Nordea sulkee palvelut jos et ole varmentanut henkilöllisyyttäsi kuten rahanpesulaki vaatii
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Stockan Masteriin liittyen sain samanlaisen ukaasin. Ajattelin kyllä viedä ihan hiekkaa konttorin lattialle, kirjeenä en kuvaa passista lähetä.
Riittää, että lähettää verkkopankissa vaikka kännykällä otetun kuvan passista.
En ole muuten Nordean asiakas, hoituuko tuon omapostin tms kautta?
Jos et ole Nordean asiakas, niin miksi ihmeessä sinun pitäisi tunnistautua Nordeassa? 😂
Onko jäänyt sulkematta, joku lähes tyhjä yili?
Vierailija kirjoitti:
Ei mulle ole tullut tuollaista pyyntöä. Koskeeko kaikkia asiakkaita?
Ei myöskään meille ole tullut ja perheessämme useimpia asiakkaita.
"Ei mulle ole tullut tuollaista pyyntöä. Koskeeko kaikkia asiakkaita?"
Nordean mukaan tietojen päivitystä on pyydetty sellaisilta asiakkailta,
joita se ei ole viime aikoina tavannut muissa yhteyksissä,
tai joiden tiedoissa on puutteita.
Pyyntö koskee vain murto-osaa Nordean henkilöasiakkaista Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja mitä piipitystä. Itse juuri lähetin kuvan passistani nordealle. Meni peräti 2 minuuttia.
En ole itse missään rahoituslaitoksessa töissä, mutta myös minä olen joutunut pyytämään asiakkaita lähettämään henkkareita AML:n takia.
https://ec.europa.eu/info/business-economy-euro/banking-and-finance/fin…
Menee hieman kauemmin kuin 2 minuuttia, ellei ole passia tai henkilökorttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Henkilökortin toimitus
Tavallinen henkilökortti toimitetaan suljetussa kirjekuoressa valitsemaasi Matkahuollon tai sen alihankkijan toimipisteeseen. Saat ilmoituksen, kun henkilökortti on noudettavissa. Ilmoitus sisältää lähetystunnuksen. Valmista henkilökorttiasi noutaessasi sinun on todistettava henkilöllisyytesi ja esitettävä lähetystunnus. Henkilöllisyys todistetaan lähtökohtaisesti Suomen viranomaisten myöntämällä passilla tai henkilökortilla. Jos sinulle ei ole voimassaolevaa passia tai henkilökorttia, vähän aikaa sitten vanhaksi mennyt suomalainen passi tai henkilökortti kelpaavat myös, ellei sinulle toisin ilmoiteta."
Että mitenkä helvetissä sitten haen sen henkilökortin?
Täytyy olla joku kaveri jolla on voimassaoleva passi tai henkilökortti. Tulostat netistä valtakirjan ja rustaat siihen nimmarin, niin sitten se saa käydä hakemassa.
Eikä kukaan näe tässä mitään outoa, että itseltä ei käy edes ajokortti todistukseksi henkilöllisyydestään, mutta yhtäkkiä se on OK jos suttaa vähän kynällä paperille ja käskee toisen hakea :D
Vierailija kirjoitti:
"Henkilökortin toimitus
Tavallinen henkilökortti toimitetaan suljetussa kirjekuoressa valitsemaasi Matkahuollon tai sen alihankkijan toimipisteeseen. Saat ilmoituksen, kun henkilökortti on noudettavissa. Ilmoitus sisältää lähetystunnuksen. Valmista henkilökorttiasi noutaessasi sinun on todistettava henkilöllisyytesi ja esitettävä lähetystunnus. Henkilöllisyys todistetaan lähtökohtaisesti Suomen viranomaisten myöntämällä passilla tai henkilökortilla. Jos sinulle ei ole voimassaolevaa passia tai henkilökorttia, vähän aikaa sitten vanhaksi mennyt suomalainen passi tai henkilökortti kelpaavat myös, ellei sinulle toisin ilmoiteta."
Että mitenkä helvetissä sitten haen sen henkilökortin?
Tekemällä valtakirjan kaverillesi, jolla on voimassaoleva henkilöllisyystodistus ja hän noutaa sen puolestasi.
Voi nyt helvetin kuustoista, en paremmin sano. Miksei tästä ole joko ilmoitettu postin kautta tai soitettu asiakkaalle? Minun vanhalla isällä on tili Nordeassa, se maksoi vielä pari vuotta sitten laskut automaatin kautta tai pankissa ja käytti vain käteistä. Ei se osaa/tajua mitään nettipankin viestejä katsella, eikä tästä ainakaan omaan silmään ole uutisointi aiemmin osunut. Sillähän ehtii mennä tili kiinni, ennen kuin ensi viikonloppuna pääsen käymään kuvaan passin ja lähettämässä kuvan nettipankkiin. Sillä kun on joku vanha näppäinpuhelin, minkä kuvista ei ole mitään hyötyä. Hienosti hoidettu Nordea, ensi viikolla on mummoa ja pappaa ruuhkaksi asti konttorilla!
