN sanan mukaan olla uskovainen, hyvä perheen isä, ei juomari, yhden vaimon mies eli ei saa olla eronnut ja uudelleen naimisiin mennyt jne). Mutta te täällä tuomitsette toisia vaikka oma kirkkonne tekee SANAN vastaisesti. Eli eikö olisi parempi jättää tuomitseminen Jumalalle ja antaa ihmisten kuulua mihin tahtoo? Jeesus kyllä löytää kaikki ne jotka Jumala on hänelle antanut, riippumatta siitä mihin srk:taan tai kirkkoon ihminen kuulu. Lopulta jokainen uudestisyntynyt JUMALAN lapsi tulee ulos noiden raja-aitojen takaa JUMALAN luo.Ei siihen meidän tuomioitamme tarvita!  AP joka ei usko raja-aitoihin 

Vierailija
96/101 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 23:07"]

Uskontojen uhrien tuki ry. kuvaa 16 kriteeriä, joilla arvioidaan uskonlahko vaarallisuutta. Ne löydät uskontojen uhrien ry:n omalta kotisivuilta, täältä: http://www.uut.fi/vaara.html#16 (Linkki avautuu uuteen ikkunaan.)

Noista ainakin seuraavat kahdeksan "vaaran merkkiä" on nähtävissä ainakin jossain määrin myös vl-liikkeessä:

Sisäinen kontrolli: miten paljon lahko määrää jäseniensä henkilökohtaisista asioista, jäsenen velvollisuus raportoida tekemisistään ylemmässä asemassa oleville. (Vl-liikkeessä yhdemukaisuuden paine on kova.)

Johtaja(i)n autoritaarisuus: kuinka erehtymättöminä johdon määräyksiä on pidettävä, suljetaanko niiden arvostelija ulkopuolelle. Velvollisuus totella johtajan/johtajien käskyjä.

Syyllistäminen: onko jäsenen etsittävä vikaa aina itsestään, jos ei sopeudu yhteisöön. Jos vähänkään kritisoi vl-opetusta, niin leimataan hyvin herkästi "katkeraksi" tai "Jumalan valtakuntaa vastaan sotivaksi".

Vainoharhaisuus: kuinka paljon jäseniä pelotellaan todellisilla tai kuvitelluilla vihollisilla, joita voivat olla erilaiset viranomaiset, virallinen (lääke)tiede, tietyt tiedotusvälineet ja ennen kaikkea lahkosta lähteneet ja siihen kriittisesti suhtautuvat entiset jäsenet.

Maailmankielteisyys: näkeekö lahko "maallisen" elämän lahkon ulkopuolella täysin arvottomana. Väittääkö se lahkoon kuulumattomien ihmisten joutuvan kuoleman jälkeen helvettiin tai syntyvän uudestaan huonoihin oloihin. Onko sillä apokalyptinen visio, jossa maailmanloppu on lähellä ja vain lahkon sitoutuneet jäsenet pelastuvat.

Sensuuri: missä määrin johto rajoittaa jäsenten mahdollisuutta tutustua ulkopuolisiin näkemyksiin lahkosta. Suoran kiellon lisäksi sensuuri toimii usein epäsuorana ryhmäpaineena: kunnon jäsenen ei odoteta haaskaavan aikaansa "maallisiin" tai "demonisiin” tiedonlähteisiin. (Lisäksi vanhoillislestadiolaisuudessa on erittäin yleinen varoitus, ettei pidä mennä lämmittelemään vieraille tulille)

Ihmissuhteiden rajoittaminen: onko painetta hylätä eri tavalla ajattelevien ystävien ja omaisten seura, "entinen elämä" harrastuksineen ja ilonaiheineen. (Minulle itselleni on todettu ettei "kunnon uskovaisella" ole "epäuskovaisia" kavereita. Tämä voidaan kuitenkin tulkita menneeksi tulkinnaksi paljolti siitä syystä että vanhoillislestadiolaisuuden "vuoto maailmaan" on liian suurta.)

