Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajat, älkää antako oppilaille englanninkielisiä nimiä, jos he eivät niitä tahdo

Vierailija
05.09.2020 |

Uskon, että syy miksi opin ensimmäisinä vuosina koulussa englantia niin huonosti, oli nimen antaminen ja se että opettaja käytti sitä nimeä englannin tunnilla. En sisäistänyt, että opin englantia, kun kutsumanimi tunneilla ei ollut omani. Ymmärsin syyn vasta äsken.

Terveisin, ehkä lievästi autistinen?

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä jo 70-luvulla nimen sai valita itse. Jos ei valinnut, niin ope valitsi sitten.

Tämäkin ketju kertoo koulujen kielitarjonnan kapeutumisesta maailman amerikkalaistumisen vuoksi. Meilläkin 1970-luvulla sai eri vieraiden kielten opetusryhmissä itse valita kyseisen kielisen nimen jos halusi. Mutta jos ei halunnut, silloin kielitunneillakin käytettiin oppilaan todellista etunimeä.

Alakoulussa alkaa englanti ja ruotsi, yläkoulussa saa valinnaisena valita esim. saksan tai ranskan. Lukiossa sitten vielä lisää. Eri asia on toki se, valitseeko lapset niitä. 

Eipä aina ala englanti! 

Vierailija
42/52 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on niin totta. Nimeni oli Sally. Ja siihen aikaan moni katseli kaunareita.

Sally oli ruma, tyhmä ja vanha haahka.

Mä olin Irene, ai että mua hävetti se nimi😭

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäläinen Juudas muuttaa Juudean vuorille . 

Vierailija
44/52 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dick nimi oli jollain pojalla, olisiko mennyt läpi nykyään.

Vierailija
45/52 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne suositut oppilaat valitsee suosittujen julkkisten nimet ja vähemmän suositut joutuu tyytymään "maalaisnimiin", joista saatetaan jopa kiusata. Kokemusta on. Taas yksi keino, millä koulu tukee piilokiusaamista. Oletteko opet tätä ajatelleet?

Ja ne opettajat myös liittyivät kiusaamiseen ja sanoivat, että vain suositut oppilaat saavat valita julkkisnimen vai miten tämä käytännössä sitten meni? 

Samaten kiusaajat keksivät kyllä keinon kiusata oli se sitten nimesi, pituutesi, vaatteesi tai kävelytyylisi. Ei koulutoiminta voi pyöriä niin, että mennään niiden kiusaajien ehdolla vaan niin, että siihen kiusaamiseen on puututtava jos sitä tapahtuu.

Vierailija
46/52 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, kerrankin hyvä nosto!

Mun lempinimi oli Kim (mies olen). Jätkät sitten svid. kimikimikmi. :)

Nykyäänhän tuo on kard'ääs. :)

Vierailija
47/52 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään ymmärtänyt tuota nimijuttua. Koin nimen kiusallisena; vaikka itse valitsinkin, mutta en se ollut minä. Miksi kiusata lapsia tuollaisella, kun oma identiteetti on muutenkin haussa? Ei kai tuota tosissaan enää nykyään harrasteta. Eihän.

Jos jo tuollaisen kokee kiusaamiseksi ja ahdistavaksi niin miten ihmeessä nuo lapset selviävät oikeassa maailmassa? Ei mulle siitäkään mitään identiteettikriisiä tullut, että jouduin näyttelemään Joosefia joulunäytelmässä vaikka naispuolinen olenkin.

Juuri näin. Jos lapsia kohdellaan kuin lumihiutaleita koko kouluajan, voi työelämä tuoda aikamoisen herätyksen. On tärkeää, että lapset oppivat käsittelemään vastoinkäymisiä jo varhain, jotta he eivät lannistu oikeiden, isojen haasteiden edessä. Se, että joutuu muutaman tunnin viikossa pitämään nimeä, josta ei tykkää, on kyllä varsin pieni ongelma. 

Vierailija
48/52 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Dick nimi oli jollain pojalla, olisiko mennyt läpi nykyään.

Meilläkin oli Dick ja myöhemmin tämä poika olikin niin tyttöjen perään että koulussakin pyöritti tyttöjä.

Vierailija
49/52 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö tuota turhaa leikkiä harrastetaan? Eli hyvät asiat poistetaan opetuksesta ja hölmöt saa jäädä...

Vierailija
50/52 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä sai 70-luvulla itse valita/ehdottaa sen nimen. Olin Diana, Mustanaamion tyttöystävä 🤣

Olin myös Diana. Valitsin kylmiltään tuon nimen ja olin hirveän pettynyt kun opettaja lausuikin: Dai-änä.

Vierailija
51/52 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhosin sitä, enkä ymmärrä miksi piti pakottaa käyttämään väärää nimeä. Oikea nimeni on kansainvälinen. Emme saaneet itse valita, opettaja määräsi. 

Vierailija
52/52 |
18.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sai valita itse 1970-luvulla. 

Ope laittoi vaihtoehtoja taululle. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kuusi