Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tässä teille sitä "laadukasta" kouluruokaa

Vierailija
05.09.2020 |

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/raakaa-lihaa-vetisia-makaroneja-mul…

Josta aina vinguttu miten nykylapset on poispilattuja

Kommentit (163)

Vierailija
81/163 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysehän on paljossa joko siitä, että paljonko halutaan aluksi nosaa ja kasvattaa kuntaverojen määrää vai tingittäänkö jostaiin muusta kuntalaisille suunnatusta toimesta.

Toki kaikkein varakkain kymmenes ja lapsensa maailmalle saattaneet eläkeläiset voivat vaatia, että kouluruoka tulisi olla kaikille oppilaille maksullista, jotta sen arvostus nousisi, mutta tällöinkin kärsijöinä olisivat jo nyt kaikkein heikoimmassa asemassa olevat lapset ja nuoret.

Haluaisin nähdä sen kokin, joka pystyy tekemään paljon nykyistä parempaa kouluruokaa monin paikoin vajaalla 3€:lla / syöjä/ annos.  Ja, joka  samalla huomioi erinäisen määrän ruokarajoitteita, jotka voivat johtua niin oppilaan vakaumuksesta kuin sairaudesta. 

Kiinnosasii myös tietää, etä missä päin maailmaa löytyisi se maa, josta Suomen tulisi mallia ottaa, koska ao. maan kouluruokailu olisi järjestetty ja toteutettu huomattavasti paremmin kuin Suomessa.  

Sinkkumies 

Kotona syntyy jauhelihakeitto kyllä huomattavasti halvemmalla kuin 3 euroa per naama, vaikkei aineksia ostetakaan tukusta. Ruokarajoitteisiin voitaisiin ottaa tiukempi linja. Vain lääkärin lapulla tulleet huomioitaisiin, ei vakaumukset tm hömppä.

Vierailija
82/163 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olis edes sitä raakaa lihaa. Se ruoka on ravinneköyhää höttöä. Sijaisena kun olen syönyt ja ihan reippaasti, niin kello ei ole edes kolmea kun on taas jäätävä nälkä. Lapsiakin kannustetaan ottamaan näkkäriä, että nälkä pysisi poissa edes sinne kotiin saakka.

Kouluruokailu noudattaa ravitsemussuosituksia, ns. lautasmallia hiilihydraattien, kasvisten ja proteiinin osalta. Jos sinulla on varmaa tietoa, että se on pelkkää "höttöä", reklamoit tietenkin kunnalle. Aterian on tarkoitus kattaa kolmasosa lasten päivän energiantarpeesta, kun kaikki aterian osat syödään (myös ruokajuoma, leipä, levite). Sen ei ole tarkoituskaan siis pitää nälkää koko päivää. 

Näen perusongelmana sen, että maksutonta ruokaa ei arvosteta. Kuten joku sanoi, kyse on verovaroin tuotetusta palvelusta, eikä mistään vieraille kotona tarjottavasta juhla-ateriasta. Ymmärtäkää ero.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/163 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kouluruoan tasossa on kyllä hyvin suuria paikkakuntakohtaisia eroja. Omassa kaupungissani "liharuoka" on lähes poikkeuksetta makkaraa tai nakkeja. Näitä "liharuokia" voi olla viikossa jopa kolme kertaa. Melkoinen ristiriita nykyisiin ruokasuosituksiin nähden, joissa selkeästi suositellaan prosessoitujen lihatuotteiden välttämistä tai ainakin reilua vähentämistä. Kasvis- ja kalaruokia kaupunkimme kouluissa tarjotaan selkeästi vähemmän. Kuuden viikon ruokalistaan on myös löytänyt ohra/kaurapuuro sekä mehukeitto. Puuro sinällään on ihan hyvää ravintoa, mutta lounaaksi se mielestäni taivu. Lukiolaisen koulupäivä voi olla kahdeksan tunnin mittainen ja sisältää myös esim. liikuntaa, joten lautasellinen puuroa ei vaan riitä tuottamaan tarvittavaa energiamäärää. Joskus saattaa myös käydä niin, että ruoka loppuu kesken, mikä on aivan käsittämätöntä. Suuratalouskeittiöissä ja ruokapalvelukeskuksissa työskenteleviltä pitää löytyä sen verran ammattitaitoa, että raaka-aineita osataan tilata riittävästi ja ruokaa osataan valmistaa riittävästi.

