Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tässä teille sitä "laadukasta" kouluruokaa

Vierailija
05.09.2020 |

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/raakaa-lihaa-vetisia-makaroneja-mul…

Josta aina vinguttu miten nykylapset on poispilattuja

Kommentit (163)

Vierailija
101/163 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt samaa koulua kuin jutun oppilas n. 20 vuotta sitten ja silloin oli hyvät ruoat. En kuitenkaan yhtään epäile hänen kokemuksiaan, koska oma lapseni on joutunut paskan kouluruoan kouluun, ja niitä juttuja ei uskoisi ellei itse olisi nähnyt. Ruoasta löytyi eräänä päivänä rautanaula! Samoin on ollut ihan ihmeellisiä sörsseleitä, ja kaikkiruokaisena tunnettu lapseni on alkanut jättää ruokailut väliin kokonaan. Nyt puhutaan siis lapsesta, joka kiitollisena syö kaikkea kasvissosekeitoista sushiin ja nepalilaiseen ruokaan, eli eräänlainen saavutus tuokin. 

Miten olette vanhempina puuttuneet asiaan? Ilmeisesti koululle, ruokapalveluiden tuottajalle sekä kunnalle on tehty asianmukaiset valitukset. Jos ei ole, vastuuta on myös teillä.

Vierailija
102/163 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olis edes sitä raakaa lihaa. Se ruoka on ravinneköyhää höttöä. Sijaisena kun olen syönyt ja ihan reippaasti, niin kello ei ole edes kolmea kun on taas jäätävä nälkä. Lapsiakin kannustetaan ottamaan näkkäriä, että nälkä pysisi poissa edes sinne kotiin saakka.

Kouluruokailu noudattaa ravitsemussuosituksia, ns. lautasmallia hiilihydraattien, kasvisten ja proteiinin osalta. Jos sinulla on varmaa tietoa, että se on pelkkää "höttöä", reklamoit tietenkin kunnalle. Aterian on tarkoitus kattaa kolmasosa lasten päivän energiantarpeesta, kun kaikki aterian osat syödään (myös ruokajuoma, leipä, levite). Sen ei ole tarkoituskaan siis pitää nälkää koko päivää. 

Näen perusongelmana sen, että maksutonta ruokaa ei arvosteta. Kuten joku sanoi, kyse on verovaroin tuotetusta palvelusta, eikä mistään vieraille kotona tarjottavasta juhla-ateriasta. Ymmärtäkää ero.

Ja noilla suosituksilla joillakin 1-2 luokkalaisilla nälkä pysyykin poissa. Mutta kun 15-vuotiaalle (kasvavalle nuorelle miehelle), eli 9.luokkalaiselle tarjoillaan sitä ihan samaa. Kielletään jopa ottamasta liikaa lihapullia. Eihän se pärjää sillä herne-maissi-paprika -seoksella johon on heitetty joukkoon perunaa ja näön vuoksi jotain lihan murusia. Sitten ne käy välitunnilla ostamassa Snickersejä kourallisen ja vetelevät niitä kolajuoman kanssa nälän poissapitämiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/163 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulukeittiössäkin sattuu virheitä. Näin oli ennen, on nyt ja tulee olemaan jatkossakin. Mikään organisaatio tai kukaan yksilö ei ole virheetön.  Mitä olen omilta lapsilta kuullut, niin Espoossa epäonnistumiset ja ei-mieluisat ruuat ovat harvassa. Toki ruoka voisi olla parempaa, mutta kustannuspuoli aiheuttaa omat ongelmansa. Vaikka kuopus miten tykkäisi sushista tai esikoinen pannupizzasta.

Jos kyseessä olisi sairaala ja lääkärit niin olisiko asenteesi samalla tavalla ylimalkaisen väliinpitämätön? "Hupsista. Virheitä nyt vaan sattuu"

Aika tyhäm ja tähän sopimaton rinnastus. Ellei keittäjien virheet ole tyyliin ruokamyrkytyksiä tai allergisia reaktioita (anafylajtinen shokki) aiheuttavia. Ja kyllä ihmisiä me olemme kaikki ja ihmiset tekevät virheitä.

Raaka kana, multainen salaatti ja huolimattomuus esim gluteenittoman tms ruoan kanssa on HENGENVAARALLISTA.

