Suutunko turhasta jos mies sanoo että on väsynyt yötöistä ja ilmoittaa heti menevänsä nukkumaan, mutta onkin 2h räplännyt kännykkää nukkumisen sijaan?
Eli siis mies lähti 00 töihin ja tuli 10 jälkeen kotiin, ilmoitti heti että on väsynyt ja nukkuu päikkärit ja katsoo sitten lapsen perään. Kysyin tähän että väsyttääkö noin paljon,, et pystyisi 15-30min kattoo lasta että saan ruuan tehtyä uuniin ja tiskikoneen hoidettua ja pyykit pyörimään.
Mies siihen että oli tosi rankka päivä, haluaa heti nukkumaan edes 1h päikkärit niin sitten voi katsoa lapsen perään että saan ruokaa tehtyä. Mies meni makkarin, tunnin päästä sain lapsen ekoille päikkäreille ja kun ruoka tuli valmiiksi ja lapsikin heräsi ajattelin herättää miehen syömään.
Siellä se makkarissa vaan räpläsi puhelinta, ei ollut nukkunut yhtään. Suutuin ja nyt mies väittää että mä oon kohtuuton kun ei nukkunut jaan, mut nyt voisi oikeasti väsyttää et nukkuisi ihan kunnon unet kun on syönyt...
Kommentit (156)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi oma mieheni ei suutu, kun en heti yövuoron jälkeen saa unta, vaan katson vähän aikaa netflixiä, että pystyn rauhoittumaan rankan yövuoron jälkeen. Jos alkaisi rähisemään siitä, että en saa heti unta yön jälkeen, olisi ero kyllä aika pian edessä
-yövuoroa tekevä nainen
Ap pyysi ukkoaan viivästyttää nukkumaanmenoa puolella tunnilla ja pyysi olemaan lapsen kanssa sen ajan.
Ei käynyt miehelle joka halusi nukkumaan heti. Eikä sitten nukkunutkaan. Olisi voinut viettää sen puoli tuntia oman lapsen kanssa mutta väsymys.Just tätä mä hain takaa, tiivistit hyvin mikä tässä mun ongelma oli. Kun toinen sanoo että on väsynyt ja ei viivästytä sitä nukkumistaan 15-30min niin olettaisin että silloin kanssa nukkuu. Ja koska oletin että on väsynyt ja sattumalta sain lapsen nukahtamaankin tunnin päästä kun mies oli mennyt "nukkumaan" ja annoin nukkua sitten siihen asti kun ruoka tuli valmiiksi (eli reilu 2h) niin se mua otti päähän että jos olet oikeasti väsynyt niin miksi kuitenkin pystyt 2h räpläämään luuria muttet katsomaan sitä 15-30min lasta. Varsinkin kun sen olisi voinut ottaa esim sinne sänkyyn.
Jos olisi katsonut sen hetken lasta niin sen jälkeen olisi mun puolesta voinut vaikka koko päivän räplätä luuria tai mitä muuta ikinä olisikaan tehnyt seuraavan 8-10h ajan enkä olisi suuttunut...
Ap
Äitini oli samanlainen. Kun nuorena tyttönä valmistuin hoitajaksi, asuin vielä kotona. Olin kotona n, klo 08.00. Kävin suihkussa ja menin nukkumaan n. klo 08.30. Äiti herätti lounaalle klo 11.00 ja oli sitä mieltä, että totta kai tuo puolentoista tunnin uni riittää, ei sitä koko päivää maata ja pitää nousta lounaalle, kuten muutkin ihmiset.
Miksi ap sinulle oli niin tärkeää mennä herättämään mies kesken unien syömään.
Missä on sanottu että tämä oli ap:lle tärkeää? Itse sain kuvan että tämä on miehen toive.
