Miksi foorumilla niin paljon Leastadiolaisten kiusaajia?
Ihan aluksi, EI, EN ole lestadiolainen, en edes henk koht tunne ainuttakaan. Mutta mikä ihme tätä foorumia vaivaa kun tää on lestat sitä ja lestat tätä. Siis eikö teillä aikuisilla (?) ihmisillä oikeasti ole muuta tekemistä? Kuka tää lestafoobikko on, sinäkö? Yritä nyt jo hyvä ihminen keksiä joku muu harrastus tämän vainoamisen tilalle ja mene hoitoon. TUO EI OLE TERVETTÄ! Olet häiriintynyt!
Kommentit (101)
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 22:31"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 21:50"]
Vanhoillislestadiolaisten ehkäisykielto on ihmisoikeusongelma, koska se uhkaa niin vanhempien kuin lastenkin terveyttä ja hyvinvointia.
Ehkäisemättömyys ei ole kaikkien lestadiolaisten oma valinta. Ei ole helppo valita toisin, jos yhteisö pitää ehkäisyä kuolemansyntinä. Ehkäisemättömyyteen voidaan painostaa puolison, omaisten, yhteisön ja sen johtajien taholta.
Ehkäisykielto on eettisesti arveluttava. Suuren lapsijoukon synnyttäminen, hoitaminen ja elättäminen on monille ylivoimaisen raskasta.
[/quote]
Miten voi olla ihmisoikeusongelma kun kyse on ihmisen omasta tahdosta jättää ehkäisy pois? Ja jos jonkun terveys on uhattuna niin tottakai voit ehkäistä.
Kertoisitko lisää tästä : ehkäisemättömyyteen voidaan painostaa.. yhteisön johtajien taholta?
Kuinka tämä käytännössä ilmenee? Onko sinulla omakohtaista kokemusta painostuksesta yhteisön johtajien taholta ehkäisy asiassa? Kertooko joku lestadiolainen nainen omasta ehkäisystään yhteisön johtajille jotka sitten voivat painostaa..?
[/quote]
Minä voin ohiksena kertoa, niin sinä voit sitten sanoa että se ei enää pidä paikkaansa.
Käytännössä tämä on ilmennyt sillä tavoin, että kun saadaan tietää naisen tehneen sen suurimman synnin, eli tuhonneen lisääntymiskykynsä ja näin ollen estänyt luvattuja lapsia syntymästä, niin hän on vapaata riistaa. Silloin voidaan tulla toisen kotiin tuosta noin vain, ilman lupia, käsketään talon kakarat kammariin kuuntelemaan pois jaloista kun äitiä "hoidetaan". Ensin totuus puristetaan ulos ja sitten vaaditaan katumusta. On selvää, että katuminen ei ole aitoa, joten anteeksi ei voida antaa vielä muutamien tuntien itkettämisen jälkeen. Tai oikeastaan ensi viikon hoitokokouksessakaan. Eikä sitä seuraavan. Minun isoäitini rääkkääminen jatkui jumaliste vielä vanhainkodissa!
Nämä hoitokokoukset ovat myös oman äitini lapsuuden traumaattisimpia kokemuksia - iso lauma hurskaita ukkoja tunkee sisään komentelemaan ja läksyttämään vanhempia ilmoittamatta, ja kerta toisensa perään.
Kun äidiltäni poistettiin kohtu terveydellisistä, erittäin painavista syistä, hän valitettavasti joutui ennakoimaan ja tekemään liikkeeseen pysyvän pesäeron ennen leikkaukseen menoa. Sillä todentotta vielä esim. kolmisenkymmentä vuotta sitten lestanainen synnytti kuoleman uhallakin. Ei siinä nyt vaan ollut kyse omasta tahdosta, ymmärrä jo.
Vaikka esim. kohdunpoisto on peruuttamaton toimenpide, hoitokokousten uhriksi joutunut toimii varoittavana esimerkkinä muille harkitsijoille.
Nykyisin on jo asenteet lievenneet, mutta kyllä se monille lestanaisille (ja tunnen heitä siis kuitenkin vielä kymmeniä, joitakin paremmin ja joitkin etäisemmin) on paha rasti, jos lapsukaisia ei ala tulla heti naimisiin menon jälkeen. Kysellään ja tiedustellaan jatkuvasti, ja selän takana puhutaan jos ei kersoja ala tulla alulle että ehkäseeköhän ne jne. Voit sanoa tähän, että no niinhän kysellään muiltakin, mutta ei se vaan niin mene. Valtaväestössä, kun kaksi 18-vuotiasta menevät naimisiin, toivotaan yleensä nimenomaan, ettei heille vielä muutamiin vuosiin tulisi lapsia.
