Uudistunut K-ruoka -lehti: kuka noita ruokia tekee/syö?
Pitkästä aikaa otin Pirkka-lehden välissä tulevan ruokalehden käteen siinä toivossa, että saisin uusia ideoita lapsiperheen arjen ruokailuun.
Tässä muutama poiminta:
-Croissant-vuoka: tungetaan voisarvet täyteen brie-juustoa ja vadelmia, peitetään munamaitoseoksella ja heitetään uuniin (”ihanaa, ihan kuin Ranskassa... eiku...”)
-hummuksella ja salaattisiemenillä päällystetty kokonainen kukkakaali uunissa (tätä tekisi toisaalta mieli kokeilla, koska olisi hienoa nähdä muiden perheenjäsenten ilmeet kun he arvuuttelisivat, mikä tuo vauvan kuorrutetulta päältä näyttävä herkku mahtaa olla)
-ruusukaalipasta (no kappas, tästä uusi suosikkiruoka lapsille nakkikastikkeen ja kalapuikkojen kylkeen!)
-lehtikaali-palsternakkacurry
-toffee-bataatit
-lasten juhliin suunniteltu kissakakku, joka kuvatekstin mukaan ”...jää juhlaväen mieleen. Mustan tuorejuustokuorrutteen alta paljastuu mehevä bataattikakku ja banaanitäyte.” (no ihan takuulla jää mieleen, tosin lähinnä siitä eilisestä yömyöhään kestäneestä äidin väkerryksestä , jonka tuloksena mustaa lakusotkua löytyy vielä viikkojen jälkeen lattioista ja seinistä. Puhumattakaan niistä synttärivieraiden syömättä jättämistä kakkupaloista lautasilla).
Siis kenelle ja/tai minkälaiselle perheelle nämä reseptit on oikein suunnattu?! Syökö joku oikeasti noin? Sinä perheenäiti/-isä, aiotko laittaa jotain noista ruoista perheellesi? Edustaako tuo mielestäsi nykyistä suomalaista ruokakulttuuria?
Lähes kaikki reseptit ovat sekaisin sotkettavia mössöjä, joissa keskeinen ainesosa on jokin teollisesti valmistettu uutuustuote, kuten maustettu kaurakerma, maustettu tuorejuusto tai valmis lihaliemi. Miksi?
Satokausituotteet on jees, mutta kurpitsalaatikot ja kaalilaatikot jäävät kyllä meidän lapsilta syömättä, tiedän kokemuksesta.
Yksi reseptin (=makaronilaatikko lihaliemellä) laatija esiintyi lehdessä tittelillä ”ruokastrategi”. Oli pakko käydä googlaamassa. Sen perusteella päättelen kyseessä olevan ruokabloggaaja.
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Minä 55v perheenäiti lähes joka lehdestä kokeilen jotakin reseptiä. Pidän varsinkin uusista kasvisruokaresepteistä. Ja kyllä . Olen tehnyt uunissa kokonaisena paahdettua maustettua kukkakaalia. Kukkakaali kannattaa kiehauttaa nopeasti puolikypsäksi ennenkuin ryhtyy uunissa paahtamaan.
En vastannut kysymykseen ruokakulttuurista. Eiköhän jokainen osaa ne perus makaronilaatikot ja lihapullat vääntää ilman k-kaupan ohjeita. Itse ainakin haen uusia ideoita. Toki seuraan myös ulkomaisia ruokalehtiä ja ohjelmia samassa tarkoituksessa.
Vierailija kirjoitti:
Kurpitsalasagne tuossa lehdessä näytti mielestäni kokeilun arvoiselta. Mikään muu ei. Ja olen kyllä hyvinkin kokeilunhaluinen kulinaristi yleisesti ottaen ja meillä lapset syö myös kaikkea kaalista sushiin, mut nuo lehden reseptit kuulosti kyllä väkisin keksityiltä eikä lainkaan herkulliselta...
