Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Mitä tekisit jos saisit 100 euroa omaan käyttöösi" -ketjusta...

Vierailija
15.10.2013 |

...että aika moni käyttäisi sen kauneudenhoito- ta hyvinvointipalveluihin, kuten kampaajaan, kosmetologiin tai hierojaan. Olen jo pitkään ihmetellyt, miksi meidät keskituloiset vedetään erilaisilla veroilla ja maksuilla niin tiukille, ettei ole varaa ostaa em. kaltaisia palveluita kuin korkeintaan silloin tällöin. Eikö olisi win-win -tilanne, että käteen jäisi hiukan enemmän rahaa ja voisimme työllistää pienyrittäjiä? En kerta kaikkiaan ymmärrä tätä politiikkaa.

Tässä juuri katselen kiinteistövero- ja autoverolappua...eipä tarvitse loppuvuonnakaan laittaa rahaa itseensä.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ohis, mutta mä vastasin siihen ketjuun enkä ajatellut että sillä tarkoittaisin kertoa ettei minulla ole varaa pistää satasta itseeni. Se oli ihan vain ajatusleikki. Olisi mulla se raha, mutta harvemmin silti tulee tällainen keskiluokkainen perheenäiti ajatelleeksi miten hemmottelisi itseään satasella.

Ja jos mulla onkin se satanen jolla käydä jossain hoidossa niin mulla ei välttämättä ole sitä aikaa, ainakaan hyvällä omallatunnolla. (Älkääkä pliis jääkö naukumaan että jos mulla on aikaa käydä av:lla niin sitten on kyllä aikaa käydä hemmotteluhoidoissakin. Toiseen tarvitaan vain pari minuuttia kerralla ja sitä voi tehdä lasten seurassakin, toiseen menee matkoineen tunteja pois kotoa.)

Vierailija
22/35 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 13:09"]

[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 11:46"]

Miksi sulla on kiinteistövero ja autovero, jos ei tulot niihin riitä?

[/quote]

Ja tähän vastaan, että kyllä tuloni näihin riittävät, mutta eivät sitten enää välttämättä kampaajaan tai kosmetologiin.

t. ap

[/quote]

Niin, oliko ongelma siis se, että sinulla ei ole varaa kaikkeen, mitä haluat? Kuitenkin sanot laittavasi rahaa esimerkiksi lasten harrastuksiin. Toivottavasti et ajattele, että lapsiperheellä pitäisi olla sama elintaso kuin saman verran ansaitsevalla lapsettomalla pariskunnalla. Tämä ei ole mahdollista. Lapset maksavat, ja hankkiessasi lapsia olet hyväksynyt sen, että lapsiin liittyvät kustannukset ovat jotakin, mihin haluat käyttää rahaa. -17

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitsisin sellaisen pepun peittävän maiharin tai vastaavan. Olen selaillut nettiä ja havainnut, että tuolla rahalla takin saisi ja jäisi vielä "kahvirahat".

Vierailija
24/35 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 13:07"]

Ap tässä. Elämä on tottakai valintoja, mutta työssäkäymiseni edellyttää autoilua (10 vuotta vanha kottero) ja asumme vanhassa talossa edullisella asuinalueella, joten asuminen ei sinänsä ole kalliimpaa kuin kerrostalossa asuminen jollain keskusta-alueella (lasken keskusta-alueeksi sellaiset alueet, joilla on palveluja, pääkaupunkiseudulla esim. Tikkurila ja muut pienemmät keskukset Helsingin keskustan lisäksi).

Mielestäni elämämme on aika säästeliästä: teen ruuat itse terveellisistä ja edullisista aineksista, harrastan itse "ilmaisia" asioita (esim. lenkkeily ja hiihto, enkä uusi varusteita kovin usein), matkustamme vähän, autoilemme mahdollisimman vähän, käymme todella harvoin ulkona jne. Toki lasten harrastuksiin menee rahaa, mutta ne ovat sijoitus heidän tulevaisuuteensa.

Varmaan monilla on varaa käydä kampaajalla tms, mutta he eivät sitten maksa musiikkiopiston maksuja tai muuta sellaista. Minun mielestäni keskituloiset lapsiperheet vedetään liian tiukille, koska tällainen tarkka rahankäyttäjä joutuu pennosiaan laskemaan koko ajan. Ymmärtäisin, jos shoppailisin koko ajan uusia vaatteita tai kävisin paljon ulkona, mutta kun ei. Kulutus on vedetty ihan minimiin.

ap

[/quote]

Anteeksi nyt vaan, meilläkin on kaksi autoa koska asumme eri paikkakunnalla kuin missä työpaikkamme sijaitsee, meilläkin on kaksi harrastavaa lasta joten toki maksamme juurikin niitä musiikkiopiston maksuja ja toisen lapsen urheilun.

Meillä on vielä iso asuntolaina jota maksamme, koska halusimme uuden talon.

