Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä tahansa diagnoosin omaava voi osata hoitaa vauvaa!

Vierailija
12.10.2013 |

Tässä videolla kaksivuotias autistinen pikkupoika saa silitellä ja pidellä sylissä valvotusti vastasyntynyttä pikkusiskoaan. Jos näin hyvin osaa kaksivuotias autistinen poikakin käsitellä vastasyntynyttä ohjatusti ja valvotusti, niin kyllä tavallinenkin lapsi saa valvotusti esim pitää vauvaa sylissä ja jos kyse on isommasta lapsesta, nuoresta tai aikuisesta, niin kyllä voi vaikeasti autistinen tai Downin syndroomainen tai muu kehitysvammainen hoitaa vauvaa ohjatusti ja valvotusti ja sellainen jolla on esim Asperger, voi muutaman tunnin ajan yksinkin hoitaa, jos tykkää vauvoista. Esim Soropin Eve antas minun hoitaa vauvaansa sen aikaa kun on esim saunassa tai suihkussa. Kyllä minä osaan vahtia vauvaa ja sain vuonna 2011 vahtia erästä 7kk ikäistäkin jonkin aikaa. Ei se ole diagnoosista kiinni eikä pidä diagnoosin perusteella tuomita, olipa ihminen sitten Down, Asperger, Autisti, skitsofreenikko, CP-vammainen tai mikä hyvänsä ja jos pikkulapsikin noin hyvin pärjää niin miksei sitten isommatkin?

Kommentit (131)

Vierailija
81/131 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita vaihtoehtoja on jos ei lastenhoito suju, niin voin:

-avustaa vanhusta tai invalidia(se on sujunut hyvin)

- hoitaa koiria
, esim käyttää niitä ulkona(kokemusta on tästäkin ja on mennyt hyvin)

- tehdä jotakin eläimiin liittyvää vapaaehtoistyötä(olen saanut palautetta että olen hyvä hoitamaan kissaan, koiraa, kania ja häkkieläimiä, esim gerbiilejä).

-olla vertaistukihenkilönä jollekin toiselle asperger-ihmiselle tai lievästi kehitysvammaiselle aikuiselle

Vierailija
82/131 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä aatukseni että "minun ei anneta hoitaa vauvaa" oli minun oma ajatukseni ja luuloni. jopa se tukihenkilö jonka täällä väitin olevan sitä mieltä etten osaa hoitaa vauvaa, sanoikin kerran että olisin hänen mielestään hyvä äiti tai lastenhoitaja. ainut mistä hän varoitteli minua, oli vastasyntyneet lapset, mutta esim siihen suhtautui myönteisesti jos kerroin olleeni leikkimässä esim vuoden vanhan lapsen kanssa tai jos jollakin kaverillani on esim 10-vuotias lapsi jonka seurassa olin.

Itse vaan minusta tuntui nuorempana se kun aina vaadittiin olemaan aikuinen, että en halua olla aikuinen enkä jaksa olla aikuinen ja halusin olla pieni vaikka ikää oli 20v tai ylikin sen.

silloin en ollut valmis lasten kanssa olemiseen. en tiedä olenko nytkään.

mutta esim invalidia tai vanhusta olen osannut avustaa, eläimiä olen osannut hoitaa ja olla myös tukena muille sairaille ihmisille heidän tilanteessaan.

ehkä kannattas minun siirtyä joko eläimiin tai aikuisiin ihmisiin ja aikuisten ihmisten auttamiseen esim kotiaskareissa tai muussa sellaisessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/131 |
14.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taisi eilen löytää vauvan hoidettavakseen?
Uutisissa oli jotain.

Vierailija
84/131 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

epäilettekö että se ruhjottu ja metsään jätetty taapero oli ap:n hoidosa ollu?

Vierailija
85/131 |
15.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruhjottu taapero asuu toisella puolen Suomea ja joka taaperon ruhjoi oli miespuolinen henkilö. ap ei tekis ikinä semmosta pienelle taaperolle.