Täydennän kommenttiani. Tuo kokonainen kukkakaali on kyllä kieltämättä hauskan näköinen ja kenties myös kokeilun arvoinen idea myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä 55v perheenäiti lähes joka lehdestä kokeilen jotakin reseptiä. Pidän varsinkin uusista kasvisruokaresepteistä. Ja kyllä . Olen tehnyt uunissa kokonaisena paahdettua maustettua kukkakaalia. Kukkakaali kannattaa kiehauttaa nopeasti puolikypsäksi ennenkuin ryhtyy uunissa paahtamaan.
Varmaan joku kaltaisesi kokeilija voikin innostua mutta aika marginaaliselle joukolle nuo ohjeet on, ei millekään peruspirkkaperheelle, joka haluaa nopeasti koko perheelle maistuvaa ruokaa.
Tuolla on esimerkiksi makkarakeiton ohje. En nyt oikein ymmärrä tätä vinkumista, ohjeita on nimenomaan hyvin monipuolisesti erityylisiin ruokavalioihin. Ilahduin noista satokauden resepteistä ja useampi menee kokeiluun.
Minulla kasvaa noita aineksia ihan omalla kasvimaalla joten kiva saada ideoita. Erityisesti tykkään kun perusruokaan saa vähän terveellisempää twistiä ja uutta makua. En käytä eineksiä vaan teen mielummin mahdollisimman luonnollista ruokaa. K-resepteissä netissä hyvä puoli on myös että voit hakea raaka-aineella. Luen oikeastaan vaan kotikokkia ja noita k-kaupan reseptejä. Kun idea tulee, haen vielä ruokabloggaajien vinkit ja kehitän oman herkun. Näin tekisin lapsillekin. Mielummin opetan ne syömään ruusukaalia kuin lauantaimakkaraa.. N30
Tarkoitushan on myydä niitä pirkkatuotteita. Tämä jaksaa huvittaa aina kun netissä eksyy jollekin tietyn ketjun tai tuottajan ruokaohjeisiin: 1 dl Tätäkermaa, 50 gr Tätävoita, 1 rkl Tätäjauhoa...
Ja tosiaan, perusruoat on jo historian alkulehdiltä ollut niitä samoja. Julkaisusta toiseen on vaan keksittävä "uusi" tapa värkätä se makaroonilaatikko.
Juuri äsken innostuin etsimään josko löytyisi kivoja kasvisruokareseptejä niiltä nettisivuilta. No ei, joka kasvisresepti on höystetty niillä hiton härkiksillä ja soijarouheilla tms... Ihan kuin ennen niiden keksimistä ihmiset eivät syöneet kasvisruokaa?? Asun maassa, jossa noita ei ole edes myynnissä, mutta se ei ole ainoa syy miksi haluan välttää noita teollisia mössöjä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo siis joku lapsiperhe-ekstra vai miksi reseptien pitäisi sopia noille? Enemmistö kotitalouksista ei ole lapsiperheitä.
No en nyt oikein usko että monet eläkeläisparit tai sinkkutaloudetkaan vääntää hummuksella ja siemenillä päällystettyä kokonaista uunikaalia.
Miksei, kukkakaalihan on vielä sesonkiruokaa ja myydään yleensä nimenomaan kokonaisena.
Kukkakaali on hyvää ja toden totta sesonkiruokaakin vielä. Mutta ei tuo pelkästään minusta ihan ateriaksi riitä. Ja aikamoinen väkerrys työpäivän jälkeen ryhtyä kukkakaalin kuorruttamisen lisäksi vielä tekemään jotain ”oikeaa ruokaa” perheelle. Ehkä ajateltu niin, että muu on sitten Pirkka-einestä siinä aterialla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo siis joku lapsiperhe-ekstra vai miksi reseptien pitäisi sopia noille? Enemmistö kotitalouksista ei ole lapsiperheitä.
No en nyt oikein usko että monet eläkeläisparit tai sinkkutaloudetkaan vääntää hummuksella ja siemenillä päällystettyä kokonaista uunikaalia.
