Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uudistunut K-ruoka -lehti: kuka noita ruokia tekee/syö?

Vierailija
06.09.2020 |

Pitkästä aikaa otin Pirkka-lehden välissä tulevan ruokalehden käteen siinä toivossa, että saisin uusia ideoita lapsiperheen arjen ruokailuun.

Tässä muutama poiminta:
-Croissant-vuoka: tungetaan voisarvet täyteen brie-juustoa ja vadelmia, peitetään munamaitoseoksella ja heitetään uuniin (”ihanaa, ihan kuin Ranskassa... eiku...”)
-hummuksella ja salaattisiemenillä päällystetty kokonainen kukkakaali uunissa (tätä tekisi toisaalta mieli kokeilla, koska olisi hienoa nähdä muiden perheenjäsenten ilmeet kun he arvuuttelisivat, mikä tuo vauvan kuorrutetulta päältä näyttävä herkku mahtaa olla)
-ruusukaalipasta (no kappas, tästä uusi suosikkiruoka lapsille nakkikastikkeen ja kalapuikkojen kylkeen!)
-lehtikaali-palsternakkacurry
-toffee-bataatit
-lasten juhliin suunniteltu kissakakku, joka kuvatekstin mukaan ”...jää juhlaväen mieleen. Mustan tuorejuustokuorrutteen alta paljastuu mehevä bataattikakku ja banaanitäyte.” (no ihan takuulla jää mieleen, tosin lähinnä siitä eilisestä yömyöhään kestäneestä äidin väkerryksestä , jonka tuloksena mustaa lakusotkua löytyy vielä viikkojen jälkeen lattioista ja seinistä. Puhumattakaan niistä synttärivieraiden syömättä jättämistä kakkupaloista lautasilla).

Siis kenelle ja/tai minkälaiselle perheelle nämä reseptit on oikein suunnattu?! Syökö joku oikeasti noin? Sinä perheenäiti/-isä, aiotko laittaa jotain noista ruoista perheellesi? Edustaako tuo mielestäsi nykyistä suomalaista ruokakulttuuria?

Lähes kaikki reseptit ovat sekaisin sotkettavia mössöjä, joissa keskeinen ainesosa on jokin teollisesti valmistettu uutuustuote, kuten maustettu kaurakerma, maustettu tuorejuusto tai valmis lihaliemi. Miksi?

Satokausituotteet on jees, mutta kurpitsalaatikot ja kaalilaatikot jäävät kyllä meidän lapsilta syömättä, tiedän kokemuksesta.

Yksi reseptin (=makaronilaatikko lihaliemellä) laatija esiintyi lehdessä tittelillä ”ruokastrategi”. Oli pakko käydä googlaamassa. Sen perusteella päättelen kyseessä olevan ruokabloggaaja.

Kommentit (93)

Vierailija
61/93 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkään, että saa uusia vinkkejä ja ideoita ruoanlaittoon. Ruusukaalit, bataatti ja kukkakaalit ei ole mitenkään vieraita aineksia. Huomaan kommenteista, ettei kaikki syö kovin monipuolisesti kasviksia/vihanneksia. Lapsille kannattaa tarjota erilaisia makuja jo aivan pienestä.

Vierailija
62/93 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noita ohjeitahan voi itse muokata, mielikuvituksensa mukaan.

Kuka hullu niitä tekekään täysin ohjeiden mukaan?

Ohjeiden tarkoitus on vain lisätä tiettyjenruokatuotteiden ostamista, ja tässä tapauksessa juuri Pirkka-tuotteiden.

Ohjeista voi poimia vinkkejä ruuanlaittoon, ja toteuttaa ohjeet sitten mielensä mukaan.

Kaikesta sitä tyhmät pölhöt aloituksia tekevätkin!

Kiitos kauniista sanoistasi. Luulenpa että tyhmä pölhö on nyt joku ihan muu kuin minä. Toki osaan kehitellä ja muokata eri ruokalajeja mieleisekseni itsekin, ihan ilman Keskon, S-ryhmän tai jonkun ruokastrategiksi itseään kutsuvan bloggarin apua.

Pointti oli, että osa ohjeista oli oikeasti yrjöttävän kuuloisia. Lisäksi tässä pitkittyneen kotona olemisen myötä olen todella kyllästynyt kokkailemaan ainaisia samoja raaka-aineita ja ruokia. Olisi mukava saada valmiita, toteuttamiskelpoisia reseptejä, jotka voisi esim. ruokakuljetuksen yhteydessä klikata suoraan ostoskoriin, ilman että työpäivän jälkeen pitää vielä kohdentaa energiaa ja aikaa reseptien muokkaamiseen. Mutta siis silly me, en tajunnut että reseptejä ei ole tarkoitettu noudatettaviksi vaan muokattaviksi.

