G: Mitkä kaksi asiaa/nimeä/esinettä jne sekoitat keskenään?
Piristetääs toisiamme. Mitkä asiat/esineet/nimet jne sekoitat keskenään? Enkä tarkoita nyt ns riimilipsahduksia vaan ihan selkeesti erilaiset sanat mutta menevät vaan sekaisin. :)
Kommentit (345)
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 00:10"]
Minulla menee usein r ja l sekaisin sanoissa, varsinkin jos olen hermostunut. Mitään puhehäiriötä minulla ei koskaan ole ollut, jostain syystä vain sekoitan nuo kaksi kirjainta usein.
[/quote]
Minulla sama! Aikuisena sitä on esiintynyt enää ajoittain, ja esim. humalassa, mutta teininä ne menivät tämän tästä sekaisin... Ja minulla myös sitä esiintyy hermostuneisuuden yhteydessä
Minä sekoitin kerran hieman nolosti keskustelussa eutanasian ja anestesian.. Alkoholilla oli osuutta asiaan.. Ehdin aikan pitkän pätkän kertoa omaa kantaani nukutuksesta, oikeasti tarkoitin siis armokuolemaa,ennen kuin joku lopulta korjasi että niin eutanasia, ei anestesia
Production ja reproduction. Joo, jiippii, hilarious, kun toinen keskustelee tuottavuudesta ja toinen lisääntymisestä. That s me. Primal instinct.
kebab ja pekoni! En tiiä miks erotan kyllä ku ne näen, mut esim tänään töissä oli kebab kastiketta ja tympäs jo alkuunsa, että taas rasvasta pekonia!
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 22:21"]Kirjaimet X ja Z. Aina pohdin kumpi on kumpi.
[/quote]
SAMOIIIN! :) en ole siis ainut. Tää on itel vaan jos rupee selittää et jossain on vaikka Z - kirjain ja sit tulee takeltelu ja e muista kumpi se on nimeltään. Mut en taas sotke niitä keskenää esim. kirjoittaessa.. pienenä sotki myös keltaisen ja valkoisen keskenään..
Ennen sekoitin parsan ja parsakaalin. Kunnes tajusin ajatella, että parsakaali on samankaltainen kuin kukkakaali. :D
Aikamääreet. Saatan helposti sanoa et lähden reissuun puolen tunnin kuluttua kun tarkoitan puolen vuoden päästä. Eli kaikki ajat, argh, kuulostan niin tyhmältä :D
Kovera => kuoppa, kupera => mäki.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 22:28"]
Väliimansuunnat. Englanniksi osaan, suomeksi en
[/quote]
Ohis: Mulla on näihin muistisäännöt. Ällällä alkavat väli-ilmansuunnat ovat lännessä. Lounaan muistan eteläiseksi siitä "Lounatuuli tuo pienen laulun..." -biisistä, joten luode jää sinne lännen pohjoispuolelle. Koillisen muistan itä-pohjoiseksi Riki Sorsan Muuttohaukka-biisistä, jossa tunturilla puhaltaa koillistuuli. Ja jäljelle jää sitten kaakko.
Joo, ei kovin simppelit muistisäännöt noin auki kirjoitettuna. :P
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 22:27"]
Pultti ja mutteri.
[/quote]
Mullakin meni lapsena nuo sekaisin ja lopulta aloin kutsumaan molempia nimellä pultteri. :D
Kovera on kaiverrettu, kupera on kupla
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 22:03"]
numero 2 ja kirjain A. En oikeen tiedä miksi tämä on ollut ihan lapsesta asti :D
[/quote]
Miten tämä on mahdollista! Minulla ihan sama ja juuri eilen puhuttiin tästä :D
Kertokaa lisää te joilla sama!
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 09:15"]
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 23:26"]
Kupera ja kovera, en koskaan tiedä kumpi on kumpi!
[/quote]
Kupera on U:n muotoinen (sanassa on U) ja kovera O:n yläreunan muotoinen (sanassa on O). Auttaisiko tämä? Tosin puheessa sanat saattavat mennä väärin juuri siksi, ettei ehdi miettiä tällaisia sääntöjä.
[/quote]
Mitä **ttua? Ohjeesi ei auttanut minua yhtään kyllä.
Omani koen paremmaksi (kiitos ihana ala-asteopettajani): Kupera on kuprullaan ja kovera on kuin koverrettu kolo.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 22:03"]
numero 2 ja kirjain A. En oikeen tiedä miksi tämä on ollut ihan lapsesta asti :D
[/quote]
Mulla menee numero 4 ja kirjain E sekasin :D Aina menny. Ja numerot 4 ja 7!
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 08:38"]
Minä sekoitan jostain syystä numerot 4 ja 7. Siis saatan ajatella numeron oikein, mutta kirjoitankin väärin. En tiedä mistä se johtuu. Kerran oli puhetta veljeni kanssa asiasta ja hänellä sama juttu:)
[/quote]
Jes en oo ainut! :D
Garbage ja carpet (roska ja matto), lausumistapa on niin samanlainen. Siivoustyössä kun on yrittäny selittää ulkomaalaisille, mitä tehdä (esim imuroida matot, ottaa kassan roskat), niin nää sanat on aina menny sekasin. :-/
Sitpä kekkasin, että rubbish tarkottaa myös roskia, niin rupesin sitten käyttämään sitä sanaa. :-)
Mulla menee Tampereella aina sekasin onko se hämeentie vai katu.
Kyynärpää ja kyrvänpää.
Hämmennyn aina jos joku on käyttänyt kyynärpäätaktiikkaa....................
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 10:44"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 09:15"]
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 23:26"]
Kupera ja kovera, en koskaan tiedä kumpi on kumpi!
[/quote]
Kupera on U:n muotoinen (sanassa on U) ja kovera O:n yläreunan muotoinen (sanassa on O). Auttaisiko tämä? Tosin puheessa sanat saattavat mennä väärin juuri siksi, ettei ehdi miettiä tällaisia sääntöjä.
[/quote]
tuohan riippuu ihan siitä, miten päin kappale on. Mutta kUpera on Ulospäin kaareva (molemmissa on U). Vielä kun keksisi samanlaisen muistisäännön koveralle, joka on siis sisäänpäin kaareva, tosiaan kuten koverrettu niin kuin joku jo kirjoitti.
[/quote]
Koveran merkityksen muistan kun ajattelen verbiä kovertaa joka taas muistuttaa kaivertamista ja ne tekevät kuopan. Tuollainen nopea ajatus käy mielessäni ja siitä muistan. Kupera u kirjaimen takia tuo mieleen kuopan, mutta tuon edellisen ajatus muistuttaa, että on se vastakohta. Ah :D Muuten menisivät minullakin sekaisin.