Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä tahansa diagnoosin omaava voi osata hoitaa vauvaa!

Vierailija
12.10.2013 |

Tässä videolla kaksivuotias autistinen pikkupoika saa silitellä ja pidellä sylissä valvotusti vastasyntynyttä pikkusiskoaan. Jos näin hyvin osaa kaksivuotias autistinen poikakin käsitellä vastasyntynyttä ohjatusti ja valvotusti, niin kyllä tavallinenkin lapsi saa valvotusti esim pitää vauvaa sylissä ja jos kyse on isommasta lapsesta, nuoresta tai aikuisesta, niin kyllä voi vaikeasti autistinen tai Downin syndroomainen tai muu kehitysvammainen hoitaa vauvaa ohjatusti ja valvotusti ja sellainen jolla on esim Asperger, voi muutaman tunnin ajan yksinkin hoitaa, jos tykkää vauvoista. Esim Soropin Eve antas minun hoitaa vauvaansa sen aikaa kun on esim saunassa tai suihkussa. Kyllä minä osaan vahtia vauvaa ja sain vuonna 2011 vahtia erästä 7kk ikäistäkin jonkin aikaa. Ei se ole diagnoosista kiinni eikä pidä diagnoosin perusteella tuomita, olipa ihminen sitten Down, Asperger, Autisti, skitsofreenikko, CP-vammainen tai mikä hyvänsä ja jos pikkulapsikin noin hyvin pärjää niin miksei sitten isommatkin?

Kommentit (131)

Vierailija
61/131 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen tämä ap on? joku leikki-ikäinenkö vai leikki-ikäisen tasolla? Aikuinen joka saa vain valvotusti pitää vauvaa sylissä muttei hoitaa? Kuulostaa kyllä keskivaikeasti kehitysvammaiselta? ja mitä Downit tähän kuuluu? down on leikki-ikäisen tasolla eli noin 2-7v ikäisen. miten leikki-ikäisen tasolla oleva kykenee hoitamaan vauvaa paremmin kuin aikuinen?

Vierailija
62/131 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP on meidän NicoPetteri 3v joka haluaisi kovasti hoitaa pikkusiskoaan mutta ei anneta hoitaa kun hän on liian pieni vielä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/131 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ei kannatakaan antaa Nicopetterille vauvaa muuta kuin valvotusti syliin. lastenhoito-oppaassa sanotaan että leikki-ikäinen voi valvotusti pitää vauvaa sylissä mutta kouluikäinen voi jo hoitaa vauvaa sen aikaa kun vanhemmat tekevät kotitöitä.

Vierailija
64/131 |
30.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
65/131 |
01.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan se ollakin mahdollista, että en kykene hoitamaan vauvoja, koska esim elekieli ja ilmeet ei toimi normaalisti eikä ehkä kärsivällisyys riittäisi sellaiseen hommaan. Se on iso työ eikä se ole mitään tekemistä eikä suorittamista, vaan toisen ihmisen kokonaisvaltaista huolenpitoa ja tulkitsemista.

Jos haluan tekemistä, niin mieluummin vaikka lenkkeilen, laitan ruokaa, käyn uimassa, kirjoittelen kirjeitä, opiskelen, hoidan lemmikkieläimiä, teen töitä. ihan mitä vaan. On helpompaa minullekin jättää vauvat muitten hoidettaviksi.

Se kuuluu Aspergerin syndroomaan, että ihminen osaa tehdä ja suorittaa ja olla itsenäinen, mutta empatia ja toisen ihmisen kokonaisvaltainen huomiointi ja tulkitseminen ei onnistu tai onnistuu heikommin kuin muilla.

Vierailija
66/131 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainut vaan mikä tuotakin saattaisi rajoittaa tässä kaupungissa on se, jos entiset hoitotahot, jotka eivät minuun luota koska menneinä vuosina joutuivat minun pöljää käytöstä näkemään ja kokemaan, eivät luultavasti olisi todellakaan ilahtuneita ajatuksesta, että minä hoitaisin heidän lapsiaan. Pitää harkita tarkkaan, että käykö sitä kurssia tässä kaupungissa tai edes tässä maakunnassa vai käykö sen vasta sitten kun muuttaa toiselle puolen Suomea jossa minua ei tunneta niin hyvin kuin täällä ja siellä sanoo sitten kurssin vetäjälle että haluan terveydellisistä syistä jonkun kaverikseni hoitamaan, ettei tartte hoitaa yksin kun en yksin osaa olla tilanteen tasalla. Siellä kuulemma järjestyy, ettei hoida yksin vaan voi ottaa jonkun kaveriksi mukaan hoitamaan.