Jos olet kyllästynyt samaan vanhaan, niin eikö kannattaisi kokeilla jotain uutta? Aika rajoittuneelta kuulostat, jos gratinoitu kukkakaali kuulostaa yrjöttävältä ja ilmeisesti olet onnistunut kasvattamaan lapsesikin samanlaisiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/93 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tuo siis joku lapsiperhe-ekstra vai miksi reseptien pitäisi sopia noille? Enemmistö kotitalouksista ei ole lapsiperheitä.

No en nyt oikein usko että monet eläkeläisparit tai sinkkutaloudetkaan vääntää hummuksella ja siemenillä päällystettyä kokonaista uunikaalia.

Siis anteeksi nyt vaan, täytyy kysyä kun tämä niin monessa viestissä on nostettu esille, eli mikä ihme oudoksuttaa hummuksessa ja kukkakaalissa? Varmasti hyvää, onhan noita kukkakaaliwingsejä ym. Ollut paljon lehdissä. Enkä usko että mikään mikä on hummuksella kuorrutettua voisi olla pahaa, meillä lapset syö hummusta (itsetehtyä) lusikalla jos vaan saisivat.

Ja jos lasten lempiarkiruoka on nakkikastike niin ehkä kannattaakin vähän laajentaa sitä ruokapalettia.

Vierailija
64/93 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuinen ihminen, jolla näköjään on lapsia, kuvailee jonkun kymmeniä reseptejä laidasta laitaan sisältävän lehden ohjeita ”yrjöttäviksi”, sillä jokusissa on ainesosia, joista ei pidä?

Vierailija
65/93 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä 55v perheenäiti lähes joka lehdestä kokeilen jotakin reseptiä. Pidän varsinkin uusista kasvisruokaresepteistä. Ja kyllä . Olen tehnyt uunissa kokonaisena paahdettua maustettua kukkakaalia. Kukkakaali kannattaa kiehauttaa nopeasti puolikypsäksi ennenkuin ryhtyy uunissa paahtamaan.

Varmaan joku kaltaisesi kokeilija voikin innostua mutta aika marginaaliselle joukolle nuo ohjeet on, ei millekään peruspirkkaperheelle, joka haluaa nopeasti koko perheelle maistuvaa ruokaa.

Olen töissä isossa lukiossa. Juuri tuota Pirkka-tyyliä ovat monien eväät. Valtaosa meistä on perheellisiä ihmisiä.

Kyllä meidän lapset pitävät esim. lehtikaalista, ruusukaalista ja kukkakaalista.

14

Ai eväinä noita briecroissantteja ja toffeebataatteja? Kyllä varmaan juu.

En jaksa tarkistaa, mutta luulisin että toffeebataatit tarkoittaa ihan vaan pitkään kypsytettyjä bataatteja joihin tulee tuosta pitkästä kypsennyksestä makea maku. Tämä ohje on Samasta padasta -kirjasta joka on tehty lapsiperheille, todella suosittu erilaisissa Facebookin lapsiryhmissä mitä olen itse katsonut. Mutta joo, jos sulle bataatin kypsentäminen uunissa on erityistä hifistelyä, niin ehkä Pirkka -lehden reseptit ei ole sua varten.

http://lastenruokalista.blogspot.com/2017/04/toffeebataatit-ja-valkosip…

Vierailija
66/93 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä 55v perheenäiti lähes joka lehdestä kokeilen jotakin reseptiä. Pidän varsinkin uusista kasvisruokaresepteistä. Ja kyllä . Olen tehnyt uunissa kokonaisena paahdettua maustettua kukkakaalia. Kukkakaali kannattaa kiehauttaa nopeasti puolikypsäksi ennenkuin ryhtyy uunissa paahtamaan.

Varmaan joku kaltaisesi kokeilija voikin innostua mutta aika marginaaliselle joukolle nuo ohjeet on, ei millekään peruspirkkaperheelle, joka haluaa nopeasti koko perheelle maistuvaa ruokaa.

Olen töissä isossa lukiossa. Juuri tuota Pirkka-tyyliä ovat monien eväät. Valtaosa meistä on perheellisiä ihmisiä.

Kyllä meidän lapset pitävät esim. lehtikaalista, ruusukaalista ja kukkakaalista.