Vierailija
86/131 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 00:12"]

Se kuuluu Aspergerin syndroomaan, että ihminen osaa tehdä ja suorittaa ja olla itsenäinen, mutta empatia ja toisen ihmisen kokonaisvaltainen huomiointi ja tulkitseminen ei onnistu tai onnistuu heikommin kuin muilla.

[/quote]

Tämä on yksi suurimmista syistä, miksi sinun ei pitäisi hoitaa vauvoja. Vauvoille se empatia, huomiointi ja tulkitseminen hoitajan taholta on melkoisen tärkeää. Vauvan hoito ei ole rakettitiedettä, mutta ei myöskään pelkkää mekaanista syöttämistä ja vaipan vaihtamista.

Vierailija
87/131 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minä sen lastenhoitokurssin joskus käyn, niin pyydän kurssin vetäjältä, että EN HOITAISI YKSIN niitä lapsia, vaan joku tulisi siihen kaveriksi hoitamaan. Minulla arjessakin ja kaverien luona jos ja kun kavereilla tai sukulaisilla on lapsi/lapsia, sujuu tai on sujunut se, että olen ollut samassa huoneessa lapsen kanssa ja esim leikkinyt niitten kanssa yhdessä. En aiheuta esim vaaratilanteita ulkona kadulla enkä muutenkaan, opiskelen ja käyn töissä, asun yksin enkä ole naapureille ollut häiriöksi. En ole tarvinnut myöskään psyykelääkitystä enkä mielisairaalahoitoakaan yli kolmeen vuoteen.

Ladtenhoitokurssin kun käyn, niin jos menen jonkun toisen mll:n lastenhoitajan kanssa esim kouluikäisiä tai eskarilaisia hoitamaan ja me leikitään siellä lasten kanssa ja minä oon esim sämpylöitä ja voileipiä yms tekemässä lapsille siellä ja toinen sitten hoitaa esim kurinpidon ja vahtimisen ja minä vaan autan.

Kyllä se näin on soviteltavissa ihan kenen tahansa kanssa, jolla ei ole akuuttia psykoosia tai muuta vaaraa joko itelleen tai muille. Jos en kykenisi noin olemaan ja tekemään niin enhän minä kykenisi asumaan yksin, en opiskelemaan, en tekemään töitä enkä edes näitä kissojakaan pitämään.

Niin että järki nyt käteen!

minun tila kun on semmonen että ei ole kyse mistään totaalikiellosta että olis kierrettävä lapset kaukaa, vaan voin jonkun kanssa yhdessä hoitaa ja tehdä jotakin pientä avustavaa hommaa lastenhoidossa, esim iltapalaa laittaa ja lukea jotakin satua jostakin kirjasta ja auttaa lasten pukemisessa ja syöttämisessä ja se toinen hoitaja pääsääntöisesti kantaa vastuun.

Tuo systeemi sujuu jokaisen kohdalla ellei ole mikään äärimmäisen vaarallinen ja jonka kanssa ei tuo suju, niin sen kanssa ei yksin asuminenkaan eikä edes eläimenkään pitäminen suju.

Vierailija
88/131 |
28.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

xD

Vierailija
89/131 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 10:44"]

Se kuuluu Aspergerin syndroomaan, että ihminen osaa tehdä ja suorittaa ja olla itsenäinen, mutta empatia ja toisen ihmisen kokonaisvaltainen huomiointi ja tulkitseminen ei onnistu tai onnistuu heikommin kuin muilla.

[/quote]

Tämä on yksi suurimmista syistä, miksi sinun ei pitäisi hoitaa vauvoja. Vauvoille se empatia, huomiointi ja tulkitseminen hoitajan taholta on melkoisen tärkeää. Vauvan hoito ei ole rakettitiedettä, mutta ei myöskään pelkkää mekaanista syöttämistä ja vaipan vaihtamista.