Tämä olikin miehen toive, haluaa aina kunnon ruokaa ennen varsinaista unta. Ja teille uuniruokapähkäilijöille, tein lasagnea, mitä mies oli eilen toivonut illalla ennen kun lähti töihin :)
Mutta nyt oli sattumaa että lapsi nukkui niin sain ruuan tehtyä, mutta jos ei olisi nukkunut, mies olisi herättyään tyytyä voi leipiin.Mutta antaa olla, meni 99% porukalta pointiksi se ohi että olisin toivonut tältäpäivältä sen 15-30min katsomista omasta lapsestaan, mutta ilmeisesti yötyöläisiä ei saa häiritä kotitöillä, oman lapsen perään katsominen kuuluu kotityökatekoriaan.
Ap
Pystyt siis muina päivinä tekemään tuota "kunnon ruokaa" vaikka mies nukkuu. Miten se onnistuu muina päivinä, mutta ei nyt? Nyt se oli niin vaikeaa, että halusit että kaikki yhdessä haukutaan miehesi sen vuoksi. Lähdit sitten paikalta kun kaikki ei näin tehneetkään.
Sain lapsen taas unille niin pystyn keskittymään kunnolla vastaamiseen vaikka lapsenkin kanssa touhatessa pystyy kännykkääkin räpläämään. Jutun pointti meni tosi monelta ohi ja tuo suuttuminen voi tässä kerrassa kuulostaa oudolta kun kuitenkin sain tehtyä sen ruuan ja kuitenkin "herätin" miehen. Lasagne vaatii vähän enemmän keskittymistä, siksi pyysin miestä että olisi katsonut lastaan. Myöskin sen takia koska mies menee tänään kuuden aikoihin saunomaan ja näin ollen ei käytännössä näe lasta tänään. Toki se ei ole ongelma, sillä ehtivät näkemään kyllä kun olen töissä. Ongelma on siinä että mies ei itse vapaaehtoisesti halua olla lapsen kanssa. Mies on ollut yövuorotyössä jo yli 10 vuotta jaa tehnyt 4 vuoroa viikossa, ke, to, pe ja la yön. Minä palasin miehen pyynnöstä omaan työhön osa-aikaisena.
Ap
Niin varmaan. Miehestä on pakko yrittää leipoa tarinan konna. Koita nyt vaan uskoa: vika on sinussa.
Usko mitä haluat uskoa mutta totta se on, mies välttelee lapsen kanssa oloa. Nytkin heräsi äsken, kysyi missä lapsi. Vastasin että nukkuu niin hän vastasi: "hyvä, lähdenkin ennen kun vaan herää". Ja nyt sitten lähti. Itse vien lapsen ennen töitä hänen äidilleen, joko hän tai todennäköisesti minä haen töitten jälkeen.
Niin ja päiväkotiin ei voi kuulemman lasta laittaa vaikka oppisikin kävelemään, sillä nyt ollaan saatu 400e kht tukea mutta menetetään se ja tilanne tulee 200-300e päivähoitomaksuja. Mies kuulemman jaksaa kun mielummin menettää 700e kuussa rahaa.
Oletko ap? Varsinaisen helmen oot löytänyt. Mistä te näitä luusereita oikein kaivatte?
Olen Ap, unohtui lopusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi oma mieheni ei suutu, kun en heti yövuoron jälkeen saa unta, vaan katson vähän aikaa netflixiä, että pystyn rauhoittumaan rankan yövuoron jälkeen. Jos alkaisi rähisemään siitä, että en saa heti unta yön jälkeen, olisi ero kyllä aika pian edessä
-yövuoroa tekevä nainen
Ap pyysi ukkoaan viivästyttää nukkumaanmenoa puolella tunnilla ja pyysi olemaan lapsen kanssa sen ajan.
