Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos uhri ei voi tunnistaa, diagnosoida narsistia, niin kuka sitten voi?

Vierailija
01.09.2020 |

Ammattilaiselle se on hyvin vaikeaa, usein mahdotonta.
Mutta uhrihan sen kaiken näkee lähietäisyydeltä, ja on myös luultavasti ainoa, kenelle narsisti "paljastaa" oman itsensä.
Miksi uhri siis ei saa sanoa, että on/oli tekemisissä narsistin kanssa?
Kyseessä on hyvin monimutkainen ja monisyinen asia, jota on hyvin vaikea selittää muille kuin saman kokeneille, mutta saman kokenut tunnistaa narsistin jopa muiden kokemuksista kirjoituksissa. Niin samankaltaisia kokemukset ja narsistit lopulta kuitenkin ovat, kun monisyistä juttua tarpeeksi raaputtaa ja etsii ne pääpiirteet.
Yleensä uhri tunnistaa narsistit myös jatkossa kun on yhdestä eroon päässyt ja osaa kiertää kaukaa. Ei toki aina.

Kommentit (375)

Vierailija
141/375 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälleen hyvin tarkoitushakuisen oloinen aloitus, jossa ap ei kerro minkäänlaisesta omakohtaisesta kokemuksesta ja taustasta. Koettaa vain saada köykäisin väittein ja hokemin ihmiset komppaamaan itseään. Kannattaa soittaa johonkin tukipuhelimeen tai mennä terapiaan mieluummin, niin voi sitä omaa juttuaan työstää ihan oikeasti.

Vierailija
142/375 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvempi psykiatri tai lääkäri on koskaan nähnyt kun narsisti saa jopa psykoottistasoisen raivokohtauksen läheisilleen. Mutta vain heille. Muillehan narsisti näyttelee vain kiiltokuvamaista kuortaan, joka on kuin ohut kultaus paskan päällä, mutta hämää kyllä jopa lääkäreitä, jos heiltä asiantuntemus aiheesta omakohtaisesti puuttuu. Kuten suurimmalla osalla asia on.

Narsistin uhri on yleensä paras asiantuntija narsismi-asiassa, ei lääkärit, joilla ei suoranaista kokemusta ole narsistin sekoamisesta.

Tässäkin kuvaillaan joku raivohullu, ei narsistia.

Suurin osa perhesurmaamista on väkivaltaisia narsisteja, joilla napsahtaa päässä ns. viimeisen kerran. Kutsu sitä sitten raivohulluudeksi tai miksi vaan.

Nyt kiinnostaisi lähde. Ei ole omaan silmään missään osunut tämmöinen tutkimus, tai edes tieto perhesurmien yhteydessä tekijän diagnooseista. Vai onko tää taas näitä kaikkihan-tän-tietää-joten-tutkimatta-faktaa-tyyppinen juttu?

Kuinka helvetin vaikea sinun on kirjoittaa Googleen "narsismi perhesurma"?

Tosi paljon löytyy tietoa noilla hakusanoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/375 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mennä terapiaan mieluummin, niin voi sitä omaa juttuaan työstää ihan oikeasti.

Mitäpä jos menisit itse terapiaan ja työstäisit ammattilaisen kanssa omaa narsismiasi, jonka johdosta sinulla ei enää ole läheisiä joille riehuisit.

Vierailija
144/375 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä jos menisit itse terapiaan ja työstäisit ammattilaisen kanssa omaa narsismiasi, jonka johdosta sinulla ei enää ole läheisiä joille riehuisit.

En puhunut tuossa lainkaan itsestäni. Jännää, jos kritisoivia kommentteja ei saisi lainkaan kirjoittaa. Tulin vain käväisemään ketjussa. En ole itse riehunut kenellekään, eikä sellainen muutenkaan kuulu toimintatapoihini. Sen sijaan narsisteilla on yleensä aina iso kaveripiiri ja "hovi". Mistä oletit, että olen joku exäsi tms.?

