Tässä teille sitä "laadukasta" kouluruokaa
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/raakaa-lihaa-vetisia-makaroneja-mul…
Josta aina vinguttu miten nykylapset on poispilattuja
Kommentit (163)
Minä olin keväällä erittäin hämmästynyt kouluruuan hyvästä tasosta, kun etäkoulun aikaan käytiin hakemassa ruuat koululta. Ihan tajuttoman hyviä olivat ruuat. Tyttö ei jaksanut kaikkea itse syödä, joten minäkin niitä maistelin. Ei mitään moitittavaa yhdessäkään annoksessa ollut. Mies on opettaja ja ostaa joskus koulun ylijäämäruokaa meille kotiin. Hyvin maistuu kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus ja jossain voi toki olla isojakin huteja, mutta kovasti olen tätä suomalaisten vihamielisyyttä kouluruokaa kohtaan ihmetellyt. Olin aikoinaan vaihto-oppilaana jenkeissä ja siellä kouluruoka ihan oikeasti oli pizzaa ja hamppareita (pelkkä sämpylä, pihvi ja juusto). Ruuan toki tulisi olla asiallisesti valmistettua, mutta Suomessa se ainakin omina kouluaikoinani oli ihan tavallista melko neutraalia ruokaa: perunaa/pastaa/riisiä, kasviksia, vihanneksia ja lihaa/jokin kasvisvaihtoehto. Usein vielä kylkeen tummaa leipää. Mitä ihmettä sen ruuan pitäisi olla?
Paino sanoilla AIKOINAAN ja MINUN KOULUAIKOINANI...
Ihan mielenkiinnosta, mitä tuo jauhelihakeitto SINUN nykyaikaisesta mielestäsi sitten oli, jos ei perunaa, lihaa ja kasviksia? Ja mitä sen tilalla sitten olisi pitänyt olla? Kypsempää lihaa olisi tässä yksittäisessä tapauksessa minunkin mielestäni voinut olla, mutta eiköhän tästäkin isompi haloo olisi, jos jauhelihakeitto sisältäisi AINA raakaa lihaa.
Kuvassa, tosin katson kännykällä, ei näy raakaa jauhelihaa. Raakana jauheliha on punaista. Ja tosiaan, tartarpihvi tehdään samasta elukasta. Tietysti arkinen tavallinen ruoka on nuorisolle kauhistus, oli minullekin aikoinaan, mutta nyt aikuisena kyllä maistuisi ilmainen lounas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus ja jossain voi toki olla isojakin huteja, mutta kovasti olen tätä suomalaisten vihamielisyyttä kouluruokaa kohtaan ihmetellyt. Olin aikoinaan vaihto-oppilaana jenkeissä ja siellä kouluruoka ihan oikeasti oli pizzaa ja hamppareita (pelkkä sämpylä, pihvi ja juusto). Ruuan toki tulisi olla asiallisesti valmistettua, mutta Suomessa se ainakin omina kouluaikoinani oli ihan tavallista melko neutraalia ruokaa: perunaa/pastaa/riisiä, kasviksia, vihanneksia ja lihaa/jokin kasvisvaihtoehto. Usein vielä kylkeen tummaa leipää. Mitä ihmettä sen ruuan pitäisi olla?
Mä asun Kaliforniassa ja kouluruoka on just hampparia, pitsaa ja popcorn chicken ym vastaavaa. Lisäksi siitä pitää maksaa. Mun lapset on syöneet koko koulu-uransa koulussa eväitä. Tosin maaliskuusta lähtien ollaan oltu etäopetuksessa ja syöty kotona. Suomen kouluruoka oli mun mielestä pääosin ihan ok silloin kun asuttiin siellä.
Epäilen, että moni toivoisi kouluruuan olevan tuota hamppari/pizzalinjaa. Samaa, mihin kersat on tottuneet kotonakin.
Ei tuo jauheliha näytä raa'alta vaan keitetyltä, verrokkiliha taas näyttää esipaistetulta ennen keittoon heittämistä. Noi keitot on sen verran kuumia sen verran kauan että tuskin pysyy jauheliha raakana.
Kalapuikoissa nyt ei mitään erityistä vikaa jutun perusteella ollut, koostumus on toki tärkeä ruoan maistuvuuden kannalta mutta tuollaista sattuu, mäkistäkin sain kerran liian kauan lämpöhyllyllä seisseen hampparin (leipä oli kuiva ja kova, salaatti näivettynyt jne). Se että yhden murrosikäisen maha tulee samana päivänä kipeäksi ei ole mikään syy epäillä että puikoissa olisi ollut mitään vikaa, koska kipeitä masuja on tiedossa vain yksi on käytännössä täysin varmaa että se johtui jostain muusta, tuossa iässä masu on monilla vähän väliä kipeänä.