Ei käynyt miehelle joka halusi nukkumaan heti. Eikä sitten nukkunutkaan. Olisi voinut viettää sen puoli tuntia oman lapsen kanssa mutta väsymys.Just tätä mä hain takaa, tiivistit hyvin mikä tässä mun ongelma oli. Kun toinen sanoo että on väsynyt ja ei viivästytä sitä nukkumistaan 15-30min niin olettaisin että silloin kanssa nukkuu. Ja koska oletin että on väsynyt ja sattumalta sain lapsen nukahtamaankin tunnin päästä kun mies oli mennyt "nukkumaan" ja annoin nukkua sitten siihen asti kun ruoka tuli valmiiksi (eli reilu 2h) niin se mua otti päähän että jos olet oikeasti väsynyt niin miksi kuitenkin pystyt 2h räpläämään luuria muttet katsomaan sitä 15-30min lasta. Varsinkin kun sen olisi voinut ottaa esim sinne sänkyyn.
Jos olisi katsonut sen hetken lasta niin sen jälkeen olisi mun puolesta voinut vaikka koko päivän räplätä luuria tai mitä muuta ikinä olisikaan tehnyt seuraavan 8-10h ajan enkä olisi suuttunut...
Ap
Äitini oli samanlainen. Kun nuorena tyttönä valmistuin hoitajaksi, asuin vielä kotona. Olin kotona n, klo 08.00. Kävin suihkussa ja menin nukkumaan n. klo 08.30. Äiti herätti lounaalle klo 11.00 ja oli sitä mieltä, että totta kai tuo puolentoista tunnin uni riittää, ei sitä koko päivää maata ja pitää nousta lounaalle, kuten muutkin ihmiset.
Miksi ap sinulle oli niin tärkeää mennä herättämään mies kesken unien syömään.
Missä on sanottu että tämä oli ap:lle tärkeää? Itse sain kuvan että tämä on miehen toive.
Tämä olikin miehen toive, haluaa aina kunnon ruokaa ennen varsinaista unta. Ja teille uuniruokapähkäilijöille, tein lasagnea, mitä mies oli eilen toivonut illalla ennen kun lähti töihin :)
Mutta nyt oli sattumaa että lapsi nukkui niin sain ruuan tehtyä, mutta jos ei olisi nukkunut, mies olisi herättyään tyytyä voi leipiin.Mutta antaa olla, meni 99% porukalta pointiksi se ohi että olisin toivonut tältäpäivältä sen 15-30min katsomista omasta lapsestaan, mutta ilmeisesti yötyöläisiä ei saa häiritä kotitöillä, oman lapsen perään katsominen kuuluu kotityökatekoriaan.
Ap
Pystyt siis muina päivinä tekemään tuota "kunnon ruokaa" vaikka mies nukkuu. Miten se onnistuu muina päivinä, mutta ei nyt? Nyt se oli niin vaikeaa, että halusit että kaikki yhdessä haukutaan miehesi sen vuoksi. Lähdit sitten paikalta kun kaikki ei näin tehneetkään.
Sain lapsen taas unille niin pystyn keskittymään kunnolla vastaamiseen vaikka lapsenkin kanssa touhatessa pystyy kännykkääkin räpläämään. Jutun pointti meni tosi monelta ohi ja tuo suuttuminen voi tässä kerrassa kuulostaa oudolta kun kuitenkin sain tehtyä sen ruuan ja kuitenkin "herätin" miehen. Lasagne vaatii vähän enemmän keskittymistä, siksi pyysin miestä että olisi katsonut lastaan. Myöskin sen takia koska mies menee tänään kuuden aikoihin saunomaan ja näin ollen ei käytännössä näe lasta tänään. Toki se ei ole ongelma, sillä ehtivät näkemään kyllä kun olen töissä. Ongelma on siinä että mies ei itse vapaaehtoisesti halua olla lapsen kanssa. Mies on ollut yövuorotyössä jo yli 10 vuotta jaa tehnyt 4 vuoroa viikossa, ke, to, pe ja la yön. Minä palasin miehen pyynnöstä omaan työhön osa-aikaisena.
Ap
Niin varmaan. Miehestä on pakko yrittää leipoa tarinan konna. Koita nyt vaan uskoa: vika on sinussa.