Keskustelu kouluruoasta ei aina ole vain pelkkää nirsoilua, joskus kritiikkiin on aihetta. Meidän aikuisten, jotka syömme valintamme mukaisen, mieluisan työpaikkalounaan joko työpaikan ruokalassa tai jossain lounasruokapaikassa on helppo syyttää nuoria nirsoilusta. Haluaisinkin kysyä teiltä, söisittekö jos lounaspaikassa olisi tarjolla vain yksi vaihtoehto, vaikkapa juuri puuro, jota koululaisille lounaaksi tarjotaan? Jaksaisitteko koko työpäivänne lautasellisella puuroa? Tai entäpä jos kolmena päivänä viikossa lounaspaikassanne tarjolla olisi ainoastaan makkararuokaa? Aika moni aikuinen äänestäisi jaloillaan ja menisi johonkin muualle lounastamaan. Koululaisilla ei tätä vaihtoehtoa ole, ja samat ruoat ovat tarjolla listan mukaisesti taas joidenkin viikkojen kuluttua. Koulusta päästessään lapsi saattaa olla nälkäinen ja alhaiseen verensokeriin ja heikotuksen tunteeseen haetaan pikaista helpotusta koulumatkan varrella olevasta kaupasta. Namit ja limut korjaavat nopeasti alhaisen verensokerin ja kierre on valmis. Lasten epäterveellisen ruokavalion syyt voivat olla hyvin moninaiset ja yllättävää kyllä, kytkeytyä myös koulussa tarjottavaan ruokaan joko suorasti tai välillisesti. https://www.is.fi/ruokala/ajankohtaista/art-2000005823312.html

Koulunkäyntiavustajana voisin vastata joihinkin kohtiin tässä.

Kyllä syön samaa ruokaa kuin lapset. Puurokin on ihan hyvä ruoka, jos siinä on lisukkeena vielä jotain proteiinia. Aika hullulta kuulostaa, että makkaraa/nakkia olisi jopa 3 viikossa. Noh ehkä eri muodoissa voi joskus ollakin, mutta tuskin joka viikko. Tämä johtunee siitä, että lapset syövät sitä mielellään. Kalaa on harvoin, koska se jää lapsilta syömättä. Ruokalassa on tajuttu olla tarjoamatta ruokaa, joka päätyy vain jätteeksi. Näihinkin ruokailutottumuksiin voitaisiin siellä kotona vaikuttaa paljon jo ihan pienestä asti.

Jos vanhemmat tietää, ettei lapsensa syö koulussa kunnolla, miksi eivät anna/opeta ottamaan välipalaa mukaan kouluun? Ei tarvitsisi niihin karkkeihin sortua. Tämäkin on sitä kasvatusta. Itse en ole kokenut kouluruokaa mitenkään ala-arvoiseksi missään koulussa. Toki on keittäjilläkin välillä niitä huonoja päiviä, mutta pääsääntöisesti on ollut täysin kelvollista ruokaa tarjolla.

Vierailija
84/163 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuon kokoluokan keittiöissä käristetä jauhelihaa vaan se tulee kypsänä pussissa ja kuumennetaan.

Eli ei voi mitenkään olla raakaa.

Vierailija
85/163 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keravalla huonoa ruokaa myös ja pakolla tunkevat vihanneksia kaikkeen. Olisi parempi voida ottaa niitä erikseen. Nyt sitten jää monelta koko ruoka syömättä... Vihannekset on hyviä joo, mutta jos pitää valita a) syö lämmintä ruokaa ilman vihanneksia, vs b) ei syö mitään, niin kyllä tuossa pitäisi käyttää ihan tervettä järkeä ja antaa jokaisen valita itse mitä lautaselleen ottaa. Pääasia, että lapsi/nuori söisi jotain koulussa.

