Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajat, älkää antako oppilaille englanninkielisiä nimiä, jos he eivät niitä tahdo

Vierailija
05.09.2020 |

Uskon, että syy miksi opin ensimmäisinä vuosina koulussa englantia niin huonosti, oli nimen antaminen ja se että opettaja käytti sitä nimeä englannin tunnilla. En sisäistänyt, että opin englantia, kun kutsumanimi tunneilla ei ollut omani. Ymmärsin syyn vasta äsken.

Terveisin, ehkä lievästi autistinen?

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ope määräsi meillä 70-luvulla kaikille enkkunimen ja sain mieleisen. Ymmärrän nyt miksi sen nimen sain.

Vierailija
22/52 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne suositut oppilaat valitsee suosittujen julkkisten nimet ja vähemmän suositut joutuu tyytymään "maalaisnimiin", joista saatetaan jopa kiusata. Kokemusta on. Taas yksi keino, millä koulu tukee piilokiusaamista. Oletteko opet tätä ajatelleet?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana muisto 70-luvulta. Mulla oli nimi joka myös toim englanniksi. Opettaja päätti ja hän oli Mrs ja sukunimi.

Vierailija
24/52 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne suositut oppilaat valitsee suosittujen julkkisten nimet ja vähemmän suositut joutuu tyytymään "maalaisnimiin", joista saatetaan jopa kiusata. Kokemusta on. Taas yksi keino, millä koulu tukee piilokiusaamista. Oletteko opet tätä ajatelleet?

Montako oppilasta teidän luokalla oli? Ehkä enintään 30.

Ja paljonko maailmassa on "suosittuja julkkiksia"? Varmasti yli 30.

Kukaan ei pakota ottamaan mitään maalaisnimeä.

Vierailija
25/52 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sai 70-luvulla itse valita/ehdottaa sen nimen. Olin Diana, Mustanaamion tyttöystävä 🤣

Vierailija
26/52 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle annettiin nimi Margaret. Inhosin sitä. Olen päässyt siitä yli. 

Vierailija
27/52 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä jo 70-luvulla nimen sai valita itse. Jos ei valinnut, niin ope valitsi sitten.

Tämäkin ketju kertoo koulujen kielitarjonnan kapeutumisesta maailman amerikkalaistumisen vuoksi. Meilläkin 1970-luvulla sai eri vieraiden kielten opetusryhmissä itse valita kyseisen kielisen nimen jos halusi. Mutta jos ei halunnut, silloin kielitunneillakin käytettiin oppilaan todellista etunimeä.

Vierailija
28/52 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä jo 70-luvulla nimen sai valita itse. Jos ei valinnut, niin ope valitsi sitten.

Tämäkin ketju kertoo koulujen kielitarjonnan kapeutumisesta maailman amerikkalaistumisen vuoksi. Meilläkin 1970-luvulla sai eri vieraiden kielten opetusryhmissä itse valita kyseisen kielisen nimen jos halusi. Mutta jos ei halunnut, silloin kielitunneillakin käytettiin oppilaan todellista etunimeä.

Alakoulussa alkaa englanti ja ruotsi, yläkoulussa saa valinnaisena valita esim. saksan tai ranskan. Lukiossa sitten vielä lisää. Eri asia on toki se, valitseeko lapset niitä. 

Vierailija
29/52 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin Mary, mikä väännettiin salamana Märyksi. Sitä sai sitten kuunnella koko loppu peruskoulun. Me ei todellakaan saatu itse valita, vaan opettaja määräsi nimen. 

Vierailija
30/52 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yök joo muistan että lähes kukaan luokallamme ysärillä ei tykännyt siitä nimestä jonka opettaja antoi, itse ei saanut valita.

Meillä oli luokalla tosi herkkä, hiljainen poika jonka nimi oli Antti ja opettaja väänsä hänen nimensä Anthonyksi ja poika melkein pillahti itkuun.

Vierailija
31/52 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin Audrey ja sitä ootria sitten hoettiin kyllästymiseen asti.

Vierailija
32/52 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sai 90-luvulla valita valmiista listasta. Huvittavaa oli, että listalta löytyi Emma, mutta Emma ei saanut valita sitä vaan piti ottaa joku muu nimi. Opettaja ei myöskään käyttänyt tuntien ulkopuolella oikeita nimiä, vaan saattoi käytävällä vastaan tullessa tervehtiä, että "hi Mary and Lucy".

Vierailija
33/52 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään ymmärtänyt tuota nimijuttua. Koin nimen kiusallisena; vaikka itse valitsinkin, mutta en se ollut minä. Miksi kiusata lapsia tuollaisella, kun oma identiteetti on muutenkin haussa? Ei kai tuota tosissaan enää nykyään harrasteta. Eihän.

Jos jo tuollaisen kokee kiusaamiseksi ja ahdistavaksi niin miten ihmeessä nuo lapset selviävät oikeassa maailmassa? Ei mulle siitäkään mitään identiteettikriisiä tullut, että jouduin näyttelemään Joosefia joulunäytelmässä vaikka naispuolinen olenkin.

Vierailija
34/52 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi ollut parempi jos opettaja olisi valinnut, koska minua tietenkin kiusattiin nimestä. Onneksi niitä ei oikeasti juuri käytetty.

Vierailija
35/52 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miksei se vähämmän suosittu valinnut julkkisnimeä jos sellaisen halusi? Kyllähän noita julkkiksia riittää.

Vierailija
36/52 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä halusin olla Emily, mutta olen  Titta joten opettaja pakotti Tiffanyksi ja vihasin sitä nimeä.

Toivottavasti nykyään tämä pelleily ei enää yleisesti jatku.

Vierailija
37/52 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No oppilaat saavat itse valita ninen, jos haluavat, pakko ei ole valita ollenkaan. 98% prosenttia haluaa sen eng.kielisen nimen. Sama systeemi jatkossakin, tuskin tulee traumoja kenellekään.

Terveisin enkun ope

Jaa, no meillä ope antoi luokkakaverilleni nimen Patti ja seuraavalla tunnilla ope sanoi, että kirjoitusmuoto onkin Patty. No mitäpä luulette, miten sitä tyttöä kutsuttiin välitunnilla. 

Vierailija
38/52 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle annettiin nimi Margaret. Inhosin sitä. Olen päässyt siitä yli. 

Mulla sama 😅

Ja kyseessä tietenkin 80-luku jolloin brittien pm oli Thatcher.

Ei, en ole päässyt yli. 

Vierailija
39/52 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä kaikissa kouluissa käytäntönä? Kaikilla, joiden kanssa olen tämän puheeksi ottanut, on ollut tämä nimijuttu enkun tunneilla. Ja tänä syksynä ekaluokkalainen poikanikin oli saanut enkkunimen. 

T. Diana (Itse sain valita listalta ja pidin siitä)

Vierailija
40/52 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään kai harvemmin ope määrää sen nimen, eiköhän oppilas valitse sen itse.

Nyktään? Jo syksyllä 1975 saimme valita nimen itse, toki open hyväksymänä. 

Enemmän se riippuu opesta kuin vuodesta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kuusi