Miten saan nuoren menemään gynekologille?
Tarvisin apua siinä miten perustelen nuorelle ystävälleni, että kannattaa käydä gynekologilla. Hän ei ole koskaan käynyt. Itselleni on jo äiti opettanut että alapään asioista pidetään huolta. Hän ei ole kyllä syönyt hormonaalista ehkäisyä ja sen vuoksi ei ole käynyt lääkärissä näiltä tiimoilta...
Kommentit (26)
Kenenkään ei ole pakko käydä gynekologilla, etenkään jos ei ole mitään syytäkään mennä.
Kyllähän papa-kokeessa tulisi käydä.
Itse kävin ekaa kertaa gynellä vähän vajaa 26-vuotiaana. Silloin ei ees tutkittu mitään. Gyne kirjoitti vaan pillerireseptin ja juteltiin. Papassa kävin ekaa kertaa 27-vuotiaana ja 29-v:na ekan kerran ultrattiin. Ei oo mitään ongelmia ollut. Kyllä sitä vähemmälläkin selviää. Ja samaa sanoi gynekin. Ei kannata turhaan stressata.
no tähän juuri haluan apua... miten perustelen että papaan pitäisi mennä?
ap
Papa koetta ei tarvi ottaa alle 25v.
Klamydia olisi varmasti hyvä joksus tutkia. Mutta sen
lähetteen saa vaikka terkkarista ihan soittamalla.
Noin muuten niin sellaisen jolla ei ole
hormoneita käytössä ei tarvinne noin nuorena gynellä käydä.
kiitos näistä... ehkä siis stressaan itse turhaan... onhan tässä aikaa :)
ap
Ihan turhaan ap stressaat. Ei tuonikäisen tarvitse mihinkään gynelle mennä, ellei ole ongelmia. Papa-koettakaan ei tarvitse noin nuorelta ottaa.
Ja ne pillerireseptit hoituu varsin usein nuorella yleislääkärin kautta, esim. opiskeluterveydenhoidossa, ei sitäkään varten tarvitse mennä gynelle.
Ensinnäkin, 24 v. on aikuinen, ei "nuori". Ehkä korkeintaan "nuori aikuinen".
Toisekseen, jos on käyttänyt aina kondomia seksisuhteissa, ei välttämättä ole mikään kiire käydä tutkimuksissa. Papa-koehan otetaan kohdunkaulan syövän esiasteiden löytämiseksi, ja ne johtuvat käytännössä aina kondyloomatartunnasta.
Minä olin 45-vuotias, kun olin ensimmäisen kerran gynekologin vastaanotolla (voi kamala, nyt ap pyörtyi). Ei ollut aikaisemmin mitään erityistä syytä mennä, mutta silloin oli. Jouduin leikkaukseen. Jälkitarkastuksen jälkeen meni aika monta vuotta, ennen kuin menin uudelleen, kun "mummokuume" alkoi vaivata. Niin kauan kuin käytin hormonilääkitystä (3½ vuotta), kävin säännöllisesti vuosittain tarkastuksessa. Kun lopetin lääkityksen, lopetin myös lääkärissä juoksemisen, sillä ei ole ollut mitään syytä mennä. Jos aihetta ilmenee, tilaan toki ajan.
Minultakin ekaa kertaa alapää katottiin kun raskaana ollessani oli ensimäinen lääkärintarkastus. Ei ollut mitään syytä käydä aiemmin.
Kondylooma voi tosin tarttua kondomia käytettäessäkin. Itse ekan kerran ollut gynellä 16 vuotiaana ja sen jälkeen vuosittain, joka kerta katsottu papakin muistaakseni, ja 21 vuotiaana siinä olikin muutoksia. Että voi olla myös syytä mennä nuorenakin.
Mistäköhän kumpuaa joidenkin naisten tarve pakottaa ja painostaa muita naisia gynekologille? Olen ihmetellyt tätä asiaa joskus. Keskustelupalstoilla näkee joskus suorastaan aggressiivisiakin (en siis tarkoita tätä aloitusta) hyökkäyksiä niitä kohtaan, jotka eivät käy gynellä "vuositarkastuksessa" jostain 15 veestä lähtien. Jotenkin jännä ilmiö, esim. hammaslääkärille menemättömyys ei tunnu aiheuttavan ollenkaan niin suurta kiihkoa. Sen sijaan nainen, joka ei käy ronkituttamassa alapäätään vähintään vuosittain, tuntuu olevan jonkinlainen luopio ja petturi joidenkin naisten mielestä. Mun mielestä siinä on jotakin jännän tunkeilevaa ja "kajoavaa" henkisessä mielessä, kun joku näkee asiakseen pakottaa toista alapäätutkimuksiin.