Usko mitä haluat uskoa mutta totta se on, mies välttelee lapsen kanssa oloa. Nytkin heräsi äsken, kysyi missä lapsi. Vastasin että nukkuu niin hän vastasi: "hyvä, lähdenkin ennen kun vaan herää". Ja nyt sitten lähti. Itse vien lapsen ennen töitä hänen äidilleen, joko hän tai todennäköisesti minä haen töitten jälkeen.
Niin ja päiväkotiin ei voi kuulemman lasta laittaa vaikka oppisikin kävelemään, sillä nyt ollaan saatu 400e kht tukea mutta menetetään se ja tilanne tulee 200-300e päivähoitomaksuja. Mies kuulemman jaksaa kun mielummin menettää 700e kuussa rahaa.
Et sanonut aiemmin mitään siitä, että mies välttelisi lasta koko ajan. Tulitko takaisin siinä toivossa, että jos saisitkin vielä miehestäsi tehtyä pahiksen?
Jos tämä uusin tekstisi on totta, niin miksi edes teitte lapsen jos elämä menee niin vaikeaksi, että mielummin kärsitte kun menetätte muutaman satasen.
Ps. Meidän hoitomaksu yhdestä lapsesta on noin 40e/kk. Mies kokoaikaisesti töissä ja minä osa-aikaisesti.
En sanonut koska en tiennyt että mun tarttee selvittää kaikki ja sukuhistoria kun kysyn vaan "kumpi on se pahis" tässä kun pyydän että katsoo lasta 15-30min vai se että mies sanoo ettei voi koska haluaa nukkua, mutta ei nukkunutkaan vaan räpelsi kännykkää...
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kyllä täysin normaalia että työvuoron jälkeen ei uni tule välittömästi. Kyllä 10h vuoron jälkeen ansaitsee kunnon tauon/levon. Ja ei se tarkoita sitä että silloin kuuluu tehdä sit kotihommia kun kyöpelinemäntä sitä vaatii.
Oman lapsen kanssa oleminen kotihommia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kyllä täysin normaalia että työvuoron jälkeen ei uni tule välittömästi. Kyllä 10h vuoron jälkeen ansaitsee kunnon tauon/levon. Ja ei se tarkoita sitä että silloin kuuluu tehdä sit kotihommia kun kyöpelinemäntä sitä vaatii.
Oman lapsen kanssa oleminen kotihommia?
Tätä minäkin ihmettelen. Ja on se oman lapsen perään katsominen helpompaa kun ruuanlaitto ja muut kotityöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ruokaa tehdään aamulla kello 10?
Ap teki uuniruokaa. Ihan hyvin voi kypsyä siellä miedolla lämmöllä vaikka 1,5 tuntia.
Mikä uuniruoka tehdään 15 minuutissa? Samalla ap hoitaa vartissa vielä tiskit ja pyykitkin?
Miten ap pärjää lapsen kanssa muutoinkaan miehen töissä ollessa?
No vaikkapa karjalanpaisti: lihat pyöräytetään pannulla, kaadetaan pataan, päälle vettä, suolaa, mustapippuria ja sipulilohkoja. Vähintään kahdeksi tunniksi uuniin.
On ne yötyöt raskasta. Kannattaa kokeilla.
Tuo on minusta aika pieni asia, en viitsisi ruveta tuollaisesta riitelemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ruokaa tehdään aamulla kello 10?
Ap teki uuniruokaa. Ihan hyvin voi kypsyä siellä miedolla lämmöllä vaikka 1,5 tuntia.
Mikä uuniruoka tehdään 15 minuutissa? Samalla ap hoitaa vartissa vielä tiskit ja pyykitkin?
Miten ap pärjää lapsen kanssa muutoinkaan miehen töissä ollessa?
No vaikkapa karjalanpaisti: lihat pyöräytetään pannulla, kaadetaan pataan, päälle vettä, suolaa, mustapippuria ja sipulilohkoja. Vähintään kahdeksi tunniksi uuniin.
Ja tuon tekemiseen tarvitset erillisen lastenvahdin, niinkö?
