Uudistunut K-ruoka -lehti: kuka noita ruokia tekee/syö?
Pitkästä aikaa otin Pirkka-lehden välissä tulevan ruokalehden käteen siinä toivossa, että saisin uusia ideoita lapsiperheen arjen ruokailuun.
Tässä muutama poiminta:
-Croissant-vuoka: tungetaan voisarvet täyteen brie-juustoa ja vadelmia, peitetään munamaitoseoksella ja heitetään uuniin (”ihanaa, ihan kuin Ranskassa... eiku...”)
-hummuksella ja salaattisiemenillä päällystetty kokonainen kukkakaali uunissa (tätä tekisi toisaalta mieli kokeilla, koska olisi hienoa nähdä muiden perheenjäsenten ilmeet kun he arvuuttelisivat, mikä tuo vauvan kuorrutetulta päältä näyttävä herkku mahtaa olla)
-ruusukaalipasta (no kappas, tästä uusi suosikkiruoka lapsille nakkikastikkeen ja kalapuikkojen kylkeen!)
-lehtikaali-palsternakkacurry
-toffee-bataatit
-lasten juhliin suunniteltu kissakakku, joka kuvatekstin mukaan ”...jää juhlaväen mieleen. Mustan tuorejuustokuorrutteen alta paljastuu mehevä bataattikakku ja banaanitäyte.” (no ihan takuulla jää mieleen, tosin lähinnä siitä eilisestä yömyöhään kestäneestä äidin väkerryksestä , jonka tuloksena mustaa lakusotkua löytyy vielä viikkojen jälkeen lattioista ja seinistä. Puhumattakaan niistä synttärivieraiden syömättä jättämistä kakkupaloista lautasilla).
Siis kenelle ja/tai minkälaiselle perheelle nämä reseptit on oikein suunnattu?! Syökö joku oikeasti noin? Sinä perheenäiti/-isä, aiotko laittaa jotain noista ruoista perheellesi? Edustaako tuo mielestäsi nykyistä suomalaista ruokakulttuuria?
Lähes kaikki reseptit ovat sekaisin sotkettavia mössöjä, joissa keskeinen ainesosa on jokin teollisesti valmistettu uutuustuote, kuten maustettu kaurakerma, maustettu tuorejuusto tai valmis lihaliemi. Miksi?
Satokausituotteet on jees, mutta kurpitsalaatikot ja kaalilaatikot jäävät kyllä meidän lapsilta syömättä, tiedän kokemuksesta.
Yksi reseptin (=makaronilaatikko lihaliemellä) laatija esiintyi lehdessä tittelillä ”ruokastrategi”. Oli pakko käydä googlaamassa. Sen perusteella päättelen kyseessä olevan ruokabloggaaja.
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Toi croisant-vuoka kuulostaa vaan huonolta vitsiltä.
Kukaan ei koskaan oke kuullut leipävanukkaasta?
Makaronilaatikko lihaliemessä -ohje on ollut Myllyn Paras Makaronipussin kyljessä vuosia. Terkkuja sinne innovatiiviselle ruokastrategille!
Kaikkia reseptejä täytyy osata mukaella omaan makuun sopivaksi.
Jos et tykkää maapähkinävoista, korvaa se sipulilla.
Jos et osaa, älä lue lehtien ruokasivuja tai -liitteitä.
Ei ruuanlaito ole mitään rakettitiedettä eikä varsinkaan vakavaa.
Vähän menee ot, mutta mua ärsyttää se kuinka monissa vegaaniresepteissä (esim. Cohochilillä ja Vegaaniliitolla) on aivan järkyttävä määrä ainesosia. Suurin osa niistä on jotain sellaisia erikoisjuttuja, joita ei edes Oulun kokoisesta kaupungista saa. Kyllä minä osaan perus soijabolognesen tehdä, mutta haluaisin syödä välillä muutakin kuin perustylsää kotimaista ruokaa.