Vierailija
145/375 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsisteille on yleistä vastata aggressiivisen sanavalmiisti "täältä pesee" -tyyliin tutkimatta sen kummemmin sitä, mistä edes on kyse. Narsisti ei myöskään yleensä osaa ottaa rakentavaa kritiikkiä vastaan, vaan pitää aina muita syyllisinä. Narsistit tyypillisesti myös vastaavat moninkertaisella raivolla pieneenkin kritiikinpoikaseen. Näin yleisellä tasolla totean vain aihetta sivuten, vaikken olekaan paykiatri tai psykologi itse.

Vierailija
146/375 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen sijaan narsisteilla on yleensä aina iso kaveripiiri ja "hovi".

Ja "kavereitaanhan" narsisti käyttää hyväkseen kunnes nämä huomaavat selvästi touhun ja hylkäävät narsistin.

Vierailija
147/375 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä myös joku olettaa, että narsistit erityisesti "riehuisivat"? Eivät he välttämättä ole lainkaan tunteellisia. Käsittääkseni he nimenomaan eivät ole erityisen herkkiä ihmisiä muutenkaan.

Vierailija
148/375 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En puhunut tuossa lainkaan itsestäni. Jännää, jos kritisoivia kommentteja ei saisi lainkaan kirjoittaa. Tulin vain käväisemään ketjussa. En ole itse riehunut kenellekään, eikä sellainen muutenkaan kuulu toimintatapoihini. Sen sijaan narsisteilla on yleensä aina iso kaveripiiri ja "hovi". Mistä oletit, että olen joku exäsi tms.?

Varmaan olet sinäkin sitä mieltä, että psykoottisesti riehuva narsisti pitäisi voida toimittaa pakkohoitoon, koska psykoosipotilaskin hoitoon toimitetaan vaikka ei olisi edes väkivaltainen. Narsistit ovat kuitenkin paljon vaarallisempia toisille.

Vierailija
149/375 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja "kavereitaanhan" narsisti käyttää hyväkseen kunnes nämä huomaavat selvästi touhun ja hylkäävät narsistin.

Siis monillahan on sellainen symbioottinen suhde ja tietynlaiset jopa ihailevat ja hakeutuvat juuri narsististen henkilöiden seuraan, sillä narsisti monesti on karismaattinen ja suosittu seuramies/-nainen, jolla riittää jännittäviä juoruja ja tarinoita.

Vierailija
150/375 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä myös joku olettaa, että narsistit erityisesti "riehuisivat"? Eivät he välttämättä ole lainkaan tunteellisia.

Narsistit riehuvat perheensä keskuudessa, eikä siinä tarvita muuta tunnetta kuin vihaa ja sitä narsisteilla riittää.

Vierailija
151/375 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ilkeät, riidanhaluiset, pettävät, ja päällepäsmärit sun muut, eivät todellakaan ole narsisteja.

Siitä on vaan tullut yleissana kaikelle tuollaiselle, ja näin se ns. oikea narsismi jää varjoon, ehkä todella huomaamattakin.

Eivät todellakaan ole. Mutta osa voi olla, ja kun narsistin on kerran tavannut ja huomannut toimintamallit, toisten samanlaisten tunnistaminen on helppoa.

Kokemukseni mukaan narsistin tunnistaminen on aina yhtä hankalaa ihmissuhteen alkuvaiheessa. Osaavat filmata niin loistavasti. Omaan tuttavapiiriini ui todella tuhoisa ihminen, joka kuitenkin aluksi näytti hyvin sympaattiselta.

Vierailija
152/375 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis monillahan on sellainen symbioottinen suhde ja tietynlaiset jopa ihailevat ja hakeutuvat juuri narsististen henkilöiden seuraan, sillä narsisti monesti on karismaattinen ja suosittu seuramies/-nainen, jolla riittää jännittäviä juoruja ja tarinoita.

Narsisti kertoo hauskoja juttuja kavereilleen, ja menee sen jälkeen riehumaan perheensä keskuuteen. Kavereilleen narsisti ei riehu, koska kaverit kaikkoavat nopeasti.

Vierailija
153/375 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä myös joku olettaa, että narsistit erityisesti "riehuisivat"? Eivät he välttämättä ole lainkaan tunteellisia. Käsittääkseni he nimenomaan eivät ole erityisen herkkiä ihmisiä muutenkaan.

Taidat sekoittaa nyt paykopaattiin.

