Suutunko turhasta jos mies sanoo että on väsynyt yötöistä ja ilmoittaa heti menevänsä nukkumaan, mutta onkin 2h räplännyt kännykkää nukkumisen sijaan?
Eli siis mies lähti 00 töihin ja tuli 10 jälkeen kotiin, ilmoitti heti että on väsynyt ja nukkuu päikkärit ja katsoo sitten lapsen perään. Kysyin tähän että väsyttääkö noin paljon,, et pystyisi 15-30min kattoo lasta että saan ruuan tehtyä uuniin ja tiskikoneen hoidettua ja pyykit pyörimään.
Mies siihen että oli tosi rankka päivä, haluaa heti nukkumaan edes 1h päikkärit niin sitten voi katsoa lapsen perään että saan ruokaa tehtyä. Mies meni makkarin, tunnin päästä sain lapsen ekoille päikkäreille ja kun ruoka tuli valmiiksi ja lapsikin heräsi ajattelin herättää miehen syömään.
Siellä se makkarissa vaan räpläsi puhelinta, ei ollut nukkunut yhtään. Suutuin ja nyt mies väittää että mä oon kohtuuton kun ei nukkunut jaan, mut nyt voisi oikeasti väsyttää et nukkuisi ihan kunnon unet kun on syönyt...
Kommentit (156)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi oma mieheni ei suutu, kun en heti yövuoron jälkeen saa unta, vaan katson vähän aikaa netflixiä, että pystyn rauhoittumaan rankan yövuoron jälkeen. Jos alkaisi rähisemään siitä, että en saa heti unta yön jälkeen, olisi ero kyllä aika pian edessä
-yövuoroa tekevä nainen
Ap pyysi ukkoaan viivästyttää nukkumaanmenoa puolella tunnilla ja pyysi olemaan lapsen kanssa sen ajan.
Ei käynyt miehelle joka halusi nukkumaan heti. Eikä sitten nukkunutkaan. Olisi voinut viettää sen puoli tuntia oman lapsen kanssa mutta väsymys.
Just tätä mä hain takaa, tiivistit hyvin mikä tässä mun ongelma oli. Kun toinen sanoo että on väsynyt ja ei viivästytä sitä nukkumistaan 15-30min niin olettaisin että silloin kanssa nukkuu. Ja koska oletin että on väsynyt ja sattumalta sain lapsen nukahtamaankin tunnin päästä kun mies oli mennyt "nukkumaan" ja annoin nukkua sitten siihen asti kun ruoka tuli valmiiksi (eli reilu 2h) niin se mua otti päähän että jos olet oikeasti väsynyt niin miksi kuitenkin pystyt 2h räpläämään luuria muttet katsomaan sitä 15-30min lasta. Varsinkin kun sen olisi voinut ottaa esim sinne sänkyyn.
Jos olisi katsonut sen hetken lasta niin sen jälkeen olisi mun puolesta voinut vaikka koko päivän räplätä luuria tai mitä muuta ikinä olisikaan tehnyt seuraavan 8-10h ajan enkä olisi suuttunut...
Ap
Se on jokaisen oma asia miten rentoutuu töiden jälkeen. Tuskin sinäkään alat samantien kotihommia tekemään kotiin tultuasi?
Vierailija kirjoitti:
Yksikään ketjun nainen ei ikinä hyväksyisi sitä, että mies sanelisi naisille lepo- tai nukkumisajat.
Olette kaksinaismoralisteja.
Toki mies olisi voinut itsekin tajuta mitä tarvitaan ja toimia sen mukaan niin naisen ei tarvitsisi sanella mitään, mutta jos tällaisen oma-aloitteisuuden laittaa kriteeriksi miesystävälle niin vähintään 80 % naisista jää ilman kumppania.
Mitä ruokaa tehdään aamulla kello 10?
Aloituksen mukaan mies pitkän yövuoron jälkeen pyysi "edes yhden tunnin päikkärit". Onko todellista, että mies joutuu pyytämään, että saisi yönsä valvottua levätä edes hetken?
Miten edes kehtaat vaatia mieheltäsi yhtään mitään kun hän on yön raatanut?
En antaisi lasta väsyneen yötöistä tulleen vastuulle.
Mitä jos mies olisikin nukahtaut sohvalla maaten lasta katsoessa, ja lapselle olisi käynyt jotain?