Vierailija
67/131 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi joku laittoi tuohon miinuksen? kun tuo on ihan totta mitä kirjoitin: minuun ei luotettu koska olin tahallani uhmakas ja pelleilin ymmärtämättä sen seurauksia ja mulla meni kymmenen vuotta tajutessa se, miksi niin ei kannata toimia.

Väitättekö, että oikeasti olisin vaarallinen henkilö joka ei voi asua yksin eikä pitää kissaa eikä olla edes samassa huoneessa alle 18-vuotiaan henkilön kanssa?

Vierailija
68/131 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miinukset johtuu ehkä siitä että vaikka tajuatkin nyt miten pöljää käytöksesi oli, niin kun noin kauan meni tajutessa asiaa, niin ehkä sinun ei tarvitse rasittaa itseäsi lastenhoidolla kun itsekin taidat tarvita itsellesi jonkun hoitajan. Tee muita kivoja juttuja, ulkoile, askartele, leivo, hoida eläimiä tai avusta aikuisia jotka on vanhoja tai sairaita, mutta jätä lapset terveiden hoiviin!

Vierailija
69/131 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä miinustelun aihetta noissa viesteissä on kun kerta ihminen itse tajuaa asian jo viimeinkin?

Vierailija
70/131 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 15:55"]

Jos minä sen lastenhoitokurssin joskus käyn, niin pyydän kurssin vetäjältä, että EN HOITAISI YKSIN niitä lapsia, vaan joku tulisi siihen kaveriksi hoitamaan.

[/quote]

Lasten vanhemmat maksavat MLL-lastenhoitajalle palkkaa 8.20 euroa/tunti (sunnuntaisin tuplapalkka eli 16.40 euroa/tunti). Jos on kaksi hoitajaa, niin maksavat kummallekin sen 8.20 euroa/tunti=16.40 euroa/tunti (sunnuntaisin 32.80 euroa/tunti).

Minun on vaikea uskoa, että kukaan vanhempi haluaisi maksaa palkkaa kahdelle hoitajalle jos yhdelläkin pärjää. Tarkoitan nyt siis sitä, että jos sinne menee joku toinen hoitaja joka on vastuussa lapsista ja pärjää yksinäänkin eikä tarvitse apua, mutta sitten sinä haluat mennä sinne vähän auttelemaan koska et yksin pärjää. Niin minun on vaikea uskoa, että lasten vanhemmat haluaisi ottaa myös sinut sinne "vähän auttelemaan" ja maksaa siitä hyvästä tuplapalkkaa, koska se toinen hoitaja pärjää yksinkin eikä tarvitse apua. 

Eri asia on, jos vanhemmilla on iso lauma lapsia ja sinne oikeasti tarvitaan kaksi hoitajaa. Mutta siinäkin kohtaa sinun täytyy oikeasti pystyä ottamaan vastuuta ja hoitamaan lapsia ihan samalla lailla kuin se toinenkin, vahtia, pitää kuria jne. Siinä kohtaa ei riitä se, että sinä olet vain apulainen joka tekee vähän voileipiä sillä aikaa kun sen toisen pitäisi yksin ottaa vastuu ja hoitaa sitä lapsilaumaa. Se ei ole oikein sitä toista hoitajaakaan kohtaan, että hän tekee kaiken, ottaa vastuuta ja sinä teet jotain ihan muuta, samalla kun te kuitenkin esim. saatte saman palkan vaikka sinä et käytännössä lastenhoitoon osallistukaan.

Vierailija
71/131 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka lapset ovatkin suloisia, niitten hoito on raskasta ja rankkaa. Jos itse tajuaa asioita liian hitaasti, niin lapset voivat tuottaa pahan mielen ja henkilö itsekin saattaa käyttäytyä kuin lapsi ja tarvita samaa huomiota kuin lapset. aikuinen joka menee hoitajan ominaisuudessa hoitamaan lapsia, on osattava käyttäytyä aikuisen rooliin kuuluvalla tavalla. Toki saa leikkiä kaverien tai sukulaisten lasten kanssa, mutta vieraan lapsen hoito edellyttää jo sitä, että osaa toimia aikuisen roolissa joka tilanteessa! kaverien ja sukulaisten lapset oppii tuntemaan mutta vieras aikuinen on aina vieras aikuinen ja se edellyttää jo enemmän.

Vierailija
72/131 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 17:11"]

Jos minä sen lastenhoitokurssin joskus käyn, niin pyydän kurssin vetäjältä, että EN HOITAISI YKSIN niitä lapsia, vaan joku tulisi siihen kaveriksi hoitamaan.