Itse olen sairaalassa heti jos ruokaani onkin sotkettu kalasta häiväkin.

Opettele lukemaan ja ymmärtämään se lukemasi!

Sillä laitoinkin, ettei tuon "Ellei keittäjien virheet ole tyyliin ruokamyrkytyksiä tai allergisia reaktioita (anafylaktinen shokki) aiheuttavia".

Mutta jotkut makuvirheet tai pehmeät/kuivat kalapuikot, tai vaalea (kypsä!) jauheliha eivät ole virheitä, joita voisi rinnastas sairaalassa tapahtuviin terveyttä uhkaaviin virheisiin.

Mistä sibä puhut???

Vierailija
104/163 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmainen saa olla minkälaista pskaa hyvänsä ja ruuan ei tarvitse maistua hyvältä vaan ravita. Näinhän suomalaiset ovat aina ajatelleet. Lohdullista, jos viimein päästäisiin puhumaan laadusta ja sitä voisi laitosruualtakin vaatia!

Vierailija
105/163 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulukeittiössäkin sattuu virheitä. Näin oli ennen, on nyt ja tulee olemaan jatkossakin. Mikään organisaatio tai kukaan yksilö ei ole virheetön.  Mitä olen omilta lapsilta kuullut, niin Espoossa epäonnistumiset ja ei-mieluisat ruuat ovat harvassa. Toki ruoka voisi olla parempaa, mutta kustannuspuoli aiheuttaa omat ongelmansa. Vaikka kuopus miten tykkäisi sushista tai esikoinen pannupizzasta.

Jos kyseessä olisi sairaala ja lääkärit niin olisiko asenteesi samalla tavalla ylimalkaisen väliinpitämätön? "Hupsista. Virheitä nyt vaan sattuu"

Aika tyhäm ja tähän sopimaton rinnastus. Ellei keittäjien virheet ole tyyliin ruokamyrkytyksiä tai allergisia reaktioita (anafylajtinen shokki) aiheuttavia. Ja kyllä ihmisiä me olemme kaikki ja ihmiset tekevät virheitä.

Raaka kana, multainen salaatti ja huolimattomuus esim gluteenittoman tms ruoan kanssa on HENGENVAARALLISTA.

Sillä laitoinkin, ettei tuon "Ellei keittäjien virheet ole tyyliin ruokamyrkytyksiä tai allergisia reaktioita (anafylaktinen shokki) aiheuttavia".

Mutta jotkut makuvirheet tai pehmeät/kuivat kalapuikot, tai vaalea (kypsä!) jauheliha eivät ole virheitä, joita voisi rinnastas sairaalassa tapahtuviin terveyttä uhkaaviin virheisiin.

Opettele itse. Lue aloitus. Älä ala sössöttelemään omiasi.

Vierailija
106/163 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kuvan lusikoissa tummempi jauheliha on nautaa ja vaaleampi sikaa? Ei siis raakaa, vaan eri eläinten ja jo lähtökohtaisesti eri väristä lihaa. Moni on varmaan tottunut näkemään nämä lihat sekaisin jauhettuna, mutta ehkä kouluruokaan ne on kipattu erillisinä?

No ei ole omatkaan kouluruokakokemukset kummoisia 30 vuoden takaa, mutta syötyä tuli silti. Aina. Omat lapset valittavat nyt vain siitä, että lähestulkoon kaikki ruoat ovat maitopohjaisia. Eivät tykkää siitä raskaasta, tunkkaisesta mausta. Ja perästä kuuluu, vaikka laktoositinta koulun mukaan on.

Vierailija
107/163 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä kuvan lusikoissa tummempi jauheliha on nautaa ja vaaleampi sikaa? Ei siis raakaa, vaan eri eläinten ja jo lähtökohtaisesti eri väristä lihaa. Moni on varmaan tottunut näkemään nämä lihat sekaisin jauhettuna, mutta ehkä kouluruokaan ne on kipattu erillisinä?

No ei ole omatkaan kouluruokakokemukset kummoisia 30 vuoden takaa, mutta syötyä tuli silti. Aina. Omat lapset valittavat nyt vain siitä, että lähestulkoon kaikki ruoat ovat maitopohjaisia. Eivät tykkää siitä raskaasta, tunkkaisesta mausta. Ja perästä kuuluu, vaikka laktoositinta koulun mukaan on.