14

Ai eväinä noita briecroissantteja ja toffeebataatteja? Kyllä varmaan juu.

En jaksa tarkistaa, mutta luulisin että toffeebataatit tarkoittaa ihan vaan pitkään kypsytettyjä bataatteja joihin tulee tuosta pitkästä kypsennyksestä makea maku. Tämä ohje on Samasta padasta -kirjasta joka on tehty lapsiperheille, todella suosittu erilaisissa Facebookin lapsiryhmissä mitä olen itse katsonut. Mutta joo, jos sulle bataatin kypsentäminen uunissa on erityistä hifistelyä, niin ehkä Pirkka -lehden reseptit ei ole sua varten.

http://lastenruokalista.blogspot.com/2017/04/toffeebataatit-ja-valkosip…

Niistä oli tehty makea jälkiruoka tässä. Kiinnostava resepti, täytynee kokeilla. Ollaan jo neljänkymmenen paremmalla puolella ja kasvettu yli vaiheesta, jossa vähän kaikki yrjöttää.

Vierailija
67/93 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
68/93 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo voisarvivuoka ja musta bataattikakku kuulostaa kyllä niin oksettavalta...

Vierailija
69/93 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan innokas kokkailuperhe, ruoanlaitto ja leipomukset ovat koko perheen intohimpinen harrastus.

Tykätään kokeilla jotain aivan päätöntä, osa on maukasta osa lentää roskiin.

Vierailija
70/93 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noita ohjeitahan voi itse muokata, mielikuvituksensa mukaan.

Kuka hullu niitä tekekään täysin ohjeiden mukaan?

Ohjeiden tarkoitus on vain lisätä tiettyjenruokatuotteiden ostamista, ja tässä tapauksessa juuri Pirkka-tuotteiden.

Ohjeista voi poimia vinkkejä ruuanlaittoon, ja toteuttaa ohjeet sitten mielensä mukaan.

Kaikesta sitä tyhmät pölhöt aloituksia tekevätkin!

Kiitos kauniista sanoistasi. Luulenpa että tyhmä pölhö on nyt joku ihan muu kuin minä. Toki osaan kehitellä ja muokata eri ruokalajeja mieleisekseni itsekin, ihan ilman Keskon, S-ryhmän tai jonkun ruokastrategiksi itseään kutsuvan bloggarin apua.

Pointti oli, että osa ohjeista oli oikeasti yrjöttävän kuuloisia. Lisäksi tässä pitkittyneen kotona olemisen myötä olen todella kyllästynyt kokkailemaan ainaisia samoja raaka-aineita ja ruokia. Olisi mukava saada valmiita, toteuttamiskelpoisia reseptejä, jotka voisi esim. ruokakuljetuksen yhteydessä klikata suoraan ostoskoriin, ilman että työpäivän jälkeen pitää vielä kohdentaa energiaa ja aikaa reseptien muokkaamiseen. Mutta siis silly me, en tajunnut että reseptejä ei ole tarkoitettu noudatettaviksi vaan muokattaviksi.

Jos olet kyllästynyt samaan vanhaan, niin eikö kannattaisi kokeilla jotain uutta? Aika rajoittuneelta kuulostat, jos gratinoitu kukkakaali kuulostaa yrjöttävältä ja ilmeisesti olet onnistunut kasvattamaan lapsesikin samanlaisiksi.

Kukkakaali on ok, ohje samoin. Lapset syövät meillä monipuolisesti. Kasviksia ja hedelmiä on tarjolla joka aterialla, syövät myös mukisematta esim. oliiveja, parsaa, homejuustoa, kampasimpukoita, kaikkia sipuleita jne. Tänään esim. söimme kantarellikastiketta, keitettyjä perunoita ja fetasalaattia (lapset tekivät salaatin itse).

Pelkkä gratinoitu kukkakaali ei mielestäni riitä ateriaksi koulun ja treenien jälkeen kasvaville lapsille. Se oli se juttu. Mutta myönnän, osa lehden ohjeista kuulostaa oikeasti vastenmieliseltä, esim. ne toffeebataatit. Ap

Vierailija
71/93 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Croissant-vuoka kuulostaa k-kauppiaan hävikkiruokavinkiltä kun edellisenä päivänä on paistopisteeltä jäänyt paljon myymättä, mutta idea onkin sama kuin kotoisessa pullavanukkaassa.

Kuka niitä kuivahtaneita croissanteja haluaa seuraavana päivänä syödä. Olen saanut Ranskassa hyvää pudding aux croissantsia. Juuri nyt siihen sopisi ihanasti omenat.