Vierailija kirjoitti:
Ap teki uuniruokaa. Ihan hyvin voi kypsyä siellä miedolla lämmöllä vaikka 1,5 tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi oma mieheni ei suutu, kun en heti yövuoron jälkeen saa unta, vaan katson vähän aikaa netflixiä, että pystyn rauhoittumaan rankan yövuoron jälkeen. Jos alkaisi rähisemään siitä, että en saa heti unta yön jälkeen, olisi ero kyllä aika pian edessä
-yövuoroa tekevä nainen
Ap pyysi ukkoaan viivästyttää nukkumaanmenoa puolella tunnilla ja pyysi olemaan lapsen kanssa sen ajan.
Ei käynyt miehelle joka halusi nukkumaan heti. Eikä sitten nukkunutkaan. Olisi voinut viettää sen puoli tuntia oman lapsen kanssa mutta väsymys.Just tätä mä hain takaa, tiivistit hyvin mikä tässä mun ongelma oli. Kun toinen sanoo että on väsynyt ja ei viivästytä sitä nukkumistaan 15-30min niin olettaisin että silloin kanssa nukkuu. Ja koska oletin että on väsynyt ja sattumalta sain lapsen nukahtamaankin tunnin päästä kun mies oli mennyt "nukkumaan" ja annoin nukkua sitten siihen asti kun ruoka tuli valmiiksi (eli reilu 2h) niin se mua otti päähän että jos olet oikeasti väsynyt niin miksi kuitenkin pystyt 2h räpläämään luuria muttet katsomaan sitä 15-30min lasta. Varsinkin kun sen olisi voinut ottaa esim sinne sänkyyn.
Jos olisi katsonut sen hetken lasta niin sen jälkeen olisi mun puolesta voinut vaikka koko päivän räplätä luuria tai mitä muuta ikinä olisikaan tehnyt seuraavan 8-10h ajan enkä olisi suuttunut...
Ap
Mies pyysi saada nukkua tunnin, mutta sinä oikein "annoit nukkua" kaksi. Olettaen, että mies olisi nukkunut, miksi mies piti herättää syömään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-yövuoroa tekevä nainen
Ei käynyt miehelle joka halusi nukkumaan heti. Eikä sitten nukkunutkaan. Olisi voinut viettää sen puoli tuntia oman lapsen kanssa mutta väsymys.Just tätä mä hain takaa, tiivistit hyvin mikä tässä mun ongelma oli. Kun toinen sanoo että on väsynyt ja ei viivästytä sitä nukkumistaan 15-30min niin olettaisin että silloin kanssa nukkuu. Ja koska oletin että on väsynyt ja sattumalta sain lapsen nukahtamaankin tunnin päästä kun mies oli mennyt "nukkumaan" ja annoin nukkua sitten siihen asti kun ruoka tuli valmiiksi (eli reilu 2h) niin se mua otti päähän että jos olet oikeasti väsynyt niin miksi kuitenkin pystyt 2h räpläämään luuria muttet katsomaan sitä 15-30min lasta. Varsinkin kun sen olisi voinut ottaa esim sinne sänkyyn.
Ap
Mitä ruokaa teet 15 minuutissa, samalla kun hoidat vielä pyykit ja tiskitkin vartissa?
Ne pyykit ja tiskit piti hoitaa välittömästi miehen tultua kotiin, syystä että? Sinulla on koko päivä aikaa hoitaa ne.
Valvotko sinä iltavuorosi jälkeen koko yön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-yövuoroa tekevä nainen
Ap
Mitä ruokaa teet 15 minuutissa, samalla kun hoidat vielä pyykit ja tiskitkin vartissa?
Ne pyykit ja tiskit piti hoitaa välittömästi miehen tultua kotiin, syystä että? Sinulla on koko päivä aikaa hoitaa ne.
Ei minullakaan mene kuin vartti valmistaessa uuniruokaa. Sehän vain sitä valmistelua ja uuni hoitaa loput
Ja tämän takia lapsiperhearki on lakannut kiinnostamasta miehiä.
Nainen järjestää elämän siten että jokainen minuutti joka ei olla töissä on varattu kotihääräämiselle.
Nukkumaankaan ei saa mennä ilman kuulustelua että miksei tullut uni simmuun heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap teki uuniruokaa. Ihan hyvin voi kypsyä siellä miedolla lämmöllä vaikka 1,5 tuntia.
Mikä uuniruoka tehdään 15 minuutissa? Samalla ap hoitaa vartissa vielä tiskit ja pyykitkin?
Miten ap pärjää lapsen kanssa muutoinkaan miehen töissä ollessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-yövuoroa tekevä nainen
Ap
Äitini oli samanlainen. Kun nuorena tyttönä valmistuin hoitajaksi, asuin vielä kotona. Olin kotona n, klo 08.00. Kävin suihkussa ja menin nukkumaan n. klo 08.30. Äiti herätti lounaalle klo 11.00 ja oli sitä mieltä, että totta kai tuo puolentoista tunnin uni riittää, ei sitä koko päivää maata ja pitää nousta lounaalle, kuten muutkin ihmiset.
