Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tässä teille sitä "laadukasta" kouluruokaa

Vierailija
05.09.2020 |

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/raakaa-lihaa-vetisia-makaroneja-mul…

Josta aina vinguttu miten nykylapset on poispilattuja

Kommentit (163)

Vierailija
61/163 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin harjoittelijana sekä Viinin Norssissa että Ratakadun Norssissa.

Ensimmäisessä tulin todella sairaaksi kouluruoasta. Monta päivää pyörrytti, oksetti ja röyhtäytti, vatsassa kiersi ja kivisti.

Ratakadulla ei ollut mitään ongelmaa.

Viikin.

Vierailija
62/163 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulukeittiössäkin sattuu virheitä. Näin oli ennen, on nyt ja tulee olemaan jatkossakin. Mikään organisaatio tai kukaan yksilö ei ole virheetön.  Mitä olen omilta lapsilta kuullut, niin Espoossa epäonnistumiset ja ei-mieluisat ruuat ovat harvassa. Toki ruoka voisi olla parempaa, mutta kustannuspuoli aiheuttaa omat ongelmansa. Vaikka kuopus miten tykkäisi sushista tai esikoinen pannupizzasta.

Vantaalla se ongelma ei olekaan koulukeittiö vaan Vantti, joka tekee keskitetysti koulujen ja päiväkotien ruoat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/163 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulukeittiössäkin sattuu virheitä. Näin oli ennen, on nyt ja tulee olemaan jatkossakin. Mikään organisaatio tai kukaan yksilö ei ole virheetön.  Mitä olen omilta lapsilta kuullut, niin Espoossa epäonnistumiset ja ei-mieluisat ruuat ovat harvassa. Toki ruoka voisi olla parempaa, mutta kustannuspuoli aiheuttaa omat ongelmansa. Vaikka kuopus miten tykkäisi sushista tai esikoinen pannupizzasta.

Jos kyseessä olisi sairaala ja lääkärit niin olisiko asenteesi samalla tavalla ylimalkaisen väliinpitämätön? "Hupsista. Virheitä nyt vaan sattuu"

Vierailija
64/163 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä mistä tässä valitetaan, siitä, ettei liha ollut ruskistettua?

Se nyt on selvää, että "parempaa" ruokaa saa yleensä kotona, tämä on verorahoin kustannettu palvelu, ei kai sen nyt tarvitsekaan olla sen kummempaa, kunhan vie nälän eikä ole terveydelle haitaksi.

Jos liha olisi tosissaan raakaa ja salaatissa multaa, olisi se huono homma, mutta näistä ei nyt varsinaisesti tämän perusteella ollut mitään näyttöä. Salaatti ja jauhelihakeitto nyt ei sellaisenaan ole mitenkään "huonoja" ruokia, vaikka eivät nyt niin maukkaita olisikaan.

Olen itse syönyt kouluruokaa viimeksi 10 vuotta sitten, kyllä siitä silloinkin valitettiin ihan huolella mutta koskaan en siitä mitään vikaa itse löytänyt. Omat lapset ei vielä ole koulussa mutta päiväkodin ruoka ainakin näyttää maistuvan ihan hyvin. Kouluruuasta aikanaan saavat valittaa sitten jos se oikeasti on epäterveellistä/vaarallista, muuten syödään sen verran että nälkä lähtee ja ollaan kiitollisia tai sitten ollaan syömättä.

Vierailija
65/163 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keravalla huonoa ruokaa myös ja pakolla tunkevat vihanneksia kaikkeen. Olisi parempi voida ottaa niitä erikseen. Nyt sitten jää monelta koko ruoka syömättä... Vihannekset on hyviä joo, mutta jos pitää valita a) syö lämmintä ruokaa ilman vihanneksia, vs b) ei syö mitään, niin kyllä tuossa pitäisi käyttää ihan tervettä järkeä ja antaa jokaisen valita itse mitä lautaselleen ottaa. Pääasia, että lapsi/nuori söisi jotain koulussa.