En usko että koulussa juuri sikaa nykyään syödään eli raakaa jänteistä nautaa tuo on.

Vierailija
108/163 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nuorten syömättömyydessä ole kyse pelkästään itse ruuasta. Itse en käynyt koskaan syömässä, koska ruokala oli meluisa ja niin täynnä, että istumapaikkaa joutui odottamaan tarjotin kädessä seisten. Penkkejä varailtiin kavereille ja minulla ei ollut kavereita, joten jouduin istumaan tuntemattomien viereen ja monet eivät tästä tykänneet.

Vierailija
109/163 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä ymmärtänyt tätä kouluruoan hehkutusta.

Omat kouluajat 90 ja 2000-luvuilla eikä se ruoka maistunut silloin yhtään millekään. Keittopäivinä oli kuivia ruisleipiä ja päälle Keijua. Lihapullat oli samoja Saarioisia jota saa kaupasta joissa ei lihaa ole kuin nimessä. Perunat oli usein kitkeriä, laatikot ja kiusaukset oli varmaan veteen tehtyjä, vetisiä ja mauttomia tai sitten niin kuivaa makaronilaatikkoa että sitä piti leikata veitsellä.

En muista koskaan syöneeni koulussa hyvää ruokaa. Ruokaa se oli ja kyllä sitä nyt nippanappa söi mutta ei sitä voinut kehua edes kohtalaiseksi.

Vaikka on miten ilmainen kouluruoka niin pitäisi sen nyt olla edes sellaista että sitä voi syödä. Tuon jutun ruoat oli ihan ala-arvoisia kasvaville nuorille.

Ruoasta, niinkun mistä laaduttomasta asiasta tahansa saa ja pitää reklamoida. Tästä perisuomalaisesta nöyristelystä täytyy päästä jo eroon.

Vierailija
110/163 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos laitetaan makaronia ja perunaa samaan keittoon, niin senhän täytyy olla pahaa. Jo ihan suutuntumakin, minestronekeitto on ällöttävää.

Useammin vain hernekeittoa, jauhelihakastiketta ja muusin kanssa makkaraa, tai lihapullia ja tietysti kalaruuat.

Vierailija
111/163 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta se jo kertoo paljon, että opettajat syö kaikki omia eväitään mielummin kuin kouluruokaa.

Se kertoo opettajista, ei kouluruoasta.

Vierailija
112/163 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko että koulussa juuri sikaa nykyään syödään eli raakaa jänteistä nautaa tuo on.

Kyllä tuo minustakin sianlihalta näyttää. Sitä paitsi sianliha on sitä halvinta lihaa. Puhdas naudanliha maksaa paljon enempi, joten tarkan markan vartijat tarjoavat nautaa vain niille, jotka eivät sianlihaa suostu syömään eli yleensä muslimeille.

Vierailija
113/163 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuo minustakin sianlihalta näyttää. Sitä paitsi sianliha on sitä halvinta lihaa. Puhdas naudanliha maksaa paljon enempi, joten tarkan markan vartijat tarjoavat nautaa vain niille, jotka eivät sianlihaa suostu syömään eli yleensä muslimeille.

Ei pk-seudulla mitään sikaa kouluissa tarjoilla. Miettikääpä pari kertaa että miksiköhän.

Vierailija
114/163 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta se jo kertoo paljon, että opettajat syö kaikki omia eväitään mielummin kuin kouluruokaa.

Nykyään monet noudattavat jotain omaa ruokavaliota, joka ei perustu näihin yleisiin Suomessa käytössä oleviin suosituksiin. On vähähiilarista, ketoa ja milloin mitäkin dieettejä.

Sitä paitsi se paljon parjattu maksuton kouluruoka EI ole maksutonta opettajille tai avustajille. Se on maksutonta vain niille oppilaille.

Vierailija
115/163 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko maan keskihinta kouluruokailulle on 2,80 euroa päivässä oppilasta kohden. Rikosseuraamuslaitoksen mukaan vangin ruoka maksaa suomalaisessa vankilassa 8,14 euroa päivässä. Että tuosta voi sitten päätellä, että miten hyvin Suomen lapsia ravitaan.