Sanoisin näin mutu-tuntumalla, että raaka jauheliha ja kypsä vastaava maksavat yhtä päljon jos on palkattu joku sitä paistamaan. Jos on tingitty tästä henkilökunnasta niin sitten toki raaka tulee halvemmaksi. Makaronivelli on syytä tehdä maitoon ja sekin on juttujen mukaan traumatisoinut monia. Jos sen tekee veteen ja tarjoaa kaverina raakaa jauhelihaa niin kyllä se aika pysäyttävä setti on. Ja minä tykkäsin siitä vellistä. Jotkut valittaa aina, fakta. Mutta kyllä joissain kunnissa siitä kouluruoasta säästetään niin paljon ja loput tehdään huolimattomasti, että kyllä siitä pitää voida puhua. Minä olen saman koulun ruokalassa syönyt viimeisen viiden vuoden aikana ihan ok ruokaa, hirveää sotkua (no ne jäi syömättä) ja tosi hyvää perusruokaa. Välissä vaihtui vastaava keittäjä eli rahasumma pysyi ihan samana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysehän on paljossa joko siitä, että paljonko halutaan aluksi nosaa ja kasvattaa kuntaverojen määrää vai tingittäänkö jostaiin muusta kuntalaisille suunnatusta toimesta.
Toki kaikkein varakkain kymmenes ja lapsensa maailmalle saattaneet eläkeläiset voivat vaatia, että kouluruoka tulisi olla kaikille oppilaille maksullista, jotta sen arvostus nousisi, mutta tällöinkin kärsijöinä olisivat jo nyt kaikkein heikoimmassa asemassa olevat lapset ja nuoret.
Haluaisin nähdä sen kokin, joka pystyy tekemään paljon nykyistä parempaa kouluruokaa monin paikoin vajaalla 3€:lla / syöjä/ annos. Ja, joka samalla huomioi erinäisen määrän ruokarajoitteita, jotka voivat johtua niin oppilaan vakaumuksesta kuin sairaudesta.
Kiinnosasii myös tietää, etä missä päin maailmaa löytyisi se maa, josta Suomen tulisi mallia ottaa, koska ao. maan kouluruokailu olisi järjestetty ja toteutettu huomattavasti paremmin kuin Suomessa.
Sinkkumies
Onko tää sonusta siis ”järjestetty” nyt jotenkin? Kodka ei tuota syödä voi.
Olen varmaan snisilmäinen ja hölmö, koksa uskon vakaasti siihen, että Suomessa kouluruuan taso on keskimäärin varsin hyvä ja laadukas. - Tota kun havaitaan, ettei se ole (ns.) asianmukaisella tasolla on tilantaeeseen puututtava ja tehtävä töitä sen eteen, että se on sitä.
Maksuton ja julkirahoitteinen kouluruokailu ole ehkä kaikkien paras mutta en ainakaan itse keksi mikä olisi vielä sitäkin parempi vaihtoeho.
Sinkkumies
Niin olet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta, mitä tuo jauhelihakeitto SINUN nykyaikaisesta mielestäsi sitten oli, jos ei perunaa, lihaa ja kasviksia? Ja mitä sen tilalla sitten olisi pitänyt olla? Kypsempää lihaa olisi tässä yksittäisessä tapauksessa minunkin mielestäni voinut olla, mutta eiköhän tästäkin isompi haloo olisi, jos jauhelihakeitto sisältäisi AINA raakaa lihaa.
Kuvassa, tosin katson kännykällä, ei näy raakaa jauhelihaa. Raakana jauheliha on punaista. Ja tosiaan, tartarpihvi tehdään samasta elukasta. Tietysti arkinen tavallinen ruoka on nuorisolle kauhistus, oli minullekin aikoinaan, mutta nyt aikuisena kyllä maistuisi ilmainen lounas.
Tarkemmin katseltuna taidat olla oikeassa, itse syön lihani mielellään kypsempänä, mutta eipä tuostakaan kehtaisi valittaa. Ihme ruikutusta ilmaisesta ruuasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysehän on paljossa joko siitä, että paljonko halutaan aluksi nosaa ja kasvattaa kuntaverojen määrää vai tingittäänkö jostaiin muusta kuntalaisille suunnatusta toimesta.
Toki kaikkein varakkain kymmenes ja lapsensa maailmalle saattaneet eläkeläiset voivat vaatia, että kouluruoka tulisi olla kaikille oppilaille maksullista, jotta sen arvostus nousisi, mutta tällöinkin kärsijöinä olisivat jo nyt kaikkein heikoimmassa asemassa olevat lapset ja nuoret.
Haluaisin nähdä sen kokin, joka pystyy tekemään paljon nykyistä parempaa kouluruokaa monin paikoin vajaalla 3€:lla / syöjä/ annos. Ja, joka samalla huomioi erinäisen määrän ruokarajoitteita, jotka voivat johtua niin oppilaan vakaumuksesta kuin sairaudesta.
Kiinnosasii myös tietää, etä missä päin maailmaa löytyisi se maa, josta Suomen tulisi mallia ottaa, koska ao. maan kouluruokailu olisi järjestetty ja toteutettu huomattavasti paremmin kuin Suomessa.
Sinkkumies
Onko tää sonusta siis ”järjestetty” nyt jotenkin? Kodka ei tuota syödä voi.