Vierailija
66/163 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus ja jossain voi toki olla isojakin huteja, mutta kovasti olen tätä suomalaisten vihamielisyyttä kouluruokaa kohtaan ihmetellyt. Olin aikoinaan vaihto-oppilaana jenkeissä ja siellä kouluruoka ihan oikeasti oli pizzaa ja hamppareita (pelkkä sämpylä, pihvi ja juusto). Ruuan toki tulisi olla asiallisesti valmistettua, mutta Suomessa se ainakin omina kouluaikoinani oli ihan tavallista melko neutraalia ruokaa: perunaa/pastaa/riisiä, kasviksia, vihanneksia ja lihaa/jokin kasvisvaihtoehto. Usein vielä kylkeen tummaa leipää. Mitä ihmettä sen ruuan pitäisi olla?

Mä asun Kaliforniassa ja kouluruoka on just hampparia, pitsaa ja popcorn chicken ym vastaavaa. Lisäksi siitä pitää maksaa. Mun lapset on syöneet koko koulu-uransa koulussa eväitä. Tosin maaliskuusta lähtien ollaan oltu etäopetuksessa ja syöty kotona. Suomen kouluruoka oli mun mielestä pääosin ihan ok silloin kun asuttiin siellä.

Epäilen, että moni toivoisi kouluruuan olevan tuota hamppari/pizzalinjaa. Samaa, mihin kersat on tottuneet kotonakin.

Kyllä voisi olla mutta ehkä korkeintaan 2 kertaa kuukaudessa, minä en ainakaan voisi syödä pitsaa ja hampurilaisia montaa kertaa viikossa tai edes kuukaudessa

Vierailija
67/163 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kyseessä olisi sairaala ja lääkärit niin olisiko asenteesi samalla tavalla ylimalkaisen väliinpitämätön? "Hupsista. Virheitä nyt vaan sattuu"

Itse asiassa niin juuri ne tpimii...

Vierailija
68/163 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turun kaupunki on vuosia järjestänyt ”tervetuloa tutustumaan kouluruokaan” -päivän. Esim koko syyskuun ajan koulut ovat tarjonneet yhden ilmaisen ruuan oppilaiden vanhemmille. Joka vuosi kun olen käynyt, ruoka on ollut hyvää ja monipuolista. Puuropäiviä näyttää olevan aika useasti ja porkkanaa on edullisuuden vuoksi lisätty useisiin ruokiin, mutta pääsääntöisesti ruoka on ollut oikein laadukasta. Jos tämä olisi vain kerran vuoteen päivä niin olettaisin että vanhemmille valmistettaisiin tarkoituksella normaalia parempaa, mutta koska käytettävänä on koko kuukausi, vanhemmat voivat saapua milloin vaan, joten ruoka on oikeasti sitä mitä lapsillekin tarjotaan.

Laadukasta einesruokaa rasvattoman maidon kanssa ja lisäksi margariinia :D:D:D

No okei. Eihän sitä mihinkään noutopöytään voi verrata, mutta on se laadukasta verrattuna esim englantilaiseen kouluruokailuun josta meillä on ollut myös kokemusta. Kouluruoka on myös monipuolista, vaikka uskonkin että 80-90-luvulla on ollut monipuolisempaa, laadukkaampaa ja tuoreempaa. Osassa perheitä eineksiä syödään kuitenkin myös päivälliseksi koulun jälkeen tai jotkut lapset eivät saa muuta kuin sen kouluruuan päivässä. En mitään nimessä haluaisi lähteä linjalle jossa jokainen tuo kotoa eväät kouluun. Liputan suuresti kouluruuan puolesta.

Samaa mieltä. Jos ja kun vaihtoehtona on ei ruokaa lainkaan tai lähikaupan pizzapala ja energiajuoma, kouluruoka voittaa mennen tullen. 

