Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko omista vanhemmista tehdä huoli-ilmoituksen kun kotona todella sekaista ja puutarha hoitamatta. Valittelevat ettei mitään jaksa tehdä.

Vierailija
02.09.2020 |

Auto sivuilta ruosteessa. Nolottaa. Heillä asunto täynnä rikkinäistä tavaraa.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoliboxiin nimetön lappu ja keskustelkaa siitä.

Vierailija
2/23 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin niin, että viranomaiset hoitakoot heidän asiansa kuntoon. Jep jep. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki voit tehdä mutta mikset itse auta heitä? Huoli-ilmoituskaan ei takaa apua, kunhan käyvät tilanteen katsomassa.

Vierailija
4/23 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä jos ihan itse auttaisit omia vanhempiasi.

Vierailija
5/23 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko käen pesästä vai...?

Vierailija
6/23 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eri, mutta vaikeaa on auttaa kun asuu itse satojen kilometrien päässä töitten takia ja on omakin perhe ja koti ja kiireinen työ hoidettavana. Mieheni jääräpäiset  vanhemmat eivät suostu mihinkään kompromisseihin, tai näkemään että oma lapsi ja miniä näkertyvät sen työtaakan alle kun pitäisi olla joka paikassa huhkimassa yhtä aikaa seitsemänä päivänä viikossa. Edes kerran viikossa käyvää siivoojaa emme saa palkata vaikka omasta pussista maksaisimme. Kun se on vieras ihminen ja kyllähän me jaksetaan kun ollaan nuoria ihmisiä (kumpikin lähes 50 jo). Tällä hetkellä meillä ei käytännössä ole ainoatakaan vapaapäivää, ei ole ollut enää muutamaan vuoteen. Tämä loppuu varmaan vasta kun/jos vanhukset kuolevat tai jompi kumpi meistä sairastuu vakavasti. 

Nimim. loppuun väsynyt

Vierailija
7/23 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoli-ilmoitus on tarkoitettu tehtäväksi ihmisistä, jotka eivät ole ilmoittajan omaisia.

Omien vanhempien suhteen pyydä kotiin vanhustenpalvelusta joku työntekijä ja sinä, sisaruksesi ja vanhempasi juttelette kaikki yhdessä siitä mitä apua vanhempasi tarvitsevat.

Vierailija
8/23 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta vaikeaa on auttaa kun asuu itse satojen kilometrien päässä töitten takia ja on omakin perhe ja koti ja kiireinen työ hoidettavana. Mieheni jääräpäiset  vanhemmat eivät suostu mihinkään kompromisseihin, tai näkemään että oma lapsi ja miniä näkertyvät sen työtaakan alle kun pitäisi olla joka paikassa huhkimassa yhtä aikaa seitsemänä päivänä viikossa. Edes kerran viikossa käyvää siivoojaa emme saa palkata vaikka omasta pussista maksaisimme. Kun se on vieras ihminen ja kyllähän me jaksetaan kun ollaan nuoria ihmisiä (kumpikin lähes 50 jo). Tällä hetkellä meillä ei käytännössä ole ainoatakaan vapaapäivää, ei ole ollut enää muutamaan vuoteen. Tämä loppuu varmaan vasta kun/jos vanhukset kuolevat tai jompi kumpi meistä sairastuu vakavasti. 

Nimim. loppuun väsynyt

Soittakaa kunnan vanuhustenpalvelusta joku paikalle. Sanokaa etukäteen, että toivotte tukea sille että ottaisivat siivojaan, kenties ruokapalvelun, kotisairaanhoitoa, jne...

Vanhemmat ihmiset eivät välttämättä kehtaa vieraiden edessä käyttäytyä niin kuin teidän kanssa. Lisäksi jos sosiaalivirkalija siinä sanoo, että "teidän omaisenne väsyvät" jne..

Vierailija
9/23 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan minulta. Auto on ruosteessa, mutta kun sille on tarvetta vain kauppakassina, niin mitä väliä? Se ei ole mulle mikään statussymboli, vaan välttämätön paha. Puutarha on hoitamatta, itsellä niin pahat kulumat selässä ja polvissa, ettei ruohonleikkuu onnistu. Eikä ole varaa palkata ketään sitä koko kesäksi hoitamaan. Sisälläkin on sekaista, toki pyrin pyykit ja tiskit hoitamaan ja suunnilleen pitämään paikkoja kuosissa, mutta muuten saa olla. Olen toipumassa vakavasta sairaudesta, niin se vähän rajoittaa tätä "normaalia" elämää. 

Ikävää olisi, jos omat läheiset tekis huoli-ilmoituksia ilman, että edes keskustelisivat asioista kanssani ensin. 

Vierailija
10/23 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä kannustaa heitä muuttamaan heille sopivampaan asuntoon ja jos onnistuu, palkkaamaan apua. Ja tosiaan, yhteys vanhustenpalveluun.

Mielestäni lasten tulee tukea vanhuksia avun hakemisessa, mutta ei itse auttaa oman perhe-elämänsä tai ylipäätään oman elämänsä kustannuksella määräänsä enempää. Apua on saatavissa muualtakin, ja esim. omakotitalossa asuminen on oma valinta.