[/quote]

Lasten vanhemmat maksavat MLL-lastenhoitajalle palkkaa 8.20 euroa/tunti (sunnuntaisin tuplapalkka eli 16.40 euroa/tunti). Jos on kaksi hoitajaa, niin maksavat kummallekin sen 8.20 euroa/tunti=16.40 euroa/tunti (sunnuntaisin 32.80 euroa/tunti).

Minun on vaikea uskoa, että kukaan vanhempi haluaisi maksaa palkkaa kahdelle hoitajalle jos yhdelläkin pärjää. Tarkoitan nyt siis sitä, että jos sinne menee joku toinen hoitaja joka on vastuussa lapsista ja pärjää yksinäänkin eikä tarvitse apua, mutta sitten sinä haluat mennä sinne vähän auttelemaan koska et yksin pärjää. Niin minun on vaikea uskoa, että lasten vanhemmat haluaisi ottaa myös sinut sinne "vähän auttelemaan" ja maksaa siitä hyvästä tuplapalkkaa, koska se toinen hoitaja pärjää yksinkin eikä tarvitse apua. 

Eri asia on, jos vanhemmilla on iso lauma lapsia ja sinne oikeasti tarvitaan kaksi hoitajaa. Mutta siinäkin kohtaa sinun täytyy oikeasti pystyä ottamaan vastuuta ja hoitamaan lapsia ihan samalla lailla kuin se toinenkin, vahtia, pitää kuria jne. Siinä kohtaa ei riitä se, että sinä olet vain apulainen joka tekee vähän voileipiä sillä aikaa kun sen toisen pitäisi yksin ottaa vastuu ja hoitaa sitä lapsilaumaa. Se ei ole oikein sitä toista hoitajaakaan kohtaan, että hän tekee kaiken, ottaa vastuuta ja sinä teet jotain ihan muuta, samalla kun te kuitenkin esim. saatte saman palkan vaikka sinä et käytännössä lastenhoitoon osallistukaan.

[/quote]

osallistuisin auttamalla esim pukemisessa, syöttämisessä ja leikittämisessä ja jos on paljon lapsia niin voin leikkiä niitten kanssa ja lukea niille ja olla mukana tekemässä ruokaa ja minulle sekin on jo paljon. mutta pärjäisin yksin esim omatoimisen ja kiltin 10-13-vuotiaan kanssa joka ei esim uskalla jäädä yksin kotiin.

Vierailija
73/131 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 17:11"]

[/quote]

[/quote]

Tätä minäkin ajattelin. MLL ei ole mitään tukityöllistävää toimintaa. En usko, että kovin moni haluaa maksaa lastenhoitajasta, joka ei pysty täyttä vastuuta lapsista ottamaan.

Vierailija
74/131 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netissä toisaalta sanotaan myös: "MLL huolehti siitä, että hoitajaksi valittavat henkilöt soveltuvat tehtävään. MLL vastaa hoitajien jatkokoulutuksesta, valvonnasta ja ohjauksesta."

eli jos oon liian aran tai sairaan oloinen niin he osaavat sen kyllä huomata itsekin ja sanoa mulle ettei tämä minulle sovi. lupaan heitä sitten siinä uskoa ja etsiä jonkun muun harrastuksen.

Vierailija
75/131 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

MLL lastenhoitajakurssi ei ole tarpeellinen niille, jotka eivät kykene hoitamaan mitä tahansa lasta(esim kiljuvaa, vilkasta, aggressiivistakin, uhmakasta jne) tai tekemään työtä minä vuorokaudenaikana tahansa itsenäisesti.

Niille, jotka eivät noihin asioihin kykene, mutta kuitenkin eläimiä ovat kyenneet pitämään, on koiranhoitokurssi tai joku tukihenkilökoulutus parempi vaihtoehto.

Vierailija
76/131 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen vain sitä, että jos voi antaa lapsenhoitajan valvotusti hoitaa vauvaa... Niin miksi ihmeessä vanhempi valvoisi sitä lapsenhoitajaa kun samalla vaivalla valvoisi sitä vauvaa?

Vierailija
77/131 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä nyt satun vaan tykkäämään lapsista ja hyödyn sellaisesta tekemisestä, että en tee asioita yksin mutta jonkun kanssa yhdessä. Se on minulle kaikista parasta, saada kokeilla ja tehdä jonkun kanssa yhdessä. Ihmettelen miksi se ei onnistu minun kohdalla?