Mahdatko olla oikeasti keskituloinen, vai pienipalkkainen, jos noin säästeliäästä elämästä huolimatta ei ole varaa kampaajakäynteihin?

T: 7 kommentoija

Vierailija
25/35 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 13:28"]

[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 13:09"]

[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 11:46"]

Miksi sulla on kiinteistövero ja autovero, jos ei tulot niihin riitä?

[/quote]

Ja tähän vastaan, että kyllä tuloni näihin riittävät, mutta eivät sitten enää välttämättä kampaajaan tai kosmetologiin.

t. ap

[/quote]

Niin, oliko ongelma siis se, että sinulla ei ole varaa kaikkeen, mitä haluat? Kuitenkin sanot laittavasi rahaa esimerkiksi lasten harrastuksiin. Toivottavasti et ajattele, että lapsiperheellä pitäisi olla sama elintaso kuin saman verran ansaitsevalla lapsettomalla pariskunnalla. Tämä ei ole mahdollista. Lapset maksavat, ja hankkiessasi lapsia olet hyväksynyt sen, että lapsiin liittyvät kustannukset ovat jotakin, mihin haluat käyttää rahaa. -17

[/quote]

Pointtini oli kyseenalaistaa sitä, että onko yhteiskunnan ja koko Suomen talouden kannalta järkevää, että keskituloisen lapsiperheen huoltaja ei pysty käyttämään esim. hyvinvointipalveluita ollenkaan? Onko siinä järkeä, että erilaisilla veroilla ja maksuilla meiltä viedään kokonaan ostovoima? Elintasosta en nyt puhunut tässä mitään. Oma elintasoni on mielestäni ihan hyvä, mutten kyllä auta tätä Suomen taloutta pyörimään juuri millään tavalla.

ap

Vierailija
26/35 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 14:03"]

Pointtini oli kyseenalaistaa sitä, että onko yhteiskunnan ja koko Suomen talouden kannalta järkevää, että keskituloisen lapsiperheen huoltaja ei pysty käyttämään esim. hyvinvointipalveluita ollenkaan?

[/quote]

En usko hetkeäkään, ettekö pystyisi. Päätät vain käyttää rahat johonkin muuhun kuten lastesi harrastuksiin, asuntovarallisuuden kartuttamiseen jne. -17

Vierailija
27/35 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 11:55"]

Autoverohan on naurettavan pieni. Meinasin pudota lattialle, kun auton hankittuani tuli ensimmäinen verolappu ja tajusin, että tätä kaikki itkevät. Ja rahaa ei kyllä minullakaan liikaa ole.

[/quote]

Autovero? Tarkoitat varmaan vuosittaista ajoneuvoveroa, joka määrittyy eri tavoin. Vanhemmissa autoissa kokonaismassan mukaan, uudemmissa hiilidioksidipäästöjen (g/km) mukaan. Jos meillä olisi ollut tänä vuonna vielä se nyt 14 vuotta vanha auto, olisimme maksaneet siitä yli 160 euroa ajoneuvoveroa, mutta tästä vuoden vanhasta, suht pienipäästöisestä maksoimme 105 euroa. On se 55 euron säästökin aika kiva juttu...

Et siis voi  oman verosi määrän perusteella sanoa, että sehän on "naurettavan pieni", sillä kaikilla ei näin ole. Katsopas vaikka tuosta: http://www.veronmaksajat.fi/omatveroasiat/autot/

Vierailija
28/35 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 14:10"]

Pointtini oli kyseenalaistaa sitä, että onko yhteiskunnan ja koko Suomen talouden kannalta järkevää, että keskituloisen lapsiperheen huoltaja ei pysty käyttämään esim. hyvinvointipalveluita ollenkaan?

[/quote]

En usko hetkeäkään, ettekö pystyisi. Päätät vain käyttää rahat johonkin muuhun kuten lastesi harrastuksiin, asuntovarallisuuden kartuttamiseen jne. -17

[/quote]

No tuota. Käsittääkseni Suomen ilmastossa jokainen joutuu käyttämään rahaa esimerkiksi asumiseen. Lasten harrastukset kuittaantuvat mielestäni aika hyvin jo sillä, että ei juurikaan matkustele. Mutta jos olet sitä mieltä, että Suomessa kaikki on loistavasti ja ostovoimaa ei tarvita lisää suurelle keskituloiselle massalle, olet sitten eri mieltä kanssani ja that's it. Käytähän sitten niitä hyvinvointipalveluja minunkin puolestani :-)

ap

Vierailija
29/35 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 45min hieronta maksaa 25e, ei todellakaan ole mikään ylellisyysjuttu, vaan normiaalia itsestään huolta pitämistä, kun tekee istumatyötä. Kyllä tuohon on varaa kerran kuussa!

Vierailija
30/35 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko keskustelu on samalla silkkaa asiaa ja myös naiivi. 