Rahat S- pankkiin! Se on paras!!!!
Vierailija kirjoitti:
Nordea on tässä tosi ärsyttävä. Kuva passista pitäisi lähettää heille netissä!! Mulla tili parissa muussakin pankissa eivätkä ne ole tällaista vaatineet.
Älkää missään tapauksessa lähettäkö passeistanne mitään kuvia minnekään! Nordean tietoturva on pankkialan heikoin, eikä vaatimus perustu lakiin.
Itse asiassa niihin kysymyksiin mitä pankki esittää ei ole mitään lakiin perustuvaa velvollisuutta vastata totuudenmukaisesti. Voit valehdella esim. vuositulot ihan surutta. EU:n rahanpesulaki on varsin väljä, suomalaiset pankit vain käyttävät tilaisuutta hyväkseen saadakseen kupattua analytiikkadataa, jota voivat sitten yhdistellä ja myydä eteenpäin esim. vakuutusfirmojen riskianalyyseihin.
Pedonmerkki eli ihmisten pakkosirituksen alkua, me kuollaan kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa missä lain kohdassa sanotaan että pankille on toimitettava kopio passista tai kopio virallisesta henkilötodistuksesta.puhutaan vain asiakkaan tunnustamisesta.Itse kävin pankin kassalla ja Virkailija pyysi että voi ottaa passistani kopion , en antanut.Sanoin että näytä minulle se paperi missä lainkohdissa niin sanotaan.Antoi kyllä sitten finanssivalvonnan jonkun paperit, mutta siinäkin puhutaan vaan asiakkaan tunnistamisesta, ei passin kopioimisesta..Sanoin että voi kyllä käydä näyttämässä passini, mutten halua että passiani skannataan mihinkään.Ihan normaalisti nuo pankkiasiat on hoitunut verkossa sen jälkeen.Ei pankille kuulu minun passitietoni.
Jos olisit meidän pankin konttorissa pyörähtänyt, olisit lähtenyt "tyhjin käsin". Mikäli asiakas kieltäytyy henkilöllisyystodistuksen skannaamisesta, emme suorita hänen pyytämää toimeksiantoa. Olitpa avaamassa tiliä, nostamassa rahaa, lainaneuvottelussa jne. Minä en henkilökohtaisesti ottaisi vastuulleni sitä, että teen sopimuksen, mutta en täydennä asiakkaan tietoja kunnolla ja palkkioistani nipistetään sen takia.
Kun henkilön tuntemistiedot on kunnossa ja kuva henkkareista löytyy, pystyt asioimaan myös isommissa asioissa etäkanavissa.
Siinä tapauksessa pankkisi rikkoo tietosuojalakia. Pankilla ei ole oikeutta perustaa skannatuista passeista mitään rekisteriä!
PS. Pitäisiköhän tästä tehdä suoraan ilmoitus poliisille?
En kyllä ymmärrä. Olen tänäkin vuonna pankin tiskillä asioidessani todistanut henkilöllisyyteni passilla ainakin viisi kertaa. Miksi eivät silloin ottaneet ylös tarvitsemiaan tietoja?
Mulla on ollut tili isossa ranskalaisessa pankissa yli 20 vuotta enkä ole avauksen jälkeen ikinä joutunut todistamaan mitään. En ole edes fyysisesti käynyt ko. pankissa. Käyttötili kyseessä. Eiköhän tässäkin kotimainen pankkiala vain keuli sääntöjensä kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Niin, hehän saivat juuri tänä vuonna miljoonan euron sakot rahanpesun estämisen laiminlyönneistä - eli juuri tästä mistä nyt puhutaan.
Ja toinen yksinkertainen joka selitti, että ei tarvitse vastata tai voi antaa vääriä tietoja - pankeilla on velvoite keskeyttää tällaiset liiketoimet ja pelkästään epäilystä tehdä ilmoitus keskusrikospoliisille rahanpesun estämisen selvittelykeskukseen. Onnea matkaan vaan.
PS. Kaikki nämä asiat saisi tietää parin minuutin googlaamisella.
Tuntemistietojen säilyttämisestä alla. Jos niitä ei säilytä, niin taitaa rikos olla enemmän siellä pankin laiminlyönnin suunnalla kuin minkään "laittoman rekisterin".
https://www.finanssivalvonta.fi/pankki/rahanpesun-estaminen/asiakkaan-t…
Vierailija kirjoitti:
Koskeeko tuo sellaisia asiakkaita, jotka harvakseen käyttävät pankin palveluja?
Koskee.
