G: Mitkä kaksi asiaa/nimeä/esinettä jne sekoitat keskenään?
Piristetääs toisiamme. Mitkä asiat/esineet/nimet jne sekoitat keskenään? Enkä tarkoita nyt ns riimilipsahduksia vaan ihan selkeesti erilaiset sanat mutta menevät vaan sekaisin. :)
Kommentit (345)
Mä tiesin kuperan ja koveran, mutta tämän ketjun lukemisen jälkeen ei enää aavistustakaan..
Hame ja mekko
Aina pitää pieni hetki miettiä kumpi oli kumpi.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 22:23"]
Mä tiesin kuperan ja koveran, mutta tämän ketjun lukemisen jälkeen ei enää aavistustakaan..
[/quote]
:D
Sama vika, opin vasta kun tutunsukunimi oli tyyliin 'Vesseli' jolloin kuvittelin hänet tiskaamassa esiliina edessään. Auttoi, mutta yhä 20 vuoden takaa näen tuon tiskausmielikuvan. Olen ranskanope.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 09:00"]
Mulla menee ranskassa vieläkin sekaisin faire la vaisselle (tiskata) ja faire la lessive (pyykätä), vaikka oon kyseistä kieltä käyttänyt arkielämässä jo kuutisen vuotta.
[/quote]
Väliimansuunnat. Englanniksi osaan, suomeksi en
Kun kirjoitan koneella, niin usein meinaan näpyttää kirjaimen H, kun pitäisi kirjoittaa kirjain N.
tämä on seurausta lukioajan venäjän opinnoista, vaikka siitä onkin jo aikaa... Kummallinen kummittelu!
Tomaatti ja omena. Numerot 5 ja 7. Nämä piinanneet mua jo melkein 40 vuotta.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 22:15"]
Mulla menee englanninkieliset kuukaudet sekaisin lyhenteinä.
ESim. 23-Mar-2013 ajattelen usein marraskuun 23. päivä...
[/quote]
Mulla kans, samoin päivämäärä 9/11 on mun päässä useinmiten 9. marraskuuta eikä 11.9. En osaa ajatella noin päin.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 22:01"]
Maxi Makasiini ja Citymarket, koska molempien ilme on punainen. Pitää aina miettiä, kumpi oli kumpi. Samoin Lidl ja Ikea, koska molempien logoissa on samat värit.
[/quote]
MTV ja Alko, miten menivätkään laittamaan Maikkarilla samanlaisen logon kuin Alkolla.
ääh, ensin meinasin että eihän mulla tuollaista ole, mutta onhan..
Tuo ikuinen dilemma, varis vai harakka, kumpi se on.
Olen opetellut nuo tuhannesti, pohtinut muistisääntöjä, mutta edelleenkään en "tosipaikan tullen" muista kumpi se on. Joudun aina käyttämään kiertoilmaisua etten nolosti möläytä väärin. :D
Kellonaika ja nopeusmittari. Ajan linja-autoa, eli molempia pitää tarkkailla. Mielessäni aina kun katson nopeusmittaria, ajattelen, että jaahas kello on kuusikymmentä tms.
Mulla ei suomeksi ole mitään, mutta englanniksi on tosi vaikea muistaa sanaa sateenvarjo, sanon usein rainbow.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 09:13"]
53 jatkaa...
Ja ilmansuunnista itä ja länsi on aina yhtä hankala muistaa. Joudun aina käymään koko letkan (pohjoinen, itä, etelä, länsi) päässäni, ennen kuin hahmotan mistä on puhe. Puhumattakaan koillisista ja kaakoista...
[/quote]itä ja länsi helppoja kun miettii karttaa ja että venäjä on idässä/itäsuomi jne.
Baby Björn - Björn Borg. Meillä kaikki vauvantarvikkeet kyseiseltä merkiltä ovat siis BjörnBorgia.
Tiimalasi - Suurennuslasi. Suurennuslasia sanon aina virheellisesti tiimalasiksi.
Sekotan myös monia juttuja joita täsdä jo mainittu, mm. krokotiili-lohikäärme, kriketti-kroketti, helena-hannele.
Lisäksi sekotan lähes aina marmelaadin ja marsipaanin.
"Kato riikinkukko!" sanon minä kun nään fasaanin(kukko tai kana).. en taida koskaan oppia. :)
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 22:18"]
Sekoitan kaksi viikonpäivää ihan säännöllisesti. Näin on tapahtunut lapsesta saakka. Syytä harvoin kerron kenellekään, koska pelkään sen kuulostavan kummalliselta. Näen nimittäin jotkut asiat - kuten juuri kalenterin - väreinä ja nuo kaksi päivää sattuvat olemaan saman väriset.
Sama ongelma on esim. joissakin äänissä (äänenkorkeuksissa), mutta se ei ole samalla tavalla arkipäivän ongelma. :)
[/quote]
Minusta tuo on kiehtovaa. Olisi kiinnostavaa jutella ihmisen kanssa joka näkee noin.
Sukupolvenvaihdos-sukupuolenvaihdos. Koskas se vanha isäntä on meinannut sen sukupuolenvaihdoksen tehdä?
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 19:34"]
Ihan lapsuudesta saakka lähes poikkeuksetta käsinkirjoittaessa joudun pysähtymään v ja j kirjainten kohdalle, sillä ne menee sekaisin teksteissä AINA, jos en keskity. En tajua, miten se on mahdollista.
[/quote]
Sama vika!