Olen varmaan snisilmäinen ja hölmö, koksa uskon vakaasti siihen, että Suomessa kouluruuan taso on keskimäärin varsin hyvä ja laadukas. - Tota kun havaitaan, ettei se ole (ns.) asianmukaisella tasolla on tilantaeeseen puututtava ja tehtävä töitä sen eteen, että se on sitä.
Maksuton ja julkirahoitteinen kouluruokailu ole ehkä kaikkien paras mutta en ainakaan itse keksi mikä olisi vielä sitäkin parempi vaihtoeho.
Sinkkumies
Niin olet
Ohis. Niin olen ja hyvin paljon muutakin. - Sinisilmäinen ja hölmökin olen, kuten sanottu - Ja olen kumpaakin paljon mieluummin kuin, vaikka katkera tai hän joka näkee kaikissa muissa virheitä ja puuteita, kykenemättä itse parempaan saati esittämään, ainakin toisinaan rakentavan parannus-ehdotuksen.
Sinkkumies
Taso on erittäin vaihtelevaa. Ennen koronaa oli meidän koulussamme erittäin hyvää ruokaa noin vuoden verran: kolmen lajin salaatti (salaatinlehtiä, kurkkua ja paprikaa/tomaattia/maissia/tomaattia, joskus lisänä vielä oliiveja, sipulia tms), kasvisvaihtoehto ja lihavaihtoehto. Aika usein oli myös pehmeää leipää.
Sitä ennen tuli tutuksi mädät perunat, raa'at jauhelihat, kovat kasvikset keitossa jne.
Nyt taas ollaan palattu vanhaan. Ruokana on pelkästään laatikoita: kanapastavuokaa, jauhelihapastavuokaa, kalapastavuokaa, makaronilaatikko, maksalaatikko, jauhelihaperunavuokaa, kanakiusaus, kalakiusaus. Lisukkeena salaatinlehtiä ja näkkileipää. Oppilaat käyvät pizzalla ja me opettajat syömme omia eväitä, kun vuokaruoat maistuvat kaikki samalta, ovat joko liian kuivia tai aivan liian löysiä ja monesti vastenmielisen näköistä sotkua. Perunat ja kasvikset ovat aina raakoja jopa vuoissa tai sitten ne ovat kiehuneet pelkäksi mössöksi.
Viime keväänä söin vielä koulu ruokaa. Hyvää se on, ulkonäkö ei kerro koko totuutta ;)
Suurin osa keski-ikäisistä aikuisista ei ikinä syö yhtä kehnoa ruokaa. Kuitenkin sitä odotetaan lapsilta ja nuorilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäpä olinkin vaihdossa viime vuonna, ruoka oli edelleen roskaruokaa ja suomalaista kouluruokaa söin viimeksi tällä viikolla, ja sekin oli edelleen juuri tuollaista "tavallista ruokaa", joka sisältää sitä perunaa tmv., kasviksia tai salaattia ja jotain lihaa taikka kasvisvaihtoehto.
Mitä siellä sinun koulussasi oikein syödään tänäpäivänä?
Minä olen luullut, että suurkeittiöille menee lihat kypsänä, ihan hygieniasyistä.
Vantaalla annos maksaa 1,73€ Enpä usko että tuohon rahaan saa edes kunnon raaka-aineita. Myös työn hinta Suomessa on järkyttävän pieni. Tuohon sisältyy muonan valmistus ja kuljetus jne.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään ihmettä, mutta nämä kriteerit pitäisi täyttyä:
- kypsää. Ei raakaa , ei ylikypsää eikä varsinkaan palanutta. Ei vaikuta hintaan mitään.
- tunnistettavaa. Esimerkiksi erään kunnan kahden eri koulun kinkkukiusaus oli yhdessä silminnähden kinkkukiusausta, toisessa "jotain ihmemössöä". Sama ruokalista ja hinta kummassakin.
- maistua oikealle. Erään koulun ruuat olivat muuten aivan hyviä, mutta einespihveistä ei koskaan tiennyt, olivatko ne olevinaan kalaa, lihaa, broileria vai kasvista.
Olen syönyt niin paljon kouluruokia eri paikoissa, että yleisvaikutelma on "hyvää". Poikkeukset ovat juuri niitä, joissa ei edellä mainitut vaatimukset täyty. Pahinta on se, että ei viitsitä tehdä kunnolla vaan mätetään kaikki ainekset samaan pataan. Eräässä koulussa ne paiskattiin tehosekoittimeen, niin saatiin perjantaiksi sosekeitto.
Muistaako muut miten vielä 90-luvun alussa kouluruuan taso oli aivan erilainen? Jälkiruokaa oli monta kertaa kuukaudessa, välillä oli tarjolla pitsapaloja ja lihapiirakkaa. Sitten kai lama söi jälkiruuat ja pitsat, tilalle tuli kumiperunat matokäytävineen ja hampaissa narskuvat läskinpalat.
Minusta se jo kertoo paljon, että opettajat syö kaikki omia eväitään mielummin kuin kouluruokaa.
Huolestuisin tuosta multaisesta salaatista.
Sinkkumies