Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uudistunut K-ruoka -lehti: kuka noita ruokia tekee/syö?

Vierailija
06.09.2020 |

Pitkästä aikaa otin Pirkka-lehden välissä tulevan ruokalehden käteen siinä toivossa, että saisin uusia ideoita lapsiperheen arjen ruokailuun.

Tässä muutama poiminta:
-Croissant-vuoka: tungetaan voisarvet täyteen brie-juustoa ja vadelmia, peitetään munamaitoseoksella ja heitetään uuniin (”ihanaa, ihan kuin Ranskassa... eiku...”)
-hummuksella ja salaattisiemenillä päällystetty kokonainen kukkakaali uunissa (tätä tekisi toisaalta mieli kokeilla, koska olisi hienoa nähdä muiden perheenjäsenten ilmeet kun he arvuuttelisivat, mikä tuo vauvan kuorrutetulta päältä näyttävä herkku mahtaa olla)
-ruusukaalipasta (no kappas, tästä uusi suosikkiruoka lapsille nakkikastikkeen ja kalapuikkojen kylkeen!)
-lehtikaali-palsternakkacurry
-toffee-bataatit
-lasten juhliin suunniteltu kissakakku, joka kuvatekstin mukaan ”...jää juhlaväen mieleen. Mustan tuorejuustokuorrutteen alta paljastuu mehevä bataattikakku ja banaanitäyte.” (no ihan takuulla jää mieleen, tosin lähinnä siitä eilisestä yömyöhään kestäneestä äidin väkerryksestä , jonka tuloksena mustaa lakusotkua löytyy vielä viikkojen jälkeen lattioista ja seinistä. Puhumattakaan niistä synttärivieraiden syömättä jättämistä kakkupaloista lautasilla).

Siis kenelle ja/tai minkälaiselle perheelle nämä reseptit on oikein suunnattu?! Syökö joku oikeasti noin? Sinä perheenäiti/-isä, aiotko laittaa jotain noista ruoista perheellesi? Edustaako tuo mielestäsi nykyistä suomalaista ruokakulttuuria?

Lähes kaikki reseptit ovat sekaisin sotkettavia mössöjä, joissa keskeinen ainesosa on jokin teollisesti valmistettu uutuustuote, kuten maustettu kaurakerma, maustettu tuorejuusto tai valmis lihaliemi. Miksi?

Satokausituotteet on jees, mutta kurpitsalaatikot ja kaalilaatikot jäävät kyllä meidän lapsilta syömättä, tiedän kokemuksesta.

Yksi reseptin (=makaronilaatikko lihaliemellä) laatija esiintyi lehdessä tittelillä ”ruokastrategi”. Oli pakko käydä googlaamassa. Sen perusteella päättelen kyseessä olevan ruokabloggaaja.

Kommentit (93)

Vierailija
1/93 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo pitkään miettinyt ihan samaa.

Vierailija
2/93 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeesti, kuulostaa aika oksettavilta 😨

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/93 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain uutta täytyy näemmä väkisin keksiä. Mun lapsi kyllä syö ruusukaalia.

Vierailija
4/93 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kokeilunhaluinen nuoripari voisi ehkä innostua mutta lapsiperheelle arkiruuaksi... Ei ei.

Vierailija
5/93 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettiin ihan samaa miehen kanssa tuossa yksi päivä. Ja nimenomaan lehti on siis uudistunut ja pääkirjoituksen mukaan sisältöä kehitetty ja muokattu lukijapalautteen mukaan.

Vierailija
6/93 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sanottiinko jossain, että nuo on lasten ruokia? Kiinnostaisi ainakin tuo kukkakaali, toffeebataatit ja kurpitsavuoka. Itse en voi sietää ruusukaalia, mutta mies rakastaa niitä. Onko nuo ohjeet jossain netissä?

Vierailija
7/93 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naurettiin ihan samaa miehen kanssa tuossa yksi päivä. Ja nimenomaan lehti on siis uudistunut ja pääkirjoituksen mukaan sisältöä kehitetty ja muokattu lukijapalautteen mukaan.

Olisi kiva kuulla kuka tuollaisia toivoo. Ne bloggaajat itse?

Vierailija
8/93 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjeiden ruuat ovat monesti ihmeellisiä sekasotkuja. Väenvängällä keksittyjä yhdistelmiä. Niksipirkka -juttujen ohella enempi jo sellainen huvin aihe.

