Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten yhteistyö sosiaalityöntekijän ja sosionomin välillä sujuu?

Vierailija
14.12.2025 |

Onko selkeä työnjako vai tuleeko varpailleastumisia ja kiistaa?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekevät ihan eri töitä. Sosiaalityöntekijä suunnittelee ja tekee päätökset. Sosionomi toteuttaa sitä suunnitelmaa esim sosiaaliohjaajana, perhetyössä ym 

Vierailija
2/19 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisesti ottaen huonosti. Sosiaalityöntekijöillä yksi suurimmista uupumista aiheuttavista tekijöistä on yhteistyö sosionomien kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleisesti ottaen huonosti. Sosiaalityöntekijöillä yksi suurimmista uupumista aiheuttavista tekijöistä on yhteistyö sosionomien kanssa.

Tätä minäkin olin tulossa kirjoittamaan. Hyvä ohjaaja on kullan arvoinen ja toteuttaa sosiaalityöntekijän suunnitelmia ja saa aikaan. Valitettavasti näin ei usein ole. Etenkin kunnallisella toimivat sosionomit yllättävän usein ymmärtävät roolinsa väärin ja pyrkivät suunnitelman toteuttamisen sijaan kyseenalaistamaan sosiaalityöntekijän suunnitelmaa tai puuhaamaan ihan omiaan. Tässä on monesti se syy miksi esim. perhetyöllä saadaan niin vähän aikaan. Itse ajattelen, että amk:t tavallaan ohjaajavatkin sosionomeja tällaiseen. 

Vierailija
4/19 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sivuilta huudella, kun en ole

kummankaan ammattinimikkeen haltija. 

Hyvää alkavaa iltapäivää.

P.s. Eipä kateeksi käy etenkään

lasupuolen ammattilaiset, jotka saavat 

t4ppouhkauksia asiakkailtaan.

Muutama vuosi sitten luin

lokaalista 'aviisista' jutun, jossa todettiin

sossuista olevan huutava pula. Ala ei vedä

eikä kiinnosta. Sitä pidetään turvattomana.

Asiakaskunta on kiittämätöntä. Yli 600

asiakasta oli tuolloin odottamassa vuoroaan

sossulle - joka ei tavoitettavissa. Voimia

ja arvostus heille, kansan auttajille. 🧡💚

Vierailija
5/19 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosionomina olen monesti kironnut sosiaalityöntekijä, joka ei päätöstä tehtyä sopimuksesta huolimatta. Sosiaalityöntekijä itse usein ilmoittaa, että päätös on tehty ja sitten kuulenkin yhteistyötaholta, ettei asiakkaalla ole päätöstä tehtynä ja siitä sitten pari viikkoa yritän saada sosiaalityöntekijää kiinni ja pari kuukautta menee, että päätös todellisuudessa saadaan aikaan. Asiakas ei tänä aikana yleensä saa tarvitsemiaan palveluita.

Minä yritän helpottaa sosiaalityöntekijän hommia karsimalla turhia hakemuksia. Kun tiedä, ettei asiakkaalla ole perusteita jollekin palvelulle, niin kerron sen heille ja keskutelemme, että onko hakemuksen tekeminen järkevää tässä tilanteessa ja etsimme toista ratkaisua. 

Vierailija
6/19 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä minäkin olin tulossa kirjoittamaan. Hyvä ohjaaja on kullan arvoinen ja toteuttaa sosiaalityöntekijän suunnitelmia ja saa aikaan. Valitettavasti näin ei usein ole. Etenkin kunnallisella toimivat sosionomit yllättävän usein ymmärtävät roolinsa väärin ja pyrkivät suunnitelman toteuttamisen sijaan kyseenalaistamaan sosiaalityöntekijän suunnitelmaa tai puuhaamaan ihan omiaan. Tässä on monesti se syy miksi esim. perhetyöllä saadaan niin vähän aikaan. Itse ajattelen, että amk:t tavallaan ohjaajavatkin sosionomeja tällaiseen. 

Jep. Ottaisin mielummin vaikka lähihoitajan sosionomin tilalle. Sosionomien työaika menee vääriin asioihin ja korostamaan omaa erinomaisuuttaan, kun pitäisi tehdä käytännön työtä asiakkaan kanssa.

Vierailija
7/19 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Ottaisin mielummin vaikka lähihoitajan sosionomin tilalle. Sosionomien työaika menee vääriin asioihin ja korostamaan omaa erinomaisuuttaan, kun pitäisi tehdä käytännön työtä asiakkaan kanssa.

