Opettajat, älkää antako oppilaille englanninkielisiä nimiä, jos he eivät niitä tahdo
Uskon, että syy miksi opin ensimmäisinä vuosina koulussa englantia niin huonosti, oli nimen antaminen ja se että opettaja käytti sitä nimeä englannin tunnilla. En sisäistänyt, että opin englantia, kun kutsumanimi tunneilla ei ollut omani. Ymmärsin syyn vasta äsken.
Terveisin, ehkä lievästi autistinen?
Kommentit (22)
Minustakin nimi oli nolo ja välttelin kaikin tavoin sen käyttämistä. Tämä johti siihen, etten koskaan esim. viitannut kun opettaja olisi sanonut sen kamalan nimen ääneen.
Olin Sharon, Taylor ja Joanna,😂Voi noita muistoja!
Minä olen Katri joten olin sitten Cathy, Jekaterina, Catherine, Katarina...
Ei jäänyt traumoja.
Tämä on niin totta. Nimeni oli Sally. Ja siihen aikaan moni katseli kaunareita.
Sally oli ruma, tyhmä ja vanha haahka.
Nykyään kai harvemmin ope määrää sen nimen, eiköhän oppilas valitse sen itse.
Meillä jo 70-luvulla nimen sai valita itse. Jos ei valinnut, niin ope valitsi sitten.
No oppilaat saavat itse valita ninen, jos haluavat, pakko ei ole valita ollenkaan. 98% prosenttia haluaa sen eng.kielisen nimen. Sama systeemi jatkossakin, tuskin tulee traumoja kenellekään.
Terveisin enkun ope
En minäkään ymmärtänyt tuota nimijuttua. Koin nimen kiusallisena; vaikka itse valitsinkin, mutta en se ollut minä. Miksi kiusata lapsia tuollaisella, kun oma identiteetti on muutenkin haussa? Ei kai tuota tosissaan enää nykyään harrasteta. Eihän.
Joo voi vee ku v*tutti tää ja se ku yläasteella ja lukiossa enkun ope ei suostunu puhumaan ku englantia! Eli kaikki tehtävät ja läksyt tuli enkuks ja jos kysy suomeksi ni ei vastannu 😂
Vierailija kirjoitti:
No oppilaat saavat itse valita ninen, jos haluavat, pakko ei ole valita ollenkaan. 98% prosenttia haluaa sen eng.kielisen nimen. Sama systeemi jatkossakin, tuskin tulee traumoja kenellekään.
Terveisin enkun ope
Moni ehkä ottaa nimen siksi, kun ei halua olla erilainen ja kieltäytyä, vaikkei oikeasti haluaisikaan.
Mä valitsin englannin kieliseksi nimekseni God, kun Rabbi nimeä ei hyväksytty. En tiennyt muita englannin kielisiä nimiä noiden lisäksi paitsi Elvis.
Vierailija kirjoitti:
Joo voi vee ku v*tutti tää ja se ku yläasteella ja lukiossa enkun ope ei suostunu puhumaan ku englantia! Eli kaikki tehtävät ja läksyt tuli enkuks ja jos kysy suomeksi ni ei vastannu 😂
Kuuntelemallahan nuoret oppii. Kyllä mun mielestä on tärkeetä, että kun perusteet on hallussa (eli A-kielissä juuri yläasteelle tultaessa), ei opettajan kannata turhaan puhua suomea.
Tietysti ainakin kielioppikysymyksiin kannattaisi vastata suomeksi, mutta totta kai tehtävät ja läksyt on sillä kielellä, jota opiskellaan...
En tykännyt myöskään siitä enkkunimestä.
En minäkään ymmärrä, miten vieraskielinen nimi edistää kielen oppimista.
Tästä keskustelusta tulikin mieleeni miksihän silloin 2000-luvun alkupuolella melkeinpä MIKÄÄN ei ollut vapaaehtoista koulussa? Tarkoitan että en edes muista että olisi saanut tunneilla tai tehtävissä käyttää omaa päätänsä ja valita jotain? Esimerkiksi kun luettiin kirjaa ääneen niin kaikkien oli pakko ja toiset ei halunnut, toiset ois halunnut koko kirjan lukea ääneen tai askarteluissa olisi saanut valita minkälaisen tekee mutta ei kun kaikki piti olla samasta muotista. Ei kai nykyään ole tälläistä?
Vierailija kirjoitti:
Minä olen Katri joten olin sitten Cathy, Jekaterina, Catherine, Katarina...
Ei jäänyt traumoja.
Taidat olla Kulmuni, kun venäjä-seuran kytköksiäkin on.
Vierailija kirjoitti:
Meillä jo 70-luvulla nimen sai valita itse. Jos ei valinnut, niin ope valitsi sitten.
Näin meilläkin. Itse sai valita. Ope kirjoitti taululle ehdotuksiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuntelemallahan nuoret oppii. Kyllä mun mielestä on tärkeetä, että kun perusteet on hallussa (eli A-kielissä juuri yläasteelle tultaessa), ei opettajan kannata turhaan puhua suomea.
Tietysti ainakin kielioppikysymyksiin kannattaisi vastata suomeksi, mutta totta kai tehtävät ja läksyt on sillä kielellä, jota opiskellaan...
Minä en opi kuuntelemalla kieliä vaan pänttäämällä. Mulla ei ole kielikorvaa ollenkaan.
Oli erittäin tärkeää, että ope opetti asiat suomeksi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei. Siksi meillä oli Mabel, Eileen ja Jarl.
...joo vihasin sitä että mun enkku nimi oli Jack vaikka oikea nimeni on Jenna.