Nordean mukaan tietojen päivitystä on pyydetty sellaisilta asiakkailta, joita se ei ole viime aikoina tavannut muissa yhteyksissä, tai joiden tiedoissa on puutteita.
”Pyyntö koskee vain murto-osaa Nordean henkilöasiakkaista Suomessa”, pankin viestinnästä kerrotaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihmiset ovat tyhmiä.
Ensin EU synnytti ison kohun, että FSB on siirtänyt rahaa länsioperaatioita varten jonkun virolaisen pankin kautta. Oliko juuri Nordean konttori muuten :D
Puhuttiin sadoista miljoonista euroista.
Nyt sillä sitten perustellaa sitä, että meidän joiden tileille tulee kuukaudessa 2000-3000 euroa, ja joiden tileiltä lähtee kuukaudessa 2000-3000 euroa pitäisi rahanpesun estämiseksi osallistua talkoisiin?
Jokainen täysivaltainen kansalainen tajuaa, ettei tästä ole kyse. Laki voisi koskea niitä jotka liikuttelevat miljoonia euroja. Tai edes satojatuhansia. Ihan kiusantekoa ja poliittisiin valvontatarpeisiin tehty tällainen, että köyhä kansalainen muka olisi jollain parin tonnin rahavirroilla potentiaalinen mafioso tai agentti.
VON KOSKULLIN mukaan EKP:n valvonnassa on suurempikin periaatteellinen ongelma: EKP on liian ymmärtäväinen Euroopan heikkoja pankkeja kohtaan, ja vahvoja pankkeja kohtaan ollaan liian ankaria. Yhteisen pankkivalvonnan koko idean piti olla se, että kaikkia kohdeltaisiin samoin.
Tuo ei liity tähän keskusteluun. Tuo liittyy siihen, että Saksan ja Ranskan pankkien pitäisi fuusioida lainoittamansa Italian heikot pankit, omiin pankkeihin eikä pyrkiä yhteisvastuulliseen (”koronatuet”) Pankkien pelastamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa missä lain kohdassa sanotaan että pankille on toimitettava kopio passista tai kopio virallisesta henkilötodistuksesta.puhutaan vain asiakkaan tunnustamisesta.Itse kävin pankin kassalla ja Virkailija pyysi että voi ottaa passistani kopion , en antanut.Sanoin että näytä minulle se paperi missä lainkohdissa niin sanotaan.Antoi kyllä sitten finanssivalvonnan jonkun paperit, mutta siinäkin puhutaan vaan asiakkaan tunnistamisesta, ei passin kopioimisesta..Sanoin että voi kyllä käydä näyttämässä passini, mutten halua että passiani skannataan mihinkään.Ihan normaalisti nuo pankkiasiat on hoitunut verkossa sen jälkeen.Ei pankille kuulu minun passitietoni.
Jos olisit meidän pankin konttorissa pyörähtänyt, olisit lähtenyt "tyhjin käsin". Mikäli asiakas kieltäytyy henkilöllisyystodistuksen skannaamisesta, emme suorita hänen pyytämää toimeksiantoa. Olitpa avaamassa tiliä, nostamassa rahaa, lainaneuvottelussa jne. Minä en henkilökohtaisesti ottaisi vastuulleni sitä, että teen sopimuksen, mutta en täydennä asiakkaan tietoja kunnolla ja palkkioistani nipistetään sen takia.
Kun henkilön tuntemistiedot on kunnossa ja kuva henkkareista löytyy, pystyt asioimaan myös isommissa asioissa etäkanavissa.Siinä tapauksessa pankkisi rikkoo tietosuojalakia. Pankilla ei ole oikeutta perustaa skannatuista passeista mitään rekisteriä!
PS. Pitäisiköhän tästä tehdä suoraan ilmoitus poliisille?
Luuletko, että vuosia jatkunut skannattujen henkilöllisyystodistusten rekisterit olisivat jokaisella pankilla enää olemassa, jos se olisi lain vastaista? Luvat rekisterin pitoon on kyllä olemassa, älä huoli. Mutta tokihan saat poliisille ilmoittaa, jos haluat.
Nordea on nähnyt minut livenä ja passini myös. Ei ole mitään syytä lähettää heille netissä mitään kopioita omista henkilöllisyysasiakirjoista.
HSEn adonis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, hehän saivat juuri tänä vuonna miljoonan euron sakot rahanpesun estämisen laiminlyönneistä - eli juuri tästä mistä nyt puhutaan.
/
Ajattelevat siis asiakkaitaan ja tajuavat, että on naurettavaa pelleilyä kiusata heitä jonkun "rahanpesun" takia kun tavikset siirtelevät pieniä viikkorahojaan. Rahanpesutapauksissahan liikkuu hieman isommat rahat.
AML:ää varten on vahvistettava henkilöllisyys ja osoite.