Vierailija
69/163 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis edes sitä raakaa lihaa. Se ruoka on ravinneköyhää höttöä. Sijaisena kun olen syönyt ja ihan reippaasti, niin kello ei ole edes kolmea kun on taas jäätävä nälkä. Lapsiakin kannustetaan ottamaan näkkäriä, että nälkä pysisi poissa edes sinne kotiin saakka.

Vierailija
70/163 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluruoan tasossa on kyllä hyvin suuria paikkakuntakohtaisia eroja. Omassa kaupungissani "liharuoka" on lähes poikkeuksetta makkaraa tai nakkeja. Näitä "liharuokia" voi olla viikossa jopa kolme kertaa. Melkoinen ristiriita nykyisiin ruokasuosituksiin nähden, joissa selkeästi suositellaan prosessoitujen lihatuotteiden välttämistä tai ainakin reilua vähentämistä. Kasvis- ja kalaruokia kaupunkimme kouluissa tarjotaan selkeästi vähemmän. Kuuden viikon ruokalistaan on myös löytänyt ohra/kaurapuuro sekä mehukeitto. Puuro sinällään on ihan hyvää ravintoa, mutta lounaaksi se mielestäni taivu. Lukiolaisen koulupäivä voi olla kahdeksan tunnin mittainen ja sisältää myös esim. liikuntaa, joten lautasellinen puuroa ei vaan riitä tuottamaan tarvittavaa energiamäärää. Joskus saattaa myös käydä niin, että ruoka loppuu kesken, mikä on aivan käsittämätöntä. Suuratalouskeittiöissä ja ruokapalvelukeskuksissa työskenteleviltä pitää löytyä sen verran ammattitaitoa, että raaka-aineita osataan tilata riittävästi ja ruokaa osataan valmistaa riittävästi.

Keskustelu kouluruoasta ei aina ole vain pelkkää nirsoilua, joskus kritiikkiin on aihetta. Meidän aikuisten, jotka syömme valintamme mukaisen, mieluisan työpaikkalounaan joko työpaikan ruokalassa tai jossain lounasruokapaikassa on helppo syyttää nuoria nirsoilusta. Haluaisinkin kysyä teiltä, söisittekö jos lounaspaikassa olisi tarjolla vain yksi vaihtoehto, vaikkapa juuri puuro, jota koululaisille lounaaksi tarjotaan? Jaksaisitteko koko työpäivänne lautasellisella puuroa? Tai entäpä jos kolmena päivänä viikossa lounaspaikassanne tarjolla olisi ainoastaan makkararuokaa? Aika moni aikuinen äänestäisi jaloillaan ja menisi johonkin muualle lounastamaan. Koululaisilla ei tätä vaihtoehtoa ole, ja samat ruoat ovat tarjolla listan mukaisesti taas joidenkin viikkojen kuluttua. Koulusta päästessään lapsi saattaa olla nälkäinen ja alhaiseen verensokeriin ja heikotuksen tunteeseen haetaan pikaista helpotusta koulumatkan varrella olevasta kaupasta. Namit ja limut korjaavat nopeasti alhaisen verensokerin ja kierre on valmis. Lasten epäterveellisen ruokavalion syyt voivat olla hyvin moninaiset ja yllättävää kyllä, kytkeytyä myös koulussa tarjottavaan ruokaan joko suorasti tai välillisesti. https://www.is.fi/ruokala/ajankohtaista/art-2000005823312.html

Vierailija
71/163 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että taso on hirveästi laskenut. Onhan sitä ennenkin kouluruoasta valitettu. Budjetti vaan on tiukka, niin ruoan kuin henkilöstönkin suhteen.

Nykypennut ovat vielä ainakin kaksi kertaa nirsompia kuin ennen. Somen kautta on nykyään helppo saada kuuluvuutta, laajuutta ja kannatusta kaikenmaailman mielensä pahoituksille.

Olisko parempi, että ruoasta peritään maksu, että voisi siihen enemmän satsata?

Ei minusta. Ollaan tyytyväisiä, että meillä on Suomessa ilmainen kouluruoka. Ärsyttää tuommoiset turhan kitisijät.