Tykkäsin siitä croque monsieur -ohjeesta ja kokeilin niitä viime sunnuntaina. Oli maukasta. Sitä kissakakkua katselin ihaillen; ajattelin että sellainen olisi kiva viedä työkavereille sitten joskus kun tilanne normalisoituu.. Tosin varmasti palkkaisin jonkun tekemään sen. :-)
Lehti oli minusta muutenkin kiva ja mielenkiintoinen selailtava. Eikö noiden lehtien tarkoitus ole enemmänkin antaa mukavaa katseltavaa ja inspiraatiota kokeilla jotain erilaista; ei niinkään ruokaohjeita lapsiperhearkeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla kasvaa noita aineksia ihan omalla kasvimaalla joten kiva saada ideoita. Erityisesti tykkään kun perusruokaan saa vähän terveellisempää twistiä ja uutta makua. En käytä eineksiä vaan teen mielummin mahdollisimman luonnollista ruokaa. K-resepteissä netissä hyvä puoli on myös että voit hakea raaka-aineella. Luen oikeastaan vaan kotikokkia ja noita k-kaupan reseptejä. Kun idea tulee, haen vielä ruokabloggaajien vinkit ja kehitän oman herkun. Näin tekisin lapsillekin. Mielummin opetan ne syömään ruusukaalia kuin lauantaimakkaraa.. N30
Ruusukaalia ei "opita" syömään, osa maistaa sen karvaana, osa ei, riippuen ihan perimästä.
Höpöhöpö. Jos ruusukaali on karvasta, on se vanhaa. Tuoreena siinä ei ole karvautta.
Ei. Kyse on ihan oikeasti siitä että se maistetaan eri tavalla riippuen makureseptoreistasi.
Noita ohjeitahan voi itse muokata, mielikuvituksensa mukaan.
Kuka hullu niitä tekekään täysin ohjeiden mukaan?
Ohjeiden tarkoitus on vain lisätä tiettyjenruokatuotteiden ostamista, ja tässä tapauksessa juuri Pirkka-tuotteiden.
Ohjeista voi poimia vinkkejä ruuanlaittoon, ja toteuttaa ohjeet sitten mielensä mukaan.
Kaikesta sitä tyhmät pölhöt aloituksia tekevätkin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä 55v perheenäiti lähes joka lehdestä kokeilen jotakin reseptiä. Pidän varsinkin uusista kasvisruokaresepteistä. Ja kyllä . Olen tehnyt uunissa kokonaisena paahdettua maustettua kukkakaalia. Kukkakaali kannattaa kiehauttaa nopeasti puolikypsäksi ennenkuin ryhtyy uunissa paahtamaan.
Varmaan joku kaltaisesi kokeilija voikin innostua mutta aika marginaaliselle joukolle nuo ohjeet on, ei millekään peruspirkkaperheelle, joka haluaa nopeasti koko perheelle maistuvaa ruokaa.
Olen töissä isossa lukiossa. Juuri tuota Pirkka-tyyliä ovat monien eväät. Valtaosa meistä on perheellisiä ihmisiä.
Kyllä meidän lapset pitävät esim. lehtikaalista, ruusukaalista ja kukkakaalista.14
Ai eväinä noita briecroissantteja ja toffeebataatteja? Kyllä varmaan juu.
No niitä suolaisia ruokia tietenkin pääasiassa. Joskus jollain jotain jälkkäriäkin on ihmisillä mukana.
14
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo siis joku lapsiperhe-ekstra vai miksi reseptien pitäisi sopia noille? Enemmistö kotitalouksista ei ole lapsiperheitä.
No en nyt oikein usko että monet eläkeläisparit tai sinkkutaloudetkaan vääntää hummuksella ja siemenillä päällystettyä kokonaista uunikaalia.
Miksei, kukkakaalihan on vielä sesonkiruokaa ja myydään yleensä nimenomaan kokonaisena.