Vantaalla oli jossain vaiheessa eseampana päivänä pelkästään kasvisruokaa, kun joku saamarin fanaatikkoporukka suunnitteli kouluruoat. Kasviksia on hyvä olla vaikka lisukkeena, mutta se, että lihaa syövä nuori pakotetaan kasvissyöjäksi, ei ole oikein. Ei niitä kasvissyöjiäkään pakoteta syömään lihaa vaan aina on kasvivaihtoehto tarjolla.

Vierailija
86/163 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulukeittiössäkin sattuu virheitä. Näin oli ennen, on nyt ja tulee olemaan jatkossakin. Mikään organisaatio tai kukaan yksilö ei ole virheetön.  Mitä olen omilta lapsilta kuullut, niin Espoossa epäonnistumiset ja ei-mieluisat ruuat ovat harvassa. Toki ruoka voisi olla parempaa, mutta kustannuspuoli aiheuttaa omat ongelmansa. Vaikka kuopus miten tykkäisi sushista tai esikoinen pannupizzasta.

Jos kyseessä olisi sairaala ja lääkärit niin olisiko asenteesi samalla tavalla ylimalkaisen väliinpitämätön? "Hupsista. Virheitä nyt vaan sattuu"

Aika tyhäm ja tähän sopimaton rinnastus. Ellei keittäjien virheet ole tyyliin ruokamyrkytyksiä tai allergisia reaktioita (anafylajtinen shokki) aiheuttavia. Ja kyllä ihmisiä me olemme kaikki ja ihmiset tekevät virheitä.

Vierailija
87/163 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus ja jossain voi toki olla isojakin huteja, mutta kovasti olen tätä suomalaisten vihamielisyyttä kouluruokaa kohtaan ihmetellyt. Olin aikoinaan vaihto-oppilaana jenkeissä ja siellä kouluruoka ihan oikeasti oli pizzaa ja hamppareita (pelkkä sämpylä, pihvi ja juusto). Ruuan toki tulisi olla asiallisesti valmistettua, mutta Suomessa se ainakin omina kouluaikoinani oli ihan tavallista melko neutraalia ruokaa: perunaa/pastaa/riisiä, kasviksia, vihanneksia ja lihaa/jokin kasvisvaihtoehto. Usein vielä kylkeen tummaa leipää. Mitä ihmettä sen ruuan pitäisi olla?

laitosruokaa yli 25v syöneenä sanon että se todellakin on välillä...ei edes sieltä tännepäin! Silkkaa moskaa! Olisitpa nähnyt 90-luvun "kasvisruuat" EI edes naapurin koira suostunut syömään niitä jämiä.

Vierailija
88/163 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

laitanpas uusiks tään aloitteen!

https://www.kuntalaisaloite.fi/fi/aloite/16162

Vierailija
89/163 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työni puolesta jonkin verran vieraillut eri koulujen lounasruokailuissa ja niissä on eroa todella paljon. Jotkut saa tehtyä oikein hyvää ruokaa samalla rahalla, millä toiset saa aikaan ihan järkyttävää kuraa.

Mieleeni tulee kaksi todella surkeaa yritelmää. Minestronekeitto luki ruokalistassa. Lautaselle sai kauhoa velliytynyttä mössöä, jossa luultavasti oli pääasiassa perunaa ja spagetin pätkiä, pari nakinpalaa ja noin lusikallinen juureksia. Väri oli haalean vaalea ja maku erittäin suolainen. Toinen esimerkki pinaattiletut. Muutama aivan hirveän makuinen einespinaattilettu, todella reilulla kädellä sokeroitua puolukkasurvosta jossa taatusti enemmän sokeria kuin puolukkaa, lisukkeena eineslihapiirakka. Se lihapiirakka oli niitä hk:n minikokoisia, joissa jauhelihatäytettä puoli teelusikallista.