Totta kai ostovoimaa voidaan lisätä, mutta luonnollisesti kaikki on valintoja. Lisätäänkö ostovoimaa ottamalla esim lisää valtion lainaa, vai supistetaanko sosiaalimenoja? 

Vierailija
31/35 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 14:14"]

[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 11:55"]

Autoverohan on naurettavan pieni. Meinasin pudota lattialle, kun auton hankittuani tuli ensimmäinen verolappu ja tajusin, että tätä kaikki itkevät. Ja rahaa ei kyllä minullakaan liikaa ole.

[/quote]

Autovero? Tarkoitat varmaan vuosittaista ajoneuvoveroa, joka määrittyy eri tavoin. Vanhemmissa autoissa kokonaismassan mukaan, uudemmissa hiilidioksidipäästöjen (g/km) mukaan. Jos meillä olisi ollut tänä vuonna vielä se nyt 14 vuotta vanha auto, olisimme maksaneet siitä yli 160 euroa ajoneuvoveroa, mutta tästä vuoden vanhasta, suht pienipäästöisestä maksoimme 105 euroa. On se 55 euron säästökin aika kiva juttu...

Et siis voi  oman verosi määrän perusteella sanoa, että sehän on "naurettavan pieni", sillä kaikilla ei näin ole. Katsopas vaikka tuosta: http://www.veronmaksajat.fi/omatveroasiat/autot/

[/quote]

Auton hintaan nähden tuo on joka tapauksessa naurettava summa, etenkin ajatellen ainaista marinaa autoveron suuruudesta. Minulla ei tod. ole varaa uuteen autoon, mutta minulla on kyllä ihan hyvin rahaa maksaa autovero.

Vierailija
32/35 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 16:07"]

Totta kai ostovoimaa voidaan lisätä, mutta luonnollisesti kaikki on valintoja. 

[/quote]

Juuri näin. Totta kai minullekin kelpaisi parempi ostovoima, ja olen samaa mieltä, että se on Suomessa yllättävänkin heikko. Mutta huonon ostovoiman syyksi ei voi laittaa sitä, että haluaa matkailun ja hyvinvointipalveluiden sijaan laittaa rahaa lasten harrastuksiin ja kalliimpaan asumiseen.Ja jos emme itkisi korkeista veroista, itkisimme Yhdysvaltojen tyyliin siitä, miten lapsen korkeakoulu maksaa vanhemmille kymmeniä tuhansia euroja. Lapsiperheillä on huomattavasti paremmat oltavat täällä kuin siellä. Voi olla, etteivät kaikki vanhemmat ymmärrä, kuinka kalliita lapset ovat riippumatta siitä, rahoitetaanko heidän tarvitsemansa hoiva ja palvelut etupäässä verovaroin vain yksityisesti. -17

Vierailija
33/35 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävystykää ja hankkikaa kavereiden kesken parit sakset.

Vierailija
34/35 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 14:16"]

[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 14:10"]

[/quote]

[/quote]

No tuota. Käsittääkseni Suomen ilmastossa jokainen joutuu käyttämään rahaa esimerkiksi asumiseen. Lasten harrastukset kuittaantuvat mielestäni aika hyvin jo sillä, että ei juurikaan matkustele. Mutta jos olet sitä mieltä, että Suomessa kaikki on loistavasti ja ostovoimaa ei tarvita lisää suurelle keskituloiselle massalle, olet sitten eri mieltä kanssani ja that's it. Käytähän sitten niitä hyvinvointipalveluja minunkin puolestani :-)

ap

[/quote]

Olen ollut pitkään pienituloinen. Edelleen nykyisenä keskituloisena tämä valitus keskiluokan ostovoimasta tuntuu lähinnä ärsyttävältä, kun ajattelee, että keskituloisten itselleen kuuluvina pitämät asiat ovat pienituloiselle täyttä utopiaa.

Vierailija
35/35 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 16:07"]

Totta kai ostovoimaa voidaan lisätä, mutta luonnollisesti kaikki on valintoja. 

[/quote]

Juuri näin. Totta kai minullekin kelpaisi parempi ostovoima, ja olen samaa mieltä, että se on Suomessa yllättävänkin heikko. Mutta huonon ostovoiman syyksi ei voi laittaa sitä, että haluaa matkailun ja hyvinvointipalveluiden sijaan laittaa rahaa lasten harrastuksiin ja kalliimpaan asumiseen.Ja jos emme itkisi korkeista veroista, itkisimme Yhdysvaltojen tyyliin siitä, miten lapsen korkeakoulu maksaa vanhemmille kymmeniä tuhansia euroja. Lapsiperheillä on huomattavasti paremmat oltavat täällä kuin siellä. Voi olla, etteivät kaikki vanhemmat ymmärrä, kuinka kalliita lapset ovat riippumatta siitä, rahoitetaanko heidän tarvitsemansa hoiva ja palvelut etupäässä verovaroin vain yksityisesti. -17

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä seitsemän