Vierailija
154/375 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

narsisti monesti on karismaattinen ja suosittu seuramies/-nainen, jolla riittää jännittäviä juoruja ja tarinoita.

Moni tosiaan sortuu ulkokullatun paskankin ihailuun kun ei itse joudu kokemaan sitä mitä narsistin perhe joutuu.

Vierailija
155/375 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narskun uusimpana ja mielestä mun pitäisi varoa pukeutumistani, kun joku random ahdistelija alkanut hiippailla perässäni. Ainoa huvittava juttu on, että pukeudun tyyliin helteilläkin pitkähihaisiin- ja lahkeisiin/takkiin muutenkin, että missähän nunnakaavussa sit narskun mielestä pitäisi kulkea, etten vaan tule mukamas omaa syytäni ahdistelluksi.

Ja itse kulkee 2 numeroa liian pienissä vaattaeissa aina(saa kai hoikkana olemisen illuusion siitä itselleen), ihoanuolevissa mekoissa jne. mitkä ei toki nekään oikeuttaisi ahdistelua, mut just tätä niiden ristiriitaisuus, muiden syyllistäminen ja ongelmien mitätöinti ym.on! Mut kyseessä on kateellinen sukulainen, niin toivovatkin että saisivat nujerrettua et kulkisin peitettynä kaavuissa etten vaan varasta huomiota yhtään heiltä...Ja tämä nyt on vielä pikkujuttuja noiden harrastamien tuhojen joukossa, mut raskasta on jatkuva tällainenkin hienovarainen hivutus.

Vierailija
156/375 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä myös joku olettaa, että narsistit erityisesti "riehuisivat"? Eivät he välttämättä ole lainkaan tunteellisia.

Narsistit riehuvat perheensä keskuudessa, eikä siinä tarvita muuta tunnetta kuin vihaa ja sitä narsisteilla riittää.

Mutta kaikki perheensä tai kavereittensa parissa (tai muutenkaan) riehuvat eivät silti ole narsisteja kuitenkaan. Ihmeellistä mutujuttua täynnä koko keskustelu taas. Menkää koulunpenkille opiskelemaan psykologiaa tai sitten terapiaan, jos on omakohtaisia traumoja. Tällaisesta juupas-eipäs-tason arkihöpöttelystä ei tule kukaan hullua hurskaammaksi. Tällaiset keskustelut ovat vain pahoja aikarosvoja lähinnä.

Vierailija
157/375 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monella tähän ketjuun kommentoineella on ollut aika narsistinen asenne mitä tulee omiin kykyihin diagnosoida toinen ihminen nopeammin ja paremmin kuin ammattilainen ikinä. Samoin osalla vilahtelee vastaavaa leuhkimista mihin oon tuolla eräässäkin tukiryhmässä törmännyt. Mielenkiintoista, jatkakaa.

En ymmärrä tätä ammattilaisten pitämistä jumalasta seuraavana. Kaikki oppimateriaali on kenen tahansa saatavissa internetissä. Moni on kiinnostunut psykologiasta, ymmärtää ihmisiä ja heidän käytöstään sekä on lisäksi fiksu. Minulla ei ole mitään vaikeutta uskoa, etteikö myös muut kuin ammattilaiset osaisi tehdä oikeita diagnooseja. Ei se oikeasti mitään rakettitiedettä sentään ole.

Yleensä vaan maallikolta unohtuu perehtyä niihin kaikkiin muihin seikkoihin jotka voisin tätä käytöstä selittää. Ja todella heikolla taustatiedolla noita diagnooseja tunnutaan heittelevän. Se nyt vaan pistää hämmästelemään kun joku selittää miten ex ja työkaveri ja naapuri ja äiti on kaikki narsisteja. Melkoinen jättipotti tullut kohdalle kun miettii todennäköisyyksiä. Kannattais pistää lotto vetämään.

Mitä paremmin narsistin osaa tunnistaa, sitä todennäköisemmin heitä myös huomaa ympärillään. Loogista.

Kyllä moni maallikko tietää myös erotusdiagnoosit ja muut mahdolliset syyt käytökselle. Joskus myös ammattilaiselta unohtuu sama asia ja potilas saakin väärän diagnoosin. Se, että kouluttautuu tietylle alalle ei myöskään tee kenestäkään täydellistä asiantuntijaa.