Moni jättää kyllä lukumäärän säällisiin mittoihin jo. Mutta vanhat huonot asenteet elävät monissa asenteissa sukupolven-parin verran ainakin.
No kyllä sen mitä minä olen kirjoittanut lestoista, olen tehnyt siinä toiveessa, että heidän silmänsä aukeaisivat ja he tulisivat järkiinsä. Lestadiolaisuus on sairaus, kuten ihan kaikki muutkin järjestäytyneet uskonnot, joissa ihmiset itse ovat luoneet Jumalan. Senhän huomaa siitä, että Jumala toimii kuin ihminen; on kostonhaluinen, laatii järjettömiä sääntöjä, kiusaa ihmisiä tahallaan, ei auta nälkäänäkeviä lapsia, antaa sotien ja kaikkien hirveyksien jatkua päivästä toiseen. Kaikki, aivan kaikki, jotka uskovat moiseen pelleen, ovat mieleltään pahasti vinksallaan. Jotkut enemmän ja jotkut vähemmän.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 22:42"]
Omasta tahdosta jätetty ehkäisy pois?
Suomen rauhanyhdistysten keskusyhdistyksen (SRK) johtokunta, sen järjestämät puhujien ja seurakuntavanhinten kokoukset ja vuosikokoukset ovat kannanotoissaan julistaneet ehkäisyn eli hedelmöittymisen rajoittamisen synniksi ja kielletyksi vuodesta 1967 alkaen. Kokouksessa vuonna 1967 todettiin: "Lapsirajoitus on syntiä kaikissa muodoissaan."(Palola 2006, 119.)
Vanhoillislestadiolaisuuden viimeisten vuosikymmenien opillista myllerrystä tuntematon kristitty saattaa tyrmistyä, sillä kirjasta paljastuu liikkeen nykyinen lisääntymiseen velvoittava oppi, esimerkkinä opetus ns. vauvavarastosta ja tuomiopäivänä kohdattavasta Jumalasta, joka vaatii naista vastaamaan, missä ovat ne lapset, jotka teille annettiin.
Ehkäisykielto loukkaa ihmisoikeuksia: Ihmisoikeusliiton taustamuistio 4.3.2009
Sosiaalisesta paineesta voin kirjoittaa myös jos haluat?
[/quote]
1967 :D:D Nyt eletään vuotta 2013. :)
“Naisen kuuluu antautua miehelleen tämän halutessa”
Vanhoillislestadiolaisuudessa esiintyy avioliiiton sisäistä “sallittua” raiskaamista, toteavat kirjoittajat. Naisen kuuluu antautua miehelleen tämän niin halutessa. Näin vaatii vanhoillislestadiolaisen liikkeen yhteisömoraali, oppi jonka mukaan mies ja nainen ovat vioiduttuaan “yksi liha”. Usein puheissa esiintyy enemmän tai vähemmän verhottuna ajatus: ”Nainen ei saa kieltäytyä täyttämästä aviovelvollisuuttaan.”
Tämä on väärin.
Seksin nimeäminen miehen avio-oikeudeksi ja naisen aviovelvollisuudeksi ovat seksuaalisen väkivallan muotoja, joissa tekijä käyttää uskontoa oman, tosiasiassa toista ihmistä hyväksikäyttävän näkemyksen oikeuttamiseen.
Kun vl-yhteisö ei hyväksy ehkäisyä, mies voi leimata seksistä kieltäytymisen ehkäisyn käytöksi – ja tätä kautta synniksi.
Väkivallan tekijä saattaa myös vaatia seksiä vedoten vaimon velvollisuuteen pitää mies “kaidalla tiellä”. “Syntiin lankeamisesta” (esimerkiksi avioliiton ulkopuolisiin suhteisiin) mies saattaa siis syyttää vaimoaan, joka ei hoitanut aviovelvollisuuksiaan tarpeeksi hyvin.
Tämä ajattelu kytkeytyy liikkeessä vallitsevaan patriarkaaliseen vallankäyttöjärjestelmään. Kuten tunnettua, herätysliikkeessä vallitsee absoluuttinen miesvalta, jossa miehet ovat määritelleet myös naisen aseman, oikeudet ja velvollisuudet.
