Isäni oli kuulemma narsisti - auttakaa minua ymmärtämään itseäni!
Edesmennyt isäni oli yrittäjä kolmannella sektorilla. Olen lukuisia kertoja kuullut, kuinka hän oli narisisti ja jopa psykopaatti, joka jätti ruumiita jälkeensä niin töissä kuin harrastuksissa. Käytti muita ihmisiä hyväkseen, ihmiset olivat vain häntä varten, syyllisti, tuhosi, rikkoin mielenterveyksiä.
Muistan lapsuudesta, kuinka isäni omat tarpeet menivät kaiken muun edelle, meillä ei lapset määrännyt, mutta hän kohteli minua ja äitiäni nätisti. Ei lytännyt, ei alistanut, ei haukkunut. Manipulointiakaan en muista, syyllistämistä kylläkin. Tiedän, että narsisteilla on lempilapsia, mutta en koe olleeni sellainen. Ei hän koskaan nostanut minua jalustalle. En ollut hänen unelmansa, koska minusta ei tullut hänen jatkajaansa. Olin vain sellainen ulkokehäläinen, jollain sijalla 5 töiden ja muiden tärkeiden asioiden jälkeen.
Minusta kuitenkin kasvoi ihan tervepäinen. No, olen joutunut työstämään arvottomuuden tunnetta, mutta nykyään se aktivoituu vain tietyistä triggereistä. Päädyin myös naimisiin narsistisen miehen kanssa, mutta en tunnista isäni vaikutuksia näiden kahden tekijän ulkopuolelle.
Ihmettelen tässä siis sitä, miten minun kokemukseni voi olla niin erilaisia kuin muiden ihmisten. Olen itse ajatellut hänen olleen vain omahyväinen ja jollain tavalla narsistinen, en todellakaan ole ajatellut hänen olleen psykopaatti.
Millaisia ajatuksia kirjoitukseni herättää sinussa? Omia kokemuksia?
Kommentit (10)
Vierailija kirjoitti:
olisiko ollut adhd
Uskon, että oli adhd. Mistä ajattelet niin?
ap
Vierailija kirjoitti:
Tarttuuko narsistihullut syöttiin? Totta kaj.
Kuka tahansa kelpaa sparraamaan ja selvittämään ajatuksiani. Myös hullut.
ap
Yriitäjä kolmannella sektorilla?ä. Miten tuo on edes mahdollista. Sellainen ajatus heräsi päälimmäisenä.
Taidat jollain perverssillä tavalla glorifioida isääsi.
Jos hän ei kohdellut lähimpiään huonosti, hän ei ollut narsisti. Vahvimpia osoituksia narsismista on lähipiirin pahoinvointi.
Vierailija kirjoitti:
Yriitäjä kolmannella sektorilla?ä. Miten tuo on edes mahdollista. Sellainen ajatus heräsi päälimmäisenä.
Yritän olla paljastamatta henkilöä. Lue tuosta vain se, että oli koko ajan töissä tai vapaaehtoistöissä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Taidat jollain perverssillä tavalla glorifioida isääsi.
Jos hän ei kohdellut lähimpiään huonosti, hän ei ollut narsisti. Vahvimpia osoituksia narsismista on lähipiirin pahoinvointi.
Näin olen ymmärtänyt, siksi ketjun aloitin. Mutta syytöksiä olen kuullut varmaan kymmenesti. Ei kai savua ilman tulta?
ap
No johan tuo, että kerrot hänen tarpeiden menneen kaiken muun edelle, kertoo siitä ettei hän nyt niin kauhean nätisti teitä muita kohdellut. Tasavertaisessa ihmissuhteessa kaikki tulevat kuulluksi ja kaikkien tarpeet huomioidaan.
Tarttuuko narsistihullut syöttiin? Totta kaj.