Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nordea sulkee palvelut jos et ole varmentanut henkilöllisyyttäsi kuten rahanpesulaki vaatii

Kommentit (112)

Vierailija
61/112 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole saanut tuollaista viestiä, mihin se edes tulee?

Vierailija
62/112 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole saanut mitään tuollaista viestiä. Mitä kautta se viesti on tullut?

Postin kautta ja sain vielä muistutustekstarinkin.

Kyseessä säästötili, johon ei ole liitetty mitään kortti- tai verkkopankkipalveluita. Käyn siirtämässä varat muualle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/112 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole muita henkkareita kuin ajokortti. Pitääkö minun hankkia passi tai henkilökortti pelkästään tuota varten?

Vierailija
64/112 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on OP:ssa sijoitusvakuutuksessa ihan kivat fyffet, mutta sopimus raukeaa vuoden päästä ja sitten rahat siirtyy tililleni. Varmaankin tossa vaiheessa on sitten pakko se henkilökortti hommata myös siellä kun isot rahat liikkuu ja pitää henkilöllisyydet todistella.

Vierailija
65/112 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nordea on iso ja luotettava pankki, luotan sen toimintatapaan. Enemmän olisin huolissani pienemmistä putiikeista, jotka voi oikeasti kaatua kriisin tullessa ja joiden toimintatapoja ei seurata samanlaisella syynillä kuin esim. kansainvälisten talojen. Henkkaritietoja kysytään niiltä, joiden tietoja ei pankilla ole tallessa. Esim. jos olet asioinut pankissa 80-luvulla niin sinua todennäköisesti pyydetään toimittamaan ne henkkaritiedot. Henkilöt, jotka ovat asioineet lähiaikoina kaupan tms muun asian suhteen pankissa niin ei heiltä tietenkään tarvita jo tiedossa olevia tietoja.

Vierailija
66/112 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkä Bank Norwegian? Norja ei ole eu-jäsen kuin muodollisesti, eli ei varmaan koske heitä tämä Stasi-laki? Bank Norwegianillahan on toimintaa Suomessakin.

Jos pankki toimii EU-alueella, se toimii EU:n säännöillä. Kai sinä nyt tämän tajuat sentään!

Vierailija
67/112 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Henkilökortin toimitus

Tavallinen henkilökortti toimitetaan suljetussa kirjekuoressa valitsemaasi Matkahuollon tai sen alihankkijan toimipisteeseen. Saat ilmoituksen, kun henkilökortti on noudettavissa. Ilmoitus sisältää lähetystunnuksen. Valmista henkilökorttiasi noutaessasi sinun on todistettava henkilöllisyytesi ja esitettävä lähetystunnus. Henkilöllisyys todistetaan lähtökohtaisesti Suomen viranomaisten myöntämällä passilla tai henkilökortilla. Jos sinulle ei ole voimassaolevaa passia tai henkilökorttia, vähän aikaa sitten vanhaksi mennyt suomalainen passi tai henkilökortti kelpaavat myös, ellei sinulle toisin ilmoiteta."

Että mitenkä helvetissä sitten haen sen henkilökortin?

Sen voi hakea valtakirjalla myös joku sin ystävä jolla on ID kunnossa - mun tytär on hakenut opiskelukavereiden passeja just tuon takia.

Vierailija
68/112 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ihmiset ovat tyhmiä. 

Ensin EU synnytti ison kohun, että FSB on siirtänyt rahaa länsioperaatioita varten jonkun virolaisen pankin kautta. Oliko juuri Nordean konttori muuten :D

Puhuttiin sadoista miljoonista euroista. 

Nyt sillä sitten perustellaa sitä, että meidän joiden tileille tulee kuukaudessa 2000-3000 euroa, ja joiden tileiltä lähtee kuukaudessa 2000-3000 euroa pitäisi rahanpesun estämiseksi osallistua talkoisiin? 

Jokainen täysivaltainen kansalainen tajuaa, ettei tästä ole kyse. Laki voisi koskea niitä jotka liikuttelevat miljoonia euroja. Tai edes satojatuhansia. Ihan kiusantekoa ja poliittisiin valvontatarpeisiin tehty tällainen, että köyhä kansalainen muka olisi jollain parin tonnin rahavirroilla potentiaalinen mafioso tai agentti. 

