Miksi joku haluaa mennä ravintolaan syömään "kotiruokaa"?
En ole ikinä tajunnu tätä.
En ymmärrä "ravintoloita", jotka oikein mainostavat, että meiltä aitoa kotiruokaa, enkä varsinkaan ihmisiä, jotka varta vasten sitä haluavat mennä syömään.
Kotona saa kotiruokaa varmasti ihan tarpeeksi. Miksi maksaa erikseen siitä, että saa ravintolassa kotiruokaa? Eikö ravintolassa syömisen pointti ole juurikin uudet makuelämykset?
Minusta tämä on vain junttiuden multihuipentuma.
Kommentit (46)
Jos haluan nautiskella ja syödä rauhassa jotain erilaista, niin menen syömään jotain erikoissapuskaa hyvään paikkaan. Otan sen kanssa hyvää viiniä ja nautin kiireettömöstä tunnelmasta.
Yleensä syön nälkään ja siihen ei mitään kovin ihmeellistä tarvitse, sillä jo joku pottumuusi, lihapullat ja salaatti on työlounaana hyvä ja sillä saa nälän pois. Pizzaa syön pari kertaa vuodessa, burgeriaterioita lähinnä pitkillä ajomatkoilla nopeasti.
Olen itse aika hyvä kokki ja tarvittaessa kaupoista saa hauskoja hyviä maustettuja lihoja, joista saa äkkiä hyvääkin ruokaa. Sitä paitsi perheessäni on kolme teiniä meidän vanhempien lisäksi, joten sapuskaa menee rutkasti ja ravintolassa en saa edes yhtä annosta sillä hinnalla, kun loihdin koko perheelle kelpo saisit sapuskaa eteen.
Mä en yksinsuvana viitsi kovinkaan usein kokata mitään perinteistä suomalaista kotiruokaa yhdelle, vaan laitan nopeita, wokkeja, pastoja, keittoja ja salaatteja. Siksi on ihana välillä syödä jonkun toisen laittamaan lapsuudenkodista tuttua ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei liity mitenkään mihinkään, mutta haluan jakaa teille tarinan.
Olin työssäoppimassa ravintolassa. Helsingissä, ihan laadukas ravintola kai olevinaan. Ei mikään hienostopaikka kuitenkaan. Siellä kokki käytti aivan tuhottomasti voita. En minä hänen kokkailuaan ikinä seurannut sivusta, mutta maistoin sitäkin enemmän. Tuli oikeasti oksettava olo muutaman haarukallisen jälkeen, kun suussa maistui voi potenssiin tuhat. Ja asiakkaat joutuivat maksamaan siitä ruuasta....... Silti porukkaa kyllä riitti joka päivä, ihme. Minulle tuollainen elämys olisi eka ja vika.Toinen kokemus oli, kun maistoin ammattileipuri(e)n tekemää leivosta. Ihan rehellisesti sanottuna jopa halvimmat teolliset leivokset ovat olleet monesti paremman makuisia. Tuossa maistui vain vehnäjauho, vaikka suklaata oli olevinaan.
Tästä pääsemme aasinsiltaa pitkin loikkaamaan siihen, että vaikka joskus arvostan valmista ruokaa nenän edessä, niin loppujen lopuksi itse tehty voittaa ravintolaruuat. En pidä siitä, että joku toinen määrittelee paljonko voita, kermaa, mausteita sun muuta minun ruuassani on.
Ja inhoan yli kaiken liikaa esiin puskevia makuja tyyliin voi, vehnäjauho, valkosipuli... Tulee paha olo 🤢
Sitä se on joskus, eli aika usein, ehkä jopa liian usein sitä tekee itse parempaa ruokaa kuin ammattilaiset. Kun itse laittaa oikein ajatuksen kanssa ruokaa, niin siitä tulee täsmälleen sellaista kuin itse tykkää. Itse saa valittua myös täsmälleen parhaat ainekset ruokiinsa ja ei tarvitse syödä mitään 'kyllä tää vielä menettelee' aineksia.
Kun syö viitenä päivänä viikossa ravintolassa, tekee mieli välillä muutakin kuin nk ravintolaruokaa. Lihapullat muusin kanssa on ihan kivaa vaihtelua pihville ja ranskiksille.
Kaikki ei valitettavasti tee kotona perinteistä kotiruokaa, joten sitä mennään syömään ravintolaan.
Olenko ainoa, kenen mielestä tämä on vaan junttia?