[/quote]

mitäs mieltä olet tästä: tiedän erään aika lailla minun tyyppisen asperger-naisen jolle myös on sanottu, että hänen ei pitäs hoitaa vauvaa koska hällä on as- hällä on assin lisänä myös yleistynyt ahdistuneisuushäiriö ja hän tuntee minut ja sanoo minun olevan ihan niinkuin hänkin. Hänen veljellään on pieni vauva ja veli ja veljen vaimo ovat antaneet tuon naisen hoitaa YKSIN heidän pientä vauvaansa jo silloin kun vauva oli 2kk ikäinen. On kuulemma mennyt tilanteet ihan hyvin.

Toisaalta tuo nainen jolla on as, ei ole eläkeläinen yms vaan ihan oikeissa töissä, tekee toimistotöitä ja on pärjännyt avoimilla työmarkkinoilla.

Auttaako hällä siihen että pystyy hoitamaan vauvaa, mahdollisesti pitkäjänteisyys ja kärsivällisyys, vaikka hän onkin as ja kuulemma vaikeaoireinen ja "samanlainen kuin minä"?

Vierailija
90/131 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 21:32"]

[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 10:44"]

[/quote]

[/quote]

mitäs mieltä olet tästä: tiedän erään aika lailla minun tyyppisen asperger-naisen jolle myös on sanottu, että hänen ei pitäs hoitaa vauvaa koska hällä on as- hällä on assin lisänä myös yleistynyt ahdistuneisuushäiriö ja hän tuntee minut ja sanoo minun olevan ihan niinkuin hänkin. Hänen veljellään on pieni vauva ja veli ja veljen vaimo ovat antaneet tuon naisen hoitaa YKSIN heidän pientä vauvaansa jo silloin kun vauva oli 2kk ikäinen. On kuulemma mennyt tilanteet ihan hyvin.

Toisaalta tuo nainen jolla on as, ei ole eläkeläinen yms vaan ihan oikeissa töissä, tekee toimistotöitä ja on pärjännyt avoimilla työmarkkinoilla.

Auttaako hällä siihen että pystyy hoitamaan vauvaa, mahdollisesti pitkäjänteisyys ja kärsivällisyys, vaikka hän onkin as ja kuulemma vaikeaoireinen ja "samanlainen kuin minä"?

[/quote]

Lisäksi tuo nainen joka hoitaa pientä sukulaisvauvaansa vaikka onkin as, ei ymmärrä sitä, miksi MINUN ei anneta hoitaa vauvoja. Hän on kertoillut vauvasta ja sen hoidosta ja on myös sanonut, että vauva on kuulemma normaalia nopeammin kehittynyt ja neuvolassa on sanottu että vauva on paljon edellä ikäisiään ja sen jälkeen noin on sanottu kun as-nainen on sitä hoitanut.

olisi kiva tietää mitä mieltä te olette tuosta, kun kuitenkin kyseessä sen tasoinen assi, että sanoo olevansa kuin minäkin eikä ymmärrä miksi minun ei annettas hoitaa vauvaa ja häntä itseäänkin on joku kieltäny hoitamasta vauvoja mutta sukulaiset antaa hoitaa.

Hällä ihan samat ongelmat kuin mulla plus niitten lisänä yleistynyt ahdistuneisuushäiriö.

Vauva on kuulemma tyytyväinen hänen hoidossaan. Miten tämä voi olla mahdollista?

Vierailija
91/131 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoisin, että ne jotka epäilee tai vähättelee minun kykyjä ihan missä tahansa asiassa, lopettaisivat sen vähättelyn. Minun nykytilannetta ei voi enää verrata vuoden 2010 tilanteeseen eikä edes vuoden 2011 tilanteeseen. Olen saanut muun muassa keskusteluterapiaa ja neuropsykologista kuntoutusta, tehnyt töitäkin sen jälkeen ja myös palveluavustajakoulutuksen aloitin ja siitä on käyty kohta puolet. Minulla on normaalin ihmisen kyvyt arjessa. Sitä mitä en osaa tai mitä joku arvelee, etten esim sairauteni takia osaisi, en osannut ehkä vuonna 2011, mutta saatan osata tänä vuonna paremmin tai tulevaisuudessa kun opiskelen ja harjoittelen ja opettelen ja saan kokemusta. Tarkoitan tällä lastenhoitoa ja varsinkin vauvanhoitoa. Ei ole olemassa mitään vauvanhoitoa estävää sairautta. Ainoastaan syvä kehitysvamma, akuutti psykoosi, vaikea autismi tai täydellinen liikuntakyvyttömyys estävät hoitamasta vauvoja. Mutta se, jolla on esimerkiksi lievä kehitysvamma tai lievä autismi tai jolla on ollut psykoosi mutta on siitä toipumassa tai joka vaikkapa istuu pyörätuolissa mutta jolla kuitenkin kädet toimii, voi hoitaa vauvaa.