Oikeastiko tämä nyt sitten on sitä valtion ravitsemusneuvottelukunnan suosittelemaa ravintoa kasvaville lapsille?

Sokeria, einestä, transrasvaa, suolaa, nopean hiilarin päälle vielä lisää nopeaa hiilaria. Ei ihme että lapset ovat ylikierroksilla ja toiset nukahtaa ruokailun jälkeen työpöytänsä ääreen. Koulusta kotiin tultua tyhjenee jääkaappi, koska lapsilla on kiljuva nälkä, kun ei kouluruoka saa aikaan kylläisyyttä vaikka vatsa ehkä olisikin täysi.

Vierailija
90/163 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus ja jossain voi toki olla isojakin huteja, mutta kovasti olen tätä suomalaisten vihamielisyyttä kouluruokaa kohtaan ihmetellyt. Olin aikoinaan vaihto-oppilaana jenkeissä ja siellä kouluruoka ihan oikeasti oli pizzaa ja hamppareita (pelkkä sämpylä, pihvi ja juusto). Ruuan toki tulisi olla asiallisesti valmistettua, mutta Suomessa se ainakin omina kouluaikoinani oli ihan tavallista melko neutraalia ruokaa: perunaa/pastaa/riisiä, kasviksia, vihanneksia ja lihaa/jokin kasvisvaihtoehto. Usein vielä kylkeen tummaa leipää. Mitä ihmettä sen ruuan pitäisi olla?

Paino sanoilla AIKOINAAN ja MINUN KOULUAIKOINANI...

Eipä tuo tosiaan eilen ollut, mutta ei siitä nyt niin hirveän montaa vuotta ole, viimeisen vuosikymmenen sisään mahtuu. Ihan vain informaationa, jos heti kuvittelit minun käyneen kouluni joskus -60 luvulla.

Eli et tiedä nykytilanteesta mitään.

Mutta minäpä tiedän, teen opesijaisuuksia ja syön miltei päivittäin koulussa. Olen tehnyt tätä viimeiset kahdeksan vuotta, eri kouluissa, kahden eri kunnan alueella. Ja yhden tuon mollaamasi henkilön mielipiteeseen. Ei se ruoka mitään gurmeeta ole mutta täysin asiallista, neutraalia perusruokaa.

Tai sitten sinä vaan valehtelet

Sanoo taas yksi itsekeskeinen ulisija, joka ei ymmärrä, että hänen oma henk.koht mielipiteensä ei ole se kiveen hakattu totuus...

Vierailija
91/163 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen työni puolesta onjonkin verran vieraillut eri koulujen lounasruokailuissa ja niissä on eroa todella paljon. Jotkut saa tehtyä oikein hyvää ruokaa samalla rahalla, millä toiset saa aikaan ihan järkyttävää kuraa.

Mieleeni tulee kaksi todella surkeaa yritelmää. Minestronekeitto luki ruokalistassa. Lautaselle sai kauhoa velliytynyttä mössöä, jossa luultavasti oli pääasiassa perunaa ja spagetin pätkiä, pari nakinpalaa ja noin lusikallinen juureksia. Väri oli haalean vaalea ja maku erittäin suolainen. Toinen esimerkki pinaattiletut. Muutama aivan hirveän makuinen einespinaattilettu, todella reilulla kädellä sokeroitua puolukkasurvosta jossa taatusti enemmän sokeria kuin puolukkaa, lisukkeena eineslihapiirakka. Se lihapiirakka oli niitä hk:n minikokoisia, joissa jauhelihatäytettä puoli teelusikallista.

Oikeastiko tämä nyt sitten on sitä valtion ravitsemusneuvottelukunnan suosittelemaa ravintoa kasvaville lapsille?