Ja kertokaa, mitä ne teidän suosimat kotiruokapaikat on? Shell? Abc?
Mitäs ihmeteltävää tuossa on? Syitä voi olla monia, äkkiseltään tulee mieleen matkustelu, kun ajamme etelä-Suomesta kotiseudulle Lappiin, on mukava pysähtyä syömään sitä "kotiruokaa", joka yleensä on myös nopeammin valmis ja maistuu lapsillekin. Samasta syystä suosin tällaisia ravintoloita, jos olen vain laiska kokkaamaan ja vien siksi perheen ulos syömään. Kuten myös jos käyn lounastauolla syömässä, jolloin nopeus ja ravitsevuus on valttia, uudet makuelämykset säästetään sinne treffi-iltoihin puolison tai ystävien kanssa.
Myös jos olen työmatkalla jossain hotellissa, ei minua kiinnosta joka ilta istuskella hienossa ravintolassa maistelemassa annoksia joista en ole koskaan kuullutkaan ja joiden nimiä en osaa lausua, saati syödä niitä hamppareita tmv., vaan se maittava "kotiruoka" maistuu paremmin kuin hyvin. Yleensä tällainen ravintola on myös edullisempi, joten ihan jo senkin takia vie voiton silloin kun tavoitteena ei ole ruuasta nauttiminen pitkän kaavan mukaan vaan ihan vain itsensä ruokkiminen.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin kuulla tarkemmin siitä, miksi miellät perinteisen suomalaisen ruuan juntiksi. Kannattaa ihan oikeasti purkaa tuota ajatusmaailmaa. Miksi suomalainen kotiruoka on junttia, mutta hampurilaiset ja pitsat ei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki osaa kokata edes niitä kotiruokia.
Öö, käykö he silti päivittäin syömässä jossain shellillä "kotiruokaa"?
Pointti siis, että vaikket osaa tehdä itse kotiruokaa (aikuiselle ihmiselle voisi olla aika opetella), niin ei kai se silti himota niin, että se houkuttelee enemmän, kuin pizzat, hampparit, sushi, kiinalainen, yms.?
Sä oot ihan pihalla. Mun 78v vaarini käy päivittäin syömässä "kotiruokaa" ravintolassa koska isoätini kuoli 3v sitten ja vaari ei osaa tehdä ruokaa. Isoäiti oli kotirouva 50v ennen kuolemaansa ja passasi vaaria kuolemaansa asti.
Jos oma muija ei osaa tehdä kuin eineksiä.
Vierailija kirjoitti:
Jos oma muija ei osaa tehdä kuin eineksiä.
Ja ukko ei osaa tehdä niitäkään.
Entisessä elämässä mä olin usein kaupungilla tai muuten liikenteessä, töissä ja vapaa-ajalla, ja usein olisi tehnyt mieli nimenomaan kotiruokaa eikä jotain balsamietikkaista salaattia tai rasvaista lohikeittoa tai mitä lie kikkailuruokaa. Eli mä olen sellainen joka kaipaisi sellaista myytäväksi ravintolassakin! Isossa mittakaavassa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi syöminen olisi junttia?
Tuossa lähellä on Ikea ja koska teen kotitoimistolla töitä, niin välillä kävelen sinne syömään vaikka sen lihapullat muusilla tai sitten kanaa ranskuilla. Käymme pari kertaa vuodessa perheen kanssa lapissa ja matkalla menemme syömään yksissä tuumin abc:lle, josta jokainen löytää syömistä helposti.
Lapissa saatamme käydä syömässä joku ilta jotain poropalleroita ja ties mitä, mutta ruoka on lähinnä maisteluannos, ei siitä nälkä lähde kun on ollut kahdeksan tuntia rinteessä.
Jos ap ei tajua syömisen ideaa, niin hänellä on joku syömisongelma. Otan osaa.
Ainakin monet raksamiehet on näiden paikkojen vakioasiakkaita, samoin poliist. Se on liikkuva työ, iso energiantarve, ei aikaa odotella. Ja tietää mitä saa, aina lähtee nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, minä kävin pitkään työlounaan syömässä ABC:llä. Miksi ihmeessä menisin työpäivänä sen kummempaan paikkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikö silti olisi kivempi samalla rahalla mennä syömään aina vähän jotain erilaista, kuin sitä lihapullat ja muusi-osastoa?
Mä laitan kotona ruokaa, mutta en koskaan tee perunamuusia (ehkä pitäisi ostaa sauvasekoitin viimein?:)).