Vierailija
9/93 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo siis joku lapsiperhe-ekstra vai miksi reseptien pitäisi sopia noille? Enemmistö kotitalouksista ei ole lapsiperheitä.

Vierailija
10/93 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuohan on selvästi suunnattu joillekin ruokahifistelijöille. Mutta tuskin ne nyt ensisijaisesti jotain Pirkka-ilmaisjakelua selaa reseptejä hakiessaan.

Vierailija
11/93 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä järkeä siihen mitään makaronilaatikon ohjetta on laittaa? Ihan mielenkiintoisia ohjeita vaikuttavat olevan.

Vierailija
12/93 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurpitsalasagne tuossa lehdessä näytti mielestäni kokeilun arvoiselta. Mikään muu ei. Ja olen kyllä hyvinkin kokeilunhaluinen kulinaristi yleisesti ottaen ja meillä lapset syö myös kaikkea kaalista sushiin, mut nuo lehden reseptit kuulosti kyllä väkisin keksityiltä eikä lainkaan herkulliselta...

Vierailija
13/93 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä 55v perheenäiti lähes joka lehdestä kokeilen jotakin reseptiä. Pidän varsinkin uusista kasvisruokaresepteistä. Ja kyllä . Olen tehnyt uunissa kokonaisena paahdettua maustettua kukkakaalia. Kukkakaali kannattaa kiehauttaa nopeasti puolikypsäksi ennenkuin ryhtyy uunissa paahtamaan.

Vierailija
14/93 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas olen ihmetellyt, kun Pirkkaan aina keksitään tosi hyvän kuuloisia ruokia. Tekee mieli kokeilla suurta osaa niistä (pääruoista). Nuokin kuulostaa hyvältä. Uskon että perhe tykkäisi.

Vierailija
15/93 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime lehdestä tuli tehtyä överitlohkoperunat ja uunilohipasta. Kumpikin oli ok, teen uudestaan mutta muokkaan reseptejä.

Vierailija
16/93 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tuo siis joku lapsiperhe-ekstra vai miksi reseptien pitäisi sopia noille? Enemmistö kotitalouksista ei ole lapsiperheitä.

No en nyt oikein usko että monet eläkeläisparit tai sinkkutaloudetkaan vääntää hummuksella ja siemenillä päällystettyä kokonaista uunikaalia.

Vierailija
17/93 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis sanottiinko jossain, että nuo on lasten ruokia? Kiinnostaisi ainakin tuo kukkakaali, toffeebataatit ja kurpitsavuoka. Itse en voi sietää ruusukaalia, mutta mies rakastaa niitä. Onko nuo ohjeet jossain netissä?

Vastaan itse mahdollisesti tietoa kaipaaville, että löytyi ja hyviä kokeiltavia ohjeita olikin roppakaupalla. Paahdettua kukkakaalia kokeillaan heti huomenna. https://issuu.com/ruokakesko/docs/k-ruoka_9-2020

Vierailija
18/93 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä 55v perheenäiti lähes joka lehdestä kokeilen jotakin reseptiä. Pidän varsinkin uusista kasvisruokaresepteistä. Ja kyllä . Olen tehnyt uunissa kokonaisena paahdettua maustettua kukkakaalia. Kukkakaali kannattaa kiehauttaa nopeasti puolikypsäksi ennenkuin ryhtyy uunissa paahtamaan.

Varmaan joku kaltaisesi kokeilija voikin innostua mutta aika marginaaliselle joukolle nuo ohjeet on, ei millekään peruspirkkaperheelle, joka haluaa nopeasti koko perheelle maistuvaa ruokaa.

Vierailija
19/93 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat reseptit löytyy k-ruoka.fi sivulta ja paljon muitakin. Noi esimerkin ruoat kyllä kuulostaa aika ällöiltä, mutta tuolta sivustolta löytyy kyllä ihan hyviäkin reseptejä. Vähän on juu sellaista ruokahifistelyn tuntua niissä, eikä löydy ns. perusreseptejä.

Vierailija
20/93 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en nyt oikein usko että monet eläkeläisparit tai sinkkutaloudetkaan vääntää hummuksella ja siemenillä päällystettyä kokonaista uunikaalia.

Miksei, kukkakaalihan on vielä sesonkiruokaa ja myydään yleensä nimenomaan kokonaisena.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yhdeksän