Miten saan nuoren menemään gynekologille?
Tarvisin apua siinä miten perustelen nuorelle ystävälleni, että kannattaa käydä gynekologilla. Hän ei ole koskaan käynyt. Itselleni on jo äiti opettanut että alapään asioista pidetään huolta. Hän ei ole kyllä syönyt hormonaalista ehkäisyä ja sen vuoksi ei ole käynyt lääkärissä näiltä tiimoilta...
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Kondylooma voi tosin tarttua kondomia käytettäessäkin. Itse ekan kerran ollut gynellä 16 vuotiaana ja sen jälkeen vuosittain, joka kerta katsottu papakin muistaakseni, ja 21 vuotiaana siinä olikin muutoksia. Että voi olla myös syytä mennä nuorenakin.
Tässäkin hyvä muistaa, että hyvin harvoin ne muutoksetkaan tarkoittavat mitään vakavaa. Suurin osa paranee itsestään ilman mitään lääkkeitä. Ei se tarkoita, että heti on syöpä tulossa, jos jotain näyy vaan enemmänkin se on normaalia.
Tarvitseeko 30-vuotiaan aikuisen naisen käydä gynellä jos ei harrasta seksiä?
Mä oon 36-vuotias enkä ole koskaan käynyt gynen vastaanotolla.
Asun maassa, jossa pillerit saa kävelemäällä apteekkiin ja valitsemalla itse sopivan merkin.
Vierailija kirjoitti:
Tarvitseeko 30-vuotiaan aikuisen naisen käydä gynellä jos ei harrasta seksiä?
Tämä jakaa mielipiteitä, mutta itse en menisi jos ei ole vaivaa. Normaalisti papassa käydään jos on seksielämää takana, mutta itse en näe henkilökohtaisesti syytä mennä gynelle jos ei ole ollut yhdynnässä. Tosin syöpähän voi tulla ilman seksiä, mutta se on aika epätodennäköistä jos nyt puhutaan papa-kokeessa käymisestä.
Tietysti jos on muuta vaivaa niin kyllä siellä kannattaa käydä, oli neitsyt tai ei.
Miksi gynekologilla pitää käydä säännöllisesti kun ei korvalääkärilläkään käydä? Reikä kuin reikä. Toista ei välttämättä tule edes käytettyä mihinkään.