Vierailija
11/23 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimim. loppuun väsynyt

Alapeukutin, koska toi on älytöntä. Kyllä vanhusten pitää taipua ottamaan vastaan muutakin apua. Älkää hyvänen aika itseänne uuvuttako, tuohan voi jatkua vielä vuosikaudet ja pahemmaksi vaan menee.

Vierailija
12/23 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimim. loppuun väsynyt

No eihän 50 v ole vielä mikään vanha. Työikäisiä ovat, mutta onko mielenterveysongelmia, alkoholismia vai mikä mättää? Eivät ole vielä kahteenkymmeneen vuoteen VANHUKSIA!

Vierailija
13/23 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhempani olivat väsyneitä siivoamaan yms. Ihmettelin kun aiemmin asunto siisti. Taustalta paljastui sairauksia, anemia ja toisella syöpä. Aloin itse ottaa asioista selvää ja rohkeasti ukko lääkäriin ja äiti myös. Nyt ovat kunnossa ja tekevät sen mitä jaksavat. Vanhuus voi myös olla kyseessä tai yksinäisyys tms. Ottakaa asioista rohkea ote ja auttakaa.

Vierailija
14/23 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhusten sairauksien perusteella näyttää siltä, että ennemmin tai myöhemmin heidän pitää muuttaa palvelutaloon tai edes kerrostaloon omakotitalosta, tämä prosessi kannattaa aloittaa heti. Muuten ei tule onnistumaan ja tilanne tulee olemaan hirveä.

Vierailija
15/23 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimim. loppuun väsynyt

No eihän 50 v ole vielä mikään vanha. Työikäisiä ovat, mutta onko mielenterveysongelmia, alkoholismia vai mikä mättää? Eivät ole vielä kahteenkymmeneen vuoteen VANHUKSIA!

Ymmärsit väärin. Nämä auttajat on 50.

Vierailija
16/23 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tämä huoli-ilmoitus on ja mihin se tehdään? 

Vierailija
17/23 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimim. loppuun väsynyt

Soittakaa kunnan vanuhustenpalvelusta joku paikalle. Sanokaa etukäteen, että toivotte tukea sille että ottaisivat siivojaan, kenties ruokapalvelun, kotisairaanhoitoa, jne...

Vanhemmat ihmiset eivät välttämättä kehtaa vieraiden edessä käyttäytyä niin kuin teidän kanssa. Lisäksi jos sosiaalivirkalija siinä sanoo, että "teidän omaisenne väsyvät" jne..

Kaikkea tuollaista on mietitty ja ehdotettu. Tuloksena aivan järkyttävä loukkaantuminen ja syyllistäminen kuinka haluamme  vaan hylätä heidät oman onnensa nojaan ja kunnan eläteiksi. Minä ehkä pystyisin kovettamaan sydämeni, eiväthän he ole minun vanhempiani,  mutta mies ei. Hän on kultainen ja kiltti ihminen ja huolehtii kaikista perheenjäsenistään vaikka sitten oman terveytensä kustannuksella. Minä taas rakastan häntä enkä halua jättää häntä yksin pärjäämään, joten ilmeisesti näin mennään kunnes tulee se kuuluisa seinä vastaan ja jompi kumpi meistä murtuu.

Ei ole ideaali tilanne ei, mutta jääräpäinen ja itsekäs vanhus on sellainen vastustaja jota ei helposti nujerreta. He pelaavat ns. kovilla panoksilla. Tätä on vaikea ymmärtää jos ei ole koskaan ollut tuollaisessa tilanteessa ja jos omat ikääntyvät vanhemmat ovat tarpeeksi järkeviä ja empaattisia tajuamaan tilanteen mahdottomuuden itsekin ja ottavat muutakin apua vastaan. Mieheni vanhemmat eivät ole.

Vierailija
18/23 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimim. loppuun väsynyt

Ymmärsit väärin. Nämä auttajat on 50.

No niinpä ymmärsin  väärin  :)  , sorry.  Tuo vaihe on vaikeaa, mutta parhaiten homma varmaan lähtee liikkeelle, jos otatte yhteyttä vanhempien oman kunnan kotihoitoon.. Käyvät ainakin arvioimassa tilanteen. Mutta voisitteko ihan kertoa sen heille, että oma työ ja oma perhe vie niin paljon voimia ja kun on vielä pitkä välimatkakin.  Olisko siellä omalla kylällä ketään, joka kävisi auttamassa ihan maksusta. Jos löytyisi joku tuttu ihminen, joka olisi helpompi hyväksyä? 

Itsellä oli aivan samanlainen ongelma n 15 v sitten, kun äidilläni alkoi esiintyä muistivaikeuksia.

Vierailija
19/23 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis olen ap ja 45-vuotias. Vanhempani ovat yli 70-vuotiaita.

Vierailija
20/23 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi tehdä. Yleensä vanhempia voi auttaa itse siinä tilanteessa tai tuttava auttaa. Ei kannata yhdellä kertaa korjata joka ongelmaa, vaan jakaa siivottavat alueet tai kartoittaa uudet hankinnat rikkinäisten tilalle. Ehkä heidän työnsä vie aikaa ja ovat väsyneet. Jotkut haluvat elää siten että auto on ruosteessa, eikä heitä haittaa se, tai sitten on rahasta puute etteivät voi hankkia uutta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kuusi