Yleensä noin toimitaan lasten tai kehitysvammaisten tai esim invalidien ja psyykkisesti sairaitten kanssa: annetaan tehdä mutta valvotaan.

minulla ei ole selkeää kehitysvammaa, en ole lapsi, en invalidi mutten myöskään mielisairas. Toisaalta en voi tehdä yksin mutta toisaalta minua ei haluta auttaa eikä tukea eikä katsoa perään vaikka se auttaisi minua tasavertaisessa osallistumisessa omien kykyjeni mukaan.

olen ilmeisesti tässäkin lastenhoitoasiassa syrjäytetyn väliinputoojan asemassa kun en ole terve mutten myöskään mielisairas, liikuntavammainen enkä kehitysvammainenkaan enkä esim lapsi tai nuori.

mutta onko se tarkoituksenmukaista sitten, että kielletään kokonaan osallistuminen vaikka henkilö jotakin osaisi vähän tehdä? minun ongelmani on se, että en osaa yksin tehdä kaikkea mitä muut mutta avustetusti kyllä. miksi minua ei haluta auttaa?

onko teillä tiedossa mitään järjestöjä joissa pääsee kokeilemaan ja tekemään asioita myös osatyökykyinen jolla ei ole kehitysvammaa tai muutakaan näkyvää vammaa eikä edes mielenterveyden ongelmaakaan?

jos mll ei ole sellainen niin ok. mutta mikä voisi sellainen olla?

Vierailija
78/131 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kaikkia asioita tässä yhteiskunnassa ei mietitä siltä kannalta, mikä olisi sinulle hauskaa tai hyödyllistä.

Varmasti löytyy paljon järjestöjä ja tukitoimia, joiden kautta pääset tekemään sinulle hyödyllisiä asioita (ja eikö työharjoittelusi esim. ole sellaista?), mutta tuskin sellaisia, joissa pääsisit kokeilemaan tuettuna lastenhoitoa. Ihmiset eivät yksinkertaisesti anna lapsiaan miksikään harjoittelukappaleiksi, kun pätevääkin apua on saatavilla. Esim. minulle olisi korkeahko kynnys jättää lapsiani jopa ihan tavalliselle MLL:n hoitajalle, saati sitten "osakuntoiselle". Onneksi ei tarvitse, kun isovanhemmat auttavat.

Vierailija
79/131 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä olisinko hyvä hoitamaan lasta vaiko en. Mutta minua pelottaa ajatus lastenhoidosta kaiken sen jälkeen mitä minun käytöksestä on sanottu, että olen ikäisekseni lapsellinen, en ole kuulemma yhtä aikuinen kuin muut ikäiseni, olen arka, stressaan, olen liian herkkä jne. Minä itse en luota itseeni vaan pidän itseäni huonompana kuin olenkaan. minun äiti sanoo, että voisin osata hoitaa lasta ja terapeutti sanoo että osaan mutta itseni on vaikea uskoa osaavani kun minua on esim kouluissakin nuorempana kiusattu niin paljon että minusta on tullut ihmisarka kiusaamisen myötä.

Äiti sanoo, että osaisin mutta itse en uskalla luottaa itseeni, vaikka minun on todettu olevan kykenevä hoitamaan lapsia ja kehuttu minua siitä. Ja se ajatus että en muka saisi hoitaa vauvaa, on lähinnä minun omasta päästäni tullut ajatus.

minua kannustettiin hoitamaan lapsia noin 10 vuotta sitten ja siitä sain päähäni että ehkä minusta vähän siihen on kuitenkin mutta ei paljoa.

Mutta koiranhoitokurssille minä kuitenkin innokkaammin olen menossa kuin lasten ja koira-asiassa ja yleensäkin eläimiin liittyvissä asioissa luotan itseeni. ja siinä kun pitää avustaa aikuista ihmistä joka itse osaa puhua, luotan itseeni.

tänäänkin töissä sain avustaa pyörätuolissa olevaa naista ja se sujui hyvin.

Vierailija
80/131 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

minua todellakin kannustettiin 10 vuotta sitten hoitamaan lapsia, jopa vauvoja. silloin minua pelotti ajatus moisesta asiasta ja kun silloin ihmisten kanssa juttelin, niin lähinnä aikuisten kanssa, lapsia en juurikaan noteerannut enkä reagoinut lapsiin, pelkäsin jopa niitä.

minua myös hävetti esim osaamattomuuteni vauvojen kanssa.

mutta nyt kun aikaa on kulunut, haluaisin osata ja oppia hoitamaan lapsia ja katsoin että jos se kurssi siihen olisi hyvä. mutta aion sanoa siellä että käyn vaan kurssin mutta en ota hoitokeikkoja vastaan ja lopetan kurssin silloin kun pitäisi mennä harjoittelemaan johonkin perheeseen. Sanon että opettelen siellä tietoa lapsista jotta osaisin paremmin suhtautua kaverien ja tuttujen lapsiin tai hoitaa aikanaan omaa vauvaani.

se koiranhoitokurssi kuitenkin kiinnostaa enemmän koska eläinten kanssa luotan itseeni paremmin kuin lasten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi neljä