Miksi ap sinulle oli niin tärkeää mennä herättämään mies kesken unien syömään.
Rankan työpäivän tai -yön jälkeen voi olla vaikea rauhoittua heti niin, että uni tulisi. Jos aivot käyvät vielä ylikierroksilla, kun tulee kotiin, on hyvä tehdä vähän aikaa jotain "aivot narikkaan" -toimintoa. Se, mikä milloinkin riittää ja mikä toimii, riippuu henkilöstä ja asioista, jotka ovat aivoja kuormittaneet.
Toinen on käynyt ylikierroksilla vielä töiden jälkeen eikä ole tullut uni heti, niin eiköhän vaimo motkata miksi et heti nukahtanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-yövuoroa tekevä nainen
Ap
Ei minullakaan mene kuin vartti valmistaessa uuniruokaa. Sehän vain sitä valmistelua ja uuni hoitaa loput
Kalapuikkojako laitat uuniin, kun samalla hoidat tiskit ja pyykit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten lapsi ei pärjää sen aikaa et teet ruuan loppuun, laitat tiskit ja pyykit koneeseen?
Et ole tainnut ikinä hoitaa vauhdikasta 10-kuukautta vanhaa? Ei niitä voi päästää silmistä ollenkaan, pari sekuntia ja ovat kolhineet itseään tai pudonneet sohvalta ja kuhmu päässä tai tehneet jotain muuta täysin päätöntä.
Pitää ajoittaa asiat niin, että ne on mahdollista tehdä turvallisesti.
Jos toinen tulee kotiin yövuorosta, niin miksi juuri silloin pitää saada tehtyä kaikki? Verrattuna, että tiskit ja pyykit hoidettaisiin vaikka illalla, jolloin mies on saanut nukuttua kunnon unet.
Ruoanlaitto pikkulapsi-aikana on toisinaan vähän kikkailua. Itse suosin ruokia, jotka vaan helppo nakata vuoalle ja uuniin, kuten kalat, lihat yms. Samalle vadille vielä vaikka pakastevihanneksia.
Kaveriksi kiehumaan perunaa.
Yövuorot, etenkin monen perättäisen putki, laittaa kropan ja psyyken niin koville. Ei ihmistä ole luotu elämään. Kroppa pistää kaikin voimin vastaan. Tuntuu kuin eläisi jossain rinnakkaistodellisuudessa samassa taloudessa eläviin nähden.
Yövuoroa tekevällä on täysi oikeus lepoon. Jos minun mieheni alkaa asettaa minulle mitään vaatimuksia yövuoron jälkeen ennen kuin olen saanut kunnon unet, viittaan niihin kintaalla. On sen tehtävä joustaa, joka saa elää normaalia päivärytmiä. Itsellä ainakin väsymys on vielä paljon totaalisempaa yövuoron kuin aamu/iltavuoron jälkeen. Sitäpaitsi kaikki yötöitä tekevien terveyssuositukset sanovat, että nukkumaan pitäisi mennä niin pian kuin mahdollista työvuoron jälkeen, koska kaikki kukkuminen huonontaa unen laatua.
Se, mikä on sinulle aamupäivä, on miehelle ilta. Kyllä yötyöläiselläkin on oikeus hetki rentoutua ennen nukkumaanmenoa.
En tiedä miehesi työstä, mutta sanoi erikseen että ollut rankka vuoro. Itselläni kiireisessä vastuullisessa ihmissuhdetyössä olen niin kierroksilla työvuoron jälkeen, että pitää palautua tai laskea virettä nollat taulussa hetki, ennenkuin aito rentoutuminen on edes mahdollista nukkumisesta puhumattakaan. Ylivire tekee nukkumisen mahdottomaksi, vaikka olisi kuolemanväsynyt ja tämä on normiväsymystä kauheampi tunne.
Ymmärrän siis miestäsi, voi olla ettei uni tule, vaikka lepoa olisi toivonut saavansa. Pahimmillaan tämä jatkuessaan johtaa lopulliseen uupumukseen. Vartin olisi kyllä toki voinut sinuakin avustaa, mutta teidän tapoja ja dynamiikkaa tuntematta on mahdoton sanoa, olisiko nakitus venynyt tai muuta draamaa saatu aikaiseksi, jota mies ei nyt vaan jaksanut.