Joutuminen alistumaan seksiin vastoin tahtoaan, eli raiskatuksi tuleminen, voi olla osaselitys myös siihen, miksi niin monet nuoret vl-uskovaiset äidit kärsivät masennuksesta. He yrittävät selviytyä toistuvista raskauksista ja synnytyksistä masennuslääkkeiden turvin, pohtivat kirjoittajat.
Taustalla vanhatestamentillinen ajatus naisesta miehen vallan alaisena omaisuutena
Alistettu lestadiolaisnaisparka lähtee nyt nukkumaan. Jatkakaa keskustelua te akateemikot, joille tutkimustieto (johon tutkimukseen ei ole kerätty tietoa lainkaan niiltä, joiden kokemukset ovat olleet positiivisia, että sillä tapaa validi tutkimus) osoittaa henkisen väkivallan ja aivopesun olevan fakta. Ja huolimatta siitä, että oma valintani (kyllä, minä katson sen olevan oma, henkilökohtainen valinta, ei aivopesun tulos) on typerä, itseäni vahingoittava ja rikos ihmiskuntaa vastaan (olen lisääntynyt holtittomasti viiden lapsen verran), en aio erota yhteisöstäni. Joka ei tietenkään ole täydellinen, koska siihen kuuluu ihmisiä.
Alistettu lestadiolaisnaisparka lähtee nyt nukkumaan. Jatkakaa keskustelua te akateemikot, joille tutkimustieto (johon tutkimukseen ei ole kerätty tietoa lainkaan niiltä, joiden kokemukset ovat olleet positiivisia, että sillä tapaa validi tutkimus) osoittaa henkisen väkivallan ja aivopesun olevan fakta. Ja huolimatta siitä, että oma valintani (kyllä, minä katson sen olevan oma, henkilökohtainen valinta, ei aivopesun tulos) on typerä, itseäni vahingoittava ja rikos ihmiskuntaa vastaan (olen lisääntynyt holtittomasti viiden lapsen verran), en aio erota yhteisöstäni. Joka ei tietenkään ole täydellinen, koska siihen kuuluu ihmisiä.
50, lestapiirejä on myös erilaisia. Vapaampia suuntia esiintyy etenkin pk-seudulla, ja sitten taas Pohjanmaan suunnilla ja muualla tuppukylissä vuoden -67 asenteet voivat heijastua vielä kovin vahvoina.
Uudismielisen "vanhoillis"lestadiolaiset käyttävätkin jo sellaista elämäntyyliä, että heitä olisi jokunen vuosikymmen sitten pidetty pahasti polulta harhautuneina, eikä uskovaisina lainkaan. Oikeasti.
t 48
Iltasaduksi käy siis Esimerkiksi käy Pauli Korteniemen saarna:
"...äidit rakkaat, jos ette täällä tahdo kivulla synnyttää lapsia, niin te ette pääse lasten kanssa iankaikkista elämää nauttimaan, mutta teidän pitää alkaa helvetin vaivassa ja helvetin tuskissa niitä syntymättömiä lapsia vielä synnyttämään."
Kauniita unia!
Uskontojen uhrien tuki ry. kuvaa 16 kriteeriä, joilla arvioidaan uskonlahko vaarallisuutta. Ne löydät uskontojen uhrien ry:n omalta kotisivuilta, täältä: http://www.uut.fi/vaara.html#16 (Linkki avautuu uuteen ikkunaan.)
Noista ainakin seuraavat kahdeksan "vaaran merkkiä" on nähtävissä ainakin jossain määrin myös vl-liikkeessä:
Sisäinen kontrolli: miten paljon lahko määrää jäseniensä henkilökohtaisista asioista, jäsenen velvollisuus raportoida tekemisistään ylemmässä asemassa oleville. (Vl-liikkeessä yhdemukaisuuden paine on kova.)
Johtaja(i)n autoritaarisuus: kuinka erehtymättöminä johdon määräyksiä on pidettävä, suljetaanko niiden arvostelija ulkopuolelle. Velvollisuus totella johtajan/johtajien käskyjä.
Syyllistäminen: onko jäsenen etsittävä vikaa aina itsestään, jos ei sopeudu yhteisöön. Jos vähänkään kritisoi vl-opetusta, niin leimataan hyvin herkästi "katkeraksi" tai "Jumalan valtakuntaa vastaan sotivaksi".
Vainoharhaisuus: kuinka paljon jäseniä pelotellaan todellisilla tai kuvitelluilla vihollisilla, joita voivat olla erilaiset viranomaiset, virallinen (lääke)tiede, tietyt tiedotusvälineet ja ennen kaikkea lahkosta lähteneet ja siihen kriittisesti suhtautuvat entiset jäsenet.
