Mistä saisi apua vähävaraisen perheen jouluun?
Olen vajaa kaksivuotiaan tytön äiti ja meillä on TODELLA tiukka rahallinen tilanne. Onko yhdistyksiä, jotka auttaisivat, esim. joululahjojen suhteen? MLL, Hope tms?
Vaikka tyttö ei vielä "ymmärrä" joulua, olisi ihanaa jos hän saisi eden pari joululahjaa. :)
Voitteko laittaa linkkejä, mistä hakea apua juuri jouluruokien ja koristeiden hankitaan. Kiitos kaunis kaikille vastaajille. :)
Kommentit (29)
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 12:02"]
Mulla ois yksi ehdotus: työn tekeminen. Siitä saa jonkun näköistä tukea tuohon elämiseen.
[/quote]
Lue aloitus huolella, ap kertoi olevansa vajaa ;)
Ota yhteyttä seurakuntaan. Moni seurakuntalainen haluaisi auttaa vähävaraista perhettä. Meilläkin suoraan sanottuna tulee tehtyä niin suuria satseja jouluruokia, että puolet menee aina pakkaseen ja pääsiäisen aikaan heitetään syömättöminä pois. Voisin ihan hyvin lahjoittaa jollekin perheelle laatikoita ja rosollia. Monesta perheestä annettaisiin mielellään leluvuoria jakeluun, muttei tiedetä, minne ne kiikuttaisi. Seurakuntatyöntekijät tietävät, keneltä kannattaa pyytää, ja jos ei itse kehtaa mennä pyytämään, voi toivoa, että diakoniatyöntekijät tekevät pyynnön puolestasi nimettömänä. Siitä saa myös lahjoittaja joulumieltä.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 11:13"]
Olen vajaa kaksivuotiaan tytön äiti ja meillä on TODELLA tiukka rahallinen tilanne. Onko yhdistyksiä, jotka auttaisivat, esim. joululahjojen suhteen? MLL, Hope tms?
Vaikka tyttö ei vielä "ymmärrä" joulua, olisi ihanaa jos hän saisi eden pari joululahjaa. :)
Voitteko laittaa linkkejä, mistä hakea apua juuri jouluruokien ja koristeiden hankitaan. Kiitos kaunis kaikille vastaajille. :)
[/quote]
Olen toimeentulotuen varassa oleva kuuden lapsen yh joka lyhentää vanhoja velkoja 300€ kuussa. Eipä mulla kyllä ole tullut mieleen että jonkun muun pitäisi lapsilleni joulu järjestää. En kyllä ymmärrä miten nyt niin tiukkaa voi olla ettei kaksivuotiaalle ole varaa paria tai useampaakin lahjaa ostaa. Eihän tuon ikäinen osaa vaatiakaan vielä mitään kummempaa. Ei siinä mitään, jos vähävaraisiksi itsensä kokevat hakevat apua mutta jos ei parissa kuukaudessa saa yhdelle taaperolle paria muutaman euron tai muutaman kympin lahjaa hankittua niin kyse on jostain muusta kuin vähävaraisuudesta. Olen ollut ikäni köyhä syystä tai toisesta, osittain oma valinta mutta en oikein tykkää asenteesta että "säälikää minua köyhää raukkaa ja lapsiparkaani ja antakaa almuja". En ainakaan koe perhettäni köyhiksi reppanoiksi joiden joulu on avustusten varassa, mielummin vaikka lykkään laskuja joulun yli jos pakko. En halua olla ap:lle ilkeä, mutta jotenkin ärsyttää kun jouluun 2 kk aikaa niin johan niitä joulujuttuja ehtii pikkuhiljaa ostaa varastoon jo nyt, jos vain haluaa. Itse olen repinyt n. 100€/lapsi joululahjoihin joka vuosi aloittamalla niiden oston hyvissä ajoin.
Tiimarista 3 2:n hinnalla joulukoristeita. Youtubesta joululauluja ja -videoita. Mitä oikeasti syötte jouluna? Onko pakko olla nimenomaan jouluruokaa? En aio ostaa lapsille yhtä lahjaa enempää koska en halua enää tavaraa meille ja kyllä ne saa muiltakin lahjoja, vaikka kuinka kieltäisi.
Kerran menin Pelastusarmeijaan ja ajattelin että saatais jouluiloa lapsille. Vanhoja kuluneita leluja sain jotka menivät roskiin. Oikeastiko niinhin joulupatoihin laitetaan käytettyä tavaraa. Olin luullut että ihmiset tuo joulupaketit joissa uutta tavaraa joka hankittu patakeräystä varten.
Kuinka vähävarainen?Mikä on joulun budjetti?Onko sukulaisia,jotka voivat ostaa lapselle lahjoja?
Missä päin asut? Minulla on kolme tyttöä ja nuorin yli 3v. Voisin antaa sinulle vaatteita jos käytetyt kelpaa. Mun tytöt voisivat myös tehdä pikku prinsessapaketin omista tavaroistaan joita on ihan liikaa.
En ole mikään merkkivaatefriikki äiti vaan meillä on ihan tavallisia vaatteita. Mutta kauniita vahän käytettyjä löytyy kyllä.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 23:54"]
Kerran menin Pelastusarmeijaan ja ajattelin että saatais jouluiloa lapsille. Vanhoja kuluneita leluja sain jotka menivät roskiin. Oikeastiko niinhin joulupatoihin laitetaan käytettyä tavaraa. Olin luullut että ihmiset tuo joulupaketit joissa uutta tavaraa joka hankittu patakeräystä varten.
[/quot
Tää on niin tätä!!! Köyhälle ei sitten kelpaa käytetty vaan kaikki pitää olla uutta ja hienoa.
Olen työssäkäyvä ja silti suosin käytettyä tavaraa ja vaatetta koska se on ekologista.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 23:54"]
[/quote]
En usko tähän yhtään. Joulupataan menevät paketit menevät pelastusarmeijan kirppikselle myyntiin ja pelastusarmeija jakaa ruokakortteja tai rahaa vähävaraisille tarvitseville.
Hei,
voitko kertoa enemmän tilanteestasi?
Hei,
voitko kertoa enemmän tilanteestasi?
Seurakunnan diakonilta voi kysyä apua.
Koristeita kierrätyskeskuksista. Ennen joulua monet myyvät koristeita edullisesti kirppareilla.
MLL ja Hope, kuten arvelit. Ota yhteyttä.
Sossu, joulupuu-keräys (Helsingissä ainakin).
Mee kierrätyskeskukseen ja kirppareille. Lapsilisästä ostat?
Haluaisin tietää, miksi aina pitää saada jostain jotain ilmatteeks. Mihin se oma-aloitteisuus ja omat aivot on kadonneet? Kaksivuotias ei joulusta juurikaan ymmärrä.
Mun isälläni on ollut joulu vaikka on ollut köyhä lapsuus puoliorpona. Ei se joulu ole lahjoista ja koristeista kiinni. Tee koristeet itte pumpulista ja paperista, hae metsästä maljakkoon kuusenoksia ja koristele ne. Kirpparilta lapselle kirja ja leluja, ompele vaikka vanhasta lakanasta mollamaija ja sille villalangasta naama ja tukka, tai mitä nyt keksitkään.
Just kävin viemässä Fida Lähetystorille tavaraa ja huomasin, että siellä oli tosi halvalla mm. joulukoristeita myynnissä. Lasten leluja ja kirjoja oli myös ihan pikkurahalla (alle 2 euroa).
Naamakirjassa jouluapua tai jokainen on arvokas tai sit kaksplussan mitäs nyt palstalla oleva jouluketju.