Miksei? Saa kai sitä valita sopivan kokoisen kaalin kahdelke tai vaikka yhdelle. Ei oke pakko laittaa sitä suurinta 3 kg painavaa kaalia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei, kukkakaalihan on vielä sesonkiruokaa ja myydään yleensä nimenomaan kokonaisena.
Koska se ei kypsänä säily ja yksin kun syöt, saat aika vatsanväänteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan joku kaltaisesi kokeilija voikin innostua mutta aika marginaaliselle joukolle nuo ohjeet on, ei millekään peruspirkkaperheelle, joka haluaa nopeasti koko perheelle maistuvaa ruokaa.
Olen töissä isossa lukiossa. Juuri tuota Pirkka-tyyliä ovat monien eväät. Valtaosa meistä on perheellisiä ihmisiä.
Kyllä meidän lapset pitävät esim. lehtikaalista, ruusukaalista ja kukkakaalista.
14
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitushan on myydä niitä pirkkatuotteita. Tämä jaksaa huvittaa aina kun netissä eksyy jollekin tietyn ketjun tai tuottajan ruokaohjeisiin: 1 dl Tätäkermaa, 50 gr Tätävoita, 1 rkl Tätäjauhoa...
Ja tosiaan, perusruoat on jo historian alkulehdiltä ollut niitä samoja. Julkaisusta toiseen on vaan keksittävä "uusi" tapa värkätä se makaroonilaatikko.
Ja jokainen täysipäinen ymmärtää, että tämän kerman sijaan voi käyttää mitä tahansa vastaavaa tuotetta.
Vierailija kirjoitti:
Minulla kasvaa noita aineksia ihan omalla kasvimaalla joten kiva saada ideoita. Erityisesti tykkään kun perusruokaan saa vähän terveellisempää twistiä ja uutta makua. En käytä eineksiä vaan teen mielummin mahdollisimman luonnollista ruokaa. K-resepteissä netissä hyvä puoli on myös että voit hakea raaka-aineella. Luen oikeastaan vaan kotikokkia ja noita k-kaupan reseptejä. Kun idea tulee, haen vielä ruokabloggaajien vinkit ja kehitän oman herkun. Näin tekisin lapsillekin. Mielummin opetan ne syömään ruusukaalia kuin lauantaimakkaraa.. N30
Ruusukaalia ei "opita" syömään, osa maistaa sen karvaana, osa ei, riippuen ihan perimästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä me ollaan peruspirkkaperhe, mutta ei mekään haluta koko ajan syödä samoja ruokia. Tällä hetkellä on uunissa kaalilaatikko tuon ohjeen mukaan, ja näytti siinä lehdessä olevan jotain vähän erikoisempaakin, jota ajattelin kokeilla. Olen kyllä silti hifistelijän vastakohta. Ohis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se kypsennettynä muutaman päivän jääkaapissa säilyy ihan ok. Jos on adiasta epävarma voi ylimääräisen pakastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä isossa lukiossa. Juuri tuota Pirkka-tyyliä ovat monien eväät. Valtaosa meistä on perheellisiä ihmisiä.
Kyllä meidän lapset pitävät esim. lehtikaalista, ruusukaalista ja kukkakaalista.14
Mitä se kaalinsyöminen tähän littyy, kai suurin osa ihmisistä niitä syö. Kyse oli noista mössövirityksistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se kypsennettynä muutaman päivän jääkaapissa säilyy ihan ok. Jos on adiasta epävarma voi ylimääräisen pakastaa.
Säilytettynä menee aika kaamean makuiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruusukaalia ei "opita" syömään, osa maistaa sen karvaana, osa ei, riippuen ihan perimästä.
Höpöhöpö. Jos ruusukaali on karvasta, on se vanhaa. Tuoreena siinä ei ole karvautta.
Toi croisant-vuoka kuulostaa vaan huonolta vitsiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säilytettynä menee aika kaamean makuiseksi.
Ei kannata kypsentää sitä ylikypsäksi.
Et sitten keksinyt mitään noiden väkisin väkerrettyjen mössöjen ja makaronilaatikon väliltä 🤦♀️