Mulle siis lihapullat+muusi on tuttua ruokaa, mutta en tee sitä kotona. Ja ne lihapullat ravintolassa on kuitenkin eri tavoin maustettu kuin jos tekisin ne itse.
Sitten on muitakin ruokia, joita en tee kotona, koska ovat suuritöisiä/en osaa/ei jostain syystä tule tehtyä..
kaalikääryleet, kaalilaatikko, paneroidut silakkapihvit, paistetut muikut, paistettu maksa, jauhemaksapihvit ja nämä kaikki perunamuusin kanssa.
Ja kyllä ravintoloissa sitten syön muunlaisiakin ruokia, etnisiä ruokia myös. Pidän vaan kaikenlaisesta ruoasta. Pääasia oikeastaan, että ruoka on hyvää.
2
Jos haluat rakenteeltaan hyvää muusia painele se survimella, älä sekoita sauvasekoittimella. Paljon voita sekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikö silti olisi kivempi samalla rahalla mennä syömään aina vähän jotain erilaista, kuin sitä lihapullat ja muusi-osastoa?
Mä laitan kotona ruokaa, mutta en koskaan tee perunamuusia (ehkä pitäisi ostaa sauvasekoitin viimein?:)).
Mulle siis lihapullat+muusi on tuttua ruokaa, mutta en tee sitä kotona. Ja ne lihapullat ravintolassa on kuitenkin eri tavoin maustettu kuin jos tekisin ne itse.
Sitten on muitakin ruokia, joita en tee kotona, koska ovat suuritöisiä/en osaa/ei jostain syystä tule tehtyä..
kaalikääryleet, kaalilaatikko, paneroidut silakkapihvit, paistetut muikut, paistettu maksa, jauhemaksapihvit ja nämä kaikki perunamuusin kanssa.
Ja kyllä ravintoloissa sitten syön muunlaisiakin ruokia, etnisiä ruokia myös. Pidän vaan kaikenlaisesta ruoasta. Pääasia oikeastaan, että ruoka on hyvää.
2
Jos haluat rakenteeltaan hyvää muusia painele se survimella, älä sekoita sauvasekoittimella. Paljon voita sekaan.
Ei sitä tarvitse niin vaikeasti tehdä. Voin määrässä olen samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2
Mun mielestä pelkästään survotusta muusista tulee pahaa. Pitää myös vatkata sähkövatkaimella. Mutta tosiaan, ei missään nimessä sauvasekoittimella. Siitä tulee kauheaa.
Tänä kesänä lomamatkalla ympäri suomen oli täyttä tuskaa koittaa etsiä kunnollista ruokapaikkaa pikkupaikkakunnilta. Hampurilaisia ja pitsaa saa kaikkialta, varmaan juuri siksi, että niissä on todella hyvä kate ja kuka vaan osaa ne paistaa, mutta kunnollisen kotiruuan valmistukseen tarvitaan taitoa ja hyvät raaka-aineet.
Tämä ei liity mitenkään mihinkään, mutta haluan jakaa teille tarinan.
Olin työssäoppimassa ravintolassa. Helsingissä, ihan laadukas ravintola kai olevinaan. Ei mikään hienostopaikka kuitenkaan. Siellä kokki käytti aivan tuhottomasti voita. En minä hänen kokkailuaan ikinä seurannut sivusta, mutta maistoin sitäkin enemmän. Tuli oikeasti oksettava olo muutaman haarukallisen jälkeen, kun suussa maistui voi potenssiin tuhat. Ja asiakkaat joutuivat maksamaan siitä ruuasta....... Silti porukkaa kyllä riitti joka päivä, ihme. Minulle tuollainen elämys olisi eka ja vika.
Toinen kokemus oli, kun maistoin ammattileipuri(e)n tekemää leivosta. Ihan rehellisesti sanottuna jopa halvimmat teolliset leivokset ovat olleet monesti paremman makuisia. Tuossa maistui vain vehnäjauho, vaikka suklaata oli olevinaan.
Tästä pääsemme aasinsiltaa pitkin loikkaamaan siihen, että vaikka joskus arvostan valmista ruokaa nenän edessä, niin loppujen lopuksi itse tehty voittaa ravintolaruuat. En pidä siitä, että joku toinen määrittelee paljonko voita, kermaa, mausteita sun muuta minun ruuassani on.
Ja inhoan yli kaiken liikaa esiin puskevia makuja tyyliin voi, vehnäjauho, valkosipuli... Tulee paha olo 🤢