VON KOSKULLIN mukaan EKP:n valvonnassa on suurempikin periaatteellinen ongelma: EKP on liian ymmärtäväinen Euroopan heikkoja pankkeja kohtaan, ja vahvoja pankkeja kohtaan ollaan liian ankaria. Yhteisen pankkivalvonnan koko idean piti olla se, että kaikkia kohdeltaisiin samoin.

https://www.hs.fi/talous/art-2000006619118.html

Vierailija
69/112 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Stockan Masteriin liittyen sain samanlaisen ukaasin. Ajattelin kyllä viedä ihan hiekkaa konttorin lattialle, kirjeenä en kuvaa passista lähetä.

Riittää, että lähettää verkkopankissa vaikka kännykällä otetun kuvan passista.

En ole muuten Nordean asiakas, hoituuko tuon omapostin tms kautta?

Kait sulla joku tunnus sille kortille on ja joku tili?

Ei ole tunnuksia, tili toki on.

Vierailija
70/112 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole muita henkkareita kuin ajokortti. Pitääkö minun hankkia passi tai henkilökortti pelkästään tuota varten?

No ainakaan virallisesti tuo ajokortti ei riitä (niitä on astetta helpompi väärentää ilmeisesti?) vaan henkilön tunnistautumisen käy vain nuo passi/kuvallinen henkilökortti.

Omalle äidille kyllä riitti että hän kävi esittelemässä sen ajokortin (ja vanhentuneen passinsa) tutussa pankissa.

Vierailija
71/112 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Stockan Masteriin liittyen sain samanlaisen ukaasin. Ajattelin kyllä viedä ihan hiekkaa konttorin lattialle, kirjeenä en kuvaa passista lähetä.

Riittää, että lähettää verkkopankissa vaikka kännykällä otetun kuvan passista.

En ole muuten Nordean asiakas, hoituuko tuon omapostin tms kautta?

Kait sulla joku tunnus sille kortille on ja joku tili?

Vai onks se pelkkä luottokortti? Oletko sä edes saanut mitään pyyntöä lähettää henkkarista kuvaa? Ei kait luottokortilla voi rahanpesua harrastaa?

On pelkkä luotto, ollut 80-luvulta asti ja juu, tuli kirje kotiin. Niinpä.

Vierailija
72/112 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea uskoa miten tyhmiä ihmisiä täällä on, vaikka ilmeisesti pankkitili on joskus onnistuttu avaamaan.

Googlatkaa vaikka rahanpesudirektiivi ja tässä kotimainen implementoinnin mukainen laki: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2017/20170444

Kaikki eivät siis yhtä aikaa saa tällaista pyyntöä vaan pelkästään asiakkaat, jotka eivät ole tunnistautuneet (lähi)menneisyydessä. Itse näytin passia Nordeassa muiden asioiden yhteydessä 2015, ja ovat olleet perin onnellisia.

Ja luottokortti-ihmettelijälle, vastaava velvoite koskee rahoitusyhtiöitä.

Vierailija
73/112 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole saanut mitään tuollaista viestiä. Mitä kautta se viesti on tullut?

Postin kautta ja sain vielä muistutustekstarinkin.

Kyseessä säästötili, johon ei ole liitetty mitään kortti- tai verkkopankkipalveluita. Käyn siirtämässä varat muualle.

Ilman tunnistautumista et saa siirrettyä senttiäkään. Dille.

Vierailija
74/112 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nordean mukaan tietojen päivitystä on pyydetty sellaisilta asiakkailta, joita se ei ole viime aikoina tavannut muissa yhteyksissä, tai joiden tiedoissa on puutteita.

”Pyyntö koskee vain murto-osaa Nordean henkilöasiakkaista Suomessa”, pankin viestinnästä kerrotaan.

Vierailija
75/112 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa missä lain kohdassa sanotaan että pankille on toimitettava kopio passista tai kopio virallisesta henkilötodistuksesta.puhutaan vain asiakkaan tunnustamisesta.Itse kävin pankin kassalla ja Virkailija pyysi että voi ottaa passistani kopion , en antanut.Sanoin että näytä minulle se paperi missä lainkohdissa niin sanotaan.Antoi kyllä sitten finanssivalvonnan jonkun paperit, mutta siinäkin puhutaan vaan asiakkaan tunnistamisesta, ei passin kopioimisesta..Sanoin että voi kyllä käydä näyttämässä passini, mutten halua että passiani skannataan mihinkään.Ihan normaalisti nuo pankkiasiat on hoitunut verkossa sen jälkeen.Ei pankille kuulu minun passitietoni.