Vierailija
72/163 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko maan keskihinta kouluruokailulle on 2,80 euroa päivässä oppilasta kohden. Rikosseuraamuslaitoksen mukaan vangin ruoka maksaa suomalaisessa vankilassa 8,14 euroa päivässä. Että tuosta voi sitten päätellä, että miten hyvin Suomen lapsia ravitaan.

Vierailija
73/163 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus ja jossain voi toki olla isojakin huteja, mutta kovasti olen tätä suomalaisten vihamielisyyttä kouluruokaa kohtaan ihmetellyt. Olin aikoinaan vaihto-oppilaana jenkeissä ja siellä kouluruoka ihan oikeasti oli pizzaa ja hamppareita (pelkkä sämpylä, pihvi ja juusto). Ruuan toki tulisi olla asiallisesti valmistettua, mutta Suomessa se ainakin omina kouluaikoinani oli ihan tavallista melko neutraalia ruokaa: perunaa/pastaa/riisiä, kasviksia, vihanneksia ja lihaa/jokin kasvisvaihtoehto. Usein vielä kylkeen tummaa leipää. Mitä ihmettä sen ruuan pitäisi olla?

Paino sanoilla AIKOINAAN ja MINUN KOULUAIKOINANI...

Eipä tuo tosiaan eilen ollut, mutta ei siitä nyt niin hirveän montaa vuotta ole, viimeisen vuosikymmenen sisään mahtuu. Ihan vain informaationa, jos heti kuvittelit minun käyneen kouluni joskus -60 luvulla.

Eli et tiedä nykytilanteesta mitään.

Mutta minäpä tiedän, teen opesijaisuuksia ja syön miltei päivittäin koulussa. Olen tehnyt tätä viimeiset kahdeksan vuotta, eri kouluissa, kahden eri kunnan alueella. Ja yhden tuon mollaamasi henkilön mielipiteeseen. Ei se ruoka mitään gurmeeta ole mutta täysin asiallista, neutraalia perusruokaa.

Vierailija
74/163 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta se jo kertoo paljon, että opettajat syö kaikki omia eväitään mielummin kuin kouluruokaa.

Tai siitä, että opettajat joutuvat maksamaan jos syövät koulun ruokalassa?

Valvonta-ateria ts opettaja joka valvoo ruokalassa ja syö samalla, saa vähäisen korvauksen ruokailustaan.

"Koulun, päiväkodin tai vastaavan laitoksen henkilökunnan oppilaiden tai hoidettavien ruokailun valvonnan yhteydessä saaman ravintoedun arvo on 4,08 euroa (3,96 euroa) ateriaa kohden."

Lähde Verohallinto

Kaikki opettajat eivät siis syö päivittäin ruokalassa.

Eli osa syö eväitä...

Vierailija
75/163 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paino sanoilla AIKOINAAN ja MINUN KOULUAIKOINANI...

Eipä tuo tosiaan eilen ollut, mutta ei siitä nyt niin hirveän montaa vuotta ole, viimeisen vuosikymmenen sisään mahtuu. Ihan vain informaationa, jos heti kuvittelit minun käyneen kouluni joskus -60 luvulla.

Eli et tiedä nykytilanteesta mitään.

Mutta minäpä tiedän, teen opesijaisuuksia ja syön miltei päivittäin koulussa. Olen tehnyt tätä viimeiset kahdeksan vuotta, eri kouluissa, kahden eri kunnan alueella. Ja yhden tuon mollaamasi henkilön mielipiteeseen. Ei se ruoka mitään gurmeeta ole mutta täysin asiallista, neutraalia perusruokaa.