Aloittaja pesi pyykkiä, tiskasi ja teki lasagnen vartissa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on minusta aika pieni asia, en viitsisi ruveta tuollaisesta riitelemään.
Ei tästä riitelemään lähdetty, mutta mua vaan loukkasi se kun ei halunnut katsoa lapsen perään vedoten unentarpeeseen mutta räpläsikin puhelinta. Asia olisi ollut eri jos olisi kertonut että haluaa omaa aikaa.
Ap
Mitä se sulle kuuluu mitä ihminen tekee? Tän kun kaikki tajuais.
Itse teen kolmivuorotyötä eikä ole ollenkaan niin varmaa, että uni tulee "kun on sen aika". Uni tulee tai ei tule.. eikä varsinkaan tule, jos stressaa.. eikä tule, jos muu perhe kolistelee kotona.. kuten et varmaan sinäkään saa unta jos mies kolistelisi öisin ruokaa laittaessaan ja astianpesukonetta tyhjentäessään?
Meillä mä meen suoraan yövuoron jälkeen sänkyyn. Joskus teen koululaisille aamupalaa (pienet koululaiset, mutta usein mies hoitaa senkin). Pääsen seitsemältä töistä ja sängyssä olen klo 7.40 aikoihin. Lueskelen hetken kännykkää (n. vartin-30 min) rauhoittuakseni ja sitten saan yleensä nukuttua. Ei niiltä seisovilta jaloilta ihan suoraan se uni tule.. Niinkuin ei varmasti kellekkään muullakaan.. Jos menet illalla suoraan töiden jälkeen vartin päästä sänkyyn, niin nukutko heti? Tuskin.
Odottaako kotiäiditkin siis sitä, että mies tulee kotiin, jotta voi laittaa ruokaa ja pestä pyykkiä tai tiskiä?
Päivähän niillä toki menee palstalla, se on nähty.
Miten mies pystyy hoitamaan lasta kun mies on töissä?
Vierailija kirjoitti:
Odottaako kotiäiditkin siis sitä, että mies tulee kotiin, jotta voi laittaa ruokaa ja pestä pyykkiä tai tiskiä?
Päivähän niillä toki menee palstalla, se on nähty.
Miten mies pystyy hoitamaan lasta kun ALOITTAJA on töissä?
Korjattu
Sulla on oikeus tuntea ärtymystä, mutta miehellä on myös oikeus kokea tarvetta nukkumiselle, rauhoittumiselle omissa oloissa, puhelimen räpläilylle töiden jälkeen...jokainen meistä lienee kokenut hetkiä, joissa ajattelee menevänsä nukkumaan, mutta sen sijaan päätyykin selailemaan nettiä, koska on myös tarvetta olla vaan omissa ajatuksissa.
Te parisuhteissa perheenä elävät, teillä menisi huomattavasti paremmin jos te puolin ja toisin antaisitte toisillenne vuorotellen tilaa, omaa aikaa ja mahdollisuuden lepoon. Olette onnellisessa asemassa kun teitä on kaksi aikuista hoitamassa perheenne asioita. Käyttäkää fiksusti tämä etuoikeus niin lepoa ja omaa aikaa on mahdollista saada kummallekin ilman että täytyy erota ja saada sitä esim. viikko-viikko systeemillä.
T. yksin perheensä hoitava
Kärsii unettomuudesta. Eikä sen kännykän pois laittamisella ole mitään väliä siinä vaiheessa kun oikea unettomuus kehissä, sillä vaan estetään ettei tuu hulluksi siinä sängyssä maatessa.
Kyllä on oikeus, koska mies ei kertonut totuutta. Miehellä on toki oikeus tehdä mitä haluaa ja olisi rehellisesti sanonut, että nyt tarvii yksinolo aikaa ja akkujen lataamista.
En olisi loukkaantunut, jos olisi niin sanonut. Tuosta, että menee muka nukkumaan ja sitten tekee ties mitä netissä, olisin loukkaantunut.