Maailmankielteisyys: näkeekö lahko "maallisen" elämän lahkon ulkopuolella täysin arvottomana. Väittääkö se lahkoon kuulumattomien ihmisten joutuvan kuoleman jälkeen helvettiin tai syntyvän uudestaan huonoihin oloihin. Onko sillä apokalyptinen visio, jossa maailmanloppu on lähellä ja vain lahkon sitoutuneet jäsenet pelastuvat.
Sensuuri: missä määrin johto rajoittaa jäsenten mahdollisuutta tutustua ulkopuolisiin näkemyksiin lahkosta. Suoran kiellon lisäksi sensuuri toimii usein epäsuorana ryhmäpaineena: kunnon jäsenen ei odoteta haaskaavan aikaansa "maallisiin" tai "demonisiin” tiedonlähteisiin. (Lisäksi vanhoillislestadiolaisuudessa on erittäin yleinen varoitus, ettei pidä mennä lämmittelemään vieraille tulille)
Ihmissuhteiden rajoittaminen: onko painetta hylätä eri tavalla ajattelevien ystävien ja omaisten seura, "entinen elämä" harrastuksineen ja ilonaiheineen. (Minulle itselleni on todettu ettei "kunnon uskovaisella" ole "epäuskovaisia" kavereita. Tämä voidaan kuitenkin tulkita menneeksi tulkinnaksi paljolti siitä syystä että vanhoillislestadiolaisuuden "vuoto maailmaan" on liian suurta.)
Poliittinen vaikutusvalta:kuinka paljon poliittista vaikutusvalta lahko haluaa tai on pystynyt hankkimaan esim. sijoittamalla jäseniään vaikutusvaltaisiin asemiin yhteiskunnassa. (Vanhoillislestadiolaisillahan on paljon poliittista valtaa. Heillä on korkeita virkamiehiä ja jopa useampia kansanedustajia sekä kunnanjohtajia, kunnanvaltuutetuista puhumattakaan.)
Vanhoillislestadiolainen liike ei kuitenkaan elä eristyksessä "maailmasta", vaan he itsekin määrittelevät olevansa "maailmassa, mutta ei maailmasta". Osittaisesta eristäytymisestä ja tiiviistä alakulttuuristaan huolimatta, vuorovaikutus ulkopuolisen yhteisön kanssa on kuitenkin vääjäämättä muuttanut ja muuttaa vanhoillislestadiolaista liikettä jatkuvasti. Kuitenkin he itse yrittävät mainostaa uskonsa "muuttumattomuuttaan", jonka kuitenkin jo liikkeen oma historia osoittaa aivan toiseksi.
Antti Pietilä
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 20:15"]
Vastustan henkistä väkivaltaa, aivopesua, sovinismia, alistamista ja pedofiliaa. Ilmeisesti olet sen puolesta? Kuinka paljon tiedät lestadiolaisuudesta?
[/quote]
Kuinka pihalla sä oikein olet? Maailmasi taitaa olla aika mustavalkoinen? Onko se nyt vaikea ymmärtää että yli 95%
lestoista ei allekirjoita mitään noista sun syytöksistä/yleistämisistä. Ja kyllä, olen itse lesta eli tietopohjaa löytyy sitä kautta joknin verran. Aivopestyhän mut tietysti on tottakai, joten kaikki järkevä argumentointi voidaan eliminoida sillä, mutta toiseen suuntaan tällaista "henkistä väkivaltaa, aivopesua, sovinismia, alistamista ja pedofiliaa." voi heittää juuri nini paljon kuin haluaa.
Käytän siis aikani paremmin hyödyksi ja jatkan samalla linjalla kuin muutkin keskustelijat, internet f**ks your arguments.
Käsittääkseni myös yhteisöstä nimeltä Suomi löytyy vastaavia ikäviä ilmiöitä. Voidaanko siis nerokkaalla logiikallasi todeta että koska vastustan henkistä väkivaltaa, aivopesua, sovinismia, alistamista ja pedofiliaa, siksi vastustan myös suomalaisia. Hulluja koko porukka.
Vanhoillislestadiolaisen väittävät että heidän uskoonsa ja oppiinsa liittyvät opetukset perustuisivat Raamattuun. Näin ei kuitenkaan ole, vaan vanhoillislestadiolaisten opetukset perustuvat pitkälle vietyihin aasinsiltoihin usein asiayhteydestään irti reväistyistä Raamatunpaikoista. Opetukset ovat muuttuneet historian saatossa ja historia onkin varsin tyly vl:ten opettamalle opille. Monet vl:ten opetukset ovat suoraan Raamatunvastaisia.