Sitten kun tulee lastenhoitokurssi, aion sen käydä ja siellä opiskella sitä, miten hoitaa lapsia, mitä tehdä minkäkin ikäisten lasten kanssa ja miten ja että miten ottaa mikäkin asia huomioon minkäkin kehitystason omaavan kanssa. Sen jälkeen kun on tämä opiskeltu, pääsen käytännössä hoitamaan aluksi isompia lapsia, esim jotakin 10-12-vuotiasta joka esim pelkää jäädä yksin kotiin ja tarvitsee jonkun kaverikseen siksi aikaa kun vanhemmat ei ole kotona. 10-12-vuotias on omatoiminen jo ja tästä on hyvä aloittaa lastenhoitajan ura. Jos se menee hyvin, niin sitten voin hoitaa pienempiä koululaisia ja esikouluikäisiä ja leikki-ikäisiä, eli 3-9-vuotiaita. Jos se menee hyvin ja kun siitä saan kokemusta niin sitten vauvoja ja taaperoita eli 0-2v. Läheiset luottaisivat minuun jo 3kk ikäisen hoitajana ja olen niinkin pientä saanut läheisten kanssa hoitaakin, mutta jos haluan saavuttaa myös vieraitten ihmisten luottamuksen tuossa asiassa, niin silloin on järkevää käydä lastenhoitokurssi ja hankkia virallinen todistus asiasta. Lastenhoitokurssista on hyötyä sitten omankin vauvan hoidossa ja myös siinä jos tulee myös jollekin tutulle ihmiselle vauva.

Sama juttu se on koirankin hoidossa. Koiranhoitokurssin käyn ensin ja sen jälkeen lastenhoitokurssin. Koiranhoitokurssi nimittäin on tulossa ja kun näytän pärjääväni koirien kanssa niin koirista on hyvä siirtyä sitten myös lapsiin ja niihin lapsiinkin siten, että ensin hankin kokemusta isoista ja sitten pienistä lapsista. Siitä on kokemusta minulla, että olen hoitanut häkkieläimiä ja kissoja mutta koiraa ei ole omana ollut vielä, mutta koiranhoitokurssikin on hyvä käydä ja siellä harjoitella ensin hoitaa jonkun muun koiraa ja sitten omaa. Jos Rane omistaa pienen spanielin, niin toivoisin saavani koiranhoitokurssin käytyäni olla Ranen koiran hoitaja. Jos Ranella ei tällä hetkellä ole spanielia, niin hän voi harkita jos vaikka hankkisi cockerspanielin, cavalier king charlesin spanielin tai clumberspanielin, fieldspanielin jne. Minusta tuntuu, että spanieli olisi hänelle sopiva ja mukava koira ja minä tulen apuun spanielin hoidossa ja olisi ihanaa saada pidellä sylissä pientä spanielin pentua ja hoitaa sitä <3. Myös oman koiran aion hankkia joskus.

Minun eräs kaveri on käynyt dogsitterkurssin ja hänellä on nyt hoitokoiria. Minä aion käydä sekä koiranhoitokurssin että lapsenhoitokurssin ja sitten minulla on hoitolapsi ja hoitokoira.

Vierailija
92/131 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ap saa pikaisesti tarvitsemaansa lääkitystä ja terapiaa ennen kuin jonkun lapselle jotain sattuu..