Kukkakaali on hyvää ja toden totta sesonkiruokaakin vielä. Mutta ei tuo pelkästään minusta ihan ateriaksi riitä. Ja aikamoinen väkerrys työpäivän jälkeen ryhtyä kukkakaalin kuorruttamisen lisäksi vielä tekemään jotain ”oikeaa ruokaa” perheelle. Ehkä ajateltu niin, että muu on sitten Pirkka-einestä siinä aterialla?
Kyllä joku kuorrutettu uunissa paistettu kukkakaali ihan hyvin sopii pääruoaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo siis joku lapsiperhe-ekstra vai miksi reseptien pitäisi sopia noille? Enemmistö kotitalouksista ei ole lapsiperheitä.
No en nyt oikein usko että monet eläkeläisparit tai sinkkutaloudetkaan vääntää hummuksella ja siemenillä päällystettyä kokonaista uunikaalia.
Miksei, kukkakaalihan on vielä sesonkiruokaa ja myydään yleensä nimenomaan kokonaisena.
Koska se ei kypsänä säily ja yksin kun syöt, saat aika vatsanväänteet.
Kyllä se kypsennettynä muutaman päivän jääkaapissa säilyy ihan ok. Jos on adiasta epävarma voi ylimääräisen pakastaa.
Itse myös ihmettelin, miksi ei säilyisi. Viimeksi kun olin mökillä, tein lopuista aineksista uunissa paahdetun pyttipannun. Siinä oli pari makkaraa, kesäperunoita, kukkakaali ja yksi broilerfilee. Yksin söin siitä kolme kertaa ainakin ja mitään vatsanväänteitä ei tullut.
Katsoin myös tuon kukkakaaliohjeen nyt ja siihen tuli kyllä tavallista juustoraastettakin. Muistaakseni jo 1980-luvun kotitaloustunnilla tehtiin gratinoitua kukkakaalia, että ei ole mikään uutuusruoka edes.
tjaa, tuli tästä mieleen se ketju jossa vanhoille asioille on annettu uusia nimiä, eli tässä tapauksessa:
prosessoitu = valmiiksi kokattu
Vierailija kirjoitti:
Viime lehdestä tuli tehtyä överitlohkoperunat ja uunilohipasta. Kumpikin oli ok, teen uudestaan mutta muokkaan reseptejä.
Nämä valikoitui kokeiluun, kun annoin lehden lapsille ja pyysin kumpaakin valitsemaan yhden ruuan.
Ruokalehdistä löytyy 0-2 houkuttelevaa ja osa jäänyt omiin suosikkeihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukkakaali on hyvää ja toden totta sesonkiruokaakin vielä. Mutta ei tuo pelkästään minusta ihan ateriaksi riitä. Ja aikamoinen väkerrys työpäivän jälkeen ryhtyä kukkakaalin kuorruttamisen lisäksi vielä tekemään jotain ”oikeaa ruokaa” perheelle. Ehkä ajateltu niin, että muu on sitten Pirkka-einestä siinä aterialla?
En muista tiedä, mutta itse olen kyseistä kukkakaalia tarjonnut lämpinämänä kasvislisukkeena. Eli valmistan hiilihydraattilähteen, proteiinin, tuoresalaatin/raasteen ja kypsän kasvislisukkeen. Ei minulle ainakaan ole ongelma valmustaa useampia asioita per ruokailukerta.
Tarkoitus on myydä mahdollisimman paljon aineksia yhtä ruokreseptiä kohden.
Sama peli S-ruokalehdessä.
K-ruokalehdessä oli kerran hyvä nyhtöpossuohje, jota teen usein, nam.
Löytyy netistäkin.
Vierailija kirjoitti:
Noita ohjeitahan voi itse muokata, mielikuvituksensa mukaan.
Kuka hullu niitä tekekään täysin ohjeiden mukaan?