Sokeria, einestä, transrasvaa, suolaa, nopean hiilarin päälle vielä lisää nopeaa hiilaria. Ei ihme että lapset ovat ylikierroksilla ja toiset nukahtaa ruokailun jälkeen työpöytänsä ääreen. Koulusta kotiin tultua tyhjenee jääkaappi, koska lapsilla on kiljuva nälkä, kun ei kouluruoka saa aikaan kylläisyyttä vaikka vatsa ehkä olisikin täysi.

Mitäs jos kertoisit ne paikat missä olet saanut hyvää tai edes ok ruokaa?

Vierailija
92/163 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi en ole kakaroita vääntänyt tähän maailmaan, niin ei tarvitse kiinnostua kunnan syöttöporsaiden, eli virkamiesten naurettavista selittelyistä, jossa kaikki virheet ovat mahdollisuus kehittämiseen, eikä ne asiat nyt niin huonosti ole, hys hys kuntalaiset, olkaa hiljaa, mä haluan tienata viisi tonnia kuussa ilman vastuita.

Vierailija
93/163 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä tuo tosiaan eilen ollut, mutta ei siitä nyt niin hirveän montaa vuotta ole, viimeisen vuosikymmenen sisään mahtuu. Ihan vain informaationa, jos heti kuvittelit minun käyneen kouluni joskus -60 luvulla.

Mutta minäpä tiedän, teen opesijaisuuksia ja syön miltei päivittäin koulussa. Olen tehnyt tätä viimeiset kahdeksan vuotta, eri kouluissa, kahden eri kunnan alueella. Ja yhden tuon mollaamasi henkilön mielipiteeseen. Ei se ruoka mitään gurmeeta ole mutta täysin asiallista, neutraalia perusruokaa.

Sanoo taas yksi itsekeskeinen ulisija, joka ei ymmärrä, että hänen oma henk.koht mielipiteensä ei ole se kiveen hakattu totuus...

Ahaa. Siis todellakin valehtelit. Olet vanha tuttu uliulimies aka Minuuttimies. Vakiotrollaaja.

Vierailija
94/163 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulukeittiössäkin sattuu virheitä. Näin oli ennen, on nyt ja tulee olemaan jatkossakin. Mikään organisaatio tai kukaan yksilö ei ole virheetön.  Mitä olen omilta lapsilta kuullut, niin Espoossa epäonnistumiset ja ei-mieluisat ruuat ovat harvassa. Toki ruoka voisi olla parempaa, mutta kustannuspuoli aiheuttaa omat ongelmansa. Vaikka kuopus miten tykkäisi sushista tai esikoinen pannupizzasta.

Jos kyseessä olisi sairaala ja lääkärit niin olisiko asenteesi samalla tavalla ylimalkaisen väliinpitämätön? "Hupsista. Virheitä nyt vaan sattuu"

Aika tyhäm ja tähän sopimaton rinnastus. Ellei keittäjien virheet ole tyyliin ruokamyrkytyksiä tai allergisia reaktioita (anafylajtinen shokki) aiheuttavia. Ja kyllä ihmisiä me olemme kaikki ja ihmiset tekevät virheitä.

Raaka kana, multainen salaatti ja huolimattomuus esim gluteenittoman tms ruoan kanssa on HENGENVAARALLISTA.

Itse olen sairaalassa heti jos ruokaani onkin sotkettu kalasta häiväkin.

Vierailija
95/163 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen työni puolesta onjonkin verran vieraillut eri koulujen lounasruokailuissa ja niissä on eroa todella paljon. Jotkut saa tehtyä oikein hyvää ruokaa samalla rahalla, millä toiset saa aikaan ihan järkyttävää kuraa.

Mitäs jos kertoisit ne paikat missä olet saanut hyvää tai edes ok ruokaa?

No voinpa kertoa. Eräässä koulussa oli todella herkullista hernekeittoa. En tiedä millä oli maustettu, mutta maku oli todella tasapainoinen, ei liian suolainen vaan muutakin makua. Jälkiruokana aivan ihanaa aprikoosivispipuuroa, joka ei ollut yhtään liian makeaa.