Vierailija
93/131 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 21:48"]

Toivottavasti ap saa pikaisesti tarvitsemaansa lääkitystä ja terapiaa ennen kuin jonkun lapselle jotain sattuu..

[/quote]

Terapiaa olen saanut jo paljon eikä terapeuttikaan kiellä lasten hoitoa vaikka on asperger-asiantuntija ja tuntenu minut siitä asti kun olin 7v.

Vierailija
94/131 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla on ollut lääkkeet ja on ollut terapiaa eikä lääkkeet auttaneet vaikka niitä oli vuosikausia käytetty eikä terapeutit kieltäneet vauvanhoitoa vaan sanoivat, että vauvanhoito vaatii kyllä sosiaalisia taitoja ja empatiakykyä, mutta minä voin OPETELLA empatiaa ja sosiaalisia taitoja ja jos en nyt osaa, niin voin OPPIA sitä kun saan terapiaa ja kuntoutusta. minun terapiani ei tähtää minun pitämiseen erossa vauvoista vaan empatiakyvyn ja sos.taitojen oppimiseen jotta voin paremmin osallistua normaaliin elämään. minulta ei kielletä mitään, mutta minun taitoja osallistua normaaliin elämään ja tehdä normaaleja asioita, kehitetään terapian keinoin.

Vierailija
95/131 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ei ole kenelläkään tutullani pientä vauvaa, MUTTA minua suositellaankin HARJOITTELEMAAN LASTENHOITOA käymällä lastenhoitajakurssi ja aloittamalla lastenhoito siten että hoidan aluksi 10-12-vuotiaita ja jos hyvin menee niin sitten pienempiä, tuskin ihan vastasyntynyttä vaan yli puolivuotiaita mutta mieluiten jo käveleviä ja puhuvia lapsia.

Vierailija
96/131 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dafuq did I just read?

Vierailija
97/131 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä edes tarkoita sitä, että NYT HETI hoitasiun vauvoja, vaan sitä, että joskus tulevaisuudessa kunhan olen saanut itseni kuntoon ja kunhan olen kasvanut ensin ihmisenä ja kunhan ensin tulee kärsivällisyyttä ja pitkäjänteisyyttä ja kunhan saan terapian ja kuntoutuksen keinoin Aspergeria lievemmäksi, niin sitten hoidan vauvoja. Minun kuntoutuksessa tavoitteena on empatiakyvyn oppiminen ja sosiaalisten taitojen oppiminen. Olen kuitenkin kehittyvä ihminen enkä mikään pysyvästi tietyllä tasolla pysyvä.

minuun ei luotettu teini-iässä edes ruuanlaittajana ja arvatkaa mitä: asun yksin ja teen itse omat ruokani ja minun leipomia kakkuja ja pikkuleipiä on kehuttu ja olen tälläkin hetkellä keittiöllä työharjoittelussa!

Vierailija
98/131 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä antaisin sinun hoitaa ja leikittää vauvaani vaikka sen aikaa, kun olen lenkillä :) Minusta sinä kuulostat huomaavaiselta ihmiseltä ja on mukava huomata, miten paljon välität lapsista. Minä en ole ennakkoluuloinen aspergerisi suhteen.

Vierailija
99/131 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 22:04"]

Kyllä minä antaisin sinun hoitaa ja leikittää vauvaani vaikka sen aikaa, kun olen lenkillä :) Minusta sinä kuulostat huomaavaiselta ihmiseltä ja on mukava huomata, miten paljon välität lapsista. Minä en ole ennakkoluuloinen aspergerisi suhteen.

[/quote]

Kiitos sinulle. Onneksi sinun kaltaisiasi ihmisiä vielä on <3. Jos haluat minusta uuden kaverin, niin kirjoita mulle sähköpostia corgipupunen@gmail.com niin jutellaan tarkemmin.

Vierailija
100/131 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä helvetti laita sähköpostia tuolle tai et pääse hänestä koskaan eroon!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi viisi