Itse kävin papakokeessa vasta synnytyksen jälkeen 24 vuotiaana.
Onko nuorella jotain gynekologista ongelmaa? Pahoja kipuja, runsasta tai ylimääräistä vuotoa, kasvaimia, syöpää? Ehkäisy tosiaan hoituu yleislääkärillä, eikä tosiaan vaadi erikoislääkäriä. Papa-kokeita aletaan tehdä yli 25-vuotiaille ja niihin tulee kutsu viiden vuoden välein, jos ei ole mitään ongelmaa näytteessä.
Olen samaa mieltä 14:n kanssa. En käsitä, miksi terveen ihmisen pitää laukata vuosittain erikoislääkärillä. Syöpäpotilaatkin käyvät harvemmin kontrollissa. Mutta hei, mikäs siinä. Hyvin on gynekologit osanneet markkinoida tämän vuositarkastusidean naisille.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 13:49"]
Onko nuorella jotain gynekologista ongelmaa? Pahoja kipuja, runsasta tai ylimääräistä vuotoa, kasvaimia, syöpää? Ehkäisy tosiaan hoituu yleislääkärillä, eikä tosiaan vaadi erikoislääkäriä. Papa-kokeita aletaan tehdä yli 25-vuotiaille ja niihin tulee kutsu viiden vuoden välein, jos ei ole mitään ongelmaa näytteessä.
Olen samaa mieltä 14:n kanssa. En käsitä, miksi terveen ihmisen pitää laukata vuosittain erikoislääkärillä. Syöpäpotilaatkin käyvät harvemmin kontrollissa. Mutta hei, mikäs siinä. Hyvin on gynekologit osanneet markkinoida tämän vuositarkastusidean naisille.
[/quote]
Joo, ja tämän jännän naiset pakottaa toisia naisia alapäätutkimuksiin -ilmiön lisäksi tuohon jatkuvissa tarkastuksissa ramppaamiseen tuntuu piiloutuvan sellainen ajatus, että naiseus itsessään on sairaus, kun sitä täytyy käydä tarkistuttamassa koko ajan.
14
24 v. on aikuinen ihminen. Eiköhän hän ihan itse osaa päättää, koska menee lääkäriin ja koska ei. Muiden ei tarvinne asiasta stressata.
tää on taas ikis. Kiinnostuu tämän vainoamansa nuoren naisen pimpulistakin nykyään! Mitä vielä?!
Vierailija kirjoitti:
Joo hyvin myyntipuheet on kyllä saatu myytyä! ylläri, yksityisellä puolellahan nämä gynekologit joilla vuosittain pitäisi käydä ovat. Mulla tulee kans tuollaisesta sellainen fiilis, että vähän niin kuin alistamis tarkoituksessa tuo tyrkyttäminen. Mikäpä sen intiimimpää on kuin omat intiimialueet. Eihän sitä muitakaan kehon osa-alueita tutkita noin muuten vain vuosittain varalta, vaikkei mitään ongelmaa olisi.
Hammaslääkärissä kävin vuosien jälkeen tarkastuksessa, kun oli vihlonta ongelmaa. Kun sielläkinhän kuulemma pitäisi käydä. Silloinkin sanottiin ettei täällä mitään sen kummempia ole, että eipä kannata lähivuosina takaisin tulla, jos mitään uutta ei ilmene. Mutta ei kyllä se naisen alapää on sellainen ongelmatapaus ja taakka mitä pitää tarkistuksen tarkistuttaa :)
Vierailija kirjoitti:
kiitos näistä... ehkä siis stressaan itse turhaan... onhan tässä aikaa :)
ap
Siis miksi sä ylipäätään stressaat jonkun toisen gynekäynneistä. Anna nyt ihmisten hoitaa omat yksityisasiansa itse. Ei ehkä kuulu sulle.
kertokaahan nyt fiksut mammat... kyse 24v naisesta
ap