Ohjeiden tarkoitus on vain lisätä tiettyjenruokatuotteiden ostamista, ja tässä tapauksessa juuri Pirkka-tuotteiden.
Ohjeista voi poimia vinkkejä ruuanlaittoon, ja toteuttaa ohjeet sitten mielensä mukaan.
Kaikesta sitä tyhmät pölhöt aloituksia tekevätkin!
Kiitos kauniista sanoistasi. Luulenpa että tyhmä pölhö on nyt joku ihan muu kuin minä. Toki osaan kehitellä ja muokata eri ruokalajeja mieleisekseni itsekin, ihan ilman Keskon, S-ryhmän tai jonkun ruokastrategiksi itseään kutsuvan bloggarin apua.
Pointti oli, että osa ohjeista oli oikeasti yrjöttävän kuuloisia. Lisäksi tässä pitkittyneen kotona olemisen myötä olen todella kyllästynyt kokkailemaan ainaisia samoja raaka-aineita ja ruokia. Olisi mukava saada valmiita, toteuttamiskelpoisia reseptejä, jotka voisi esim. ruokakuljetuksen yhteydessä klikata suoraan ostoskoriin, ilman että työpäivän jälkeen pitää vielä kohdentaa energiaa ja aikaa reseptien muokkaamiseen. Mutta siis silly me, en tajunnut että reseptejä ei ole tarkoitettu noudatettaviksi vaan muokattaviksi.
Niin että nuoret ja opiskelijat eivät saa valittaa ruoasta, kun kouluruoka ei ole hyvää tai jauheliha on raakaa, mutta av-mammat saavat valittaa resepteistä? Mainitsemassani ketjussa vielä moni sanoi, ettei mikään ruoka ole pahaa, ja sitten näitä reseptejä ei ole edes kokeiltu ja ne haukutaan. :D
Vierailija kirjoitti:
Nuohan on selvästi suunnattu joillekin ruokahifistelijöille. Mutta tuskin ne nyt ensisijaisesti jotain Pirkka-ilmaisjakelua selaa reseptejä hakiessaan.
Mutta hakeeko ruokahifistelijät reseptit jostain niksi-Pirkasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla kasvaa noita aineksia ihan omalla kasvimaalla joten kiva saada ideoita. Erityisesti tykkään kun perusruokaan saa vähän terveellisempää twistiä ja uutta makua. En käytä eineksiä vaan teen mielummin mahdollisimman luonnollista ruokaa. K-resepteissä netissä hyvä puoli on myös että voit hakea raaka-aineella. Luen oikeastaan vaan kotikokkia ja noita k-kaupan reseptejä. Kun idea tulee, haen vielä ruokabloggaajien vinkit ja kehitän oman herkun. Näin tekisin lapsillekin. Mielummin opetan ne syömään ruusukaalia kuin lauantaimakkaraa.. N30
Ruusukaalia ei "opita" syömään, osa maistaa sen karvaana, osa ei, riippuen ihan perimästä.
Höpöhöpö. Jos ruusukaali on karvasta, on se vanhaa. Tuoreena siinä ei ole karvautta.
Ei. Kyse on ihan oikeasti siitä että se maistetaan eri tavalla riippuen makureseptoreistasi.
Tämähän riippuu myös siitä minkä verran PTCtä kyseiset kaalit sisältää. Itse maistan vanhan ruusukaalin kitkeryyden. Tuoreena pomitusta en maista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuohan on selvästi suunnattu joillekin ruokahifistelijöille. Mutta tuskin ne nyt ensisijaisesti jotain Pirkka-ilmaisjakelua selaa reseptejä hakiessaan.
Mutta hakeeko ruokahifistelijät reseptit jostain niksi-Pirkasta?
Kyllä minulle kaikki lähteet kelpaa. Samalla näkee mitä uusia aineksia k-kaupan valikoimiin tulee..
Ai eväinä noita briecroissantteja ja toffeebataatteja? Kyllä varmaan juu.