AMK:t ajavat kaikenmaailman moniammatillisuuksia päätöksentekoon, kun kuitenkin laki lähtee siitä, että viranhaltija päättää ja on VASTUUSSA päätöksistään. Lopputulemana on, että sosiaalityöntekijälle on koulutettu näitä häntä heikommin koulutettuja piällysmiehiä kertomaan miten sosiaalityöntekijän pitäisi päätöksiä tehdä ja kukaan ei olisi halukas niitä sitten toteuttamaan. Aika usein se sitten on se sosiaalityöntekijä, joka oma kohtuuttoman työtaakkansa päällesitten vieläantaa sosiaaliohjausta, koska se ei sinne sosionomeille sopinut työnkuvaan. 

Vierailija
8/19 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AMK:t ajavat kaikenmaailman moniammatillisuuksia päätöksentekoon, kun kuitenkin laki lähtee siitä, että viranhaltija päättää ja on VASTUUSSA päätöksistään. Lopputulemana on, että sosiaalityöntekijälle on koulutettu näitä häntä heikommin koulutettuja piällysmiehiä kertomaan miten sosiaalityöntekijän pitäisi päätöksiä tehdä ja kukaan ei olisi halukas niitä sitten toteuttamaan. Aika usein se sitten on se sosiaalityöntekijä, joka oma kohtuuttoman työtaakkansa päällesitten vieläantaa sosiaaliohjausta, koska se ei sinne sosionomeille sopinut työnkuvaan. 

Tasan näin! Ensin valmistelet pitkät suunnitelmat, että varmasti ohjaaja ymmärtää mitä pitää tehdä, sitten palaveeraat tuntikausia kuunnellen ohjaajan sitku mutku ei kummiskaan, lopuksi toteutat koko suunnitelman ja tapaamiset yksin itse.

Vierailija
9/19 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasan näin! Ensin valmistelet pitkät suunnitelmat, että varmasti ohjaaja ymmärtää mitä pitää tehdä, sitten palaveeraat tuntikausia kuunnellen ohjaajan sitku mutku ei kummiskaan, lopuksi toteutat koko suunnitelman ja tapaamiset yksin itse.

Tullaan ihan pokkana levittelemään käsiä, että ei uskalleta, on liian vaikeita. Voi hyvänen aika, mutta kun ne on silti meidän asiakkaita ja niiden ongelmat pitää työstää. Sitten huomaat, että ei ne edes käy siellä kotona, aina on muka joku tekosyy. Palkka kyllä juoksee. Lastenkodeissa on yleensä enemmän osaamista. Siellä sitä käytännön työtä kun vaan ei voi jättää sossulle. Yksityisissä lastenkodeissa saattaa olla todellisia taikureita töissä. 

Vierailija
10/19 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten lääkärit selviäisivät työstään, jos joka kerta pitäisi erikseen perustella hoitajalle, miksi potilaalta pitää mitata verenpaine ja jakaa lääkkeet? Hoitaja vänkäisi pitkään, miksi ei pidä ja ainakaan hänen ei pidä, ja lopuksi lääkäri mittaa itse ja antaa lääkkeen. Aivan hullun hommaa.

Vierailija
11/19 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten lääkärit selviäisivät työstään, jos joka kerta pitäisi erikseen perustella hoitajalle, miksi potilaalta pitää mitata verenpaine ja jakaa lääkkeet? Hoitaja vänkäisi pitkään, miksi ei pidä ja ainakaan hänen ei pidä, ja lopuksi lääkäri mittaa itse ja antaa lääkkeen. Aivan hullun hommaa.

Pahimmillaan vielä länkyttämässä vastaan, että lääkäri ei saisi hoitaa kyseistä sairautta, vaan potilas pitäisi jättää hoitamatta. 

Vierailija
12/19 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva kuulla sosionomienkin näkökulmia. 

Vierailija
13/19 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosionomit korkeakoulutettuina saattavat karsastaa sellaista käytännön kädet likaavaa työtä, johon lähihoitaja ryhtyy mukisematta. Kuten asiakkaan auttaminen siivouksessa.

Vierailija
14/19 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosionomit korkeakoulutettuina saattavat karsastaa sellaista käytännön kädet likaavaa työtä, johon lähihoitaja ryhtyy mukisematta. Kuten asiakkaan auttaminen siivouksessa.