Vierailija
76/112 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei oo mikään Nordean oma pikku kiusanteko, vaan perustuu lakiin (EU?)

Sitä vastoin esim S-pankki joutunut maksamaan satojatuhansia sakko siitä, että he eivät ilmettään tehneet ja näin pyrkineet varmistamaan, ettei heidän kautta pestä rahaa.

Jos Nordea on niin kauhean lakianoudattava, niin miksi se sitten on tietääkseni ainut pankki joka on ollut rahanpesuhässäköihin sotkettuna?

Siksi että sinä näköjään tiedät aika vähän etkä seuraa uutisia.

Vierailija
77/112 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin tärkeät jutut pitäisi ilmoittaa myös postitse. Joku ihmeen viesti verkkopankissa jotka on aina samaa "palveluehdot muuttuvat, sinun ei tarvitse tehdä mitään" tasoa, ei riitä.

Minulla saattaa kauankin möllöttää se pieni punainen pallukka siellä merkkinä uusista viesteistä, ennenkuin huomaan sen.

Mäkin huomasin viestin vasta pitkän ajan päästä. Vaativat henkilökortista kuvan edestä ja takaa. Onneksi sain digikameralla kelpaavan kuvan. Ei sillä, olen muutenkin Nordeasta vaihtamassa S-pankkiin. Halvemmaksi tulee.

Vierailija
78/112 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minulle ole mitää tuollaista pyyntöä tullut.

Kävin äsken katsomassa verkkopankissa viestit, ei ollut siellä mitään minintaa asiasta.

Vastatkaa nyt jos joku tietää tuleeko kaikille?

Hullulta kyllä tuntuu jos kaikilta pyydetään.

Ymmärrän jos tileillä liikkuu isoja summia tai on ulkomaista rahaliikennettä.

Itse sain viestin kun en ole varsinaisesti asioinut pankissa tai kenenkään virkailjan kanssa varmaan yli 20 vuoteen. Kaikille henkilöllisyyden vahvistamispyyntöä ei kuulemma tule. Lähettävät sen vain sellaisille henkilöille, joilla ei ole ollut kontaktia pankkiin pitkään aikaan muuten kuin verkkopankin/mobiilipankin kautta.

Vierailija
79/112 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja mitä piipitystä. Itse juuri lähetin kuvan passistani nordealle. Meni peräti 2 minuuttia.

En ole itse missään rahoituslaitoksessa töissä, mutta myös minä olen joutunut pyytämään asiakkaita lähettämään henkkareita AML:n takia.

https://ec.europa.eu/info/business-economy-euro/banking-and-finance/fin…

Vierailija
80/112 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa missä lain kohdassa sanotaan että pankille on toimitettava kopio passista tai kopio virallisesta henkilötodistuksesta.puhutaan vain asiakkaan tunnustamisesta.Itse kävin pankin kassalla ja Virkailija pyysi että voi ottaa passistani kopion , en antanut.Sanoin että näytä minulle se paperi missä lainkohdissa niin sanotaan.Antoi kyllä sitten finanssivalvonnan jonkun paperit, mutta siinäkin puhutaan vaan asiakkaan tunnistamisesta, ei passin kopioimisesta..Sanoin että voi kyllä käydä näyttämässä passini, mutten halua että passiani skannataan mihinkään.Ihan normaalisti nuo pankkiasiat on hoitunut verkossa sen jälkeen.Ei pankille kuulu minun passitietoni.

Jos olisit meidän pankin konttorissa pyörähtänyt, olisit lähtenyt "tyhjin käsin". Mikäli asiakas kieltäytyy henkilöllisyystodistuksen skannaamisesta, emme suorita hänen pyytämää toimeksiantoa. Olitpa avaamassa tiliä, nostamassa rahaa, lainaneuvottelussa jne. Minä en henkilökohtaisesti ottaisi vastuulleni sitä, että teen sopimuksen, mutta en täydennä asiakkaan tietoja kunnolla ja palkkioistani nipistetään sen takia.

Kun henkilön tuntemistiedot on kunnossa ja kuva henkkareista löytyy, pystyt asioimaan myös isommissa asioissa etäkanavissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi viisi