Pikemminkin tuntuu olevan sellainen helppo selitys vähän kaikenlaiselle ikävälle käytökselle. Narsistileima otsaan vaan ja taas tuli maailmasta vähän yksinkertaisempi paikka ymmärtää, eikä tarvitse vaivata asialla päätään enempää. Eikä varsinkaan miettiä omaa rooliaan kyseisessä ihmissuhteessa.

Vierailija
158/375 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monella tähän ketjuun kommentoineella on ollut aika narsistinen asenne mitä tulee omiin kykyihin diagnosoida toinen ihminen nopeammin ja paremmin kuin ammattilainen ikinä. Samoin osalla vilahtelee vastaavaa leuhkimista mihin oon tuolla eräässäkin tukiryhmässä törmännyt. Mielenkiintoista, jatkakaa.

En ymmärrä tätä ammattilaisten pitämistä jumalasta seuraavana. Kaikki oppimateriaali on kenen tahansa saatavissa internetissä. Moni on kiinnostunut psykologiasta, ymmärtää ihmisiä ja heidän käytöstään sekä on lisäksi fiksu. Minulla ei ole mitään vaikeutta uskoa, etteikö myös muut kuin ammattilaiset osaisi tehdä oikeita diagnooseja. Ei se oikeasti mitään rakettitiedettä sentään ole.

Monenko luulet tekevän diagnoosin ihan objektiivisesti sillä saatavalla olevalla tiedolla kun diagnosoivat työkaverin tai kumppanin narsistiksi? Sitähän minäkin... Tieto on saatavilla mutta objektiivisuus loistaa poissaolollaan kun aletaan diagnosoimaan läheisiä, siksi puolueeton ammattilainen on paras diagnosoimaan.

Vierailija
159/375 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kaikki perheensä tai kavereittensa parissa (tai muutenkaan) riehuvat eivät silti ole narsisteja kuitenkaan.

Ei sellaista ole väitettykään missään sinun lisäksesi. Kaikki riehujat eivät ole narsisteja, mutta kaikki narsistit ovat riehuvia, mutta riehuvat vain perheensä keskuudessa.

Vierailija
160/375 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narskun uusimpana ja mielestä mun pitäisi varoa pukeutumistani, kun joku random ahdistelija alkanut hiippailla perässäni. Ainoa huvittava juttu on, että pukeudun tyyliin helteilläkin pitkähihaisiin- ja lahkeisiin/takkiin muutenkin, että missähän nunnakaavussa sit narskun mielestä pitäisi kulkea, etten vaan tule mukamas omaa syytäni ahdistelluksi.

Ja itse kulkee 2 numeroa liian pienissä vaattaeissa aina(saa kai hoikkana olemisen illuusion siitä itselleen), ihoanuolevissa mekoissa jne. mitkä ei toki nekään oikeuttaisi ahdistelua, mut just tätä niiden ristiriitaisuus, muiden syyllistäminen ja ongelmien mitätöinti ym.on! Mut kyseessä on kateellinen sukulainen, niin toivovatkin että saisivat nujerrettua et kulkisin peitettynä kaavuissa etten vaan varasta huomiota yhtään heiltä...Ja tämä nyt on vielä pikkujuttuja noiden harrastamien tuhojen joukossa, mut raskasta on jatkuva tällainenkin hienovarainen hivutus.

Kuulostaapa erikoiselta. Eli siis joku mekkoja käyttävä sukulaisnainen koettaa kontrolloida pukeutumistasi? Vai se sukulaisnainen ohjeistaa pukeutumaan peittävästi, sillä olet saanut jonkun ihailijan? Kuulostaa hieman epäuskottavalta.

Miten se ilmenee käytännössä? Miksi uskot sen sukulaisnaisen ohjeistuksia? Itse sanoisin, että pukeudun just niinkuin huvittaa ja yli-innokkaalle ihailijalle sanoisin suoraan ja ystävällisesti, että "pahoittelut, mutta ei kiinnosta/olen varattu". Problem solved.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yhdeksän