No tämä on ihan syystäkin. Kotipalvelussa työskentelee lähihoitajia, amk -tasoisia ei kannata lähettää siivoamaan. Perhetyö ja sosiaaliohjaus on ihan muuta, käytännön työtä kuitenkin sekin. 

Vierailija
15/19 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosionomina olen monesti kironnut sosiaalityöntekijä, joka ei päätöstä tehtyä sopimuksesta huolimatta. Sosiaalityöntekijä itse usein ilmoittaa, että päätös on tehty ja sitten kuulenkin yhteistyötaholta, ettei asiakkaalla ole päätöstä tehtynä ja siitä sitten pari viikkoa yritän saada sosiaalityöntekijää kiinni ja pari kuukautta menee, että päätös todellisuudessa saadaan aikaan. Asiakas ei tänä aikana yleensä saa tarvitsemiaan palveluita.

Minä yritän helpottaa sosiaalityöntekijän hommia karsimalla turhia hakemuksia. Kun tiedä, ettei asiakkaalla ole perusteita jollekin palvelulle, niin kerron sen heille ja keskutelemme, että onko hakemuksen tekeminen järkevää tässä tilanteessa ja etsimme toista ratkaisua. 

Missä palvelun alkaminen on päätöksestä kiinni? Meillä kaikki meidän palvelut eli tukihenkilöpalvelu, tuettu asuminen, palveluasuminset, päihdekuntoutus, sosiaalinen kuntoutus ja kuntouttava työtoiminta alkavat siten kuin ollaan sovittu esim. palaverissa. Ei yhteistyötaho saa edes tietää, milloin se päätös on tehty, eikä se heille kuulukaan. Päätös on ainoastaan asiakkaalle. Se toki tehdään kun ehditään, mutta ei sen viivästymisestä ole palvelun aloitus kiinni. 

Vai tehdäänkö teillä yhteistyötahoille/palveluntuottajille palvelusta maksusitoumus, jota ei saa tehtyä ilman päätöstä?

Vierailija
16/19 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä palvelun alkaminen on päätöksestä kiinni? Meillä kaikki meidän palvelut eli tukihenkilöpalvelu, tuettu asuminen, palveluasuminset, päih

Meilläsossu tekee lähetteen ja hakee sillä palvelun. Ei sen aloittaminen päätöksestä ole kiinni. 

Vierailija
17/19 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä teemme sosiaaliohjaajan kanssa palvelutarpeen arviointia, jos on tarve, ja yhdessä pohdimme miten toimia. Mutta kumpikin voi tehdä yksinkin. Sosiaaliohjaaja voi myös myöntää tiettyjä palveluita itse, mutta jotkut palvelut ovat ainoastaan sosiaalityöntekijän päätösvallan takana. Mutta ratkaisevaa pitäisi olla asiakkaan erityisen tuen tarve, jolloin omatyöntekijä yleensä on sosiaalityöntekijä. 

Eniten itseäni ärsyttää kun joskus kuvitellaan, että joku huutava ja raivoava erityisen ärsyttävä asiakas olisi automaattisesti sosiaalityöntekijän asiakas. Välillä kuultu perusteluna jopa se, että pienemmällä palkalla ei jaksaisi kuunnella huutamista ja haukkumista. Mutta ei se tee erityisen tuen tarvetta.

t. sosiaalityöntekijä aikuissosiaalityössä

Vierailija
18/19 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä palvelun alkaminen on päätöksestä kiinni? Meillä kaikki meidän palvelut eli tukihenkilöpalvelu, tuettu asuminen, palveluasuminset, päih

Vammaispalveluissa ei saa avustajaa ennen päätöstä ihan käytännön syistä. Sosiaalityöntekijän pitää päättää tunnit ja maksutapa ennen kuin voivat sitten seuraavassa paikassa tehdä esimerkiksi palvelusetelin. Muitakin juttuja on tullut vastaan, mutta ovat sen verran tunnistettavia, etten täällä niistä kerro. Palveluasumisen tosiaan voi aloittaa, vaikka papereita ei olisikaan vielä valmiina. Ainoa miinus, että papereiden viivästyminen tarkoittaa usein myös Kelan tukien (esim. asumistuki) viivästymistä.

Vierailija
19/19 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä palvelun alkaminen on päätöksestä kiinni? Meillä kaikki meidän palvelut eli tukihenki

Kela maksaa taannehtivasti puoli vuotta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yksi