Ei tietenkään yksittäinen vankilan keittiö voi kilpailuttaa raaka-aineita kuten tuhansille ruokaa tekevä Palmia. Luuletko että vanki saa vain yhden lounaan? Tuo raha pitää sisällään aamupalan, lounaan, päivällisen ja iltapalan.

Vierailija
116/163 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse sössöttelet omiasi. Ketä kiinnostaa sun kala-allergiasi? Eikä se ees liity tähän aloitukseen mitenkään.

Vierailija
117/163 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos opettaja menee meluisaan ruokalaan syömään, hän maksaa ruuasta enemmän, kuin sen raaka-aineet maksavat, vahtii samalla oppilaiden ruokailua ja joutuu hotkimaan ehtiäkseen seuraavaan valvontaan. Itse syön eväitä omassa luokassani ja nautin hiljaisuudesta sen 10 min, mikä minulla on ruokailemiseen aikaa. Toki joka päivä en ehdi syömään lainkaan työpäivän aikana. Työaikalaki ja oikeus taukoihin ei koske opettajia. Oppilaan välitunnin aikana raivaan edellisen ryhmän opetusmateriaalit pois, otan seuraavan tarvikkeet esiin ja hoidan määrätyt valvontavuorot. En ole ehtinyt kahville opettajainhuoneeseen kuin kerran koko syksynä.

Vierailija
118/163 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse sössöttelet omiasi. Ketä kiinnostaa sun kala-allergiasi? Eikä se ees liity tähän aloitukseen mitenkään.

Se liittyy. Se on rautalangasta taivutettu esimerkki idiootille. Sinun horinasi ei liity mihinkään.

Vierailija
119/163 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olis edes sitä raakaa lihaa. Se ruoka on ravinneköyhää höttöä. Sijaisena kun olen syönyt ja ihan reippaasti, niin kello ei ole edes kolmea kun on taas jäätävä nälkä. Lapsiakin kannustetaan ottamaan näkkäriä, että nälkä pysisi poissa edes sinne kotiin saakka.

Kouluruokailu noudattaa ravitsemussuosituksia, ns. lautasmallia hiilihydraattien, kasvisten ja proteiinin osalta. Jos sinulla on varmaa tietoa, että se on pelkkää "höttöä", reklamoit tietenkin kunnalle. Aterian on tarkoitus kattaa kolmasosa lasten päivän energiantarpeesta, kun kaikki aterian osat syödään (myös ruokajuoma, leipä, levite). Sen ei ole tarkoituskaan siis pitää nälkää koko päivää. 

Näen perusongelmana sen, että maksutonta ruokaa ei arvosteta. Kuten joku sanoi, kyse on verovaroin tuotetusta palvelusta, eikä mistään vieraille kotona tarjottavasta juhla-ateriasta. Ymmärtäkää ero.

Ja noilla suosituksilla joillakin 1-2 luokkalaisilla nälkä pysyykin poissa. Mutta kun 15-vuotiaalle (kasvavalle nuorelle miehelle), eli 9.luokkalaiselle tarjoillaan sitä ihan samaa. Kielletään jopa ottamasta liikaa lihapullia. Eihän se pärjää sillä herne-maissi-paprika -seoksella johon on heitetty joukkoon perunaa ja näön vuoksi jotain lihan murusia. Sitten ne käy välitunnilla ostamassa Snickersejä kourallisen ja vetelevät niitä kolajuoman kanssa nälän poissapitämiseksi.

Jännä, miten ne on yleensä aina nämä lihapullat, nakit ym joista pitää kieltää ottamasta liikaa. Hirmuinen nälkä ja kasvupyrähdys yllättää aina just silloin, kun tällaista on tarjolla. Miksi ei tarvitse samalla tavalla kieltää ottamasta liikaa esim kasvispihvejä tai kalakeittoa?

Niinpä...

Vierailija
120/163 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsille syötetään neljään ikävuoteen asti Pilttiä ja Bonaa, ja sitten siirrytään eineksiin, nuudeleihin, hampurilaisiin sekä kolmioleipiin ja energiajuomiin on täysin varma että heille ei kouluruoka maistu.

Vika ei ole kouluruoassa vaan lasten kasvatuksessa ja ruokailutottumuksissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi neljä