Miksi te uskotte siis tähän?
Ja miltähän vuodelta tuokin saarnalainaus oli. Olisi hyvä muistaa, että 70-luvulla oli hajaannukset eli noihin hoitokokousaikoihin seurakunnassa kuohui ja oli paljon väärääkin oppia.
Minä naisena toivoisin sen verran luottamusta ympäröivältä maailmalta, että saan itse päättää ehkäisystäni ja ehkäisemättömyydestäni ihan vapaasti. Ilman että minua luokitellaan uhriksi tai mielisairaaksi.
Käykää hyvät ihmiset paikkakuntanne rauhanyhdistyksellä tai suviseuroissa ja katsokaa kuinka onnettomilta ja kärsiviltä ihmiset näyttävät. Vai näyttävätkö?
Vielä naista enemmän säälittää vl mies, josta on tehty täysi psykopaatti näissä keskusteluissa ja tutkimuksissa. Kyseessä on kuitenkin hyvät ja kunnolliset perheenisät, jotka kantavat vastuuta perheistään ja haluavat elää vaimonsa kanssa hyvässä elinikäisessä liitossa. Raittiuttakaan ei sovi unohtaa, on iso asia,ettei alkoholi ole pilaamassa perhe-elämää.
Ap, kiitos sinulle avoimesta mielestäsi ja hyvistä käytöstavoista!
Evlut kirkko voisi yrittää kitkeä lestadiolaisten hoitokokoukset. Niissä kun maailma ei todellakaan menettäisi mitään arvokasta.
Hoitokokoukset on jo kitketty. Seuraavaksi mennee pedofiilien suoja vedoten salarippiin ja rippisalaisuuteen. Auttakaa pitämään näitä ketjuja hengissä. Siten voi vaikuttaa ensin yleiseen mielipiteeseen ja siten poliitikkoihin!
Voi jospa minäkin kerran pääsisin näkemään tuon salaperäisen hoitokokouksen. 40 vuotta olen tähän "kamalaan lahkoon" kuulunut, mutta hiiskaustakaan hoitokokouksista en ole nähnyt enkä kuullut. Olen kuitenkin asunut ja käynyt seuroissa neljällä eri paikkakunnalla.
Tyhmä ja kouluttamaton tietysti olen, vain lukion lehtori. Töissä olen käynyt aina, kun en ole ollut vanhempainlomalla. Ja kuin ihmeen kautta, meillä on vain kuusi lasta, vaikka ehkäisyä ei ole käytetty 15 vuoteen. Kamala luonnonoikku olen, kun en ole pystynyt joka vuosi synnyttämään lasta vaikka _kaikki_ alistetut lestaäidit niin tekevät.
Tämä alistettu lestaäiti käy nyt nukkumaan hirvittävän seksiinpakottaja pedofiilimiehensä viereen. :D Hyv' yötä kaikille :)
Miks v***u kaikki pitää mennä ääripäästä ääripäähän?
missä ovat ne lapset, jotka teille annettiin???
Varmaan siksi, että leastadiolaiset tuovat elävästi mieleen laestadiolaiset.
No kun se nyt vaan on niin sairaSta
Omasta tahdosta jätetty ehkäisy pois?
Suomen rauhanyhdistysten keskusyhdistyksen (SRK) johtokunta, sen järjestämät puhujien ja seurakuntavanhinten kokoukset ja vuosikokoukset ovat kannanotoissaan julistaneet ehkäisyn eli hedelmöittymisen rajoittamisen synniksi ja kielletyksi vuodesta 1967 alkaen. Kokouksessa vuonna 1967 todettiin: "Lapsirajoitus on syntiä kaikissa muodoissaan."(Palola 2006, 119.)
Vanhoillislestadiolaisuuden viimeisten vuosikymmenien opillista myllerrystä tuntematon kristitty saattaa tyrmistyä, sillä kirjasta paljastuu liikkeen nykyinen lisääntymiseen velvoittava oppi, esimerkkinä opetus ns. vauvavarastosta ja tuomiopäivänä kohdattavasta Jumalasta, joka vaatii naista vastaamaan, missä ovat ne lapset, jotka teille annettiin.
Ehkäisykielto loukkaa ihmisoikeuksia: Ihmisoikeusliiton taustamuistio 4.3.2009
Sosiaalisesta paineesta voin kirjoittaa myös jos haluat?