Suomi on köyhä ja vanhukset jäävät ilman hoitoa, koska 1960- ja 1970-luvulla syntyneet eivät tehneet lapsia riittävästi
Näyttää siltä, että 1960-luvulla syntyneet eivät osanneet tehdä riittävästi lapsia. Eläkkeitä ja tukia nyt vaan nostellaan.
Kommentit (19)
väärin, nimenomaan boomerit teki liian vähän lapsia. ja nyt nauttivat ylisuurista eläkkeistä.
Kasarilla ja ysärillä syntyneet tekee vielä vähemmän lapsia.
60-70-luvulla syntyneet tekivät itse asiassa enemmän lapsia (suhteellisesti) kuin suuret ikäluokat. Suurin ongelma on se että syntyvyys romahti 70-luvulla kun boomerit eivät tehneet lapsia.
1980-luvulla syntyneiden naisten lopullinen lapsiluku tulee jäämään Suomessa keskimäärin noin \(1,6–1,7\) lapseen. Tämä on selvästi vähemmän kuin edellisellä, 1970-luvulla syntyneellä ikäluokalla, jonka lopullinen lapsiluku on noin \(1,9\).
Ei pidä paikkaansa, syntyvyys nousi 60-70-luvulla syntyneiden kohdalla. Suuret ikäluokat sen sijaan oli niitä jotka eivät lapsia halunneet.
Aborttien kaikkien aikojen huippuvuosi oli 1973.
Tiesin jo parikymppisenä etten halua lapsia.
M1974
Vuonna 1960–1969 syntyneet naiset ovat saaneet elämänsä aikana keskimäärin noin 1,9 lasta.
Vierailija kirjoitti:
Totta. Syntyvyys laski alle 2,1 luonnollisen uusiutumisen rajan jo vuonna 1972. Eli jo 50-luvulla syntyneet eivät tehneet enää riittävästi lapsia. Melko kauan kesti että ilmiö tuli esiin.
Disinformaatiota ap:n toimesta. Syntyvyys romahti suurten ikäluokkien eli 1945-1950 syntyneiden tultua lisääntymisikään. Sitä gappia tässä on edellä työnnetty 1960-1970-luvulta saakka, eikä sitä pysty mikään sukupolvi korjaamaan, koska väestöpula kasvaa.
Mutta hei, ei meillä ole ihmisille töitä eikä toimeentuloakaan, joten vinkukaa persut keskenänne ja pankaa toisianne suoleen vaikka aamusta iltaan.
Höpsis. Hedelmällisyysluku oli vielä vuonna 2010 jopa 1,9. Tuolloin pääosa vanhemmista oli 70-luvulla syntyneitä.
90-luvulla syntyneet suomalaisnaiset saavat elämänsä aikana keskimäärin 1,2–1,4 lasta. Tämä arvio perustuu nykyiseen kokonaishedelmällisyyslukuun, joka mittaa sitä, kuinka monta lasta nainen synnyttää elämänsä aikana, mikäli kyseisen vuoden hedelmällisyystaso pysyy vakiona.
Ja taas joku äärinasu kuvittelee saavansa syyllistämällä pillua. Pitäiskö sun mennä kirjoittelemaan ET-lehteen, koska sun ongelma johtuu 1945-1950 syntyneiden yhden lapsen politiikasta?
Suuret ikäluokat tosin poistuu aika pian. 10 vuotta vielä niin kato käy. Ja sitten me ollaan kusessa.
Käykää allekirjoitamassa https://www.cansalaisaloite.fi/fi/aloite/17364
(vaihda c k:ksi. tämä vaarallinen Oikeusministeriön demokratiapalvelulinkki ei nimittäin mene persu-Packalenin demokratiaa halveksuvasta, fasistisesta automaattimoderoinnista läpi :D vaikka kaikki ihmisvihapaska menee )
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa, syntyvyys nousi 60-70-luvulla syntyneiden kohdalla. Suuret ikäluokat sen sijaan oli niitä jotka eivät lapsia halunneet.
Aborttien kaikkien aikojen huippuvuosi oli 1973.
Se aborttien määrä oli itse asiassa aika järkky, joka kolmas sikiö abortoitiin tuolloin.
Ap se ei taaskaan ole tajunnut mitään tilastoista. Lapsiluku romahti kun suuret ikäluokat (heti sodan jälkeen syntyneet) jättivät lapset tekemättä.
En sitä lainkaan ihmettele, koska ei ollut töitä, ei päivähoitoa, ei elämän mahdollisuuksia. Siksi monet lähtivätkin Ruotsiin tai Yhdysvaltoihin töihin. Lisäksi he olivat kasvaneet sodanjälkisen puutteen ja säännöstelyn keskellä suurperheissä kokien omakohtaisesti köyhyyttä.
00-luvulla syntyneet naiset tulevat todennäköisesti synnyttämään elämänsä aikana keskimäärin noin 1,2–1,5 lasta. Tämä arvio perustuu nykyiseen hedelmällisyystasoon, joka on pudonnut Suomessa historiallisen alhaiseksi
Nille lapsille ei olisi nyt työpaikkoja. Ja vaikka miten palstalla yritetään väittää muuta, läheskään kaikki eivät HALUA hoitaa vanhempiaan, koska vanhemmat ovat olleen niin kamalia.
Olen 60-luvulla syntynyt ja tein lakisääteiset 3 lasta.
Vanhempieni sisaruksilla lapsia oli yleensä vain 2, vaikka olivat 30-40-luvulla syntyneitä.
Mä olen syntynyt -62 ja mulla on 3 lasta. Jostain syystä melkein kaikilla mun läheisillä ikäkavereilla on myös 2-3 lasta, joten kyllä ainakin osa meistä on niitä tehnyt.
On osattu tehdä. Olemme 1964 syntyneitä ja meillä on kolme lasta.
Totta. Syntyvyys laski alle 2,1 luonnollisen uusiutumisen rajan jo vuonna 1972. Eli jo 50-luvulla syntyneet eivät tehneet enää riittävästi lapsia. Melko kauan kesti että ilmiö tuli esiin.