Poliittinen vaikutusvalta:kuinka paljon poliittista vaikutusvalta lahko haluaa tai on pystynyt hankkimaan esim. sijoittamalla jäseniään vaikutusvaltaisiin asemiin yhteiskunnassa. (Vanhoillislestadiolaisillahan on paljon poliittista valtaa. Heillä on korkeita virkamiehiä ja jopa useampia kansanedustajia sekä kunnanjohtajia, kunnanvaltuutetuista puhumattakaan.)

Vanhoillislestadiolainen liike ei kuitenkaan elä eristyksessä "maailmasta", vaan he itsekin määrittelevät olevansa "maailmassa, mutta ei maailmasta". Osittaisesta eristäytymisestä ja tiiviistä alakulttuuristaan huolimatta, vuorovaikutus ulkopuolisen yhteisön kanssa on kuitenkin vääjäämättä muuttanut ja muuttaa vanhoillislestadiolaista liikettä jatkuvasti. Kuitenkin he itse yrittävät mainostaa uskonsa "muuttumattomuuttaan", jonka kuitenkin jo liikkeen oma historia osoittaa aivan toiseksi.

Antti Pietilä

[/quote]

Tarkoitatko Antti Pietilää joka kuoli 1932, etkö mitään UUDENPAA löytänyt?  Liian vanhaa tietoa!   AP

Vierailija
97/101 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai lestat lukevat vähemmän raamattua, koska heidän oppejaan EI mainita raamatussa.

Vierailija
98/101 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 14:42"]

Lestadiolaisten Raamatun luvusta en osaa hirveän paljoa sanoa, mutta en usko että sen VÄHEMPÄÄ lukevat kuin esim evlut.  

[/quote]

Hanki TIETOA niin et joudu esiämään käsityksiäsi vain pelkän LUULON varassa.

Tieto Jyväskylän yliopistossa hyväksytystä väitöskirjasta.

"Teologian tohtori Hanna Salomäki tutki väitöskirjassaan yhdeksään eri herätysliikkeeseen kuuluvien suomalaisten omakohtaista Raamatun lukemista.Vanhoillislestadiolaiset lukevat muihin verrattuna kaikkein vähiten Raamattua itsenäisesti. Omakohtainen Raamatun tuntemus jää monien kohdalla hämmästyttävän ohueksi.

Vanhoillislestadiolaisuuteen kuuluvista vain yksi prosentti luki Raamattua joka päivä, ja kolmasosa luki Raamattua harvemmin kuin kerran vuodessa.

Raamattua lukivat aktiivisimmin Nokia Missioon kuuluvat: 68 % heistä luki Raamattua päivittäin. Myös viidennen herätysliikkeen kannattajat olivat aktiivisia raamatunlukijoita."

Jumalan sana – vanhoillislestadiolaisten hyljeksimä armonväline

Väitöskirja:

Hanna Salomäki: Herätysliikkeisiin sitoutuminen ja osallistuminen. Jyväskylän yliopisto, 2010.

Vierailija
99/101 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä naista enemmän säälittää vl mies, josta on tehty täysi psykopaatti näissä keskusteluissa ja tutkimuksissa. Kyseessä on kuitenkin hyvät ja kunnolliset perheenisät, jotka kantavat vastuuta perheistään ja haluavat elää vaimonsa kanssa hyvässä elinikäisessä liitossa.

[/quote]

Hyvä esimerkki tästä vastuullisuudesta

Pakollako suurperheen isäksi

Lestadiolaisen liikkeen lisääntymispakko ahdistaa myös uskovia miehiä.

Vierailija
100/101 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP tietää aiheesta niin vähän, että keskustelu on järjetöntä kinaamista. Helppoa olla jotain mieltä varsinkin jos EI tiedä siitä mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi viisi