Vierailija
72/93 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuinen ihminen, jolla näköjään on lapsia, kuvailee jonkun kymmeniä reseptejä laidasta laitaan sisältävän lehden ohjeita ”yrjöttäviksi”, sillä jokusissa on ainesosia, joista ei pidä?

Mikähän noissa oli niin yrjöttävää? Ihan kokeilun arvoisia minusta moni.

Vierailija
73/93 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tykkäsin siitä croque monsieur -ohjeesta ja kokeilin niitä viime sunnuntaina. Oli maukasta. Sitä kissakakkua katselin ihaillen; ajattelin että sellainen olisi kiva viedä työkavereille sitten joskus kun tilanne normalisoituu.. Tosin varmasti palkkaisin jonkun tekemään sen. :-)

Lehti oli minusta muutenkin kiva ja mielenkiintoinen selailtava. Eikö noiden lehtien tarkoitus ole enemmänkin antaa mukavaa katseltavaa ja inspiraatiota kokeilla jotain erilaista; ei niinkään ruokaohjeita lapsiperhearkeen?

Eikö croque monsieur ole ihan vaan lämmin voileipä? Belgiassa asuvana tekisin ihan vaan pannulla paistetun voileivän jonka välissä kinkkua ja juustoa. Tuommoisen saisit ravintolassakin, ei hirveän spesiaalia...

Vierailija
74/93 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikähän noissa oli niin yrjöttävää? Ihan kokeilun arvoisia minusta moni.

Huoh. Jos palaat lukemaan aloitukseni, niin huomaat että en käytä siinä kertaakaan sanaa ”yrjöttävä”. Ap

Vierailija
75/93 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehden tarkoitus on myydä Keskon tuotteita, siinä se. Nyt kasvisruokabuumin, satokausiajattelun ja erilaisten lihan korvikkeiden myötä jälki on sitten tuollaista. Erilaisia kasviksia sekaisin mössöksi ja sidotaan yhteen ruokakermaksi nimetyllä elintarvikkeella, jolla ei ole mitään tekemistä kerman kanssa.

Vierailija
76/93 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

- hummuksella ja salaattisiemenillä päällystetty kokonainen kukkakaali uunissa (tätä tekisi toisaalta mieli kokeilla, koska olisi hienoa nähdä muiden perheenjäsenten ilmeet kun he arvuuttelisivat, mikä tuo vauvan kuorrutetulta päältä näyttävä herkku mahtaa olla)

-ruusukaalipasta

Nuo kuulostaa ihan hyviltä.

Muut liian oudoilta ja ällöiltä, en kokeilisi.

Vierailija
77/93 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Croissantvanukas ja bataattijälkiruoka eivät minua houkuttele, mutta muissa ideoissa ei mitään vikaa mielestäni.

Vierailija
78/93 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkein helpoimman kysymyksen "miksi" esität lopuksi.

Syy on aivan ilmiselvä: siinähän markkinoidaan teollisesti valmistettuja tuotteita. Kas kun ei ole erikseen mainittu vielä tiettyä merkkiä.

Ei meistä kukaan kasvata tai metsästä hummusta ( mitä se on?) Ruusukaali kyllä kelpaa, vaikka ei sitä minun kasvimaallani kasva. Mikä se ruokalaji olikaan, pitääkin tarkistaa.

Eikö teillä kaikilla muillakin ole ne perusreseptit makaronilaatikkoon ja muuhun arkiruokaan äidiltä perityssä keittokirjassa?

Vierailija
79/93 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kurpitsalasagne tuossa lehdessä näytti mielestäni kokeilun arvoiselta. Mikään muu ei. Ja olen kyllä hyvinkin kokeilunhaluinen kulinaristi yleisesti ottaen ja meillä lapset syö myös kaikkea kaalista sushiin, mut nuo lehden reseptit kuulosti kyllä väkisin keksityiltä eikä lainkaan herkulliselta...

Tein juuri muutama päivä sitten kurpitsalasagnea. Meidän perheessä minä ja 11-vuotias poika syödään pääasiassa pelkkää kasvisruokaa. Ja molemmat tykättiin tosi paljon tuosta. Voisin kuvitella että poika tykkää myös paahdetusta kukkakaalista. Yksi hänen suurimpia herkkuja on parsakaali + kukkakaali gratiini.

Vierailija
80/93 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä siitä hommia/kukkakaali/juusto -ruoasta puuttuu, että se ei voi olla pääruoka? Löytyy hiilihydraattia, proteiinia ja rasvaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kuusi