Toisessa esimerkissä todella mehevä lihamureke ja sen kaverina hyvää perunamuusia. Runsaasti erilaisia salaatteja.

Vierailija
96/163 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt samaa koulua kuin jutun oppilas n. 20 vuotta sitten ja silloin oli hyvät ruoat. En kuitenkaan yhtään epäile hänen kokemuksiaan, koska oma lapseni on joutunut paskan kouluruoan kouluun, ja niitä juttuja ei uskoisi ellei itse olisi nähnyt. Ruoasta löytyi eräänä päivänä rautanaula! Samoin on ollut ihan ihmeellisiä sörsseleitä, ja kaikkiruokaisena tunnettu lapseni on alkanut jättää ruokailut väliin kokonaan. Nyt puhutaan siis lapsesta, joka kiitollisena syö kaikkea kasvissosekeitoista sushiin ja nepalilaiseen ruokaan, eli eräänlainen saavutus tuokin. 

Vierailija
97/163 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahaa. Siis todellakin valehtelit. Olet vanha tuttu uliulimies aka Minuuttimies. Vakiotrollaaja.

En edes ole tuo ope! Mutta kommenttisi oli niin lapsellinen, että provosoiduin siitä ja heitin oman kommenttini täältä sivusta. Enkä edes ole mies, enkä mikään trolli. Tyhmää todellakin heitellä tuollaisia älä väitteitä ruudun takaa, kun et edes tiedä ihmisistä täällä mitään.

-tuo, jota viimetteeksi lainasit.

Vierailija
98/163 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voidaan sanoa että paljon kun tehdään niin tulee virheitä? Paljonko eri sertifikaateissa on virhetoleranssia? Koskeeto noi virheet myös opetusta, sitähän tehdään paljon enemmän kuin ruokaa, että siis reilusti virheellistä opetusta?

Miten se pitsapala on paljon kalliimpi kuin vastaavilla materiaaleilla tehty muu ruoka? Vai onko menekki vain suurempi?

Sitten siihen makuun, miksei oikeasti voida käyttää hivenen mausteita niin sitä makuakin saisi? Ei se suola niin vaarallista ole ettei sitä hieman voi laittaa.

Vierailija
99/163 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voidaan sanoa että paljon kun tehdään niin tulee virheitä? Paljonko eri sertifikaateissa on virhetoleranssia? Koskeeto noi virheet myös opetusta, sitähän tehdään paljon enemmän kuin ruokaa, että siis reilusti virheellistä opetusta?

Miten se pitsapala on paljon kalliimpi kuin vastaavilla materiaaleilla tehty muu ruoka? Vai onko menekki vain suurempi?

Sitten siihen makuun, miksei oikeasti voida käyttää hivenen mausteita niin sitä makuakin saisi? Ei se suola niin vaarallista ole ettei sitä hieman voi laittaa.

suolaprosentti on oltava max 0,7 joukkoruokailussa. mikään ei kuitenkaan estä sua lisäämästä suolaa omaan annokseesi.

Vierailija
100/163 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raaka kana, multainen salaatti ja huolimattomuus esim gluteenittoman tms ruoan kanssa on HENGENVAARALLISTA.

Itse olen sairaalassa heti jos ruokaani onkin sotkettu kalasta häiväkin.

Opettele lukemaan ja ymmärtämään se lukemasi!

Sillä laitoinkin, ettei tuon "Ellei keittäjien virheet ole tyyliin ruokamyrkytyksiä tai allergisia reaktioita (anafylaktinen shokki) aiheuttavia".

Mutta jotkut makuvirheet tai pehmeät/kuivat kalapuikot, tai vaalea (kypsä!) jauheliha eivät ole virheitä, joita voisi rinnastas sairaalassa tapahtuviin terveyttä uhkaaviin virheisiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kolme