Tai sitten sinä vaan valehtelet

Vierailija
76/163 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turun kaupunki on vuosia järjestänyt ”tervetuloa tutustumaan kouluruokaan” -päivän. Esim koko syyskuun ajan koulut ovat tarjonneet yhden ilmaisen ruuan oppilaiden vanhemmille. Joka vuosi kun olen käynyt, ruoka on ollut hyvää ja monipuolista. Puuropäiviä näyttää olevan aika useasti ja porkkanaa on edullisuuden vuoksi lisätty useisiin ruokiin, mutta pääsääntöisesti ruoka on ollut oikein laadukasta. Jos tämä olisi vain kerran vuoteen päivä niin olettaisin että vanhemmille valmistettaisiin tarkoituksella normaalia parempaa, mutta koska käytettävänä on koko kuukausi, vanhemmat voivat saapua milloin vaan, joten ruoka on oikeasti sitä mitä lapsillekin tarjotaan.

Laadukasta einesruokaa rasvattoman maidon kanssa ja lisäksi margariinia :D:D:D

No okei. Eihän sitä mihinkään noutopöytään voi verrata, mutta on se laadukasta verrattuna esim englantilaiseen kouluruokailuun josta meillä on ollut myös kokemusta. Kouluruoka on myös monipuolista, vaikka uskonkin että 80-90-luvulla on ollut monipuolisempaa, laadukkaampaa ja tuoreempaa. Osassa perheitä eineksiä syödään kuitenkin myös päivälliseksi koulun jälkeen tai jotkut lapset eivät saa muuta kuin sen kouluruuan päivässä. En mitään nimessä haluaisi lähteä linjalle jossa jokainen tuo kotoa eväät kouluun. Liputan suuresti kouluruuan puolesta.

Samaa mieltä. Jos ja kun vaihtoehtona on ei ruokaa lainkaan tai lähikaupan pizzapala ja energiajuoma, kouluruoka voittaa mennen tullen. 

Ilmaista kouluruokaa on haukuttu vuosikymmeniä. Eikö tälle ihan oikeasti voi tehdä mitään?

Itse ehdottaisin ensimmäisenä maksullisuutta. 3-4e/annos, josta saataisiin heti rahaa ruokabudjettiin. Nirsoilijat lopettaisivat ruoan heittämisen roskiin, joten määriä voidaan myös pienentää ja laatu vain nousee.

Vierailija
77/163 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko maan keskihinta kouluruokailulle on 2,80 euroa päivässä oppilasta kohden. Rikosseuraamuslaitoksen mukaan vangin ruoka maksaa suomalaisessa vankilassa 8,14 euroa päivässä. Että tuosta voi sitten päätellä, että miten hyvin Suomen lapsia ravitaan.

Tosin vangit syövät tuolla päivän kaikki ateriat, peruskoululaiset vain yhden. Kun jaat tuon 8,14 neljään tai viiteen, saat vähemmän kuin 2,8 e/ateria.

Vierailija
78/163 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko, että taso on hirveästi laskenut. Onhan sitä ennenkin kouluruoasta valitettu. Budjetti vaan on tiukka, niin ruoan kuin henkilöstönkin suhteen.

Nykypennut ovat vielä ainakin kaksi kertaa nirsompia kuin ennen. Somen kautta on nykyään helppo saada kuuluvuutta, laajuutta ja kannatusta kaikenmaailman mielensä pahoituksille.

Olisko parempi, että ruoasta peritään maksu, että voisi siihen enemmän satsata?

Ei minusta. Ollaan tyytyväisiä, että meillä on Suomessa ilmainen kouluruoka. Ärsyttää tuommoiset turhan kitisijät.

Tässä ei nyt mistään uskomisesta kyse. Vantaalla kouluruoka on oikesti täysin ala-arvoista nykyään.

Vierailija
79/163 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä tosin olisi hyvä muistaa, että oppilaat eivät syö 5 ateriaa koulussa. Totta kai vankilaruokaan menee enemmän rahaa, ei siellä vangeille paljoa muita vaihtoehtoja ole antaa eikä heitä voi yhdellä lounaallakaan pitää koko päivää.

Vierailija
80/163 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ole vantaalainen, et voi kritisoida Vantaan kouluruokailua. Jos jossain saa kunnollista kouluruokaa, niin ei se tarkoita, että niin on muuallakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan neljä